Varning för piratkopior

Varning för piratkopior
Har frågat på deras kundtjänst att det saknas en "vanlig" fråga, vi får se vad de svarar.
Hur säkerställer jag att det är en äkta produkt/vara och inte en fejk?

Varning för piratkopior
Det är ju bara en plattform. Dom har inget ansvar för vad som säljs eller skrivs på deras site. Precis som några av världens högst värderade företag, Amazon, Youtube, Facebook mfl.. ;)
Är inte fyndiq drop shipping? Du köper ju inte en produkt från en säljare i Kina utan från en svensk handlare som drop shippar varan till dig. Skulle nog tro att fyndiq är fullt skyldiga. Amazon har ju olika säljare, det har inte fyndiq.

https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/e-handel/dropshipping

Varning för piratkopior
Varning för piratkopior
Så har jag uppfattat det!
Kvalificerad skit är det iaf. Rakt igenom, så på det sättet är det ganska likt Amazon ;)
Kan ju köpa vanliga produkter på amazon. Snabbt kommer det fram med. Nu är det ofta dagen efter eller samma dag även för oss på landet. Beställde en hår kräm i morse 07:15 kommer nu ikväll.

Men hur som är det äpplen och päron. Amazon är inte direkt ansvariga för andras produkter men det är fyndiq.
Det är 2 helt olika marknadsmodeller.

Varning för piratkopior
Amazon är så klart inte samma sak. Men de driver onödig konsumtion och frakt, se ovan, som jag tycker man bör undvika.
Även om det går att hitta kända kvalitetsprodukter där är ändå merparten något noname som någon stämplat ut utan någon tanke på långsiktighet eller att produkterna skall fungera på riktigt.

Varning för piratkopior
Amazon är så klart inte samma sak. Men de driver onödig konsumtion och frakt, se ovan, som jag tycker man bör undvika.
Även om det går att hitta kända kvalitetsprodukter där är ändå merparten något noname som någon stämplat ut utan någon tanke på långsiktighet eller att produkterna skall fungera på riktigt.
Skulle inte säga att det är okända produkter på amazon. Jag har inte köpt en noname produkt någonsin från amazon. Köper ändå 5-10 produkter i månaden. Är nog lite vad man söker efter.

Varning för piratkopior
Skulle inte säga att det är okända produkter på amazon. Jag har inte köpt en noname produkt någonsin från amazon. Köper ändå 5-10 produkter i månaden. Är nog lite vad man söker efter.
Tycker också man hittar mycket bra grejer på amazon, till väldigt bra priser också. Handlar nästan uteslutande från amazon själva, ytterst sällan fr tredjepartsäljare. Har handlat allt från bilreservdelar till kattmat där, alltid kända och välrenommerade märken. Dessutom snabb leverans, även långt ut på landsbygden, och bra köpvillkor. All gråimport som underminerar det grossistled som upprätthåller hutlösa priser i Sverige ska premieras, och amazon har verkligen gjort en insats för tillgängligheten där 👍

Varning för piratkopior
Hade helt glömt bort det men hade två Shimano 11 delade kedjor några somrar sen som höll under 150-200 mil styck med bra skötsel och sommaråkning. Trodde de va jag som klantade mig med nåt men var nog pirat.

Varning för piratkopior
Jag var ett klick ifrån att köpa speciauzed -( ett litet streck gjorde att u såg ut som li i specialized) grejer bra och ganska billigt ... kollade igen som tur var ...phuu

Varning för piratkopior
Men är inte kedjorna gjorda på nattskiftet? Som ramarna brukade vara. Precis lika bra bara att de görs när inte Shimano tittar på. Eller är det konceptet dött och begravet?
😉

Varning för piratkopior
Men är inte kedjorna gjorda på nattskiftet? Som ramarna brukade vara. Precis lika bra bara att de görs när inte Shimano tittar på. Eller är det konceptet dött och begravet?
😉
Som på 90-talet när lokala metallindustrin tillverkade dragkrokar åt Volvo, men fick ställa undan pallarna med krokar med Biltemas typskylt på när Volvos inköpare kom på besök...

Varning för piratkopior
Är inte fyndiq drop shipping? Du köper ju inte en produkt från en säljare i Kina utan från en svensk handlare som drop shippar varan till dig. Skulle nog tro att fyndiq är fullt skyldiga. Amazon har ju olika säljare, det har inte fyndiq.

https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/e-handel/dropshipping
Sen när har inte Fyndiq olika säljare?

Ur deras allmänna villkor:
"Fyndiq har inget eget lager utan det är de enskilda handlarna som lagerhåller produkterna. Din beställning skickas från respektive handlares egna lager efter att vi har bekräftat din leverans. Om du har beställt produkter som skickas från olika handlare kan produkterna komma att skickas till dig i olika försände"

Varning för piratkopior
Sen när har inte Fyndiq olika säljare?

Ur deras allmänna villkor:
"Fyndiq har inget eget lager utan det är de enskilda handlarna som lagerhåller produkterna. Din beställning skickas från respektive handlares egna lager efter att vi har bekräftat din leverans. Om du har beställt produkter som skickas från olika handlare kan produkterna komma att skickas till dig i olika försände"
Så har jag också förstått det. Men det finns en skillnad mot ex.vis cdon och amazon och det är att hos fyndiq vet du inte i förväg vilken handlare du faktiskt beställer ifrån. Hos cdon och amazon anges det på resp produkts sida, det görs inte hos fyndiq.

Varning för piratkopior
Har frågat på deras kundtjänst att det saknas en "vanlig" fråga, vi får se vad de svarar.
Hur säkerställer jag att det är en äkta produkt/vara och inte en fejk?
Fick svar, se nedan

Hej ,

Hos oss är det strikt förbjudet att sälja olagliga varor, exempelvis piratkopior, och vi ställer hårda krav på att alla som säljer via oss efterlever detta.
Vi har även en hel avdelning som sitter och sorterar varor så att falska varor ej skall säljas hos oss.
Om du skulle få hem en falsk vara är det bara att du återkommer till soss ås hjälper vi dig även vidare om det skulle krävas. 🙂

Varning för piratkopior
Så har jag också förstått det. Men det finns en skillnad mot ex.vis cdon och amazon och det är att hos fyndiq vet du inte i förväg vilken handlare du faktiskt beställer ifrån. Hos cdon och amazon anges det på resp produkts sida, det görs inte hos fyndiq.
Nja kan väl diskuteras, beroende på hur definierar det. Du kan ju tex handla produkter från CDON som säljs från Fyndiq vart fall. Samma från Amazon, att du kan köpa från nån annan som i sin tur säljer från andra.

Varning för piratkopior
Såg en på facebook som köpte en gamechanger redbull via Ali Express xD fan sista jag skulle tumma på är säkerheten och då främst hjälmfan. Men han var glad över att han köpt en gamechanger för 350kr

Tillbaka
Topp