Varning! Halmstad - Prins Bertils stig - "Cykelmarodörer"

Joel

Ny medlem
Hej
Var ute och sprang på prins bertils stig i Halmstad i morse och såg att någon satt upp en inplastad tidningssida. På tidingssidan var det skrivet "Cykelmarodörer" och innehållet såg ut att vara en insändare från Hallandsposten med rubriken "Fartcyklister oroar på vandingsstigen". I insändaren kan man läsa om "testosteronestinna gubbar i 40-årsåldern som i sina slimmade cykelkläder kör omkring på racercyklar som om det gällde livet. ... Om man inte går eller kastar sig åt sidan, tvingas de ibland tvärbromsa för att undvika påkörning."

En lite varning alltså för ilskna människor på stigen samt en liten uppmaning att ta det lite lugnt/använda ringklocka så att denna inställning inte får någon större spridning.

/joel

Jag skulle skylla på spaggarna och sätta upp lite SD infoblad i anslutning. Det passar nog insändarskribentens världsbild.

undrar om det är samma person som skrev i veckan då fick folk som gick med barnvagn och joggare en slev gnäll men mest mtb som han gnällde över skulle tro att han bor i den fina delen

Det är alltid nån kommentar om de "tighta trikåerna"/"slimmade cykelkläder" i de där insändarna. Det är tydligen sjukt provocernade med tighta kläder på män.

Med tanke på hur många som promenerar på Prins Bertils stig tycker jag det är olämpligt att cykla där. Dessutom är stigen skyltad som vandringsled. Ska man cykla är det bättre att göra det på Nyårsåsen eller i Skedala.

John Blaze skrev:
-------------------------------------------------------
> Med tanke på hur många som promenerar på Prins
> Bertils stig tycker jag det är olämpligt att
> cykla där. Dessutom är stigen skyltad som
> vandringsled. Ska man cykla är det bättre att
> göra det på Nyårsåsen eller i Skedala.

Håller helt med.

eller oxå kan man ta det lugnt och stilla och undvika när det är mest folk och vara vänlig mot dem man möter och undvika svetto tempo när man träffar på folk

"vandingsstigen" och "racercyklar", då är det lungt att rasta mtb'n. :)
Det vet väl alla att man inte kör racer på stigar...

Joel: urklippet du såg är något år gammalt. När det publicerades hade jag tankar på att svara och då särskilt fråga vilket som är värst: att vara cyklist; att vara 40; att ha tajta kläder...

Jag valde att ignorera insändaren istället.

Jag cyklar fortfarande på PrinsBertil - och de flesta jag möter är trevliga.
Ringklocka är förstås obligatorisk. Jag saktar ner och tackar när folk lämnar plats.
Det händer att jag missar och möter folk i hög hastighet, men jag gör mitt bästa.
Min ålder kan jag inte göra mycket åt...

Jag har faktiskt mött en äldre man som sträckte ut armarna åt sidorna för att hindra mig!
Det finns fler exempel på idiotiskt beteende, men de flesta är som sagt trevliga.

Den skönaste av de sura kommentarerna är ändå: "vissa blir visst aldrig vuxna!" ;-)

De värsta på prins Bertils stig är runt 60 år och far runt med absolut förkörsrätt på tunga riggar av typen skeppshult.

ash ge han en kram gubben kan ju vara svartsjuk och tänker ja vill oxå pröva sånt fans inte när jag var ung och viril av mig

Senast ändrad:
swerider skrev:
-------------------------------------------------------
> "vandingsstigen" och "racercyklar", då är det
> lungt att rasta mtb'n. :)
> Det vet väl alla att man inte kör racer på
> stigar...

Prins Bertils stig är handikappanpassad och så slät att en racer tar sig fram hyfsat. Fattar ärligt talat inte varför vissa cyklar MTB där. Random cykelbana bjuder på mer utmaning.

Tjena!

Förstår inte heller varför man ska in på Prins Bertils Stig att göra.. Bortsett från några korta passager om man vill hålla sig undan asfalt under hela turen.. Det finns ju hur gott som helst av ruggigt fina stigar hela vägen längs med sträckningen.. Aleskogen och fram till Grötvik kanske är lite snålt iofs, men efter Grötvik är det ju fullproppat med stig hela vägen till Möllegård..

Tillbaka
Topp