Varning för ROSE bikes

Varning för ROSE bikes
Inga som helst problem med r2, bike-discount, bike-components, bike24, m fl…
Nej, inte så att förtroendet för någon av dem är skadat. Men för två dar sen skulle jag lägga en order på Bike24, teknikstrul resulterade i två ordrar. Den första ordern reserverade inte några pengar på bankkontot förrän flera timmar efter den andra. Försökte kontakta dem om att stryka första ordern via meddelande på hemsidan och telefon - resultatlöst. Det är bara att vackert vänta och returnera det ena paketet och sen vänta ännu några dagar innan pengarna är tillbaka på kontot.

Visst kan tekniken strula men när man önskar uppmärksamheten från nån levande varelse hos såna här postorderföretag så spelar det nog ingen roll vilket man handlat hos. Det blir en påminnelse att arbetsförhållandena är skrämmande och personalomsättningen skyhög. Istället för att klaga så lämnas man med insikten om att man är ett samvetslöst rövhål som inte handlar mer ansvarsfullt och hållbart.

Vissa fall i den här tråden verkar skummare än detta ska tilläggas.

Varning för ROSE bikes
Något är skumt här, jag har handlat av dem flera gånger under senaste året utan minsta problem.
Så även jag.
Men numera är det verkligen bara småsaker som jag inte hittar andra ställen. Roses sortiment verkar ha krympt betänkligt jämfört med forna tiders kilotunga papperskataloger.

Varning för ROSE bikes
Jag har tidigare köpt en cykel via ROSE, och fått service på den m.m och gjort en hel del andra beställningar. Men det var när de hade svenska anställda och t.om. ett showroom där jag bor. Kudos till Mikael Kippilä som jobbade där. Men sen hände nåt, de lade ner den svenska filialen och därefter sjönk som en sten (senaste 5 åren).
Riktigt trist när de la om sin strategi. Möjligheten att konfigurera det som man ville och supporten från Mats Ribacka var anledningen till att jag köpte en Backroad.

Varning för ROSE bikes
Nej, inte så att förtroendet för någon av dem är skadat. Men för två dar sen skulle jag lägga en order på Bike24, teknikstrul resulterade i två ordrar. Den första ordern reserverade inte några pengar på bankkontot förrän flera timmar efter den andra. Försökte kontakta dem om att stryka första ordern via meddelande på hemsidan och telefon - resultatlöst. Det är bara att vackert vänta och returnera det ena paketet och sen vänta ännu några dagar innan pengarna är tillbaka på kontot.

Visst kan tekniken strula men när man önskar uppmärksamheten från nån levande varelse hos såna här postorderföretag så spelar det nog ingen roll vilket man handlat hos. Det blir en påminnelse att arbetsförhållandena är skrämmande och personalomsättningen skyhög. Istället för att klaga så lämnas man med insikten om att man är ett samvetslöst rövhål som inte handlar mer ansvarsfullt och hållbart.

Vissa fall i den här tråden verkar skummare än detta ska tilläggas.

Du känner så efter att han handlat på Bike24? De har trots allt ca 450 anställda, inte läst förrän nu att arbetsförhållandena är skrämmande och personalomsättningen skyhög hos dem.

Senast ändrad:
Varning för ROSE bikes
Du känner så efter att han handlat på Bike24? De har trots allt ca 450 anställda, inte läst förrän nu att arbetsförhållandena är skrämmande och personalomsättningen skyhög hos dem.
Min generella bild av näthandelsföretag är att deras företagside tycks gå ut på att vara snabba och billiga. Utifrån det perspektivet så tror jag att det avspeglas i personalpolitiken hos dessa företag. Hur det ser ut på Bike24 vet jag inte, mitt förtroende för dem har heller inte påverkats av detta. Det jag försökte beskriva var mer att när saker felar vid näthandel så är det besvärligt att reda ut saken, samt att det även kan strula när man handlar av t.ex. Bike24. Inlägget i sig var skrivet i viss affekt och fyller kanske inget annat syfte än att jag fick "skriva av mig".
Jag har ingen cykelaffär med anständigt utbud inom 10 mils radie så jag handlar uteslutande från de tyska jättarna som nämndes tidigare. Men en del av mig tycker att det känns trist att då stödja en företagsform som jag generellt känner en viss tveksamhet kring.

