Värt att köpa en till cykel?

Djen

Ny medlem
Äger en sådan här: http://www.apollocyklar.se/kollektion/cross-herr/ som jag tycker fungerar bra, hänger med mina kompisar på racer okej, det är nog mest motorn (mig) det hänger på när jag tycker det är trögt. Tycker också om att cykla en del på stigar och grusvägar, men har även en MTB till detta syfte.

Är det mycket roligare och snabbare att cykla på en sådanhär: https://www.stenstromscykel.se/cyklar/bianchi-cykelkollektion/bianchi-racer-20185 ???

Tanken är alltså inte att byta ut cyclocrossen utan att möjligen komplettera. Svämmar precis inte över av pengar, men är det väldigt stor skillnad i fart och nöje så är jag nog lite sugen ändå!

Ska tillägga att jag aldrig cyklat racer!

Senast ändrad:
Beroende på om sittställningen blir så gott som densamma på båda cyklarna och om du har någorlunda asfaltskompatibla däck på crossen kommer du märka störst skillnad i uppförsbackar och igångdrag. Såg att den du har inte direkt är någon lättviktare. Gissar på att det kanske skiljer någon eller några km/h i snitt på en längre runda.

Om du inte redan provat, så borde andra däck än de medföljande göra din cykel lite lättare och lite snabbare. Den kommer inte bli en racer för det, men det är en investering på 6-700 kr som kan vara värd att prova.

Ja, det är alltid värt att köpa en cykel till.

Speciellt om den gamla väger 12 kg. Bianchin väger nog in runt 8 kg, så den kommer att kännas klart rappare.

Djen sa:
Rätt trist och oprisvärd cykel med riktiga skräphjul, 15 mm toksmala och nästan 1,9 kg tunga https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-wh-rs010-28700-c-road-wheelset/aid:742749

Går att hitta betydligt roligare cyklar för samma budget. Vit inte din längd och vilken ramstorlek/reach som passar.
Kolla denna tråd https://happyride.se/forum/read.php/1/3331076/3331268#msg-3331268

Tack för svar!
Gäller det bara några km så kvittar det kanske. Blir det däremot flera km, och en mycket bättre känsla kan det kanske vara värt! Ska köra tjejvättern med min så kanske kan bestämma mig efteråt.
Vill helst undvika att köpa från nätet, ganska orutinerad på det!

Djen sa:
Tack för svar!
Gäller det bara några km så kvittar det kanske. Blir det däremot flera km, och en mycket bättre känsla kan det kanske vara värt! Ska köra tjejvättern med min så kanske kan bestämma mig efteråt.
Ja den största risken är att du får en rolig cykel och sparar tusenlappar :)
Internet är en fluga, det går nog över snart...

Sixten Fors sa:
Djen sa:
Tack för svar!

Kanske lite onödigt typigt svar, men i princip rätt :)

Men det förutsätter att man kan utföra lite enklare montering själv eller har någon kompis som kan hjälpa en och det krävs lite verktyg (som man troligen har hemma i alla fall) och i många fall får man med specialverktyg om det behövs (momentnyckel). Allt fixade som behövs efter att cykeln är monterad kan man göra hos vilken vettig cykelhandlare som helst om man inte vill fixa själv. för att hitta rätt storlek finns det en massa bra guider på nätet, t ex här: https://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp

Jämför resultaten där med tillverkares geometritabeller.

Djen sa:
Tack för svar!

Det du kommer märka mest med en racer är att du behöver lägga mindre kraft i igångdagen efter kurvor och liknande, det kommer absolut att göra cyklingen roligare och det blir lättare att hänga med kompisarna i klungan.

Men som sagt om du skippar skärmarna och sätter på roligare däck har du kommit långt på väg.

För att höja snittet med många km/h så behöver du bli mer aero, dvs ta mindre vind. Det löser du lättast med att köra i bocken.

Sixten Fors sa:
Djen sa:
Tack för svar!

Jag hade kunnat köpa hästprylar eller kläder på nätet, men när det gäller prylar jag inte känner till så vill gärna prova innan. Jag har aldrig suttit på en racer och kan inte meka så det känns lite väl modigt att beställa online.

McOla sa:
Djen sa:
Tack för svar!

Det du kommer märka mest med en racer är att du behöver lägga mindre kraft i igångdagen efter kurvor och liknande, det kommer absolut att göra cyklingen roligare och det blir lättare att hänga med kompisarna i klungan.

Men som sagt om du skippar skärmarna och sätter på roligare däck har du kommit långt på väg.

För att höja snittet med många km/h så behöver du bli mer aero, dvs ta mindre vind. Det löser du lättast med att köra i bocken.

Har kikat lite på däck men kör ju en del på grusvägar också så är lite tveksam hur jag ska göra. Mina cykelkompisar är på ungefär min nivå så har inte jättestor hjälp av dem.

Skärmarna har jag lyckats skruva dän i alla fall! :) Tränar också på att köra i bocken, ganska ansträngande för nacke och axlar eftersom jag är ovan. Märker också att jag lätt hänger mig i styret när jag blir trött, försöker träna på det också.

Vet inte riktigt om jag är en för dålig cyklist för att ha nytta av den extra effekten en racer skulle kunna ge?

Ska du gå till handlare så gå till någon som rekommenderas, och kolla ändå upp på ett ungefär vad du ska ha för mått så att du inte råkar ut för någon oseriös handlare som har något ex att bli av med.

Djen sa:
Jag hade kunnat köpa hästprylar eller kläder på nätet, men när det gäller prylar jag inte känner till så vill gärna prova innan. Jag har aldrig suttit på en racer och kan inte meka så det känns lite väl modigt att beställa online.
Det finns mer samlad kompetens och vilja att hjälpa till på Happy än vad det finns hos din cykelhandlare. Dessutom är Happy gratis, eller snarare bättre än gratis, Happy hjälper dig att SPARA pengar :)

På slät asfalt, soliga dagar med lite/ingen vind är det fantastiskt roligt att cykla räcer. Mycket roligare än att cykla runt på en tung cross med fulhjul.

Sixten Fors sa:
Djen sa:
Det finns mer samlad kompetens och vilja att hjälpa till på Happy än vad det finns hos din cykelhandlare. Dessutom är Happy gratis, eller snarare bättre än gratis, Happy hjälper dig att SPARA pengar :)

Mer att man vill provcykla, tänk om jag köper en cykel och inte tycker om den OO

Har fått ett förmånserbjudande från jobbet där det ingår tre olika racercyklar att välja på:

1. Bianchi Via nerone 7 AL 105 22 växlad med följande siffror: Rammaterial: Aluminium
Framgaffel: Bianchi Alu
Frambroms: Shimano BR-R561-L
Bakbroms: Shimano BR-R561-L
Hjul/fälg:
Däck: Vittoria Zaffiro 25-622, 700x25
Styre: Reparto Corse Compact Flat Top Alloy 6061
Styrstam: Reparto Corse aluminium
Växelreglage: Shimano 105 ST-5800 2x11sp
Framväxel: Shimano 105 FD-5801-L
Bakväxel: Shimano 105 RD

2. Bianchi Racercykel Intrepedia 105 11sp 22-växlad:
Rammaterial: Kolfiber
Framgaffel: Bianchi Full Carbon
Hjul/fälg: Shimano WH-RS010-CL
Däck: Vittoria Zaffiro Pro Slick 700x25
Bakväxel: Shimano 105 RD-5800-

3. Bianchi Racercykel Intrepedia 105 11sp 22-växlad
Rammaterial: Kolfiber
Framgaffel: Bianchi Full Carbon
Hjul/fälg: Shimano WH-RS010-CL
Däck: Vittoria Zaffiro Pro Slick 700x25
Bakväxel: Shimano 105 RD-5800-L GS

Vad jag kan se så är ser komponenterna likadana ut på ett ungefär? I beskrivningarna ska de vara ruskigt snabba och bra allihopa.

Mycketvillhamer sa:
Sixten Fors sa:
Djen sa:
Tack för svar!

Kanske lite onödigt typigt svar, men i princip rätt :)

Men det förutsätter att man kan utföra lite enklare montering själv eller har någon kompis som kan hjälpa en och det krävs lite verktyg (som man troligen har hemma i alla fall) och i många fall får man med specialverktyg om det behövs (momentnyckel). Allt fixade som behövs efter att cykeln är monterad kan man göra hos vilken vettig cykelhandlare som helst om man inte vill fixa själv. för att hitta rätt storlek finns det en massa bra guider på nätet, t ex här: https://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp

Jämför resultaten där med tillverkares geometritabeller.
Här ska mätas :D

Djen sa:
Mer att man vill provcykla, tänk om jag köper en cykel och inte tycker om den OO
Du har ändå inte tillräcklig med kunskap för att kunna avgöra/värdera en cykel baserad på en provkörning.
Tunga och dåliga hjul t.ex., du märker ingen skillnad om du inte back-to-back jämför samma cykel med 1,9 kg hjul och 1,4 kg hjul, vilket ingen kommer att erbjuda dig att testa. Världen vet redan att tunga och smala hjul är dåligt. Vad får dig att tro att Du, baserat på en provcykling, skulle komma fram till slutsatsen att tunga och smala skithjul är BÄTTRE än moderna och bra hjul?

Det sitter samma 15 mm smala och 1,9 kg tunga skräphjul på alla omoderna Bianchicyklarna. https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-wh-rs010-28700-c-road-wheelset/aid:742749

Jag hade liknande funderingar här för ett tag sedan, hade också en CX och en MTB men funderade på racer.

Min CX är oxå rätt tung (typ 11kg) men den har ju absolut funkat både på grus och landsväg och pendling och vintercykel mm.

Efter att ha frågat här och terroriserat min sambo bestämde jag mig att antingen ha enbart crossen ett år till eller köpa en racer som skulle vara bra mkt bättre på asfalt än min cross. Lutade åt vänta å spara ...

Men hittade en beg cykel som var som gjord för mig, bra mkt bättre än jag hade tänkt mig. Den är helt otrolig, precis som flera skriver så liksom svarar den snabbare, känns som den nästan på egen hand flyger uppför och att allt den vill är att jag ska cykla längre o snabbare.

Gillar att den är mer race-ig och inte bara känns lite lagom. Lite luddigt svar kanske hehe.

Lorita sa:
Jag hade liknande funderingar här för ett tag sedan, hade också en CX och en MTB men funderade på racer.

Min CX är oxå rätt tung (typ 11kg) men den har ju absolut funkat både på grus och landsväg och pendling och vintercykel mm.

Efter att ha frågat här och terroriserat min sambo bestämde jag mig att antingen ha enbart crossen ett år till eller köpa en racer som skulle vara bra mkt bättre på asfalt än min cross. Lutade åt vänta å spara ...

Men hittade en beg cykel som var som gjord för mig, bra mkt bättre än jag hade tänkt mig. Den är helt otrolig, precis som flera skriver så liksom svarar den snabbare, känns som den nästan på egen hand flyger uppför och att allt den vill är att jag ska cykla längre o snabbare.

Gillar att den är mer race-ig och inte bara känns lite lagom. Lite luddigt svar kanske hehe.

+1

För 10-13k får du väldigt mycket bra begagnat cykel. Kolla köposälj på detta forum och även ”köp, sälj din cykel” och ”cykel, cykeldelar säljes...” sajterna på fejjan

Ett annat alternativ är att byta 12 kg "cx" cykeln och racern mot en modern skivbromsad bockstyreracer runt 8,5 kg som funkar både med 28 mm gp4k och 35 mm graveldäck. En cykel som löser två problem.

Djen sa:
1. Bianchi Via nerone 7 AL 105 22 växlad med följande siffror: Rammaterial: Aluminium
2. Bianchi Racercykel Intrepedia 105 11sp 22-växlad:
3. Bianchi Racercykel Intrepedia 105 11sp 22-växlad

Sixten har ett korståg att alla SKA handla på nätet, no matter what. Finns säkert många dåliga LBS, men också bra. Jag själv har turen att ha en riktigt bra LBS. Köpte min racer (första) till bra rabatt, och han kan väldigt mycket, gett mig mycket bra tips och har ganska litet men bra sortiment på allt man behöver, han har cyklat själv.

