Vart e velodromerna?

Lofi

Medlem
Vart e velodromerna?
E re nån som har koll på hur det går med velodromprojekten här i Sverige? Det i Haninge gick ju åt pipsvängen. Jag tycker fortfarande det är konstigt att det inte finns en enda Velodrom i hela Sverige! Vi va ju en stor nation inom sporten i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet med storheter som "The terrible Swede" och det har funnits minst tre Velodromer i Stockholm de senaste 120 åren. Jag ty7cker att vår vän Gary Jones skulle kunna börja göra lite verklig nytta och skita i gågatorna i mora och börja lobba för en velodrom istället! FOKUS nu för fan SCF!!

Vart e velodromerna?
Håller man inte på att skramla ihop stålar till en inomhusbana i Backmora, eller vad det nu heter, lite söder om Katrineholm eller var det Östergötland (i alla fall märkligt är att det inte satsas i någon av de lite mer befolkningstäta regionerna...)

Vart e velodromerna?
Backmora...nu är jag ute å cyklar, Boxholm var det ju! Ligger någonstans mellan Linköping och Jönköping. (och vår bag-in-box står i köket...)

Vart e velodromerna?
Jaha det låter ju nice! Vart ska man skicka stålarna? Ingen har frågat mig om pengar? Är det nån som har lite mer info om detta bygge i Boxholm vill jag och säkert fler veta mer. Det är ju faktiskt pendlaravtånd för velodromutflykter de helger man inte gör något annat här i Stockholm.

Vart e velodromerna?
notrix skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja det vore ncie om det blev nåt. T.o.m Finland
> har väl två-tre sycken velodromer...
Ja men de är utomhus vad jag vet.

Liten lista på Velodromer i Världen http://www.bikecult.com/bikecultbook/sports_velodromes.html
Danmark har 6 stycken, Norge 4 st när har Sverige 1 ?

DENMARK
Aarbus, Aarbus Velodrome, outdoor, 333 meters, concrete.
Copenhagen, Ordrup Velodrome, 1949-, restoration 1986-, outdoor, 370 meters, concrete, 48 degree banking, Schurmann design.
Copenhagen, Forum Sporthall, 1935-, renovation 1972-, 1975-, indoor, 180-190 meters, wood, Schurmann design.
Copenhagen, Super Arena Ballerup, 2001, 250 meters, indoor, wood, Schurmann design.
Esbjerg, Cyclebanen, 1936, outdoor, 250 meters, concrete, Schurmann design.
Odense, Odense Velodrome, 1988-, outdoor, 333 meters, concrete.

ESTONIA
Tallinn, outdoor, 400 meters, concrete.

FINLAND
Helsinki, 1972-, outdoor, 400 meters, concrete.
Turku, outdoor, 333 meters, asphalt.

LATVIA
Murjani, Sports Gymnasium, 2001-, indoor, 166 meters, wood, Schurmann design.
Ventspils, outdoor, 250 meters, wood.

LITHUANIA
Klaipeda, outdoor, 250 meters, wood.

NORWAY
Hamar, Velodrome Viking Ship, 1993-, indoor, 250 meters, wood, Schurmann design.
Halden, outdoor, 380 meters, asphalt.
Levanger, outdoor, 480 meters, asphalt.
Sevallen, outdoor, 480 meters, asphalt.

/Anders

Vart e velodromerna?
Den där Peo Johansson tycker jag verkar va en kille som faktiskt kan genomföra detta men det lär nog ändå va lite surt att va ensam och jobba med det. Kan inte SCF skapa en liten velodrom-komite på några fler personer så Peo slipper jobba själv. Även om det är hans dröm så är det nog fler som drömmer och än fler som skulle kunna få stort nöje med velodromen. 21 miljoner skulle det typ kosta att bygga velodromen i boxhom. JAg undrar vad en utomhusvelodrom i betong eller astfalt skulle kosta? Det borde ju kunna va ett steg till i rätt riktning. Fixedgearkulturen växer ju fortfarande i Stockhom och Sverige.

