Vart går gränsen för att få kallas kolfiber?

TOST

Aktiv medlem
Nu kan jag ju inte så mycket om cyklar, men kom att fundera på en sak igår när jag demonterade framgaffeln för att rengöra och fetta om lagren; Vart går egentligen gränsen för att en komponent ska få specas som kolfiber? Har tidigare sett att lite av färgen nötts bort av växelvajern på ena sidan gaffeln, där ser man klart och tydligt att det är aluminium under färgen. Eftersom scott specar cykeln med kolfibergaffel så undrar jag vart de kan ha gömt detta kolfiber?
43C0B49A-12EA-4C22-AA48-08BDF29C1911.jpeg

Sen består ju även sadelstolpen av ett aluminiumrör, som iochförsig är klätt av ett tunt lager kolfiber, som givetvis ökar styvheten hos röret (inte för att jag begriper syftet med jättestyv sadelstolpe). Men på denna så står det till och med tryckt ”Carbon”.
F0E147D3-6F52-4716-A9AD-691F7313B5EC.jpeg

Nu tror inte jag att det är ljusår i skillnad mellan kolfiber/alu för en cyklist på min nivå, men är jag ensam om att tycka att det är på gränsen till falsk marknadsföring?

På lite billigare gafflar är det väl vanligt att styrrör och gaffelkrona är alu medan gaffelbenen är kolfiber. Stolpen tycker jag ser skum ut.

Eld sa:
På lite billigare gafflar är det väl vanligt att styrrör och gaffelkrona är alu medan gaffelbenen är kolfiber. Stolpen tycker jag ser skum ut.
Okej, men tycker att man borde se vart övergången är från kolfiber till aluminium, men de kan ju å andra sidan ha lagt ganska (läs orimligt) mycket energi på att man inte ska se det.

Om du tänker på det mitt på stolpen så är det jag som kört tejp-tricket för att få rätt sadelhöjd när jag satte tillbaka den.

Samma visa med styrstammar. Väldigt få stammar är vad jag vet faktiskt av kolfiber.

Vad kolfiber sägs göra är att ge komfort genom att det inte skickar vidare vibrationer lika bra som aluminium. Kanske att ett lager kolfiber ger dämpande egenskaper och att det är bra av den anledningen?

Pfaff sa:
Bongoplasten - kompositen som limmar ihop de tunna kolfiberväven - är väl inte nödvändigtvis svart?
Nej ofta är resin/limmet epoxi eller polyester som är transparent, men kan färgas efter behov.

Plasten som limmar ihop kolfibrerna på dom bästa/starkaste (vikt-styrka) kolfiberkompositerna eller även kallat kolfiberlaminaten (kolfiber+ resin=komposit) är någon form av epoxy. Billigare polyster förekommer också men är betydligt svagare. Att tillverka komplicerade ihåliga konstruktioner som t.ex. cykel carbonramar kräver väldigt mycke hantverk och många moment som är svårt att göra rationellt och automatiserat. Man försöker hela tiden hitta genvägar och rotations.gjut- eller sprut-bara varianter innehållande en viss del kolfiber för att producera billiga cykelramar, fortfarande innehållande kolfiber och resin men kanske inte den ursprungliga och bästa väven och epoxyn.
Det är fortfarande kolfiber komposit.

Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
Om du knackar på gaffelbenen, låter det som plast eller metall?
Om du knäcker gaffelbenet, ser brottytan ut som plast eller metall?
Tog loss framhjulet och knackade lite här och var, och när man tänker på det så låter det som komposit längs gaffelbenen, men ca 5cm ner från lagringen så är det svårt att avgöra. Mest troligt övergång från alu till kolfiber där.

Pfaff sa:
Bongoplasten - kompositen som limmar ihop de tunna kolfiberväven - är väl inte nödvändigtvis svart?
Matris kallas den plast som binder ihop väven, och av vad jag lärt mig så använder man oftast epoxi till kolfiber, vilket är genomskinligt eller färgat i valfri färg. Men matrisen ska utgöra en så liten del av massan som möjligt, så den syns inte i ren kolfiberkomposit som är svart.

Däremot kan man använda färgad epoxi i glasfiberkomposit, eftersom glas är genomskinligt (vitt), på så sett gör oseriösa firmor fusk-kolfiber eller ”färgad” kolfiber.

Det finns även ”tigerväv” där man blandad aramid(kevlar) och kolfiber, den tror jag också går att färga så det syns, men vet ej med säkerhet.

Så som svar på det jag tror din fundering grundade sig i; Nej det är inte möjligt att det ligger så mycket matris utanpå kolfibern att det ser ut som aluminium.

Tillbaka
Topp