Varning för ROSE bikes
Min generella bild av näthandelsföretag är att deras företagside tycks gå ut på att vara snabba och billiga. Utifrån det perspektivet så tror jag att det avspeglas i personalpolitiken hos dessa företag. Hur det ser ut på Bike24 vet jag inte, mitt förtroende för dem har heller inte påverkats av detta. Det jag försökte beskriva var mer att när saker felar vid näthandel så är det besvärligt att reda ut saken, samt att det även kan strula när man handlar av t.ex. Bike24. Inlägget i sig var skrivet i viss affekt och fyller kanske inget annat syfte än att jag fick "skriva av mig".
Jag har ingen cykelaffär med anständigt utbud inom 10 mils radie så jag handlar uteslutande från de tyska jättarna som nämndes tidigare. Men en del av mig tycker att det känns trist att då stödja en företagsform som jag generellt känner en viss tveksamhet kring.

Det skulle vara intressant att veta hur arbetsförhållande är hos tysken. Jag har alltid haft relativt snabbt svar på mejl från Bike24, bike-components och bike-discount. Jag har aldrig haft kontakt med r2-bike (aldrig haft problem), men dom verkar vara bäst). Så jag har inte upplevelsen att medarbetare där är överbelastat.

Förhållanden hos Amazon i Tyskland är dock klart inte ok, så jag har inte handlat hos Amazon sedan flera år.

Varning för ROSE bikes
Jag la en beställning igår, trots tråden.
Man är lättköpt med bra priser..

Men det känns verkligen som en webshop i förfall.

Kunde inte välja storlek på en produkt jag ville ha. Men det funkade på tyska sidan, och där kunde jag se att den ändå inte fanns i lager.

Min address hade fått en extra siffra i gatunumret, Gick att ändra i faktureringsadressen men ej i leveransaddress, hoppas grejerna kommer fram.

Ville betala med Paypal för att slippa utsätta mitt kort för detta. Men väl på betalskärmen var priset plötsligt 25% högre.
Blev en kortbetalning till slut, med många skärmdumpar sparade.

Varning för ROSE bikes
Jag la en beställning igår, trots tråden.
Man är lättköpt med bra priser..

Men det känns verkligen som en webshop i förfall.

Kunde inte välja storlek på en produkt jag ville ha. Men det funkade på tyska sidan, och där kunde jag se att den ändå inte fanns i lager.

Min address hade fått en extra siffra i gatunumret, Gick att ändra i faktureringsadressen men ej i leveransaddress, hoppas grejerna kommer fram.

Ville betala med Paypal för att slippa utsätta mitt kort för detta. Men väl på betalskärmen var priset plötsligt 25% högre.
Blev en kortbetalning till slut, med många skärmdumpar sparade.
Det var väl ändå i sin ordning att du bara kunde välja en storlek som fanns i lager både på svenska och tyska sidan? ;) så ska det väl fungera?

Varning för ROSE bikes
Det var väl ändå i sin ordning att du bara kunde välja en storlek som fanns i lager både på svenska och tyska sidan? ;) så ska det väl fungera?
Rätt säker på att det ska gå att välja här:

(och ni finns 5 liter plötsligt i lager. Men det kan man inte se på svenska sidan)

Varning för ROSE bikes
Det med att blev dyrt med Paypal kan du nog inte lasta Rosebikes för. Paypal lägger alltid på.. och de ger en deras kassa "PP-eurokurs". Glömmer alltid, sedan märker när man alltid när man ska godkänna betalningen att det visst blev bra mycket dyrare än vad man räknat på.

Varning för ROSE bikes
Det med Paypal kan du nog inte lasta Rosebikes för. Paypal lägger alltid på.. de ger en deras kassa "PP-eurokurs". Glömmer alltid, sedan märker när man alltid när man ska godkänna betalningen att det visst blev bra mycket dyrare än vad man räknat på.

Rose anger priser i SEK, vilket innebär att dom ska ta betalt i SEK via paypal.

Hos Paypal kan man dessutom välja att betala i originalvalutan, vilket inte ger deras påslag.

I det här fallet skulle jag lägga en order på 860 SEK som väl framme hos Paypal var ca 90 € eller 1100 SEK. Det är inte paypals påslag.

Varning för ROSE bikes
ROSE bikes verkar ha tappat det helt. Tydligen har de inte lyckats dra pengar från mitt visa för flera år sen, men verkar kommit på det först nu. Sen lyckades de tydligen dra den största beställningen i maj ändå, typ 3 år efteråt. Men de skickar hotbrev om "collection partner"/inkasso efter det med summor som inte stämmer. Deras support tar flera veckor på sig att svara och ibland får man svar på tyska och ibland engelska och även där påstår de summor som inte stämmer. Aldrig varit med om att nåt företag inte lyckats dra pengar från visa-kortet, och hur kan de ens skicka saker innan de säkrat överföringen. Har försökt backtracka transaktioner och beställningar och deras krav, men det är en jäkla soppa.
Jag är jätteförvånad. Har köpt två välfungerande racercyklar därifrån. Den ena satte rekord till och med. Fått riktigt bra service, då jag behövde byta några småsaker. Två styrlager som skickades gratis. Deras tidigare finska support var riktigt grymma och hjälpsamma. De kom till och med ihåg mitt namn! (vet inte om det är bra eller dåligt!!!)

Sen har jag beställt delar för säkert en halv miljon kronor till mitt företag. Ibland lite strul, med moms. Men det har alltid lösts smidigt.

Rose har dock ändrat sin strategi, när det gäller att bygga personligt utformade cyklar. Troligen för att det saknas många delar och den monteringen tar för mycket tid, mot att montera på löpande band. Det vill säga att det inte var lika lönsamt. Specialbyggen var för mig tidigare ett stark försäljningsargument.

Varning för ROSE bikes
Troligen för att det saknas många delar och den monteringen tar för mycket tid, mot att montera på löpande band. Det vill säga att det inte var lika lönsamt.
Konfiguratorn som tidigare fanns på hemsidan där man fritt kunde byta vissa delar och se dem infogade i realtid på bilden av cykeln, var ju ett mkt ambitiöst upplägg som ofta gav ett halvdant grafiskt resultat med tex proportionsfel eller perspektivfel. Jag tror att detta komplicerade programmering, underhåll uppdatering av hemsidan mer än det gav tillbaks affärsmässigt.

Förutom att det var bökigt att hantera custom monteringar logistiskt, som du var inne på. Att de slutade leverera till UK, troligen pga spegelvända bromshandtag, verkar ju också handla om det.

Varning för ROSE bikes
Jag kan lite konspiratorisk tänka att Rose har gjort en Ikea. När gamle Erwin drog sig tillbaka tog marknadsnissarna över och började lägga ner allt vad som inte var 'lönsamt' ner på buntbandsnivå.
Men det är jag det.

Varning för ROSE bikes
Ja, räknenissarna har nog fått mer att säga till om. Tycker mig se betydande utrensningar i sortimentet på en del håll, tex kategorin batteridrivna framlampor för att nämna något.

Varning för ROSE bikes
Var nyss nära på att lägga en beställning, får ett pris i sek. När jag ska betala har det omvandlats till Euro (kanske inte konstigt) men euro beloppet är långt över priset i sek....

Varning för ROSE bikes
Är det inte skillnaden på 19 och 25% moms du får upp? Tyska priser har lägre moms, men vi svenskar ska ju betala 25%. Det är samma sak exempelvis på Bike-Discount, om du inte är inloggad och angett att det ska levereras till Sverige får du ett lägre pris men vid betalning påförs rätt momsgrad. Då blir det alltid ett ovälkommet skutt på sistaraden.

