Värt att uppgradera Racer?

PeterW

Medlem
Hej har en fråga gällande att uppgradera en äldre racer nämligen en Crescent exaRacer 2320. Den är idag utrustad med Campa Mirage 9 delat växlelsytem, carbon gaffel och Mavic cxp 22 hjul, Skulle tro att cykeln är från runt år 2000. Rookie som jag är tycker jag ramen känns bra men att växlar och reglage är sådär. Så jag undrar är det värt att rusta denna med exempelvis shimano 105 eller hellre satsa på en ny racer? Min tanke var att ha den runt Vättern nästa år.

Är det någon som kan uttala sig om hur bra eller dålig denna racer var på sin tid?

Tack på förhand!!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    93.6 KB · Besök: 60
Senast ändrad:
Byta Campa till Shimano. Oh no, nu får du Campa-maffian på dig.

I sakfrågan är min gissning att du skulle känna skillnad på ramen i att en ny sannolikt "svarar" bättre. Jag har ingen detaljkunskap om din cykel, men när jag kör min Carrera från 2002 nu så känns det att den inte svarar lika bra som mina nyare cyklar. Å andra sidan är de dyrare så jämförelsen är väl inte helt korrekt.

Att stoppa på en hel ny 105-grupp kommer dessutom att kosta en hygglig slant. Jag röstar för att du i så fall lägger dom på en ny cykel.

Du är säker på att det inte går att bara serva och ev. byta vissa delar av nuvarande grupp. Låter som det skulle vara billigaste lösningen.

Crescent 2320 Exa var vad jag vet deras toppmodell, att ditt exemplar är utrustad med "snikgripen" Mirage tyder på att någon tidigare ägare bytt ursprungs komponenterna.
Mitt råd är självklart att spara cykeln om ramen är felfri, en likvärdig ram idag skulle kosta en bra bit över 10000 kronor.
Byter du till Shimano så lär du få byta hjul också såvida du inte kan hitta en passande body till hjulen också.
Har du niodelat så får du också kolla att vevpartiet klarar en smalare kedja som tiondelar system har.
Men dom sagt var rädd om den där cykeln, dom växer inte på träd längre.

Jag skulle inte uppgradera cykeln.

Tvärtemot föregående inlägg tycker jag inte heller ramen år i nivå med något uppemot (eller över?!) 10000 kr. Det finns gott om ramar runt 7000 kr som är märkbart bättre på de flesta sätt.

Du kan till exempel få en CAAD10-ram med fullcarbon gaffel för runt 600 pund.
Du får en ny cykel med 105 eller Ultegra-komponenter för 10-15 000.
En 105-grupp kostar runt 4000 kr och till det tillkommer hjul samt kostnad (eller tid för dig) att ordna så att de nya komponenterna sitter på cykeln.

Kör vidare med cykeln är mitt tips, eller ha den som andracykel vid sämre väderlek.

Tack för dessa svar!

Inte lätt när en säger att det kan vara värt att uppgrader och en säger att det inte är det :)

Hur ser prisbilden ut om man vill uppgradera campasystemet till ex Chorus, vad tar en cykelhandlare för att byta ut reglage, växelförare m.m.

Egentligen är nog min fråga så här:
Jag köpte cykeln för 4000 kr förra året är det då värt att lägga låt oss säga 5-6000 på att uppgradera växlar och bromsar? Eller ska man göra som Pegorelli säger, köp ny racer för 10 -15000kr istället för att få samma växlar samt ny ram.

En förvirrad cyklist!

Det ser ut som du redan kör med SPD, så att byta från Campa kan knappast vara något helgerån... ;-) Utöver det, +1 på Pegorelli.

PeterW skrev:
-------------------------------------------------------
> växlar och reglage är sådär.

Är det reglage, vajrar, höljen, växelförare, kedja, kassett och/eller drev som är dåligt?
Om det bara är slitdelar som behöver bytas blir det inte så dyrt. Känns onödigt att byta hela gruppen.

