Vasaloppet

• Trådstartare Trådstartare AC
  • Start datum Start datum
Vasaloppet
6.23? Det var ju en bra tid jansson!

Ett par öppna spår har det blivit, dock har den varierande snömängden i Stockholm minskat suget rejält att fortsätta satsningen.

Vasaloppet
Jag och Leo körde i vintras. Han var rätt mycket snabbare än jag så klart, trots att han vallade "finskt" med extra fäste och inget glid :-) 8.48 blev det i mål i år. Leo var en knapp timme snabbare, tror jag.

Det var hårdare än jag trott faktiskt..
Smällkallt och ymnigt snöfall på natten/morgonen gjorde det lite STRÄÄÄVT i spåret.

Skall göra ett nytt försök i vinter och sikta på en lite bättre tid.
Bättre före och dyrare utrustning är lösningen tror jag. Tur och pengar är det som krävs alltså.
Kan väl knappast hoppas på en lika fin skidvinter i år som det var förra året här i Göteborg.

Vasaloppet
Jag körde för två år sedan på 5.10 finmarksturen brukar jag åka på nånstans mellan 4.30-4,45
Men det finns dom som är bättre joakim åleheim MA Speedwear Borås är möjligtvis den bästa kom på 200 plats i senaste racet.

Vasaloppet
Stampe skrev:
-------------------------------------------------------
> 6.23? Det var ju en bra tid jansson!

Jo, men det var ju på den tiden när jag utan problem körde en 5-mil som träningspass en vanlig februari-lördag.

Det gör jag inte nu för tiden........

Vasaloppet
Vasaloppet är ganska flakt och därför blir det mycket stakåkning. Därför bör man träna överkroppen en hel del om man bara cyklar förövrigt. Jag åkte öppetspår i år på 6.35 och det var mitt första försök. Efter som jag inte viste hur det var så tog jag inte i för kung och fosterland (brukar köra FMT på 5.35 -5.40). Jag gympa och tränar på gym ett par ggr i veckan och så hade jag väl skidat ca: 30 mil innan. I år tänkte jag träna lite på rullskidor i oktober/novemer.

Vasaloppet
jansson99 skrev:
> Tiderna från Öppet spår går inte att jämför
> med söndagens riktiga vasalopp. Man kan nog kapa
> 45 min - 1 timme på att köra Öppet spår.

Men sådär går inte heller att säga eftersom det skiljer en hel vecka mellan ÖS och VL, dvs förhållandena kan vara vitt skillda.

I år hade det nog skiljt 1 timme till ÖS fördel då förhållandena var ytterst superba jämfört med VL som hade det värsta på flera år (jämfört med att man får åka utan andra störande element dvs).

Vasaloppet
Stampe skrev:

> Men sådär går inte heller att säga eftersom
> det skiljer en hel vecka mellan ÖS och VL, dvs
> förhållandena kan vara vitt skillda.
>

Du har helt rätt. Det beror naturligtvis på väderförhållandena också. Men mitt påstående stämmer mer än väl vid likartade förhållanden.

Vasaloppet
jansson99 skrev:
> Tiderna från Öppet spår går inte att jämför
> med söndagens riktiga vasalopp. Man kan nog kapa
> 45 min - 1 timme på att köra Öppet spår.

Om man startar i fålla 9. Står man i någon av de främmre fållorna så tar det inte 1 timme längre. Plus väderförhållandena som redan dryftats.

Vasaloppet
tränade 2 mil innan ÖS iår körde väl på strax över 9 timmar =) men hade nog inte kört om det inte hade varit så optimalt väder som det var, vill ju göra klassikern. vilket ser ut att skita sig för ryggen har halvt brakat sönder IGEN men har ca 5 tim på mig att göra lidingöloppet så det blir väl att gå fort med kryckor =)

Vasaloppet
Körde första gången i år, tog prick 8 timmar. Tränade ca 50 mil på rullskidor och kanske 40 mil på snö innan dess. Ska försöka få till lite mer träning till nästa år, anmnälde mig igen redan i april. :-)

Föret i år var rätt svårvallat, det gled inget vidare jämfört med åren innan. Inte ens eliten hade lika bra tider som förra året.

