Vart hittar jag specifikt detta däck? (Maxxis...)

• Trådstartare Trådstartare Bim
  • Start datum Start datum

Bim

Medlem
Hej.
Tyvärr gillade inte mitt framdäck, de heta avgaserna från bilen. Väldigt tråkigt, då jag nyligen börjat använda cykeln (köptes för 2-3månader sen)

Hörde en dunk/smäll, och såg sen i backspegeln att cykelstyret började fladdra endel, men hade inga aningar om att det var däcket.

Vart hittar jag ett exakt däck enligt nedan? Eller finns det bättre däck, som liknar detta för billigare pengar?
Hittar inte däcket nedan i 2,6" bredd.
Cykeln: Vitus Sentier VRS+
Däck FRAM: Maxxis Minion DHF Maxx Terra, 3C/EXO/TR, 27,5 x 2,6

Tips på hur man undviker detta i framtiden, något värmeskydd på däcken? Kan tyvärr inte montera det på annat vis än att däcket hamnar 20cm ifrån avgassystemet/ändrör.

Bilagor

• 31956050_1872809512763866_3481903620062969856_n.jpg
    31956050_1872809512763866_3481903620062969856_n.jpg
    58.2 KB · Besök: 50
Senast ändrad:
Lös problemet, du måste flytta cykeln. Annars är det föga lönt att köpa nytt däck.

Va fan! Jag var ju inne på bike-components igår och letade. Måste fått hjärnsläpp :)

Den finska butiken räknas ju inte, det finns inte i lager.

Senast ändrad:
Jag får plocka av hjulet framöver.

Går ej att vända pga twinpipe på bilen, och bakändan kommer högre upp.

Men, för att underlätta vid demontering kan man byta ut den genomgående axeln/bulten mot en med "snabbkoppling" ?

Står MAXLE L: 158, TL: 9mm, TP: M15x1.5

Bilagor

• 20180506_162324.jpg
    20180506_162324.jpg
    66.1 KB · Besök: 47
Bim sa:
Jag får plocka av hjulet framöver. Men, för att underlätta vid demontering kan man byta ut den genomgående axeln/bulten mot en med "snabbkoppling" ?
Hur svårt kan det vara att ta fram en insexnyckel för att ta loss hjulet?
Även en ny axel med expander/snabbkoppling måste skruvas ur.
Ett multiverktyg med insex måste man ändå alltid ha med sig när man cyklar, anser jag.
Bra verktyg: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=132411

Senast ändrad:
Om du inte orkar ta fram en insexnyckel för att lossa hjulet kanske det vore en idé att investera i ett plattformsställ istället för saxen du förmodligen hänger cykeln på? Bättre på alla sätt, och så kommer du åt bagageluckan.

Sixten Fors sa:
Bim sa:
Jag får plocka av hjulet framöver. Men, för att underlätta vid demontering kan man byta ut den genomgående axeln/bulten mot en med "snabbkoppling" ?
Hur svårt kan det vara att ta fram en insexnyckel för att ta loss hjulet?
Även en ny axel med expander/snabbkoppling måste skruvas ur.
Ett multiverktyg med insex måste man ändå alltid ha med sig när man cyklar, anser jag.
Bra verktyg: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=132411

+1

Fått hem däcket och monterat det, tänkte prova köra tubeless - Med hjälp&tips utav Sixten Fors.
Men

Haft i slang så däcket skulle trycka till tejpen och däcket. Tar ur slange, pumpar upp (haft såpa vatten på kanten)

Noterar att det läcker endel i fälgskarven, som synes på bilden nedan så var skarven ganska nära där däcket smalt pga avgasröret.

Normalt att det läcker där vid tubeless, vid limningen av fälgen, eller kan det bero på värmen från avgassystemet som skadad fälgen?

TS fälg är STp i29, som enligt WTB är TL-ready men inte svetsad utan sammanfogad med "sleeved joint". Skarven skall alltså vara tät från insidan (däckets luftkammare) till hålrummet inuti fälgen, men behöver inte nödvändigtvis vara tät från hålrummet och in mot ekrarna/navet.
STpi291.jpg

Bild på fälgprofil, dock inte exakt samma fälg då ST i29 har öljetter. Men bara för att visa exempel på hålrummet och fälgens "dubbla bottnar" och var ungefär på fälgens kant som mellanväggen kan tänkas sitta.
STi292.png

På videon syns TS fälg läcka luft från hålrummet inuti fälgen. Däremot kan läckan av luft från däcken komma från något helt annat ställe, t.ex. vid TL-ventilen. TS anser att fälgen är vältejpad och att ingen luft kan läcka under tape och genom de borrade hålen ner till nipplarna.

Aluminium smälter inte av lite avgaser, däremot har klistermärket i plast blivit anfrätt, liksom däcket. Jag har svårt att se fälgen har gått sönder.

Senast ändrad:
Men är fälgen verkligen tejpad med TL-tejp?
Jag vill se en bild på fälgens insida så man ser tejpen.
det kanske är fel tejp, för smal?

Tejpad efter incidenten, det satt fälgband i "hårdplast" från fabrik. Tejpad med rätt tejp (DT ?) och metod enl. TS. Jag tror på Schwalbe TL-ventilen till dess motsatsen är bevisad.

Tillbaka
Topp