Kolla Ribble cycles för bra priser för 'groupsets'. Chorus ligger runt 8000kr men motsvarar Ultegra.

En alternativ är att köpa nytt och behålla den andra för skitcykling. Spelar ingen roll om man slitar på en gammal cykel...

Vänta till våren kommer och sälj din nuvarande för 4000 kr. Många behöver en billig cykel till Vättern "Once in a lifetime" är det ju för många, och de vill inte köpa nytt.

Har du pengar nu är mitt tips att du kollar runt på alla de reor som nästan varenda website har.
Canyon och Radon är två Tyskar som är extremt prisvärda.
Denna exempelvis?
http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=3076#tab-reiter2

Mitt tips är också att inte stirra dig blind på carbon om du nu tänker köpa nytt. Det finns gott om Aluminium-ramar som presterar lika bra, och de är inte alltid tyngre heller, däremot oftast billigare.

Kolla även Merlincycles, Evans Cycles, Bike24, Bike-discount, Wiggle och Chainreactioncycles
Och för all del, missa inte Planet-x.co.uk Där hittar du riktigt fina grejer emellanåt till riktigt bra priser.

Det är aldrig en bra affär att uppgradera en beg cykel. Såvida du inte stormtrivs med just den ramen?

Senast ändrad:
a.svensson skrev:
> Crescent 2320 Exa var vad jag vet deras
> toppmodell, att ditt exemplar är utrustad med
> "snikgripen" Mirage tyder på att någon tidigare
> ägare bytt ursprungs komponenterna.
> Mitt råd är självklart att spara cykeln om
> ramen är felfri, en likvärdig ram idag skulle
> kosta en bra bit över 10000 kronor.
> Byter du till Shimano så lär du få byta hjul
> också såvida du inte kan hitta en passande body
> till hjulen också.
> Har du niodelat så får du också kolla att
> vevpartiet klarar en smalare kedja som tiondelar
> system har.
> Men dom sagt var rädd om den där cykeln, dom
> växer inte på träd längre.

När slutade de växa på träd? Berätta mer!!

Tack för alla svar!

Som jag känner nu så kommer jag att köra en service nu i höst för att antagligen sälja och köpa ny racer i vår.

Föreslagen Canyon ser riktigt fin ut har faktiskt kollat på Radon också men jag känner att det är lite lurigt att handla över nätet när man inte är helt inne på detta med ramgeometri, men jag har ju hela vintern att fundera på detta! Har även tittat på CykelCity och de har ett märke som heter Columbus som verkar prisvärde, vad anser ni om dessa?

Bild kommer att läggas upp ikväll!

Cykelcitys eget märke Columbus är bra grejer. De har sålt "sitt" märke nu i över tio år.
Prisvärda cyklar som sålts i rätt många ex runtom i landet.

Deras cyklar har dock inget att göra med Italienska Columbus.

En typisk pendlarcykel.
Köp en bra begagnad cykel för dina pengar så kan du få en riktigt bra racer med Chorus som är klart bättre än en Ultegrautrustad ny cykel.
För 15" så har du en bra cykel som har gått denna säsongen.

Hojen är ju kalasskick. Hade det varit min så hade jag kostat på den en 105-grupp för 4k och kapat styrstammen. Fast den åsikten är jag nog ganska ensam om på Happy. :)

Mr Orange skrev:
> Hojen är ju kalasskick. Hade det varit min så
> hade jag kostat på den en 105-grupp för 4k och
> kapat styrstammen. Fast den åsikten är jag nog
> ganska ensam om på Happy. :)

Håller helt med om att cykeln är värd att behålla, tror dessutom att den är gjord i Bianchis fabrik i Italien.
Handsvetsad av riktiga hantverkare till skillnad mot massproducerade kinaramar.
Däremot skulle jag satsa på campa grejor, Chorus är en nivå som ramen förtjänar även om dom orginalutrustade cyklarna hade Record eller Dura Ace (beroende på årsmodell).
Reglage, bakväxel, kassett och kedja behöver bytas eventuellt också framdreven och framväxeln.
Vill man köra på ekonomi väljer man en 10 delad grupp förstås men lika fint/bra blir det naturligtvis inte.

a.svensson skrev:
> Mr Orange skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hojen är ju kalasskick. Hade det varit min så
> > hade jag kostat på den en 105-grupp för 4k
> och
> > kapat styrstammen. Fast den åsikten är jag
> nog
> > ganska ensam om på Happy. :)
>
>
> Håller helt med om att cykeln är värd att
> behålla, tror dessutom att den är gjord i
> Bianchis fabrik i Italien.
> Handsvetsad av riktiga hantverkare till skillnad
> mot massproducerade kinaramar.
> Däremot skulle jag satsa på campa grejor, Chorus
> är en nivå som ramen förtjänar även om dom
> orginalutrustade cyklarna hade Record eller Dura
> Ace (beroende på årsmodell).
> Reglage, bakväxel, kassett och kedja behöver
> bytas eventuellt också framdreven och
> framväxeln.
> Vill man köra på ekonomi väljer man en 10 delad
> grupp förstås men lika fint/bra blir det
> naturligtvis inte.

Jag får en vag känsla av att det är färgen som tilltalar Mr Orange, inte cykeln i sig :)

Till TS: Tycker du att den är snygg? Kanske inte så kritiskt för prestandan men ack så viktigt. Känner du att din Crescent får ditt hjärta att slå lite extra hårt när du tittar på den? Om inte tycker jag nog du ska lägga pengarna på något som gör det.

Rattnalle skrev:
>
> Jag får en vag känsla av att det är färgen som
> tilltalar Mr Orange, inte cykeln i sig :)
>
Nu klappar mitt hjärta faktiskt för Crescent och en EXA står på önskelistan. (och en Gram) Nån dag ska jag ta tag i min Pepita...

Det är väl inget fel på ramne även om det inte är världens snyggaste. En beggad grupp på lite högre nivå skulle göra dig gladare utan att kosta så mycket. Om du väljer Campa så kan du behålla sammma hjul och ändå få tio- eller elvadelat. Mitt förslag är ett par begagnade reglage för tiodelat, Centaur och uppåt. Borde gå att hitta här på Happy eller engelska ebay för under en tusenlapp. Bakväxeln funkar till tiodelat men det kan finnas anledning att byta upp den till nåt lite bättre. Ny kassett åker du ju på också men du får en roligare cykel för ett par tre tusenlappar.

Många förslag!

Men nu har jag nog svängt åt att försöka hitta begagnade reglage, växlar m.m.
Om jag köper in de Campa delarna jag vill ha tror ni då att man kan gå till en cykelhandlare och be dem montera detta, om så vilken handlare skulle ni rekomdera. Har inte tummen mitt handen men har själv aldrig bytt reglage m.m. på en racer plus att det känns bra att ett proffs gör det :)

En fråga till kan man blanda reglage och växlar hur man vill eller finns det olika typer, alltså olika fästen, diametrar och annat att tänka på?

En Rookie med bockstyre...

Jag har uppdaterat min gamla racer som från början hade mirage (nu har den Athena). Men det gjorde jag bara för att jag tyckte det var roligt och för att cykeln har ett sådant affektionsvärde för mig att jag omöjligt har kunnat göra mig av med den. (Har också en nyare cykel som jag använder när jag vill cykla fort). Men "värt" det är det ju inte...

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1584881/1872618#msg-1872618

Tack för alla kloka, intressanta och givande svar!
Har nu beslutat mig för att enbart göra en service med byte av vajrar m.m efter ett givande besök hos Cycling i Vasastan idag!

Tillbaka
Topp