Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Tjena, tänkte kolla med er på happy var man köper isopropyl alcohol?
Har varit på 3 olika mackar och biltema idag och letat, frågat men ingen hade någon aning.
Vart ska jag gå imorgon?
Elfa kanske kan va nåt... Man brukar använda isopropyl till att rengöra fiberoptik med mera inom elektrikervärlden. Men den här gången är det skivbromsarna som ska få sig en dusch. :)
HaraldN skrev:
-------------------------------------------------------
> Kjell & Co ser också ut att ha. Skulle prova med
> datorbutiker av mer nördigt slag (typ inte Media
> Markt) annars.
Går in imorgon ögona bums!
Mårten: Har hört talas om sånt också. Hur använder man det?
I bruksanvisningen till mina hayesbromsar står det att man ska använda isopropyl och inte rengöringsmedel för skivbromsar. Vad kan hända om man tar fel?
Om du skall ha det för att rengöra bromsar så rekommenderar jag varmt bräkleen. Som de andra i tråden.
Om det är en vätska för att rengöra stötdämpare och framgafflar så vill jag tro att du får den hos en färghandel. På 5 liters dunk vilket då kan passa.
Köper man dessutom ett sånt stort bad på Jula eller ÖB / Rusta så kan man bada hela gaffeln i det. Najs!
Robban skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukar använda K-sprit från macken. Än har
> ingen dött...
>
> 2-propanol = isopropanol
+1
ISopropanol kan man ju köpa dyrt på apoteket. Eller så köper man det billigt på macken, fast då heter det K-Sprit.
Jag köper Isopropanol från Kjell & Co. Där kallat Teslanol. Klart värt eftersom man kan använda det överallt på hojjen. Eftersom Isopropanolen avdunstar totalt kan man även använda det för rengöring inuti gaffel och bakdämpare.
Plush skrev:
> Enligt de utb vi fått från räddningstjänsten
> så kan T-röd faktiskt självantända....
> särskillt om det finns i en trasa och blir
> lämnat liggade...
Det har jag aldrig hört talas om. Man brukar ju varna lite för trasor med linolja och motsvarande. Spontant tycker jag det verkar underligt att en trasa med alkohol skulle självantända. http://www.brandskyddsforeningen.se/web/Linolja.aspx
K-sprit aka anti-is är nu inhandlat och beprövat.
Jag stekte först bromsbeläggens baksida mot plattan tills det slutade ryka(ungefär). Efter det tog jag hushållspapper indränkt i spriten och torkade av beläggen och skivan noggrant.
Resultatet är skrämmande bra! Skivorna är som nya i materialet. Ingen läskig hinna eller eldsvåda.
Tack för alla tips!
Om någon undrar hur spriten ser ut så kommer en bild på flarran: