Värsta backen för er?

Värsta backen för er?
Som sagt, ingen brutal snitt-procent, men det var kompositionen som knäckte mig tror jag; att det smällde till med tuffare partier efter att ha kört 900 hm. Hade jag haft tid, så kunde man ju tillbringat hela semestern och testat de olika vägarna upp. Tanken var att köra även idag, och då köra upp från Romano (som jag körde ner igår) och ner till Semonzo. Men åska och regn satte stopp för planerna, så det får bli om jag återvänder. (Vilket inte är omöjligt.)

Cyklingen uppe på berget var förövrigt magiskt fin. Både klättring, uppe på platån och nedför var det överlag kanonfina vägar och lite trafik. Och de relativt färska Google street view-bilderna visar på fint underlag även en del andra vägar upp.

Helt ärligt så trots att hjärnan var dimmig så satt jag under ett av 20%-inslagen när framhjulet antydde till att lätta från marken när jag trampade, över den här tråden och att jag omöjligt kan klara 28% om jag kört ett tag innan och är lite trött. Så Sormano och andra liknande dumheter får nog sorteras bort för min del. :giggle:
Ja, det där var en av de klättringarna jag hade på min önskelista och då med någon av de östligare alternativen.

Jag har alltid haft lättare att ta branta partier stående. I alla fall så länge kombination lutning och underlag gjort att det inte varit risk att tappacgreppet med bakhjulet. Dorman är förvisso brant men jag tror att jag hade klarat av den när jag var i, med mina mått mätt, skaplig form. Det är trots allt inte så lång bit det är superbrant och jag kunde då cykla upp mot 20% med en viss marginal till rött. Det gick förstås långsamt men för att maximera chansen att komma upp utan att stanna eller sicksacka var det effektivt. Att ta den sittandes hade nog för mig varit svårt.

Värsta backen för er?
När jag cyklat i Italien och Frankrike är de tuffaste backarna Mortirolo och Col de Sabot. Mortirolo är välkänd från Girot och kördes sommaren 2025 vid resa till Bormio. Mortirolo är 11 km med 11.5% snittlutning. De första 6 km snittade 12-13% och var brutala. En smal asfaltväg i skog uppför berget med partier upp mot 20%. Sjukt jobbig. Sista kilometerna öppnade landskapet upp sig och utsikten var överraskande bra. ”Bara” 8-9% sista tre km kändes som platt väg efter den tuffare första halvan.
Col du Sabot är en helt annan typ av backe som ligger granne med Alpe d Huez som kördes sommaren 2024 med bas från Le Bourg d Oisans. 15 km och 9% med toppen på 2100 m. En lång och varierande klättring där de sista sju km går på en smal, ojämn asfaltsväg omgiven av vidunderlig utsikt över berg och gräs med betande kor. Toppen är på en återvändsväg men väl värd ansträngningen.

Bilagor

• IMG_1406.webp
    IMG_1406.webp
    36.6 KB · Besök: 5
  • IMG_1405.webp
    IMG_1405.webp
    33.3 KB · Besök: 5
Värsta backen för er?
När jag cyklat i Italien och Frankrike är de tuffaste backarna Mortirolo och Col de Sabot. Mortirolo är välkänd från Girot och kördes sommaren 2025 vid resa till Bormio. Mortirolo är 11 km med 11.5% snittlutning. De första 6 km snittade 12-13% och var brutala. En smal asfaltväg i skog uppför berget med partier upp mot 20%. Sjukt jobbig. Sista kilometerna öppnade landskapet upp sig och utsikten var överraskande bra. ”Bara” 8-9% sista tre km kändes som platt väg efter den tuffare första halvan.
Col du Sabot är en helt annan typ av backe som ligger granne med Alpe d Huez som kördes sommaren 2024 med bas från Le Bourg d Oisans. 15 km och 9% med toppen på 2100 m. En lång och varierande klättring där de sista sju km går på en smal, ojämn asfaltsväg omgiven av vidunderlig utsikt över berg och gräs med betande kor. Toppen är på en återvändsväg men väl värd ansträngningen.
Lite nyfiken, cyklade du norra (röd pil) eller södra (grön pil) vägen från Mazzo?

1782984384865.webp

Som jag fattat det är det den södra de använde när Pantani fick sitt genombrott på girot 1994 och att det även är den som använts då girot attackerat Mortirolo från Mazzo därefter. Den norra har dock högre snittlutning då den är 2,3 km upp till punkten där de sammanstrålar medan den södra är 2,6 km och de börjar på ungefär samma höjd. Sen säger ju snittlutning inte allt.

Har själv bara cyklat från "lätta" Monnosidan och sen ner se jag kom ner i dalen strax norr om Grosio. Min bild var att det är ett pass man mer cyklar för utmaningen än för att det är exceptionellt vackert. Fint uppe vid passet, men mkt skog och begränsat med utsikt i övrigt var mitt intryck.

Värsta backen för er?
Fast Sellaronda är ju fyra backar/pass. Och om man ”bara” cyklar runt själva rundan är ingen av de fyra var för sig och i sig själva så farliga. Sen kan ju förutsättningar göra att de blir eländiga/plågsamma. Kör man Sella eller Gardena nerifrån Ponte Gardena (eller Bolzano) blir det i alla fall rejält med höjdmeter. Från Bolzano till Paso Sella är det närmare 2000 hm.

Värsta backen för er?
Lite nyfiken, cyklade du norra (röd pil) eller södra (grön pil) vägen från Mazzo?

Visa bilaga 839221

Som jag fattat det är det den södra de använde när Pantani fick sitt genombrott på girot 1994 och att det även är den som använts då girot attackerat Mortirolo från Mazzo därefter. Den norra har dock högre snittlutning då den är 2,3 km upp till punkten där de sammanstrålar medan den södra är 2,6 km och de börjar på ungefär samma höjd. Sen säger ju snittlutning inte allt.

Har själv bara cyklat från "lätta" Monnosidan och sen ner se jag kom ner i dalen strax norr om Grosio. Min bild var att det är ett pass man mer cyklar för utmaningen än för att det är exceptionellt vackert. Fint uppe vid passet, men mkt skog och begränsat med utsikt i övrigt var mitt intryck.
Det var den norra vi körde ser jag nu, när jag tittar på Strava vi körde. Det var en exceptionellt tuff början på den rutten. En chock för benen.

Bilagor

• IMG_1413.webp
    IMG_1413.webp
    101.8 KB · Besök: 3
Tillbaka
Topp