Vart e velodromerna?
Varbergs Inlines klubb med Dennis Bengtsson i spetsen har lyckats bygga en egen inlinesvelodrom på en åker. En utomhus cykelvelodrom låter klart görbart.

vbg05_5347b.jpg

vbg05_5447.jpg

vbg05_5370pano.jpg

vbg06_9603b.jpg

Track.jpg

http://www.varbergsrsk.com/

Vart e velodromerna?
anderski skrev:
> Levanger, outdoor, 480 meters, asphalt.

Tjena!

Ofan.. Jag har alltså tio mil till nämsta velodrom.. HAHAHA.. Jag vet vad jag ska göra så fort den jävla snön har smält..

Vart e velodromerna?
Jo, Helsingfors velodromen är ju utomhus men den är riktigt nice och när höstarna är som dom nu är så kan ju säsongen bli lite längre.

Bilagor

• velodrom_01.jpg
    velodrom_01.jpg
    38.5 KB · Besök: 162
Vart e velodromerna?
anderski skrev:
>
> NORWAY
> Hamar, Velodrome Viking Ship, 1993-, indoor, 250

Finns den kvar?

Var det inte den som byggdes enbart för cykel-VM och sedan revs direkt efter VM?
(Norrmännen arrangerade cykel-VM för att få 'träning' inför OS -94)

/Håkan

Vart e velodromerna?
problem med en utomhus velodrom är ju att det inte ens få vara fuktig
den banan vi hade i tyskland(som var utomhus) var verkligen skit så fort det var lite blött och dessutom har man problemen med vinden också

nä...ifall det äntligen ska bli nån velodrom här så hoppas jag på en inomhus i stockholms område! jag skulle nog vara en av de första som köper årskortet tom om den går på 5000 spänn!!!

Vart e velodromerna?
Man kan väl ha flera Velodromer. Låt säga att man bygger en utomhusvelodrom för att det är billigare. Sen börjar folk cykla som bara fan, Boe blir långdisatansmästare, Jag och Mange spurtar om sprintsegrar och massor av andra kör stora lopp som svenska spel sponsrar med pengar för den nya Keirin-svea-kuppen. Sen ser SCF och resten av cykel och idrottssverige potensen i cykling på rundbana och feta gubbar med portmonäer stora som dagstidningar slänger upp cash för att bygga velodromer i varje stor svensk stad! Jaaaaa!!!

Vart e velodromerna?
Fuchs! Varför får man inte cykla velodromer när det e fuktigt? Cyklar du aldrig när det regnar? Man kör ju landsvägslopp när det regnar utan bankade svängar.

Vart e velodromerna?
Till nästa års cykeldagar som kommer hållas i Jönköping kommer de bygga upp en velodrom i fyra dagar. Så det är bara att skramla ihop fixien och börja träna... vart man nu skall träna nån stans?

//O

Vart e velodromerna?
Lofi skrev:
> Jag och Mange spurtar om sprintsegrar

Tjena!

Överskatta inte mig för att jag har tio mil till en velodrom..

Eller var det 42/18 du menade nu?? :P

Vart e velodromerna?
Lofi skrev:
> Fuchs! Varför får man inte cykla velodromer när
> det e fuktigt? Cyklar du aldrig när det regnar?
> Man kör ju landsvägslopp när det regnar utan
> bankade svängar.

det är en viss skillnad mellan bancykling och landsvägscykling. har man en utomhusvelodrom med ordentligt branta kurvor (runt 40-45 grader) så måste man hålla en rejäl hastighet för att inte halka om det är blött. det handlar inte så mycket om regler som om säkerhet och sunt förnuft.

de listor på velodromer som har nämnts tidigare innehåller en hel del velodromer som inte finns längre alternativt är i okörbart skick, så man bör nog dubbelkolla innan man tar semester och åker dit.

en velodrom i Sverige vore ju hur coolt som helst, då slipper jag åka till Manchester för att cykla. framför allt är det ju kul att fler personer kommer att fastna i svetto-träsket, jag kan inte tänka mig något som är mer svetto än bancykling. =)

Vart e velodromerna?
Ok, säkert inte rätt tråd, men jag måste bara få framföra min undran.

Det enda som är mer hårdkärna racing än bancykling är cykelcross. Märkligt nog är det just dessa två discipliner som antitävlingsochscftalibanerna på Happy värnar allra mest om. Visst förstår jag er inställning när smurfar som Garry Jones dyker upp, men när ska ni förstå att de allra flesta tävlingscyklisterna i sverige, precis som ni, är sköna prickar som bara älskar att cykla.

Vart e velodromerna?
Lofi: Du måste veta något som jag inte vet, att projektet i Haninge är kört var nyheter för mig. Speciellt med tanke på att vi har en öppning i lokalfrågan...

Senast redigerad av en moderator:
Vart e velodromerna?
Vart e velodromerna?
kfn skrev:
> Enligt samma tråd är beläggningen på
> velodromen i Halden kass och velodromen i Valle
> Hovin nästan lika kass och såld för en krona!

Hade jag vetat om det hade jag köpt den. Lägger in en bild på "Kostadion" som låg Gärdet, Sthlm och användes som velodrom på 30-talet(tror jag).
kostadion.jpg ht=453

Jag har även en bild ifrån betongbanan som låg på Östermalms IP och revs 1909 för att ge plats åt Stockholmsstadion, tyvärr är det en bitmanbild och kan ej bifogas.

Edit: Stockholms velodromhistoria
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1467&a=581298&viewAll=true
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1467&a=527026&viewAll=true

Vart e velodromerna?
menar du helsingfors? är det inte lite fel årstid för det nu... eller du menar kanske till våren?

ett annat alternativ som är lite dyrare men lite lyxigare är att hitta billigt flyg till Manchester och cykla ett par dagar i deras inomhusvelodrom. de har uthyrningscyklar och har nybörjarsessioner dagligen. är man många och lite mer seriösa så kan man säkert hyra velodromen och en coach för att få riktigt mycket bancykling till livs. dock får man nog med största sannolikhet inte ta med egen cykel om man inte är ackrediterad cyklist (så de vet att du vet vad du håller på med). har varit där en del, och det är riktigt coolt med 42,5 graderskurvor och riktiga bancyklar.

Vart e velodromerna?
Vilka planer för framtiden finns det om det nu blir en svensk velodrom? De tidigare har ju inte överlevt ens i tid när cyklingen har varit riktigt stor sport. SCF är ju knappast heller så värst bra på att främja cykelsportens bredd och återväxt. Hur ska framgång för bancykling uppnås nu? Jag frågar helt ärligt menat, och utan förutfattade meningar och negativ kritik.

:)

Vart e velodromerna?
Cykelsverige sitter i ett moment 22 här, cykelsporten är antagligen inte tillräckligt stor för bära en velodrom men samtidigt behövs en velodrom för att öka cykelintresset och möjliggöra en bra vinterträning för de som inte tycker det är sketballt att sticka ut och cykla långpass i -5 och blåst ;). Samtidigt hjälper det ju inte att ha en velodrom i boxholm, hur ofta kommer jag som bor i skåne åka dit och träna? Om jag skall ha något ut av en velodrom i Sverige måste den ligga i närheten av Malmö, Lund vore ju bra. :)

//Ola

Vart e velodromerna?
If you build it, they will come.. Sverige är fullt med friska personer som betalar jättemycket pengar för att cykla inomhus.
(fast det ska erkännas, lokalkostnaden för en källare full med spinningcyklar är förmodligen betydligt lägre än för en velodrom)

Vart e velodromerna?
Markus F skrev:
> If you build it, they will come.. Sverige är
> fullt med friska personer som betalar jättemycket
> pengar för att cykla inomhus.
> (fast det ska erkännas, lokalkostnaden för en
> källare full med spinningcyklar är förmodligen
> betydligt lägre än för en velodrom)

Jag hade gärna sett att den planerade utbyggnaden av handbollshallen här hade rymt både velodrom och stor klättervägg. Problemet är ju ekonomin, men det tror jag beror helt på marknadsföring. Jag tror också en veldrom bör tillhöra den kommun den ligger i, då det då går att räkna in uppskattade mervärden inom turism, besök och övernattningar i budgeten. Kommunerna fylls iofs på mer och mer med kortsiktiga ekonomer, men sådant är ju hanterbart bara en stark person förmår att få med sig makthavarna.

Fast det blir ju aldrig så där bra och enkelt oftast. De flesta politiker vill helst bygga monument över sig själva och då går t ex lyx-villabyggen i attraktiva lägen före. Än så länge har vi här en mycket stor fabrik som tills relativt nyss hade gått att ta över för små medel för t ex ett velodrombygge. Nu råkar fabriken ligga 25 meter från havet och sånt läge måste ju bara bebyggas med trerummare för två miljoner spänn.

Jag tyckte vi kunde ha gjort kulturcentrum av hela fabiks-klabbet, med övernattning, restaurang, bar, teater, ateljéer, fotostudioer, verkstäder för sten, trä, och metall mm och allt annat som bildkonstnärer, skulptörer, skådespelare och alla andra kreativa kan tänkas behöva. Det var det dummaste vissa av politikerna hade hört nånsin sa dom, men det bjuder jag så gärna på :)

Vart e velodromerna?
Calle, du ska garanterat få en ministerpost i min regering.

Calle F skrev:

> Jag tror också en veldrom bör tillhöra den
> kommun den ligger i, då det då går att räkna
> in uppskattade mervärden inom turism, besök och
> övernattningar i budgeten.

Vart e velodromerna?
Markus F skrev:
> Calle, du ska garanterat få en ministerpost i min
> regering.

Låter trevligt, bara jag får stava lika illa som vanligt och ställa till med en skandal då och då. Porrklubbar är nog ingen fara, men svindyra tjänstcyklar ligger nog bra till :D

Här i Lysekil marknadsför dom nu sig som "lägerstaden". Ishallen är full hela sommaren med hockey och konståkning, och fotbollsplanerna är använda mest hela tiden. Det där fungerar ju för att några helt enkelt har kört igång den där verksamheten och bara låtit det växa med tiden. Hade politikerna förstått hur stort det skulle bli hade dom aldrig trott på det från början, och det hade inte blivit något alls. Kommunal logik fungerar på det där sättet här...

Det är nog samma med en velodrom. Skapa en energisk grupp som tjatar sig till en kommunal velodrom i Stockholmstrakten (för det är väl ändå där den första bör ligga om nån verkligen ska ha nytta av den?). Sen bygger man upp verksamheten lugnt, fint och mycket seriöst med fokus mer på amatörer än yttersta "eliten". Det största misstag man kan göra är att ge "eliten" för mycket tid då dom sällan ger tillbaka ekonomiskt som amatörerna, plus att dom skapar en massa onödigt jobb. Fotfolket bland amatörerna ställer ju gärna upp gratis och hjälper till om det behövs, och utan det där gratisarbetet går inte mycket av svensk idrott runt alls.

:)

Vart e velodromerna?
Mr Handley skrev:
> Lofi: Du måste veta något som jag inte vet, att
> projektet i Haninge är kört var nyheter för
> mig. Speciellt med tanke på att vi har en
> öppning i lokalfrågan...

Sorry Mattias jag tolkade lokalförlusten du skrev om i en annan tråd som att det va kört men du får mer än gärna bevisa att jag har fel!-) För övrigt så tycker jag att du verkar ha en bra plan och jag hoppas du orkar kämpa på. Ett hett tips till dig är att jag vet att "en sportbutik nära dig" kommer satsa på cykling stort och innomhusträning som spinning mm. Ta kontakt med dom, presentera din ide, berätta om vilken publiksport det är och vilken PR dom skulle kunna få så har du kanske en stor finansiär. Du vet vilka jag menar Mattias....

Vart e velodromerna?
Kanske inte borde skriva det här...

