Varning för rådjur

• Trådstartare Trådstartare LTS
  • Start datum Start datum

LTS

Aktiv medlem
Varning för rådjur
Ta det försiktigt under höstkvällarna. Det är mycket spring i skogarna.

Jag krockade med ett rådjur på väg hem från jobbet för två veckor sedan. Det var två rackare som bestämde sig för att springa över vägen precis när jag kom cyklande i 50 km/h i en nerförsbacke.
Det resulterade i 5 veckors sjukskrivning och hela vintersäsongen som jag hade tänkt ägna åt vintercykling, simning och långfärdsskridskor som vanligt blir helt inställd. Sedan blir det en till operation igen om ett halvår.
Jag kommer att vara i dålig form nästa år.

Varning för rådjur
Mitt bidrag från en tur förra veckan.

Jaha ja... Jag skrev en gång att man inte skall glömma reflexer. Men hur når man ut till Älgarna och deras kalvar?? Kvällens tur bjöd på en riktig naturupplevelse. Möte på stigen .. vad är det där framme ?? .. en älg .. två älgar.. Håll till höger.. nehe .. Bäst jag stannar...hm den ena är rätt mycket mindre måste vara en kalv. Hoppas de rör på sig snart ...och inte blir uppretade. Lufs Lufs ... ok nu låter det som de rört sig bort. Nu åker vi! Att notera älgar bryr sig inte om cyklister i skogen.

Varning för rådjur
Blev påsprungen av ett rådjur vid Fruängen när jag cykelpendlade i somras. Den kom snabbt från höger och träffade mej över höjten med mulen. Jag tror den drog tillbaka skallen i sista ögonblicket för träffen var inte hård nog att fälla mej. Men lite överraskad blev jag i alla fall.

Varning för rådjur
greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg 4(!) älgar på en och samma runda på
> Frösön tidigare i höstas. Två av dom var
> riktigt nära.

En sån runda har jag också haft, förra helgen! Cyklade landsväg och älgarna var ute på ett par täkter just norr om stan, så det var ju ingen direkt kollisionsrisk, men ändå... 4 älgar inom loppet av någon timme.

Krya på dig LTS! Grym otur.

Varning för rådjur
Tob skrev:
> Hur gick det för det stackars rådjuret? Kan ju
> inte klarat sig utan skador om du körde på det i
> 50 blås?

Ja det undrar jag åxå.

Varning för rådjur
Rådjuren har utvecklat en ny strategi. Dom är less på att bli krockade på, överkörda och mosade. Rådjur 2.0 tar inte sån här skit från djur å människor! Passa er!

Varning för rådjur
Jättetråkigt Anders. Hoppas du kommer igång fortare än prognosen utlovar. Det låter som att det var riktigt illa. Jag har ju lite erfarenhet av vurpor och skador men jag har haft tur. Tyvärr låter det som du inte hade det den här gången. Hoppas att dina skador inte hindrar dig alltfötr mycket i vardagen.

Krya på dig så hoppas jag att vi ses på någon fin runda till våren/sommaren när det börjar spritta i benen sådär härligt.

Än en gång, krya på dig! /Reimert

Varning för rådjur
Fy va tråkigt krya på dig

Mitt bidrag är fem vild svin på en liten stig i skogen, kan säga att jag inte fick ner pulsen resten av den träningen =)

Varning för rådjur
Krya på dig LTS, riktigt trist att det gick så illa. Har cyklat ovanligt mycket denna höst, det är ju ingen snö och tempen ligger fortfarande på plus. Men jag har inte sett ett enda djur på mina rundor, cyklar jag för sakta då...

Varning för rådjur
Att krocka med en fästingfarm kan ju inte vara kul, borelia, TBC och nu den "nya" sjukdomen som fästingarna upptäckts bära på :/

Varning för rådjur
ev. randonörd skrev:
> Hue skadad blev du ?
> Måste du gå på spinning i vinter ?
> Är du anmäld till Miglian ?

Hjälmen räddade huvudet. Det som gick sönder var axel och armbåge. De opererade in en platta i axeln förra veckan. Jag fick vänta en vecka på det. Nu är det meningen att det ska börja läka ihop. Även efter det börjar kännas bättre så kommer jag att ha begränsad rörlighet tills de tar bort plattan i vår. Armbågen ska de undersöka igen om en vecka eftersom vissa saker gick att se med röntgen medan andra saker inte gick att undersöka pga svullnad.

Miglian har aldrig lockat mig. Men jag har en plan för ett annat äventyr av liknande karaktär nästa år. För att det ska gå att genomföra så funkar det inte om hela försäsongen försvinner.
Jag har alltid vägrat inomhuscykling, men nu funderar jag på att skaffa en trainer.

Jag hann aldrig fråga rådjuret hur det gick. Det försvann direkt.

Nu ska jag till vårdcentralen för att få förbanden bytta. Jag var där i förrgår också för att det hade bildats stora vätskefyllda blåsor pga att jag inte tålde förbandstejpen. De sprack när sköterskan drog bort tejpen.
Så roar jag mig den här veckan.

Varning för rådjur
LTS skrev:
> platta och massa misär

Hookplatta? Har haft en sådan och var inte road, men det blev bra i slutänden.

Tillbaka
Topp