/Leo

Vasaloppet
Leo skrev:
> Körde första gången i år, tog prick 8 timmar.
> Tränade ca 50 mil på rullskidor och kanske 40
> mil på snö innan dess.

Har Du så mycket träning och åker på 8 timmar så borde Du köra mera teknikträning....... ;-)

Vasaloppet
jansson99 skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Körde första gången i år, tog prick 8
> timmar.
> > Tränade ca 50 mil på rullskidor och kanske 40
> > mil på snö innan dess.
>
> Har Du så mycket träning och åker på 8 timmar
> så borde Du köra mera teknikträning....... ;-)

Mycket träning? ;-) Ca 20x25km på rullskidor fick jag ihop, det ger inte så värst bra teknikträning mer än att armarna får sitt. Ett "träningsläger" i Orsa 3 dagar, fick väl åkt 14 mil på snö där i januari. Resten av snöträningen var Billingeloppet 42km i februari, samt ett par timmar varje helg om det fanns snö i närheten av Göteborg.

Jämfört med cyklingen så var skidträningen en droppe i havet, kanske 25 timmar totalt. Tekniken behöver helt klart slipas på. Likaså materialet, tror jag. Ett par skidor för 400kr och valla för 25kr tog mig runt i år. :-)

/Leo

Vasaloppet
Jag debuterade i år och körde ÖS på 7.04.
Eftersom detta var premiär var jag lite feg och tog det för lugnt under mitten av loppet, nästa år ska jag under 7 h.

Jag startade bland de sista på söndagen och det var inte optimalt, det blev alldeles för många spårbyten när blåbär skulle köras om.
Dock hade jag grymt bra skidor, tejpvalla rockar! Mina kompisar som lämnade in sina skidor för vallning i Mora och betalade flera hundralappar för det hade betydligt sämre skidor...

Vasaloppet
Åkte både halvvasan och Vasaloppet 2004. Efteråt konstaterade jag att 20 mil skidträning inte räkte. Kom till Evertsberg sen var jag helt slut, bara en marathonsträcka kvar... Tog mig iaf i mål på den imponerande tiden 9:26...

Vasaloppet
Leo skrev:

>
> Mycket träning? ;-) Ca 20x25km på rullskidor
> fick jag ihop, det ger inte så värst bra
> teknikträning mer än att armarna får sitt. Ett
> "träningsläger" i Orsa 3 dagar, fick väl åkt
> 14 mil på snö där i januari. Resten av
> snöträningen var Billingeloppet 42km i februari,
> samt ett par timmar varje helg om det fanns snö i
> närheten av Göteborg.
>
> Jämfört med cyklingen så var skidträningen en
> droppe i havet, kanske 25 timmar totalt. Tekniken
> behöver helt klart slipas på. Likaså
> materialet, tror jag. Ett par skidor för 400kr
> och valla för 25kr tog mig runt i år. :-)
>
> /Leo

Leo, 90 mil på rullskidor & skidor är mycket träning!

Rullskidor ger inte så mycket teknikträning, men det är mycket bra grennära träning. Ska man förbättra tekniken måste man ta hjälp. Videofilmning och analys av någon träningskunnig skidåkare är nästan ett måste för oss "gamlingar" att kunna förbättra tekniken.

Du har ju inte så långt upp till Värmland. Torsby kör Vasaloppsträning i sin nya skidtunnel och långberget kör liknande arrangemnag på riktig snö inför Vasan. I Torsby får Du min bästa kompis, Micke, som tränare.

Lägger Du sen 1500 kr på skaplig utrustning så kommer nästa Vasalopp att gå som en dans!
Torsby:     http://www.fortumskitunneltorsby.se/index.php3?use=publisher&id=1298&lang=1
Långberget: http://www.langberget.se/index.asp?id=791&typ=

Och Du, Leo, jag försökte absolut inte göra mig lustig över ditt resultat.

Vasaloppet
Någon som vet hur man bör ligga pulsmässigt (% av max) under ett Vasalopp? På cykel börjar min tröskelzon (mjölksyratröskel) vid 142. Någon har sagt att man kan ligga högre om man kör skidor. Om ngn har erfarenhet - please advice...

Vasaloppet
Då jag åker längdskidor så ligger jag rätt ofta högre i snittpuls jämfört med landsvägscykling. Körde Billingens Långlopp 42km på skidor med 168 i snitt. Under Vätternrundan i år så låg jag på 142 i snitt. Vasaloppet i år gick med 150 i snitt.

Man jobbar mer med hela kroppen vid längdåkning, då blir det rätt naturligt att pulsen blir högre.

/Leo

Vasaloppet
Har brukat ligga på runt 80% av max i snitt på Vasan från att ligga på runt 90% i början tills lidandet på slutet när man knappt kommer upp i 75%.
Tittar jag på långlopp på mtb så ligger jag högre oftast runt 85% av max.
Vätterns snitt blev 74%, blir ofta lite konstigt snitt på landväg eftersom man ibland drar och ligger högt och ibland ligger på rulle utan ansträngning.

Kan nog gissa att elit killarna på Vasan snittar 90% under loppet.

Vasaloppet
Åkte också mitt första Vasalopp under mars 2006. Med en ålder runt 30 så ligger den teoretiska maxpulsen runt 195 har jag sett kalkyler på. Snittpulsen låg runt 165 på löpande tid under ca 7h och 19 minuter. Under långlopp på mountainbike (Falun 2005) så låg pulssnittet också runt 165. Vasaloppet kändes dock lättare direkt efter målgång, var inte helt slut efteråt tyvärr.

/Robert

Vasaloppet
Tränar inte speciellt mycket och cyklar ganska långsamt - har gjort 6.32 som bäst men då var det bra före. Är mer stolt över den gången jag körde på 6.45 i skitföre.

Är man i hyfsad form och inte vallar bort sig borde man nog ligga en bit under 7 timmar tycker jag. Mycket stakträning är i alla fall att rekommendera!

Vasaloppet
Hej!

Kolla in Martin Larssons pulskurva från 2005 då han blev 2:a, grabben har betydligt lägre snittpuls än vad jag har, men då är han ju bättre tränad och slipper slita hund hela tiden. Eliten har det alltid bäst.....vallaservice.....drickaservice.....groupies....lägre snitt puls.
http://www.malar.se/default.aspx?page=dagbok
Ps.kolla i dagboken, han har lagt in kurvan både 2006 och 2005 ni måste bara scrolla ner för att se DS

Vasaloppet
Resultatlista - Vasaloppet Herrar 2005

1 Oskar Svärd 4 Ulricehamns IF Vasaloppet 03:51:47
2 Martin Larsson 16 Arvika IS Vasaloppet 03:51:48
3 Jörgen Aukland 3 Norway Vasaloppet 03:51:49
4 Martin Koukal 173 Arvika IS Vasaloppet 03:51:50
5 Jerry Ahrlin 184 Östersunds Skidlöparekl Vasaloppet 03:51:50
6 Magnus Jonsson 20 IFK Mora SK Vasaloppet 03:51:51
7 Erik Eriksson 32 IFK Mora SK Vasaloppet 03:51:51
8 Tord Asle Gjerdalen 191 Norway Vasaloppet 03:51:51
9 Anders Palmér 22 IF Hallby SOK Vasaloppet 03:51:52
10 Mattias Svahn 29 IFK Mora SK Vasaloppet 03:51:52

Vasaloppet
Glöm inte heller att eliten inte behöver "köa" i början som de flesta andra(motionärer). Kör man sedan öppet spår är det ju en annan sak, den tiden går inte att jämföra med riktiga vasaloppets tid. I år var det dessutom riktigt bra glid på ÖS och riktigt dåligt glid på VL.

/Leo

Vasaloppet
Ska köra mitt första vasalopp till vintern och börjar bli riktigt taggad.

