Värt att uppgradera hjul?

Hans Melange

Aktiv medlem
Hej!
Har en relativt enkel MTB (Trek Superfly 5, prisklass ca 12k).
Frågade en duktig, erfaren hojjare om han tyckte att det var lönt att uppgradera någonting på den om jag vill ha den ett eller ett par år till. Han tyckte att jag kunde uppgradera hjulen för de kunde jag ju dessutom flytta över till en eventuell ny hoj i framtiden.
Så till min fråga:
Ungefär vilken kostnad är det man behöver sikta på för att uppgradera till hjul (med möjlighet att köra slanglöst) som är så bra att man även vill flytta över dem till en cykel som kostar 20-25k?
Tummen och pekfingret alltså?

Håll ögonen öppna.. jag gjorde ett kap på en rea.. och ja, det är värt.. skillnaden mellan mina rel dåliga hjul o de bra jag köpte blev stor.. nu enorm när jag krängde på de nya TL däcken, Schwalbe Thunder Burt liteskin. Blev en ny cykel. Viktreduceringen, roterande massa, är uppseendeväckande... bara 600g på däcken o säkerligen 400-500g för hjulen. Detta märks verkligen.

Är hjulen tillräckligt skyddade för fraktskador när man beställer via nätet eller får man chansa? Känns inget vidare att få nya hjul som är skadade och skeva..

Har dom rea på actionsports ibland och är det 5-10% eller mer?

Hans Melange skrev:
-------------------------------------------------------
> Man klarar sig på omkring 4k för båda alltså?
> Är alla hjul kompatibla eller är det olika
> "system"?

Just hos Actionsports så väljer du själv vilken axelvariant du vill ha på hjulen.

Hjulen från actionsports är mkt bra packade. Crest fölg eller atmosphere sl fälg och sen nav enligt budget. Dt 240 om du har råd annars funworks. Ekrarna har mindre betydelse.

Jag måste nog läsa på om olika axelsystem känner jag. Tips på länk?

I prisklassen 3-4k för ett par, får man bättre grejor än vad som normalt sitter på en ny hoj i prisklass 20-25k?

Hans Melange skrev:
> Jag måste nog läsa på om olika axelsystem
> känner jag. Tips på länk?
>
> I prisklassen 3-4k för ett par, får man bättre
> grejor än vad som normalt sitter på en ny hoj i
> prisklass 20-25k?

Fast, om du läste ovan, så kan du ju få en större prestandahöjning för en tiondel av pengen.
Lätta däck!

Hans Melange skrev:
> Jag måste nog läsa på om olika axelsystem
> känner jag. Tips på länk?
>
> I prisklassen 3-4k för ett par, får man bättre
> grejor än vad som normalt sitter på en ny hoj i
> prisklass 20-25k?

Ja, det skulle jag påstå.

Stewe skrev:

> Här är ett par riktigt fina och prisvärda
> hjul.
>
> http://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-ev
> o-atmosphere-xl-comp-race-disc-1630g-laufradsatz-2
> 9er-4276?c=401

Helt vansinnigt att de hjulen bara väger 1630g.
Jag köpte hjul till min CX, Mavic Aksium One Disc. 28" alltså. Ungefärt 5mm smalare fälg.

Och de väger fan 300g _mer_! Hur går det ihop??

Jag letade till och med efter lättare hjul, men hittade inga. Var beredd att lägga kanske 4000kr på om jag hittade ngt bra. Men icke.

Pirx,
Gick du igenom 'min' porrsurfar finhjul till crossen-tråd? Det dök upp massor av bra förlag där.
Ivprisklasser från ca 3000- 5000.
Jag ska koplettera tråden med en rwcenion av Criterium/Ryde pulse disc-hjulen som jag till slut föll till föga för och köpte.

Adam K skrev:
> Pirx,
> Gick du igenom 'min' porrsurfar finhjul till
> crossen-tråd? Det dök upp massor av bra förlag
> där.
> Ivprisklasser från ca 3000- 5000.
> Jag ska koplettera tråden med en rwcenion av
> Criterium/Ryde pulse disc-hjulen som jag till slut
> föll till föga för och köpte.

Jag letade och hittade den nu. Ja där fanns en massa på wiggle ju!
Tack!

Finns det nån länk till någon sida som förklarar lite om olika typer av axlar etc. Jag har någon sorts genomgående historia bak och en snabbkoppling fram men jag vet inte vad det kallas..,

p.s.
Som räkneexempel:
Har du originaldäcken så väger de 720 gram
Byter du till samma XR1 men Team Issue och 2.0" ist.f. 2.2" så väger de 595 gram
Det är 125 gram per hjul där vikten märks som mest, och det för mindre än en tusing.
Om man tänker sig ett hjul där man sparar vikt på nav, eker och fälg så behöver du på en höft tredubbla den vikten för att få samma ändring i tröghetsmoment (hur svårt det är att ändra rotationshastigheten). Det skulle vara ev viktbesparing på 750 gram på hjulsetet. Eftersom originalet ligger runt 2,1-2,2 kilo så skulle du behöva köpa ett hjulset på 1,4-1,5 kilo för att få samma effekt.
Men sen är det ju massa andra saker på ett hjul :-)
d.s.

Däck har jag iofs bytt redan. Men jag är rätt sugen på att köra utan slang och gärna att komma ner ytterligare i vikt,

(Tack alla för bra input förresten!)

Efter mitt byte till TL kommer jag aldrig byta till däck med slang igen....
Hans Melange skrev:
> Däck har jag iofs bytt redan. Men jag är rätt
> sugen på att köra utan slang och gärna att
> komma ner ytterligare i vikt,
>
> (Tack alla för bra input förresten!)

Är nog (nog innebär att du vackert får kolla upp) vanlig 100mm QR fram (9mm axelända 107mm och en 5mm axel igenom som man spänner åt med) och 135mm QR bak (9,5mm axelända 142mm och en 5mm axel igenom som man spänner åt med).
Dock tror jag man kan byta några detaljer vid baknavet och få 142x12 istället, men vad som kommer original vete gudarna.

Om du ska köpa hjul så verkar det vettigt att ha nav som kan konverteras till 15mm fram och 142x12 bak i framtiden. Hope, American classic, (DT?) bl.a. går OMJR. Tyvärr dyker Boost148 upp och förstör :(

Jag försöker lista ut vad 17 det jag har kallas.
Fram verkar det vara sån 100mm QR, bak förstår jag inte. Måttet mellan är ca 135, själva axeln man drar igenom är 5mm i diameter.
Hilfe!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    76.3 KB · Besök: 42
  • image.jpg
    image.jpg
    58.9 KB · Besök: 42
  • image.jpg
    image.jpg
    54.9 KB · Besök: 42
Håller man utkik på sajterna i höst/vinter så går det att hitta fina hjul till bra priser. Så gjorde jag och lättade nästan 1kg på hjulparet, 970g om man ska vara petig. Kostade mig ca 5k

emmer skrev:
> Kan väl inte vara annat än 135 QR.
> (QR 135x5 eller 135x10 QR eller 135x9,5 QR
> eller... Kärt barn har många namn)
> ( typ
> http://www.bike24.de/1.php?content=8;navigation=1;
> product=87027;page=4;menu=1000,2,140,209;mid=0;pgc
> =10226:10227::7238:7239;orderby=2 )

Det du rabblade, det är alltså olika namn för samma sak? Det är inte svårare än så? (Isf: prisa Herren!)

Förresten: sådana här hjul, som uppenbarligen är mkt lättare än det som sitter på original på en skaplig mtb, är de mycket skörare? Tål de lite våld?

Senast ändrad:
Hans Melange skrev:
> Det du rabblade, det är alltså olika namn för
> samma sak? Det är inte svårare än så? (Isf:
> prisa Herren!)

Prexis! Snabbspännets pinne (som går rakt genom den ihåliga hjulaxeln) är 5mm, hjulaxeln är 10mm bak och 9mm fram, navbredden är 135- respektive 100mm. Själva axeln är dock något längre, men man mäter över de räfflade rundlarna som ligger mot ramen.

> Förresten: sådana här hjul, som uppenbarligen
> är mkt lättare än det som sitter på original
> på en skaplig mtb, är de mycket skörare? Tål
> de lite våld?

De är inte nödvändigtvis skörare, och inte heller nödvändigtvis mjukare. Men de kan vara det. De kan också vara motsatsen. Jag tror inte vikten säger så mycket om hjulets egenskaper i övrigt så länge man håller sig på normala nivåer. Hjul för under kilot paret och liknande kommer naturligtvis ha vissa begränsningar.

Det handlar mer om hur materialet har fördelats än hur mycket man fördelat. Som med balkar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp