Vart håller ni vintercyklister i Umeå hus?

Drifter

Aktiv medlem
Någonstans måste ni vara och hojja, eftersom det finns en del som köper dubbdäck! Vägrar tro att alla gått i ide under vintern.

Är det skoterspåren som ni tränar på, eller plågar ni er runt Nydala eller liknande ställen oändligt många varv bland allt annat folk?

Ni kanske flyr söderut...

Vill gärna ha lite tips på lite nya ställen att cykla på vintern.=)

/Erik

Kan vara ganska svårt att hitta kul stigar på vintern här uppe

10an på Gamlia kan vara rätt så underhållande om det är rätt underlag (packad snö o is och avsaknad av skidåkare)
Småstigarna kring Gamlia är också kul.
Även andra motionsspår går bra nu, när det inte finns några skidåkare i farten.
Kring Carlshems motionsspår finns det en del bra stigar.
Brukar bli ganska bra bemött om man saktar ner farten ordentligt och kastar fram ett glatt hej vid möte...

Tavelsjöleden som är lite favorit på sommaren kan vara lite väl tungtrampad på vintern :(

/Gunde, som även han gärna tar emot tips på bra stigar :)

Vintercyklingen i Umeå förläggs för min del uteslutande till landsvägarna... De flesta av stans cyklister håller nog till på cykelbanorna runt stan... Själv tycker jag det är för bökigt inne i stan med fotgängare, hundar, farliga korsningar m.m. Väljer man väg med lite omsorg slipper man den mesta trafiken och ofta är det relativt goda cykelförhållanden på de asfalterade vägarna, vilket då innebär hårdpackad snö/is...

Påpekas bör kanske att jag är landsvägscyklist och kör bara mtb på vintern då racercykling är omöjlig.. I vilket fall som helst är det ju ofantligt kul att sticka ut på en tiomilarunda i ordentlig kyla eller varför inte i beckmörker (med ordentlig belysning förstås!).. :-)

Senast redigerad av en moderator:
När jag bodde på Mariedal förut, så var jag runt Nydala och motionsspåren när det gick. Känns inte så bra att förstöra skidspåren. Att korsa mellan hundar, barn och andra icke-cyklister är inte så kul. Ibland har det gått att cykla lite i I-20 skogen när det varit is/hårdpackad snö, men det är inte så ofta. Jag hade turen att ta en sväng längs älven (broarna runt) där några skotrar packat till snön så det gick att cykla igår.

Tavelsjöleden är kul att cykla, men inte på vintern=( Någon som utforskat skogarna runt Röbäck vintertid? Vilka landsvägsrundor kör ni på vintern? Kör ni runt Innertavle-Sävar-Bullmark-Ersmark, eller har ni någon egen favorit?

Tar gärna emot fler tips om ni har några=)

/Erik

Jag undrar var ni håller hus över huvudtaget? Ge gärna lite bra tips på turer som passar under barmarkssäsongen också!

Angående vintercyklingen så har jag lagt den på is,...bokstavligen, det är ju blixthalka varenda dag. Håller mig på klätterväggen istället. Sen består min cykel mest av en hög med delar och ramar, men tids nog ska det nog bli en cykel av den högen.

Steevo Skrev:
-------------------------------------------------------
> > Jag undrar var ni håller hus över huvudtaget? Ge
> gärna lite bra tips på turer som passar under
> barmarkssäsongen också!
>
> Angående vintercyklingen så har jag lagt den på
> is,...bokstavligen, det är ju blixthalka varenda
> dag. Håller mig på klätterväggen istället. Sen
> består min cykel mest av en hög med delar och
> ramar, men tids nog ska det nog bli en cykel av
> den högen.

Där har vi en smitare, hehe=) På sommaren plågar jag mig runt asfaltsturen som jag skrev om tidigare för att bättra konditionen. Annars blir det mycket tid i I-20 skogen, där jag irrar runt på vad som kan likas vid stigar och där jag överhuvudtaget tar mig fram. Tavelsjöleden är ett hett tipps! I Röbäcksskogen finns det en hel del stigar att cykla på och på Nydala kan man kombinera milspåret med lite småstigar och avstickare.

Botemedlet mot is är riktiga vinterdäck. Sedan är det bara att meka ihop cykeln! /reklam/ de delar som du saknar kan du köpa hos Cykelhuset (Händige Herrn) på Björnvägen 9. De säljer en del begagnade delar också om man är på en tajt budget! /reklam/

/Erik

Jo, rundan förbi Bullmark är en favorit på vintern... även stöcke-norrmjöle-hörnefors-hössjö-överboda-umeå är kul. Eller varför inte tavelsjö-rödåsel-vännäsby? det finns ju en del att välja och vraka bland.

Jo, jag är nog en smitare! Håller mig dock oftast i I-20 skogen då jag bor i Ersmark. Men man trasslar dock i sig i en del vidriga crosspår med jämna mellanrum.
Tavelsjöleden vetefan, tycker den är lite stökig, men däremot tror jag att den kan bli väldigt rolig med en singlespeed (bygger en skrivande stund), ja vi får sen framåt islossningen...
Vinterdäck hade jag faktiskt listat ut =D
Händige herrn är bra, ska dit å låna deras verkstad nästa vecka :)

I vinter jag jag framförallt cyklar på stigar i Gamlia-skogen. De är riktigt bra i år då det inte är så mycket snö.

På sommaren håller jag antingen till i skogen kring Gamlia, I20 eller Röbäck.

//Jocke

Är ni med i någon cykelklubb eller cyklar ni ensamma? Själv är jag ensamvarg. Sitter förövrigt en vägskylt i Gammliaskogen där det står cykelförbud=( Jag brukar iofs, tolka det som att elljuspåret är förbjudet för cyklar men men...=)

/Erik

Drifter Skrev:
-------------------------------------------------------
> Är ni med i någon cykelklubb eller cyklar ni
> ensamma? Själv är jag ensamvarg. Sitter förövrigt
> en vägskylt i Gammliaskogen där det står
> cykelförbud=( Jag brukar iofs, tolka det som att
> elljuspåret är förbjudet för cyklar men men...=)
>
>
> /Erik

Jag är inte med i någon cykelklubb och cyklar antingen ensam eller oorganiserat men några vänner. Jag tolkar skylten i Gamliaskogen på samma sätt som du...

//Jocke

Jag kör för Gimonäs CK... fast cyklar oftast själv ändå, förutom någon gång i veckan på de gemensamma träningarna... Det är bara att hänga på någon av klubbträningarna om du är sugen. Onsdagar kl 18 och Lördagar kl 10. Samling vid cykelbron (träbron).

Det jag läst om cykling i Umeå verkar ju lovande. Jag flyttar dit i sommar och förväntar mig tallhedar med snabba stigar...
Jag är i Umeå nu och mötte en cyklist på en Jake the snake under min löprunda, är det någon på den här tråden kanske?

Henrik

Tillbaka
Topp