Per skrev:
-------------------------------------------------------
> erik h skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förutom den nyss filmdokumenterade
> Österrikeresan
> > har jag varit i spanska bergen kring Bubion,
> > arrangerat av .
>
> Erik, hittar man singletracken där på egen hand?
> Börjar stigarna i Bubion eller åker man bil till
> stigen? Någon juste cykelaffär som kan ge en tips
> kanske?
>
OK, nu heter ju inte jag Erik men jag svarar lite ändå.
Vi åkte med guide hela tiden så vi tänkte egentligen aldrig på orienteringen, eller försökte se stigar på någon karta för den delen heller. Det finns hur mycket gamla åsnestigar som helst där, anlaggda av romare, morer eller vad som nu kan ha bosatt sig där i förhistorien.
Att hitta stigar ska inte vara något problem, det som kanske kan vara problem är nog att hitta tillbaka till platsen där man började (om man nu vill det) utan att köra samma väg tillbaka.
Känslan jag fick var att det i princip var lika härliga steniga, branta, slingrande stigar vart man än vände sig i bergen, men det kan vara så att vi bara såg "godiset".
Det är väldigt små byar som ligger fastklamrade på bergssidorna så man ska nog inte vänta sig att hitta LBS:er där, med lite tur hittar man ett snabbköp. Restauranger finns dock alltid :-)
Något som var oväntat läckert var när vi cyklade i byarna: enormt branta, smala stenlagda gränder i myskiska labyrinter.
Du kan ju alltid testa att kontakta Mike på Switch-backs.com, han som "är" verksamheten där. Han är rätt laid-back och fd DH-proffs från Kanada, dessutom har han en svensk fru. Vi var, om jag kommer ihåg rätt, det första gänget från Sverige som han hade haft.
/Magnus