Men efter ett möte igår så tror att det kommer hända saker i stockholm riktigt snart :) Kanske inte har trädäcket klart det första som händer men visst finns det möjligheter, stora möjligheter.
Kul att se att fler uppskattar och vill ha ett privat alternativ. Andra får slösa med SCF´s pengar så kör vi vidare som vi gjort hitentills.

Personligen så är jag övertygad om att det finns utrymme för flera velodromer i Sverige. Visst att det är ett moment 22, men samtidigt har vi svårt cykelväder halva året och ett avlångt land vilket ger trista restider. Två aktörer får enklare att utbilda marknaden och kommer garanterat inte att springa ivägen för varandra hos sponsorer :)

Vart e velodromerna?
Vill bara påminna att det går alldelens utmärkt att cykla på inomhusbanonrna som är gjorda för fridrott. Dock bör man hålla till på ytterbanonrna så man kan hålla lite fart och ej vara orolig för att pedalaerna skall slå i. Har testat både 400 meters varv och 173 meter med doseringar men jag föredrar nog det längre varvet utan dosering. Har även provat velodromen i Levanger för ett antal år sedan. Den var i asfalt och ej i något bättre skick. Har för mig att den skulle rivas och ev skulle det komma en nya vilket jag skall kolla upp och återkomma till.

Vart e velodromerna?
bör man ha ett par tjockare hjul isåfall, lr så att säga hjul som man int ska tävla me, tänkte att de kunde slitas mkt på underlaget...

Vart e velodromerna?
Mr tips skrev:
> Vill bara påminna att det går alldelens utmärkt
> att cykla på inomhusbanonrna som är gjorda för
> fridrott.

Japp, både Luleå CK och Västerås CK tränar inomhuscykling på det viset. I Arcushallen respektive friidrottshallen i Västerås. Det har de båda gjort i många vintrar. Det är bra fartträning och nyttigt för psyket, det gäller att vara vaken för friidrottarna som kan hoppa fram bara.

Vart e velodromerna?
Mr tips skrev:
> Vill bara påminna att det går alldelens utmärkt
> att cykla på inomhusbanonrna som är gjorda för
> fridrott.

Hej Mr tips! Du har nog inte förstått den här tråden riktigt. Visst kan man cykla på en löparbana inomhus men det är inte velodromcykling. Jag har inte tagit upp ämnet enbart för att jag tror att underlättad vinterträning skulle föda bättre svenska cyklister utan för att velodromcykling är en såååå jävla cool sport och superpublikvänlig. Alltså en löparbana ersätter INTE en velodrom.....eller två;-)

Vart e velodromerna?
Pollan skrev:
> Japp, både Luleå CK och Västerås CK tränar
> inomhuscykling på det viset. I Arcushallen
> respektive friidrottshallen i Västerås. Det har
> de båda gjort i många vintrar. Det är bra
> fartträning och nyttigt för psyket, det gäller
> att vara vaken för friidrottarna som kan hoppa
> fram bara.

Några friidrottare har vi inte som kan hoppa fram i Västerås. Vi har egen tid när hallen är tom. Vi och vi förresten, jag tillhör Västerås Triathlonklubb, inte VCK, men vi tränar ju tillsammans där så...

Däremot är det gott om trevligt skrot runt banan, bl.a. ett gym i ena hörnet och några sköna betongpelare här och där, så det gäller att se upp. Sen är det 5 cm från bana 4 till kanten av hela skiten - spännande.

Vart e velodromerna?
Lofi skrev:
> Hej Mr tips! Du har nog inte förstått den här
> tråden riktigt. Visst kan man cykla på en
> löparbana inomhus men det är inte
> velodromcykling. Jag har inte tagit upp ämnet
> enbart för att jag tror att underlättad
> vinterträning skulle föda bättre svenska
> cyklister utan för att velodromcykling är en
> såååå jävla cool sport och
> superpublikvänlig. Alltså en löparbana
> ersätter INTE en velodrom.....eller två;-)

Ja precis. Det är ju inte glädjen att cykla som är det viktiga utan vilket material man har och de fräcka ulltröjjorna som räknas.

Stalle

Tillbaka
Topp