Väska till pendling + Hjälm?

Vorin

Medlem
Hej gänget,

Jag hittade mig en begagnad Specialized Sirrus X3.0 Hybridcykel som jag tänkt pendla i gbg med 1-2x i veckan, men lite inför att göra det så frågar jag experterna:

1.) Ni som pendlar mycket kör ni ryggsäck? Eller sätter ni på någon typ av sidoväska? Eller hur gör ni? Jag kommer behöva duscha på kontoret skall nämnas. Jag har 14km dörr till dörr (Gbg)
2.) Vilken typ av vantar kör ni till cykeln?
3.) Bästa tipset på en hjälm skulle även vara uppskattat, även tips på begagnade är aktuella (rätt stort huvud L/XL på kepsar)

Tack på förhand!

Mvh
Victor

3.) Bästa tipset på en hjälm skulle även vara uppskattat, även tips på begagnade är aktuella (rätt stort huvud L/XL på kepsar)
Hjälm är personligt. Ta dig till en butik och testa så mycket du kan och välj sedan den som har bäst utseénde/komfort för dig. De flesta hjälmar skyddar bra men om du vill kolla upp det närmare så kan du göra det här: https://www.helmet.beam.vt.edu/bicycle-helmet-ratings.html
1.) Ni som pendlar mycket kör ni ryggsäck? Eller sätter ni på någon typ av sidoväska? Eller hur gör ni? Jag kommer behöva duscha på kontoret skall nämnas. Jag har 14km dörr till dörr (Gbg)
Själv kör jag ryggsäck men hade jag pendlat längre än det jag gör idag(15-20 min) så hade jag nog hittat någon annan lösning. Jag blir svettig på ryggen oavsett kläder och komforten sjunker betydligt med ryggsäcken på. (Jag har cykeln till både pendlig och landsväg/grus så den är inställd för det sistnämnda)
2.) Vilken typ av vantar kör ni till cykeln?
Bar-mitts är även populärt.

Jag har precis bytt tillbaka från sidoväska till ryggsäck. Sidoväskan är bra på många vis men kommer med extra grejer på cykeln som väger och är till allmänt besvär samt att det är lite meckigt att installera och ta av den trots att det är en jättebra ortlieb. Men ryggsäck var inte ett alternativ under en tid på grund av ryggproblem, men nu när ryggen är bra och jag är starkare sitter den bra på ryggen. Viktigt att ha en som sitter skönt och har ventilationskanaler. Den ska passa helt enkelt, har man en ryggsäck som inte sitter bra kan det göra ont. Sen får man jaga vikt på vad man fyller den med. Det blir snabbt tungt om man slänger ner lite extra av allt.

Har några vinterhandskar för cykel som jag köpte på rea i våras, blir nästan svettig om händerna efter ett tag. Men kolla i garderoben först, vanliga klassiska skinnhandskar är inte tokiga alls på cykel. Sen är det individuellt om man blir kall om händerna, om jag trampar på och är varmt klädd i övrigt blir jag varm.

Köp inte begagnad hjälm. Prova och köp en med MIPS som sitter bra.

Tips för pendling i övrigt - verktyg för att laga punka och skruva åt någon lös skruv typ om sadeln skulle halka ner, vattenflaska och något med energi ifall du tar slut på vägen hem för att du inte hann äta lunch. Handduk i microfiber är enklare än frottevarianten. Både lättare och torkar snabbare.

1. Jag kör med ryggsäck, körde sidoväska ett tag men trivs bättre med ryggsäck.

2. Blandade vantar beroende på väder men bar mitts är överlägset allt annat när det börjar bli kallt och fuktigt

3. Åk till en butik och prova, speciellt om man har lite större huvud så är det inte alltid att L/XL räcker, glöm inte att du helst vill få plats med en mössa under hjälmen. Poc har bra hjälmar för oss med stora huvuden dock inte så billiga

Jag kör med sidoväska, tycker verkligen inte om att ha ryggsäck, dels blir det svettigt och dels är det obekvämt.
Något att tänka på med sidoväska är att de allra flesta väskor är väldigt otympliga att bära på, så om man har en liten bit att gå mellan cykelparkering, dush och arbetsplats så kan det bli lite besvärligt. Sen kommer ju innehållet att skakas runt betydligt mer än om sakerna ligger i en ryggsäck så har man med sig dator bör man se till att den är väl skyddad om man ska cykla på ojämn väg eller nedför trottoarkanter.

Hjälm är som sagt väldigt individuellt men fundera lite på hur varm du brukar bli om huvudet och välj hjälm utifrån detta, finns hjälmar som är väldigt öppna och släpper in mycket luft och de som nästan är helt stängda såsom BMX-hjälmar. Kan också vara värt att fundera på hur mycket insekter det är om sommaren då vissa hjälmar har myggnät och andra är helt öppna vilket får till följd att eventuella insekter flyger rakt in i hjälmen.

När jag pendlade (olika jobb/uppdrag med allt mellan 20 och 45 km enkel väg) var det med sidoväska om jag hade dator med mig. Om jag inte hade dator med mig använde jag ofta en väska som sitter fast i spår ovanpå pakethållaren. Jag har dedikerade cyklar för pendling så vikt och utseende har inte varit prioritet. Jag hade även alltid korta gångavstånd så otympligheten att bära en sidoväska var ett mindre problem. En nackdel med sidoväska är att de ibland lossar även om man sätter fast dem på korrekt sätt. I 99 % av fallen hör du om den lossar men en gång krävdes det att en annan cyklist talade om det för mig. Mina datorer har klarat det samtliga gånger (väskan har ett vadderat fack för dator) men annat har gått sönder.
För pendling höst-vinter-vår har jag ett gäng arbetshandskar av olika tjocklek. De är billiga men fungerar riktigt bra. Kolla i närmaste ClasO eller proffsbutik.
Hjälm är som alla andra sagt personligt. När det blir minusgrader tejpar jag över några av ventilationshålen och om det blir riktigt kallt tar jag ett hjälmöverdrag alternativt kan du använda slalomhjälm.

Vilka goda tips, tack för alla dessa råd, uppskattas mycket!

Ni som kör ryggsäck, vilka kör ni? Finns det någon som lämpar sig bättre för just cykling ni kan rekommendera?

Och så vidare:

1727941813659.png

Vinterhalvåret kör jag ryggsäck, sommarhalvåret har jag en liten toppväska på mitt thule-rack.
Men jag har köpt pannierer så kommer gå över till sidoväskor.

1. Första frågan man skall ställa sig är OM man behöver frakta något varje dag. Skall du bara pendla någon dag i veckan, så kan du kanske lämna ombyte på jobbet. Tycker själv att det är överlägset att slippa väska helt och hållet.
2. Har massor med olika handskar för olika väderlek.
3. Hjälm köper man inte begagnad. Köp i butik första gången och kanske på nätet nästa gång när du redan vet vad som passar.

1. Första frågan man skall ställa sig är OM man behöver frakta något varje dag. Skall du bara pendla någon dag i veckan, så kan du kanske lämna ombyte på jobbet. Tycker själv att det är överlägset att slippa väska helt och hållet.
2. Har massor med olika handskar för olika väderlek.
3. Hjälm köper man inte begagnad. Köp i butik första gången och kanske på nätet nästa gång när du redan vet vad som passar.
I min värld ska man alltid ha ombyte på jobbet. Det finns inte mycket värre än att efter dusch inse att du saknar ett plagg. En gång har jag missat att ta med skjorta.

Tillbaka
Topp