Vad gäller cyklarna (är en glad amatör, det här är lite vad jag snappat upp, någon expert får väl korrigera om något fel)
1. Aluminiumram, aluminiumgaffel
2. Aluminiumram, carbongaffel
3. Carbonram, carbongaffel
En bra aluminumram är bättre än en dålig carbonram (floskel), ska carbonramen vara bättre än aluminium så blir den dyrare - generellt.
Tror många anser att iaf gaffel skall vara carbon.
Om du googlar på cyklarna och kollar pris på nätet får du en uppfattning om hur bra dom är. Vad är det för årsmodell på dom?

Vad gäller hjul, där har Sixten också ett korståg. Det stämmer säkert att moderna cyklar har bredare fälg, men sådär jätteavgörande är det inte.
Själv känner jag inte direkt för Bianchi, men kan inte förklara det riktigt :) Och är lite anti mot såna där företagserbjudanden, känns som någon (inte slutkunden) får bra rabatt.

Lorita sa:

Väldigt bra beskrivning av känslan. Upplever precis samma sak när jag cyklat på min (iofs nyare) gravelbike och sätter mig på racern igen, som arbetshäst kontra fullblod. Om racern är snabbare? Vet inte, men mycket roligare.

Begagnad som första cykel är bra, men det är lite lotteri, precis som att handla av LBS :)

Senast ändrad:
me.I.am sa:
Sixten har ett korståg att alla SKA handla på nätet, no matter what.

Vad gäller hjul, där har Sixten också ett korståg. Det stämmer säkert att moderna cyklar har bredare fälg, men sådär jätteavgörande är det inte.

Jag rekommenderar ofta cyklar från t.ex. Cykelkraft som är en butik i Sthlm. När de erbjuder prisvärda cyklar. Sup, RM, Ibis och ibland även Scott.

Bianchi må vara en anrik firma. I detta fall är även cyklarna och speciellt hjulen extremt anrika. Omoderna skithjul. Jag har noll fördragsamhet för ftg. som luras och/eller inte gör sin hemläxa. De får aldrig min röst.

Bianchin är helt klart värd att köpa, inte för det kommer bli en skillnad värd 13 tusen, utan för att det är en vacker cykel. Sen kan man inte har för många cyklar ?

Sixten Fors sa:
me.I.am sa:
Sixten har ett korståg att alla SKA handla på nätet, no matter what.

Jag rekommenderar ofta cyklar från t.ex. Cykelkraft som är en butik i Sthlm. När de erbjuder prisvärda cyklar. Sup, RM, Ibis och ibland även Scott.

Bianchi må vara en anrik firma. I detta fall är även cyklarna och speciellt hjulen extremt anrika. Omoderna skithjul. Jag har noll fördragsamhet för ftg. som luras och/eller inte gör sin hemläxa. De får aldrig min röst.

Du missade det jag skrev om Bianchi? :)

Vad gäller hjul (hade med en allmängiltig brasklapp om att jag är glad amatör) så tycker jag mig ha snappat upp att moderna hjul har bredare fälg, som du brukar rekommendera, men hjul som har en lite mossiga smalare fälg behöver inte vara dåliga bara för det. Finns säkert smala som är bättre än breda om man tittar på hjulet för övrigt. Sen kan mycket väl hjulen som är på Bianchicyklarna vara kass, men jag tror inte att dom är kass bara för att de har lite smalare fälg

Peth sa:
På slät asfalt, soliga dagar med lite/ingen vind är det fantastiskt roligt att cykla räcer. Mycket roligare än att cykla runt på en tung cross med fulhjul.

Aj fan! Och jag som bor i Skåne där det nästanalltid blåser alt. regnar samt kör räser eller grushoj. Och har roligt ändå!
Tur jag inte vet om det. :-)

me.I.am sa:
...men hjul som har en lite mossiga smalare fälg behöver inte vara dåliga bara för det.

Det handlar i detta fall inte om hjul i generella termer utan det specifika skithjulset som skickas med de specifika cyklarna ovan. 15 mm och 1,9 kg och >10 år gamla hjul från Shimano, värde 1000 kr. Sätts på en "ny" cykel 2017 som dårarna prissätter till 20 K. Inte ok i min bok. https://www.stenstromscykel.se/cyklar/bianchi-cykelkollektion/bianchi25

Pfaff sa:
Peth sa:

Aj fan! Och jag som bor i Skåne där det nästanalltid blåser alt. regnar samt kör räser eller grushoj. Och har roligt ändå!
Tur jag inte vet om det. :-)

Peth har rätt, det ska va vindstilla till räcer, annars kan det kvitta.

Sixten Fors sa:
me.I.am sa:
...men hjul som har en lite mossiga smalare fälg behöver inte vara dåliga bara för det.

Det handlar i detta fall inte om hjul i generella termer utan det specifika skithjulset som skickas med de specifika cyklarna ovan. 15 mm och 1,9 kg och >10 år gamla hjul från Shimano, värde 1000 kr. Sätts på en "ny" cykel 2017 som dårarna prissätter till 20 K. Inte ok i min bok. https://www.stenstromscykel.se/cyklar/bianchi-cykelkollektion/bianchi25

Nu får du ge dig Marjasin. Du klipper i inlägg bara för att kunna tjabba ännu mer? Det var för övrigt samma om Bianchi i mitt tidigare inlägg. Jobbig är du.

Så här skrev jag bl.a.:

me.I.am sa:
...men hjul som har en lite mossiga smalare fälg behöver inte vara dåliga bara för det. Finns säkert smala som är bättre än breda om man tittar på hjulet för övrigt. Sen kan mycket väl hjulen som är på Bianchicyklarna vara kass, men jag tror inte att dom är kass bara för att de har lite smalare fälg

Senast ändrad:
me.I.am sa:
Nu får du ge dig Marjasin. Du klipper i inlägg bara för att kunna tjabba ännu mer?]
Skärp dig för f-n! Det var du som började svamla om "Sixtens korståg" baserat på irrationella slutsatser som Du dragit genom att slöläsa-utan-att-förstå tidigare trådar på Happy.

me.I.am sa:
Sixten Fors sa:
me.I.am sa:

Nu får du ge dig Marjasin. Du klipper i inlägg bara för att kunna tjabba ännu mer? Det var för övrigt samma om Bianchi i mitt tidigare inlägg. Jobbig är du.

Så här skrev jag bl.a.:

me.I.am sa:
...men hjul som har en lite mossiga smalare fälg behöver inte vara dåliga bara för det. Finns säkert smala som är bättre än breda om man tittar på hjulet för övrigt. Sen kan mycket väl hjulen som är på Bianchicyklarna vara kass, men jag tror inte att dom är kass bara för att de har lite smalare fälg

Håller med Sixten. Hjulen behöver kanske inte vara skit bara för att de är 15mm, men att sätta på hjul värda en tusing på en 20kkr-hoj är snudd på lurendrejeri. Som referens väger mitt hjulset till enduron med 30mm-fälgar 1,9kg.

Hm. Har funderat och funderat. Tack för era svar! Jag har bestämt mig för att inte skaffa racer i år, ska köra Tjejvättern och sedan se hur mycket mer asfalt jag är sugen på att köra. I mina krokar är det både blåsigt och inte särskilt bra vägar.

Men! En till cykel vill jsg ha!I mitt förmånserbjudande finns också erbjudande om MTB, och jag blev lite sugen på att köra cykelvasan i augusti. Har en begagnad som då min dotter kan använda. Finns mycket grusväg efter nån transportsträcka på nån mil. Mest grus, lite stigar vet jag är på G i närheten. Är inte så intresserad av att hoppa och trixa. Dessa cyklar finns att välja på:

*Crescent mtb free comp
*Specialized mtb chisel comp 29 dam/herr
*Scott mtb skale 930 11 växl

Utseendemässigt gillar jag bäst Scott, sedan specialized dam. Scotten är dyrast och har 11 växlar mot 20 hos de andra och materialet är av kolfiber.

Är Scott/Specialized likvärdiga?

Tillbaka
Topp