Varning för ROSE bikes
Var nyss nära på att lägga en beställning, får ett pris i sek. När jag ska betala har det omvandlats till Euro (kanske inte konstigt) men euro beloppet är långt över priset i sek....
Jag har beställt ett par gånger från rose senaste halvåret och så länge du är inloggad och har svensk adress så är det också SEK som du betalar i när du checkar ut.

Varning för ROSE bikes
Jag beställde en gaffel (RS Lyrik) från Rose för snart två år sen och det funkade helt utan problem. På den tiden hade de rätt bra utbud och priser på gafflar men nu var det rätt snålt när jag kollade.

Nu har dessvärre LCS/HSC-reglagen på min Lyrik pajat under vintern och efter kontakt med RS tyckte de att det är bäst att jag skickar tillbaka den till företaget jag köpte den av alt lämna till verkstad för bedömning.

Skickade frågan till Rose och sen lite efterföljande frågor (då jag inte kunde logga reklamationen på "min sida") och de har svarat inom en dag varje gång och skickat returfraktsedel osv. Inga problem med sån hjälp dvs.

Har nu skickat tillbaka gaffeln och är rätt spänd på att se hur det hela löser sig, reklamantioner etc brukar var lite av eldprov för handlare. Misstänker att Rose bara skickar gaffeln vidare till någon RS-verkstad för bedömning/reparation men då blir ju frågan om det tas på garanti, hur mycket Rose hjälper till osv.

Allt under 6 veckor och att det går på garantin känns just nu som en lotterivinst.

Varning för ROSE bikes
De få beställningar jag lagt på Rose det senaste halvåret har expedierats utan mankemang, dock med jämförelsevis lång leveranstid, ~ 1 vecka.
Ser apropå nån fråga här på forum att de fortfarande har sin instegsräser Pro-nånting med 105 till ett i dagsläget bra pris. Om de inte är slutsålda.

Varning för ROSE bikes
Tycker inte rubriken är riktigt rättvisande, mina erfarenheter av Rose är tämligen goda - har sett priser i rätt valuta och betalat rätt (och jämförelsevis bra) pris vid utcheckning och rimlig leveranstid/kostnad. Jag vill minnas att det blev en avgift om man valde Paypal hos Rose så det kunde kanske vara en motiverad varning..

Varning för ROSE bikes
En liten uppdatering på min senaste post från 21/3:

Skickade iväg gaffeln, hörde ingenting förrän i onsdags då jag bara fick en faktura på noll kronor där det stod att dämparen var utbytt.
Inget mer.

Nu ikväll dök det upp en Postnordbil här hemma med (delvis misshandlat) paket från Rose. Gaffeln har ny fungerande dämarenhet och någon serviceorder från Sram i Tyskland.

Trots lite dålig kommunikation har de löst problemet och mycket snabbare än jag trodde.

Lite trist att jag skickade gaffeln i orginalkartongen med de tokens jag inte använder etc men när jag fick tillbaka gaffeln låg den tveksamt förpackad i en vanlig packkartong.

Varning för ROSE bikes
Jag beställde en cykel på måndagskvällen, skickades igår och jag kunde redan boka utkörning till måndag. Det blir tisdag. Hoppas att cykeln kommer utan problem.

Det var fel. Utkörning på måndag var min cykel, inte min frus Rose (jobbigt med firmor utan tracking över gränsen och utan avsändare i infon). Min frus Rose kan igår, precis inom de två veckor som lovades.

Varning för ROSE bikes
Beställde en cykel från Rose 24/5 med leveranstid på 12 veckor, beloppet reserverades på kortet men nu är pengarna tillbaka på kontot.

Nån som varit med om liknande? Dras beloppet automatiskt igen vid leverans kanske?

Tillbaka
Topp