Värt att konvertera från V-bromsar till skivor?

Hej!

Frågar för en väns räkning, som har en äldre Scott Hardtail med v-bromsar.
På gaffel och ram finns fästen för skivbroms, men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att konvertera till skivbroms.
Försökt leta runt lite bland olika ÅF och köp/sälj här, men det dyra verkar vara nya hjul med stöd för skivor.

Vad säger ni, lika bra att ge upp idén?
Han är ganska frustrerad över att efter några lerhål sakna bromsverkan =)

Mvh/Calle

Beror på hur kräsen du är.
På min pendlare som jag kör genom skogen emellanåt, på samma stigar och på samma sätt som med fullgungen, har jag Aliviobromsar som jag fyndade på Chainreaction för 450kr/par. De stoppar ganska ok, men är sjukt osexiga.
Hjul kan du få för en tusenlapp hos bike discount.
Lätt värt det!

Rättelse:
Fanns inga 1000kr-hjul i 26" just nu. Antog att det var 26".
Men det brukar vara lätt att hitta åtminståne ett par butiker som har tokbilliga hjul

Senast ändrad:
Vanligtvis är det mer "lönsamt" att byta ut hela cykeln, men det beror lite på hur bra den är från början. Är det en high end hoj så är det värt det men för en basic cykel kanske en utgift på 2500kr är för mycket. Gillar han cykel och den har en juste gaffel och fälgarns börjar bli sönderbromsade kanske det sitter som en smäck!

Men som skrivet, ett basic hjulpar runt tusenlappen sen skivor och bromshandtag/ok/slangar-kit.

Skivor/nav finns i centerlock o 6-bult.

Bromsoks-fästen finns Post Mount (PM) och nåt jag glömt. IS kanske.

Sen kan det behövas adapter ändå mellan ram/gaffel och ok.

Några fallgropar där alltså men ganska rättfram egentligen.

Eller fråga på köp och sälj. Jag har hjul, bromsar och adaptrar som jag kan sälja billigt om din kompis bor i Skåne t ex.

Det är väl värt det i den mån det blir roligare cykling! Men hen skall inte räkna med någon nämnvärd avkastning om cykeln någon gång säljs.

Jag hade resonerat som så att går allt som behövs att hitta till ett lägre pris än vad en hygglig begagnad hoj med skivbroms kostar är det väl bara att köra! Men börjar det närma sig vad en ok beggad hoj med skivbroms kostar så hade jag avvaktat och köpt en begagnad hoj när ekonomin tillåter.

Tillbaka
Topp