Vart cyklar ni på semestern?

Double-A

Ny medlem
Det har dykt upp trådar om Kroatien, Österrike m.m. så jag tyckte en alldeles egen tråd kunde vara på sin plats. Alltså: Vilka (cykelrelaterade) planer har ni för semestern?

Och ni som redan har haft Ert lilla roliga kan ju posta en detaljerad redogörelse istället. :-)

Jag semestrar i Dalarna med familjen nästa vecka. Semestern avslutas med att jag och älste sonen cyklar Mörksuggejakten i Rättvik nästa söndag (sonen i nybörjarklassen och jag i motionsklassen).

F.ö cyklar jag så mycket jag kan här hemma.

Två veckor i Åre och en vecka i Verbier får räcka. Det är ju trots allt första riktiga hojjsommaren för min del...

Det blir tre veckor i stuga på Sjælland. Daglig singlespeeding är inplanerat. Och så blir det en Gardavecka i höst.

Det blir 2 veckor i skärgården utanför Fredrikstad i Norge. Fick några turtips här som skall provas. Speciellt det med en våffelstuga halvvägs låter gott, intressant menar jag!

Sedan tänkte jag och min sambo köra MTB-Vättern banan utan trängsel och i lugn och ro. Utan medlemmmar från CK Parasit, etc...

Senast redigerad av en moderator:
Det var två veckor i Österrike. Sen ska Gesunda invaderas och så blir det en vecka i Åre.

Väldigt sugen på Skeikampen i Norge men jag sparar det till nästa år.

2006 är siktet riktat mot Verbier och 2007 vore det soft med Utah...

Om två veckor så drar jag och en kompis ner till Höör i Skåne för att vända och cykla hem igen.
Det blir ungefär 170 mil tur och retur. Vi kommer att följa Kustlinjen ifrån Stockholm nästan ända ner till Västervik, några mil innan Västervik så åker vi västerut och hoppar på Sverigeleden. Sen är vi nästan framme i Höör. :)

semestern inleds med mörksuggan sedan blir vi i Mora några dagar så där blir det lite cykling i vasaloppsterräng.
Veckan efter det åker vi till bydalen, jämtland. Har varit där förut men inte med cykel så det ska bli intressant och se hur cykelbart det är.

hmmm nu kändes veckan man har kvar på jobbet ännu längre...

Det blir en vecka i Norge med Skinnarbu Höyfjellshotell, Hardangervidda, som utgångspunkt några dagar och Bergen alternativt Stavanger några dagar. Finns det någon med cykelerfarenheter därifrån? Dessförinnan och efteråt så många turer jag hinner i hemmaterrängen. Om allt känns bra så avslutas semestern med Billingeracet.

Och jag går på semester i eftermiddag.....

Curt

Curt skrev:
-------------------------------------------------------
> Det blir en vecka i Norge med Skinnarbu
> Höyfjellshotell, Hardangervidda, som utgångspunkt
> några dagar och Bergen alternativt Stavanger några
> dagar. Finns det någon med cykelerfarenheter
> därifrån?

Kolla om du hittar något i stigguiderna på terrengsykkel.no.

I år blir det Härnösand (MTB-SM).

Förra sommaren bodde vi en vecka på Ulvön utanför Örnsköldsvik. Ulvön ligger en bit ut i havet och är två avlånga öar som är någon gryg mil långa vill jag minnas. Otrolig cykling med möjlighet till både långpass och teknikträning. Jag och min cykel blev överskeppad till södra ön av en gammal inföding. Han sa nåt i stil med "Ja, här har det inte cyklat någon förut". Så vem vet, jag kan ske var det första cyklist som den ön skådat?

Preliminära planer, med start i mitten av nästa vecka:
Genom Värmland upp till Östersund. Därefter till farsan i Övik, sen ner o hälsa på i Härnösand på SM (inget tävlande för egen del i år). Nästa anhalt blir Sandviken o sen Stockholm innan vi är tillbaks hemma igen efter 2,5 lite drygt.

Har fått lite spårtips av öviksmicke - TACK! Ulvön låter lite spännande också. I Sandvikstrakterna hittar jag "rätt" bra - det är trots allt fortfarande "hemma". Östersund - nåt cyklingsbart skall vi säkert hitta i det trakterna också.

Skönt att kunna styra kosan dit lusten och näsan pekar. Ser ni en silverfärgad Mazda 6 med en Klein o en Giant NRS på taket så är det bara till att vinka/tuta/komma fram o heja!

Räknar timmarna nu. 15:00 - sen är det SEMESTER!!!!!!!

Först en vecka på Kosteröarna, sen direkt upp till Åre en vecka och sedan helgen efter ska jag till HAmburgsund och cykla Bohus-granit. :)

Och självklart kommer jag cykla massor här hemma i Lerum och definitivt ett par Happyrides i Gbg

Även jag tror att det blir Mörksuggan..annars cyklar man väl lite överallt där man kommer åt. Jag gillar att vara i Sverige så det kanske blir lite i Skåne, eller så. Semester om en vecka!

Det blir tre veckors semester i Mörksuggeland...

Börjar med själva jakten, sedan kan man leta sig runt lite. En del av bansträckningen går på Siljansleden, en vandringsled likt Sörmlandsleden. Läste en artikel om en kille som sprungit den 23 mil långa leden på 6 dagar(!) http://www.dalademokraten.se/
Den kanske man kan prova sig på! (att cykla den alltså....)

Edit: Förtydligande så man inte kan tro att jag skall springa....

Cykelsemester? Var det inte det man gjorde på klassresan i 8:an när man vinglade runt på hyrcyklar på Gotland o blev full på discotek "Space" i Kneipbyn?

Förutom den nyss filmdokumenterade Österrikeresan har jag varit i spanska bergen kring Bubion, arrangerat av http://www.switch-backs.com. Det var bra då och är säkert fenomenalt nu när man kan åka mycket högre på snöfria berg. Jag törs lova lite mer rapportering från vår resa senare men just nu:
IMG_5112_s.jpg

åre förra helgen, gesunda nästa, åre under ÅMM och två veckor kanada i augusti..

mattel_hopp1.jpg

såja, det var det sista..

erik h skrev:
> Förutom den nyss filmdokumenterade Österrikeresan
> har jag varit i spanska bergen kring Bubion,
> arrangerat av .

Erik, hittar man singletracken där på egen hand? Börjar stigarna i Bubion eller åker man bil till stigen? Någon juste cykelaffär som kan ge en tips kanske?

Per

Per skrev:
> erik h skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förutom den nyss filmdokumenterade
> Österrikeresan
> > har jag varit i spanska bergen kring Bubion,
> > arrangerat av .
>
> Erik, hittar man singletracken där på egen hand?
> Börjar stigarna i Bubion eller åker man bil till
> stigen? Någon juste cykelaffär som kan ge en tips
> kanske?
>

OK, nu heter ju inte jag Erik men jag svarar lite ändå.

Vi åkte med guide hela tiden så vi tänkte egentligen aldrig på orienteringen, eller försökte se stigar på någon karta för den delen heller. Det finns hur mycket gamla åsnestigar som helst där, anlaggda av romare, morer eller vad som nu kan ha bosatt sig där i förhistorien.

Att hitta stigar ska inte vara något problem, det som kanske kan vara problem är nog att hitta tillbaka till platsen där man började (om man nu vill det) utan att köra samma väg tillbaka.

Känslan jag fick var att det i princip var lika härliga steniga, branta, slingrande stigar vart man än vände sig i bergen, men det kan vara så att vi bara såg "godiset".

Det är väldigt små byar som ligger fastklamrade på bergssidorna så man ska nog inte vänta sig att hitta LBS:er där, med lite tur hittar man ett snabbköp. Restauranger finns dock alltid :-)

Något som var oväntat läckert var när vi cyklade i byarna: enormt branta, smala stenlagda gränder i myskiska labyrinter.