Vet inte alls vad jag kan förvänta mig tidsmässigt men det hade varit himla kul att slå familjerekordet som är på ca 6.45. Ska seeda mig via Engelbrektsloppet i februari för att slippa starta i sista startled på vasaloppet. Vilket startled bör jag starta i för att ha en chans på att slå familjerekordet? 5-6? Har en god kondition men teknik och överkroppsstyrka är väl sådär...

Har vi några fler här som ska ta sig an vasaloppet?

Vasaloppet

Vet inte alls vad jag kan förvänta mig tidsmässigt men det hade varit himla kul att slå familjerekordet som är på ca 6.45. Ska seeda mig via Engelbrektsloppet i februari för att slippa starta i sista startled på vasaloppet. Vilket startled bör jag starta i för att ha en chans på att slå familjerekordet? 5-6? Har en god kondition men teknik och överkroppsstyrka är väl sådär...

Nåt sånt, men det är väldigt beroende på före. När jag har stått i led 6 har jag varit betydligt långsammare men då har det varit trögt före. Man kan ju kolla mer noga men skulle nog säga mer led 4-5. Kan iaf säga att det är väldigt tufft från led 10 :) Man kan ju kolla seedningstabellerna vilken led som bör ge en viss plats. Alltid svårt att sia om tiden.

Vasaloppet
Jag tror jag hade två år efter varandra då jag åkte Öppet spår på 6.46 resp 8.24, båda räckte till led 6. Bara för att ge en uppfattning om hur mycket föret betyder, första året var det kanonföre, andra året nysnö (i Hökberg upp över anklarna).

Vasaloppet

Du är mer lyckligt lottad än en annan! Skulle ha att slåss med sub-5.30-tid satt med träskidor och bambustavar om jag skulle försöka. Hade förr någon fundering på att det vore kul att i alla fall testa loppet någon gång, men med Stockholmsvintrar, olust att hålla på och resa en massa för att träna, ovilja att ställa upp dåligt förberedd samt alltmer problem med tår och ffa fingrar så har jag lagt ner det projektet.

Vasaloppet
Du är mer lyckligt lottad än en annan! Skulle ha att slåss med sub-5.30-tid satt med träskidor och bambustavar om jag skulle försöka. Hade förr någon fundering på att det vore kul att i alla fall testa loppet någon gång, men med Stockholmsvintrar, olust att hålla på och resa en massa för att träna, ovilja att ställa upp dåligt förberedd samt alltmer problem med tår och ffa fingrar så har jag lagt ner det projektet.
Bor faktiskt i Stockholm men har lyckats få ihop en hel del mil på de olika konstsnöslingorna som finns. Har som träningsmål att köra två pass på skidorna per vecka, ett kortare kvällspass (~1-2 h) och ett längre helgpass, runt 3 h. Utöver det lite intervaller på trainern och zwift.

Är medveten om att det helt och hållet ligger på föret om sub 7 ska vara görbart, med min lidande teknik behöver jag nog ha rätt före för att fixa det.

Kör på skins och stålsicklar mina skidor, brukar ge mig fint glid!

Vasaloppet
Bor faktiskt i Stockholm men har lyckats få ihop en hel del mil på de olika konstsnöslingorna som finns. Har som träningsmål att köra två pass på skidorna per vecka, ett kortare kvällspass (~1-2 h) och ett längre helgpass, runt 3 h. Utöver det lite intervaller på trainern och zwift.

Är medveten om att det helt och hållet ligger på föret om sub 7 ska vara görbart, med min lidande teknik behöver jag nog ha rätt före för att fixa det.

Kör på skins och stålsicklar mina skidor, brukar ge mig fint glid!

Låter som en bra upplägg. Kan rekommendera stakmaskin om du vill ha mer grenspecifik träning.

Vasaloppet
Har funderat på det men har tyvärr inget gymkort och har ingen stakmaskin hemma eller på jobbet, så blir lite av ett hinder att få till det... Måste vara smidigt att köra intervaller på ski ergen?

Jo Det är ju intervaller man får köra tycker jag, annars blir det för tråkigt. Självklart är det det bättre att åka skidor men blandar man och har viss skidvana tror jag stakmaskin är kanon nästan oavsett nivå, "alla" proffs verkar ju köra det med.

Tillbaka
Topp