Varning: Snart börjar älgjakten

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det känns som att samhället mer och mer blir indelat i fack. Grupper av cyklister, bilister, motorcyklister, jägare, konotister, folk som kör vattenskoter och ska samsas med övrig trafik på vattnet som exempel. Ingen av dessa grupper har någon respekt för någon annan grupp och allt annat borde förbjudas. Bilister blir skogstokiga så fort dom ser en cyklist och någon kilometer bort cyklar ett gäng klunga med 5 i bred och kan inte fatta att bilisterna inte väljer en annan väg just idag, fattar dom inte att vi är ute och tränar ?!?

"vafan ska hon ut med sin jävla hästtransport mitt framför mig nu då?"

Folk har blivit dåliga på att acceptera andras vardag och intressen helt enkelt

Kanske har avhandlats redan, men jagas det något i området runt masterna, d v s mellan Källtorpssjön och motorvägen till Saltis? Jag förutsätter att det inte jagas inom reservatet, men en del av mina vanliga åkområden är ju faktiskt utanför själva reservatet som ju inte är så stort som man kanske tror. Det är helgförbud, men om man skulle råka få för sig att cykla en vardag medan det är ljust...?

Simon89 sa:
Det känns som att samhället mer och mer blir indelat i fack. Grupper av cyklister, bilister, motorcyklister, jägare, konotister, folk som kör vattenskoter och ska samsas med övrig trafik på vattnet som exempel. Ingen av dessa grupper har någon respekt för någon annan grupp och allt annat borde förbjudas. Bilister blir skogstokiga så fort dom ser en cyklist och någon kilometer bort cyklar ett gäng klunga med 5 i bred och kan inte fatta att bilisterna inte väljer en annan väg just idag, fattar dom inte att vi är ute och tränar ?!?

Folk glömmer också bort att de själva oftast tillhör mer än en grupp...

Jag är fotgängare, cyklist och bilist. Jag sysslar inte längre med älgjakt, och syrran har sålt sina hästar.
Jag kan tänka mej in i motorcyklisters och lastbilsförares situation utan att ha kört någondera.

ForesterGuy sa:
Simon89 sa:

Folk glömmer också bort att de själva oftast tillhör mer än en grupp...

Jag är fotgängare, cyklist och bilist. Jag sysslar inte längre med älgjakt, och syrran har sålt sina hästar.
Jag kan tänka mej in i motorcyklisters och lastbilsförares situation utan att ha kört någondera.

Bra! Än finns det hopp, kanske

Dax att flagga denna igen. På med lampor reflexväst och plinga i skogen så att ni inte blir tagna för älgar!

Varför flagga upp den nu när älgjakten är slut?
(Älgjakten började i måndags, 8 oktober).

ooms sa:
Varför flagga upp den nu när älgjakten är slut?
(Älgjakten började i måndags, 8 oktober).

Är kvoterna redan avskjutna? Skulle iofs inte förvåna för så var det vid årets björnjakt. Ungefär 90% avskjutet inom 3 dagar.

Eller åka runt med saftblandare och sirener så man syns och hörs. Bra för alla!! :)

Senast ändrad:

Amenvafan. Det kan ju inte vara så att laget ska släpa ut Stig-Gunnar, 82 och halvblind, till älgpasset bara för att han har suttit på pass sedan han blev torr bakom öronen. Det känns som om det är vådaskott åstadkommit av någon farbror mellan 80 och graven vareviga jävla år.

Amenvafan. Det kan ju inte vara så att laget ska släpa ut Stig-Gunnar, 82 och halvblind, till älgpasset bara för att han har suttit på pass sedan han blev torr bakom öronen. Det känns som om det är vådaskott åstadkommit av någon farbror mellan 80 och graven vareviga jävla år.
Det är förmodligen samma personer som glömmer bort att vi har gått över till högertrafik och sedan frontalkrockar på motorvägen.

Det är förmodligen samma personer som glömmer bort att vi har gått över till högertrafik och sedan frontalkrockar på motorvägen.
Hur vanligt är det?

F.ö. är nog oddsen för att överleva frontalkrock på motorväg inte jättegoda så de får nog till att skjuta någon först om det verkligen ska vara samma personer.

Ny variant av ättestupan? Skicka ut Klas-Göran, Rolf-Helmer och alla andra 80+ med varsin studsare i en avlyst skog, med uppdrag att fälla varsin 12-taggare. Hunger games - geriatrik edition.
1665340289187.png

Finns det någon?

Det som enligt min kompis i riksdagen ligger närmast till hands är ett cykelförbud på helgerna. Jakten på älg är betydligt mer viktig än cyklister.

Det som enligt min kompis i riksdagen ligger närmast till hands är ett cykelförbud på helgerna. Jakten på älg är betydligt mer viktig än cyklister.
Du menar stänga av alla skogar i de delar av landet där det bedrivs jakt fram till dess kvoterna fyllts? Eller "bara" på helger och under älgjakten? Låter som en rätt rejäl inskränkning med tanke på att älgjakten, i alla fall i teorin, kan hålla på t.o.m. slutet på januari.

Visa bilaga 586603
Man blir riktigt rädd när man förstår vilka som får springa omkring i skogen med skarpladdade vapen effektiva nog att ha ihjäl en björn eller älg på långt avstånd...
Hände samma sak i Jönköping, en riktigt sån jävla gubbe gick upp på övervåningen och sköt ihjäl en hund på åkern för han trodde det var en räv. Kulan gick igenom hunden och träffade även en kvinna i foten som behövde vårdas. https://www.aftonbladet.se/nyheter/...tolycka-jagare-skot-mot-hund-istallet-for-rav

Ska 80 åringar få springa runt i skogen med vapen? Helt jävla sjukt ärligt talat. De borde sättas på ålderdomshem och kasta bort nyckeln

Hände samma sak i Jönköping, en riktigt sån jävla gubbe gick upp på övervåningen och sköt ihjäl en hund på åkern för han trodde det var en räv. Kulan gick igenom hunden och träffade även en kvinna i foten som behövde vårdas. https://www.aftonbladet.se/nyheter/...tolycka-jagare-skot-mot-hund-istallet-for-rav

Ska 80 åringar få springa runt i skogen med vapen? Helt jävla sjukt ärligt talat. De borde sättas på ålderdomshem och kasta bort nyckeln
Verkar väl enklare att låsa vederbörandes vapenskåp och ta den nyckeln istället.

Ska alla 80-åringar sättas på ålderdomshem och nyckeln kastas bort eller gäller det bara jägare menar du?

• Gilla
Reactions: rln
Jag bor granne med en jägare som sköt ihjäl en främmande människa för några år sedan och sedan dess anser jag att alla jägare borde ha sina vapen inlåsta hos polisen eller liknande instans och ej få ha dem hemma.

Vad jag förstår var älgtornet bara ett par hundra meter ifrån huset, med skog emellan. Sju skott avlossades av jägaren tydligen..

Vad jag förstår var älgtornet bara ett par hundra meter ifrån huset, med skog emellan. Sju skott avlossades av jägaren tydligen..
7 skott.... Finns flera faktorer. Annat än kaffe i termos. Dåligt sikte. Ålder. Sjukdom. Omdömme. Oavsett så skall dessa ej få rätten att jaga enligt min mening.
Jag kommer åka ut i skogen i morgon och jag hoppas att de jägare som är ute i morgon har för avsikt att skjuta 1 skott. Både för älgen och oss andras skull.

Ska alla 80-åringar sättas på ålderdomshem och nyckeln kastas bort eller gäller det bara jägare menar du?
Säkrast att ta alla. På 80 års dagen åker staten runt och samlar upp alla och kör dem till ålderdomshemmet där alla sen blir firade med tårta, kaffe och sång innan de låses in på sina rum och nyckeln kastas.
Kan man kasta nycklar i metallåtervinningen?
Problemet löst!

Edit: eftersom det här är internet kanske det måste förtydligas att det kan finnas spår av ironi i inlägget ovan.

Senast ändrad:
Och vissa undrade varför vi låste den förra tråden, som bara skulle varna de som rör sig i skogen för att det var älgjakt....

I det här aktuella fallet vore det nog bättre med förbud att vistas hemma när jägarna ska få sin höstvecka med gubbarna.

Vore trevligt om några jägare kanske kunde lägga upp lite fina bilder från jakten. Känns som denna tråd är en aning ensidig...

Jag gör happyuppror med stort plakat!

Istället för att låsa tråden så låser vi in alla vapen och farliga pensionärer ?‍♂️?‍??‍??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp