Varning: Snart börjar älgjakten

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
3CDA0F67-FBDF-497E-A18A-CFADE5E10AD1.jpeg

Det låter ju jävligt amerikanskt för att vara finskt.

Klockan är åtta och ur den gråa bilens öppna baklucka delar pappa Tom Englund ut vapen åt sina barn.

Amanda får sitt konfirmationsgevär, en Tikka 308 kaliber med kortare kolv än standard, en dammodell. Anton har inget eget gevär, men tar det som pappa ger honom.

Alltid tragiskt med dödsolyckor, men som vanligt är det roligare att raljera om specifika grupper. (Jag är skyldig till det jag med. :) )

Jakten är i alla fall nära att realisera "nollvisionen" på riktigt.

Hur många dog i trafiken?

Omkomna 2010–2021​

ÅrAntal omkomna
2010266
2011319
2012285
2013260
2014270
2015259
2016270
2017252
2018324
2019221
2020204
2021210

Svårare att hitta årlig statistik på jaktolyckor med dödlig utgång men det finns ett snitt på 1,9/år:

Färre vådaskjutningar

Trots att sådana incidenter förekommer tyder statistiken på att de dödliga jaktolyckorna blir allt färre. Under 1983–2008 inträffade i snitt 1,9 dödliga vådaskjutningar vid jakt per år.

Efter 2008 finns inga säkra siffror, eftersom Socialstyrelsens dödsorsaksregister utgår från vapenslag, inte relationen till jakt. Under 2013–2017 avled fem människor efter skott av gevär, hagelbössa eller tyngre vapen – men i de siffrorna räknas även icke jaktrelaterade skott in.

- Det verkar som att det fortsätter att minska, säger Mensura Junuzovic.

Alltid tragiskt med dödsolyckor, men som vanligt är det roligare att raljera om specifika grupper. (Jag är skyldig till det jag med. :) )

Omkomna 2010–2021​

ÅrAntal omkomna
2010266
2011319
2012285
2013260
2014270
2015259
2016270
2017252
2018324
2019221
2020204
2021210

Svårare att hitta årlig statistik på jaktolyckor med dödlig utgång men det finns ett snitt på 1,9/år:

Inte så konstigt egentligen. 1985 infördes kravet på jägarexamen för att kunna erhålla vapenlicens, så sedan dess har alla som erhåller licens genomgått utbildning i säker vapenhantering på ett helt annat sätt än tidigare. I takt med att de som fått sina licenser innan dess droppar av så lär risken för olyckor minska, även om det såklart är omöjligt att nå ner till noll.

Omkomna 2010–2021​

ÅrAntal omkomna
2010266
2011319
2012285
2013260
2014270
2015259
2016270
2017252
2018324
2019221
2020204
2021210

Undrar hur länge det skulle vara tillåtet för oss att cykla i skogen om det dog 1.9 per år pga mtb-krock.

Tror knappast det är jägarexamen som är anledningen till minskade vådaskjutningar, den är närmast rena skämtet och det finns snabbkurser där personer som aldrig tidigare hållit i ett vapen får sin examen efter två dagars träning och utbildning. Viktiga saker som kulfång nämns knappt ens utan fokus ligger på jaktfrågor som att känna igen olika fåglar och jakttider.

Nu får vem som helst tillstånd att skaffa upp till fem gevär efter att ha fått sin "jägarexamen", tidigare krävdes det att man kunde visa att man hade jaktmark att jaga på vilket jag tycker var långt mycket bättre än dagens system.

Jag tror antalet olyckor minskat på grund av dels en allmänt ökad säkerhets- och trygghetsmentalitet i samhället och sen mycket på den tekniska utvecklingen med mobiltelefoni och spårningsutrustning samt att man inte dricker sprit på passen i samma utsträckning som förr.

Senast ändrad:
Tror knappast det är jägarexamen som är anledningen till minskade vådaskjutningar, den är närmast rena skämtet och det finns snabbkurser där personer som aldrig tidigare hållit i ett vapen får sin examen efter två dagars träning och utbildning. Viktiga saker som kulfång nämns knappt ens utan fokus ligger på jaktfrågor som att känna igen olika fåglar och jakttider.

Nu får vem som helst tillstånd att skaffa upp till fem gevär efter att ha fått sin "jägarexamen", tidigare krävdes det att man kunde visa att man hade jaktmark att jaga på vilket jag tycker var långt mycket bättre än dagens system.

Jag tror antalet olyckor minskat på grund av dels en allmänt ökad säkerhets- och trygghetsmentalitet i samhället och sen mycket på den tekniska utvecklingen med mobiltelefoni och spårningsutrustning samt att man inte dricker sprit på passen i samma utsträckning som förr.
Nämns knappt? Jag vill minnas det var väldigt mycket fokus på säkerhet både teoretiskt men också praktiskt. Sen är jägarexamen både en kurs i säker vapenhantering och fauna och att man ska kunna skjuta hyfsat bra.

Jag tror antalet olyckor minskat på grund av såna här varningstrådar.

Du menar för att de cyklister som är rädda eller fega inte
är ute i skogen under älgjakten?
Och då har ju jägarna inte lika många mål som de kan
skjuta på av misstag?
/Fedde

Nämns knappt? Jag vill minnas det var väldigt mycket fokus på säkerhet både teoretiskt men också praktiskt. Sen är jägarexamen både en kurs i säker vapenhantering och fauna och att man ska kunna skjuta hyfsat bra.
Ja, jag vill också minnas att det var ganska mycket fokus på det, utöver att det som du säger är en bred utbildning som nog sorterar bort de värsta stolpskotten. Men visst, det fanns säkert oseriösa utbildare tidigare, men sedan Naturvårdsverket tog över proven så är det tydligen endast ca 50% av de som försöker som faktiskt klarar sig.

Ångrade mig, blir nog lätt att det glider över i en politisk och polariserad diskussion och det är onödigt :)

Senast ändrad:
Ansvarsfulla dom där jägarna, lämna vapnen kvar i bilarna vid samling.
Smörgåsbord för tjyven.

Screenshot_20221012-064549_NWT.jpg

Låser denna också. Syftet borde vara att varna för att det är just jakt. Att posta artikel efter artikel med annat är inte så givande. Ni får häckla jägare någon annanstans. Finns säkert forum för det med.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp