Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inga som helst problem med r2, bike-discount, bike-components, bike24, m fl…Hela den här sällanköpsbranschen är väl svajig och det går ut över kunder i enskilda ärenden tänker jag.
Det har jag! En cykeltröja, ett par skidbyxor och en skidresa med buss till Val Thorens.Jag har aldrig varit med om att få saker utan att betala ?
Nej, inte så att förtroendet för någon av dem är skadat. Men för två dar sen skulle jag lägga en order på Bike24, teknikstrul resulterade i två ordrar. Den första ordern reserverade inte några pengar på bankkontot förrän flera timmar efter den andra. Försökte kontakta dem om att stryka första ordern via meddelande på hemsidan och telefon - resultatlöst. Det är bara att vackert vänta och returnera det ena paketet och sen vänta ännu några dagar innan pengarna är tillbaka på kontot.Inga som helst problem med r2, bike-discount, bike-components, bike24, m fl…
Så även jag.Något är skumt här, jag har handlat av dem flera gånger under senaste året utan minsta problem.
Ja, rubriken är onödigt alarmistisk. Skulle man gå ut så här hårt så fort det krånglar vid enskilda ärenden skulle det snart inte gå att handla hos nån nätbutik.Något är skumt här, jag har handlat av dem flera gånger under senaste året utan minsta problem.
Riktigt trist när de la om sin strategi. Möjligheten att konfigurera det som man ville och supporten från Mats Ribacka var anledningen till att jag köpte en Backroad.Jag har tidigare köpt en cykel via ROSE, och fått service på den m.m och gjort en hel del andra beställningar. Men det var när de hade svenska anställda och t.om. ett showroom där jag bor. Kudos till Mikael Kippilä som jobbade där. Men sen hände nåt, de lade ner den svenska filialen och därefter sjönk som en sten (senaste 5 åren).
Nej, inte så att förtroendet för någon av dem är skadat. Men för två dar sen skulle jag lägga en order på Bike24, teknikstrul resulterade i två ordrar. Den första ordern reserverade inte några pengar på bankkontot förrän flera timmar efter den andra. Försökte kontakta dem om att stryka första ordern via meddelande på hemsidan och telefon - resultatlöst. Det är bara att vackert vänta och returnera det ena paketet och sen vänta ännu några dagar innan pengarna är tillbaka på kontot.
Visst kan tekniken strula men när man önskar uppmärksamheten från nån levande varelse hos såna här postorderföretag så spelar det nog ingen roll vilket man handlat hos. Det blir en påminnelse att arbetsförhållandena är skrämmande och personalomsättningen skyhög. Istället för att klaga så lämnas man med insikten om att man är ett samvetslöst rövhål som inte handlar mer ansvarsfullt och hållbart.
Vissa fall i den här tråden verkar skummare än detta ska tilläggas.
Min generella bild av näthandelsföretag är att deras företagside tycks gå ut på att vara snabba och billiga. Utifrån det perspektivet så tror jag att det avspeglas i personalpolitiken hos dessa företag. Hur det ser ut på Bike24 vet jag inte, mitt förtroende för dem har heller inte påverkats av detta. Det jag försökte beskriva var mer att när saker felar vid näthandel så är det besvärligt att reda ut saken, samt att det även kan strula när man handlar av t.ex. Bike24. Inlägget i sig var skrivet i viss affekt och fyller kanske inget annat syfte än att jag fick "skriva av mig".Du känner så efter att han handlat på Bike24? De har trots allt ca 450 anställda, inte läst förrän nu att arbetsförhållandena är skrämmande och personalomsättningen skyhög hos dem.
Min generella bild av näthandelsföretag är att deras företagside tycks gå ut på att vara snabba och billiga. Utifrån det perspektivet så tror jag att det avspeglas i personalpolitiken hos dessa företag. Hur det ser ut på Bike24 vet jag inte, mitt förtroende för dem har heller inte påverkats av detta. Det jag försökte beskriva var mer att när saker felar vid näthandel så är det besvärligt att reda ut saken, samt att det även kan strula när man handlar av t.ex. Bike24. Inlägget i sig var skrivet i viss affekt och fyller kanske inget annat syfte än att jag fick "skriva av mig".
Jag har ingen cykelaffär med anständigt utbud inom 10 mils radie så jag handlar uteslutande från de tyska jättarna som nämndes tidigare. Men en del av mig tycker att det känns trist att då stödja en företagsform som jag generellt känner en viss tveksamhet kring.
Det var väl ändå i sin ordning att du bara kunde välja en storlek som fanns i lager både på svenska och tyska sidan? ;) så ska det väl fungera?Jag la en beställning igår, trots tråden.
Man är lättköpt med bra priser..
Men det känns verkligen som en webshop i förfall.
Kunde inte välja storlek på en produkt jag ville ha. Men det funkade på tyska sidan, och där kunde jag se att den ändå inte fanns i lager.
Min address hade fått en extra siffra i gatunumret, Gick att ändra i faktureringsadressen men ej i leveransaddress, hoppas grejerna kommer fram.
Ville betala med Paypal för att slippa utsätta mitt kort för detta. Men väl på betalskärmen var priset plötsligt 25% högre.
Blev en kortbetalning till slut, med många skärmdumpar sparade.
Rätt säker på att det ska gå att välja här:Det var väl ändå i sin ordning att du bara kunde välja en storlek som fanns i lager både på svenska och tyska sidan? ;) så ska det väl fungera?
Det med Paypal kan du nog inte lasta Rosebikes för. Paypal lägger alltid på.. de ger en deras kassa "PP-eurokurs". Glömmer alltid, sedan märker när man alltid när man ska godkänna betalningen att det visst blev bra mycket dyrare än vad man räknat på.
Ok, jag ser att Rose själva skriver nåt om att PP-betalningar görs i Euro.Ja ok, du har rätt om du ska betala i SEK förstås, ursäkta.
Jag är jätteförvånad. Har köpt två välfungerande racercyklar därifrån. Den ena satte rekord till och med. Fått riktigt bra service, då jag behövde byta några småsaker. Två styrlager som skickades gratis. Deras tidigare finska support var riktigt grymma och hjälpsamma. De kom till och med ihåg mitt namn! (vet inte om det är bra eller dåligt!!!)ROSE bikes verkar ha tappat det helt. Tydligen har de inte lyckats dra pengar från mitt visa för flera år sen, men verkar kommit på det först nu. Sen lyckades de tydligen dra den största beställningen i maj ändå, typ 3 år efteråt. Men de skickar hotbrev om "collection partner"/inkasso efter det med summor som inte stämmer. Deras support tar flera veckor på sig att svara och ibland får man svar på tyska och ibland engelska och även där påstår de summor som inte stämmer. Aldrig varit med om att nåt företag inte lyckats dra pengar från visa-kortet, och hur kan de ens skicka saker innan de säkrat överföringen. Har försökt backtracka transaktioner och beställningar och deras krav, men det är en jäkla soppa.
Skönt att höra!Inga som helst problem med r2, bike-discount, bike-components, bike24, m fl…
Konfiguratorn som tidigare fanns på hemsidan där man fritt kunde byta vissa delar och se dem infogade i realtid på bilden av cykeln, var ju ett mkt ambitiöst upplägg som ofta gav ett halvdant grafiskt resultat med tex proportionsfel eller perspektivfel. Jag tror att detta komplicerade programmering, underhåll uppdatering av hemsidan mer än det gav tillbaks affärsmässigt.Troligen för att det saknas många delar och den monteringen tar för mycket tid, mot att montera på löpande band. Det vill säga att det inte var lika lönsamt.
Jag har beställt ett par gånger från rose senaste halvåret och så länge du är inloggad och har svensk adress så är det också SEK som du betalar i när du checkar ut.Var nyss nära på att lägga en beställning, får ett pris i sek. När jag ska betala har det omvandlats till Euro (kanske inte konstigt) men euro beloppet är långt över priset i sek....
Ska testa med kort , men ska ge en andra lbs en chans först.Jag kan ha fel men vill minnas att jag fått olika priser berode på vilken betalningsmetod jag använde.
Typ att om jag valde paypal så fick jag i Euro (vilket blev högre) och i SEK om jag betalade med kort.
Nej. Blev euro på paypalJag har beställt ett par gånger från rose senaste halvåret och så länge du är inloggad och har svensk adress så är det också SEK som du betalar i när du checkar ut.
Rubriken syftar ju på det som står i första inlägget i tråden, inte folk som får fel valuta eller momssats.Tycker inte rubriken är riktigt rättvisande, mina erfarenheter av Rose är tämligen goda
Förtjänar nästan en ny tråd för diskussion gällande Rose. Har beställt en del där senaste halvåret utan några problem alls. TvärtomRubriken syftar ju på det som står i första inlägget i tråden, inte folk som får fel valuta eller momssats.
Jag beställde en cykel på måndagskvällen, skickades igår och jag kunde redan boka utkörning till måndag. Det blir tisdag. Hoppas att cykeln kommer utan problem.
Ja.Beställde en cykel från Rose 24/5 med leveranstid på 12 veckor, beloppet reserverades på kortet men nu är pengarna tillbaka på kontot.
Nån som varit med om liknande? Dras beloppet automatiskt igen vid leverans kanske?
Ok, finemang!
Tolkar reaktionen ”Någon som köpt cykel från rose på senaste? Har det fungerat bra?
Otålig? Alla hänger inte här hela tidenTolkar reaktionen ”” som att de inte fungerar bra?
![]()
Det var inte en generell tolkning, utan en tolkning av just den reaktionen.. så studsig är jag inteOtålig? Alla hänger inte här hela tiden![]()