Vart kan man köpa en trail?

occe

Ny medlem
Hej jag skulle vilja lära mig trail. Någon som vet vart man kan få tag i en trailcykel, undrar också om cyklarna är dyra.

Går det bygga en trail av en vanlig mtb?

//Occe

Kanske en Specialized SX-Trail isf?

sx_trail_hi.jpg

Per definition en Trailcykel. :)

occe skrev:
-------------------------------------------------------
> Går det bygga en trail av en vanlig mtb?

Teoretiskt sett, ja. Om du smälter ner den och sedan häller ut smältmassan i ett långt spår genom ett landskap har du på sätt och vis gjort en trail av en mtb. ;-)

OK, lite mer seriöst då. Menar du trail eller trial? Det är inte samma sak, och många förväxlar begreppen med varandra. Men trots att de låter väldigt lika varandra ligger de ganska långt från varandra. Trail (stigcykling, all mountain, enduro, cross mountain, etc, etc, kärt barn har många namn) är en lite mer maskulin variant av XC, med lite biffigare och tåligare cyklar med lite lägre växlar än de som används inom XC. Man cyklar på stigar med betoning på att köra över istället för att köra runt hindren. Dvs ungefär samma filosofi som tillämpas av Stockholms cykelbud när folk promenerar på cykelbanorna. Cyklarna är ganska dyra, ofta fulldämpade och med rejält med slaglängd. Min egen curare är väl en ganska typisk trail-hoj, skulle jag tro. Tar sig fram i stökig terräng, men på vanliga vägar blir man frånåkt av gamla tanter i permobil.

Trial är däremot väldigt teknisk körning där det gäller att ta sig över stora och svåra hinder. Cyklarna saknar inte helt sällan sadel, allt för att spara vikt och göra dem mer lätthanterliga.

Så, vilken typ av cykel är du ute efter?

Edit: Skärpning, det räcker med att spåra ur på ETT forum per kväll... ;-)
Edit 2: Pinsamt stavfel bort.

Senast redigerad av en moderator:
Det går fint att lära sig trialgrunderna på en vanlig mtb, även om det kanske inte är lika roligt ;)
Börja öva trackstand, bunnyhoping. det går även finfint att öva balans på en vanlig mgt genom att hoppa med båda hjulen låsta. Om du inte redan visste det så handlar trial till 50% balans så att öva balans genom att köra på plankor och dyl är att rekomendera. Om du redan har cyklat mkt så är grunderna inte så svåra att lära sig, annars ganska kluriga. PMa för lite mer ingående information om ngt delmoment.

Vad gäller pris på en trialhoj så varierar det stort som på vanliga mbt såklart, men med en budget på på 4000 kan man få en helt ok hoj att börja på (beg). kan vara lite klurigt att hitta dom bara när det inte är säsong men kika in på http://biketrialsweden.se/ köp & sälj så finns det säker ngt.

Trial är det överlägset roligaste cykelgrenen *duckar* så du har en rolig tid framöver :)

Tillbaka
Topp