Du kan ju alltid testa att kontakta Mike på Switch-backs.com, han som "är" verksamheten där. Han är rätt laid-back och fd DH-proffs från Kanada, dessutom har han en svensk fru. Vi var, om jag kommer ihåg rätt, det första gänget från Sverige som han hade haft.

/Magnus

TBone skrev:

> OK, nu heter ju inte jag Erik men jag svarar lite
> ändå.

Varmt tack för det. Vi siktar just nu först på Wales o Skottland. Men om det inte är så vansinnigt kul att hoja där att vi förlorar behärskningen totalt så bör vi hinna ned till Granada oxxå.

Räknar kallt med, att det skottska eller walesiska klimatet kan få oss trampa gasen i botten söderut ganska snart.

Per

Nedräkningen har börjat, två veckor kvar att jobba sen blir det ÅRE(som uppvärmning inför Sömnlös i Rudan 24h). Därefter vila ett par dagar och sedan blir det lite riktig cykling i Kanada i ett par veckor. :-9

/Leo

Det blir 1- 1,5 vecka i Tierp och hälsar på Morsan.Sen blir det en jävla massa hojande här hemma.
Kanske en tur till Trosa i morgon.Ligger lågt med resandet i sommar.Sparar pengarna till Havanna i nyår ist(utan cykel)

Jag planerar en tur till Linköping från Stockholm. Jag tänkte cykla den sträckan för nån månad sen men kom på att jag var för dåligt tränad, men nu är jag snart redo.

Är nu i Lofsdalen efter en mycket härlig, men något kortad tur i gamla DDR. Nu är det 3 veckor med ohejdad fjällcykling som gäller innan jag låser in mig fram till jul (avhandlingsskrivande).

Hittills i år:

1 vecka i Skottland och 2 i Österrike.

Kvar:

En helg i Gesunda, några dar i Åre, tvåsiffrigt antal dagar på Gotland (lär bli landsvägshojen som får åka med) och sen finalen, 2 veckor i Canada. Sen lite lösa planer på 1v landsväg nånstans söderut i höst också, för se..

Sluta cykla medans ni kan, annars hamnar ni i den här situationen ni också..

jomper skrev:
> Hittills i år:
>
> 1 vecka i Skottland och 2 i Österrike.
>
> Kvar:
>
> En helg i Gesunda, några dar i Åre, tvåsiffrigt
> antal dagar på Gotland (lär bli landsvägshojen som
> får åka med) och sen finalen, 2 veckor i Canada.
> Sen lite lösa planer på 1v landsväg nånstans
> söderut i höst också, för se..
>
> Sluta cykla medans ni kan, annars hamnar ni i den
> här situationen ni också..
> ---
> I have joined the full face brigade

Det där är vad man kan kalla cykelsemester!=)

/Fredde

Hmm ja här blir det att hojja på Ålands klipper drar dit på Söndag sen får vi se Åre hade vart trevligt annars blir det nog Hemavan

börjar ladda för vår (sambon o jag) resa till kaprun om två veckor. Tar gjärna emot tips o råd! Hoppas på härliga vyer och underbara utförskörningar. / O

Hej .
Jag cyklade Rallarvägen som går från Haugastöl uppe på Hardangervidda över fjället och ner till flåm .
En underbar fjällnatur och riktigt grymm nerförskörning sista biten från myrdal och ner till Flåm .8,1 mil enkel resa . sista biten är man på 834 meters höjd och sen är det nerför hela vägen tills man är nere vid havsnivån , en serpentinväg med grovt grus och enorm lutning gör det hela mer spännande... vill man(om man är lat) så kan man sen ta cykeln med sig på tåget uppför den lutningen på tillbakavägen .

hör av er om det är nån som skall dit o cykla . jag vill hänga med..

Jonas

Tillbaka
Topp