[Västerås]-tråden

[Västerås]-tråden
Hammerhampe skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det någon annan butik som jag kanske borde besöka istället?

Om du orkar ta dig till Hallstahammar finns ju också Stenströms cykel. Mest BBB iofs, men kan säkert fixa hem annat också. Ska du ha kugg och mojäng plus verktyg är Biltema kanske värt ett besök. Från och med i år har de ju kassetter, kedjor, vevar m.m. Plus en del verktyg. Inte lika billigt som att beställa från Tÿskland, men helt okej priser.

[Västerås]-tråden
ostkaka skrev:
> Hammerhampe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns det någon annan butik som jag kanske
> borde besöka istället?
>
> Om du orkar ta dig till Hallstahammar finns ju
> också Stenströms cykel. Mest BBB iofs, men kan
> säkert fixa hem annat också. Ska du ha kugg och
> mojäng plus verktyg är Biltema kanske värt ett
> besök. Från och med i år har de ju kassetter,
> kedjor, vevar m.m. Plus en del verktyg. Inte lika
> billigt som att beställa från Tÿskland, men
> helt okej priser.

Halsta känns långt bort utan bil just för att jag ska ta mig hem sen. Biltema vägrar jag just för att jag vill att någon kunnig ska gå igenom cykeln och pris är inte så viktigt. Men Hallsta är det som är bäst i Västeråsområdet? Jag är även lite anti sportkedjor men någongång ska väll vara den första

Senast redigerad av en moderator:
[Västerås]-tråden
Hammerhampe skrev:
> Biltema vägrar jag just för att jag vill att någon kunnig ska gå igenom cykeln och pris är inte så viktigt.

Men de har även ett par cykelmekböcker. Om du köper och läser dem så blir du också kunnig :-D

[Västerås]-tråden
ostkaka skrev:
> Hammerhampe skrev:
> -----
> > Biltema vägrar jag just för att jag vill att
> någon kunnig ska gå igenom cykeln och pris är
> inte så viktigt.
>
> Men de har även ett par cykelmekböcker. Om du
> köper och läser dem så blir du också kunnig
> :-D

Sant :) har lite mycket att göra ett bra tag framöver och inte så stort sug att lära mig mecka, så vore smidigast att lämna in cykeln och låta någon göra det. Men sportson är alltså det som gäller om jag vill att cykeln ska få en schysst genomgång om jag vill hålla mig i Västeråsområdet?

[Västerås]-tråden
Hammerhampe skrev:
> baggy skrev:
> -----
> > Tom på Sportson
>
>
> Sportson på hälla eller bäckby?

Tror han är mest på Bäckby

[Västerås]-tråden
Tack till Perra för söndagens stiguppfinneri ( och för att du stog ut med min kondis ;) )

Cyklafort bland höstlöv:
perra3.jpg ht=725

Karta:
101010.jpg ht=297

[Västerås]-tråden
Det verkar vara dags att ta upp en gammal idé jag haft om ett "tor dö västerås". Ni har ju gjort grovjobbet och rekat stigar genom skogsområdena i stan. Ni får ju skrika till innan ni gör något sådant här, så att vi jag kan vara med och dra ner tempot.
/mikal

[Västerås]-tråden
Tack själv bergsgeten! fin tur i otroligt skönt väder. gött att upptäcka att det finns så många små ställen med potential i stan.

Förresten - bra att du bytte färg på delar av asfaltsträckan vi körde så den inte utmärker sej så mycket, så man slipper skämmas över den delen av vägvalet.. ;-)

Jag är i stan i helgen och leker gärna köravilse i skogarna - både i och utanför stan!

[Västerås]-tråden
Kl 10 på söndag startar västerås (mej veterligen) första happyride!
Vi ses vid the "CHURCH OF DOOM" (domkyrkans huvudentre) för att sprätta lite jord på kyrkobesökare och medverkande.

Vädret ser just nu ut att bli finfint, 6 grader & halvklart.

[Västerås]-tråden
Jag visste vi kunder räkna med MSCA!

Det blir det klassiska happy-tempot, dvs köra en sträcka och vänta in gänget. Det brukar finnas många möjligheter att hoppa av om det skulle kännas för långt/länge. De turer jag och Bergsgeten hittills gjort tillsammans har nog varit på ca 2-3h.

Bergsgeten- har du lite färddata från senaste turen? (längd, tid?) Vad jag minns snittade tio km/h. Då var det en massa pauser för bla kart-kollande, klädbyte etc.

[Västerås]-tråden
Wünderbar ...vi verkar kunna bli ett par stycken.

Medelhastigheten var strax under 9km/h på våran senaste runda som tog 2,5 timmar.. och det är ju inklusive stopp

[Västerås]-tråden
Jag hakar på :) Får väl se om min kondition räcker, har haft lite oavsiktligt konditionsträningsuppehåll över sommaren då jag skadade båda fotleder. Är dock ingen snabb cyklist annars heller utan gillar mer teknisk cykling. Har inga direkta cykelkläder heller utan brukar åka i mjukbyxor och jacka, funkar fint för mig :)

P.S Kom nyss hem från en 2timmars i skogarna ovanför Rönnby upp mot Listakärr, fanns några riktigt roliga stigar där

Senast redigerad av en moderator:
[Västerås]-tråden
Så blev det äntligen av; västerås "första" happy-ride! Inte dåligt för en premiär att pricka in perfekt höstväder, sol och en möjlighet till kaffe som avslutning! Jag hoppas/siktar på regelbundna happyrides i och runt stan framöver.

Tack till medverkande som alla bidrog till ett kreativt stigval, när väl jag lett gänget fel några gånger och bergsgeten genomfört en "snabb lättningsprocedur på ekipaget" (reglementsenlig??) så flöt det på fint!
Det blev summa summarum en lugn och lite teknisk tur i några av de centralare skogspartierna.

img_1232.jpg ht=544

Obligatorisk posering i skogarna nånstans runt vedbobacken

img_1236.jpg ht=544

80% av gänget på en av alla stigar/kvasi-stigar vi besökte under dagen.

img_1239.jpg ht=544

Det är av denna anledning som Bergsgetens "lättningsprocedur" kan vara diskutabel. Det är fuskigt lätt att undvika ojämnheter i terrängen om man envisas med att hela tiden cykla 1 dm ovanför densamma. Tur att happy-reglementet är rätt löst formulerat..

img_1243.jpg ht=544

Bergsgeten och Fredrik på väg mellan vedbo och rönnbyområdet, intet ont anandes om baggys onda planer på 15-gradig stigning..

img_1247.jpg ht=544

Baggy och Oskar på Rocklundas norra mtb-slinga.

[Västerås]-tråden
Perra-G skrev:
>
> Bergsgeten och Fredrik på väg mellan vedbo och
> rönnbyområdet, intet ont anandes om baggys onda
> planer på 15-gradig stigning..
>

Den lilla pralinen bjuder jag benen på ibland som avslutning. Det var alltså jag som vinkade av er vid domkyrkan imorse.

[Västerås]-tråden
baggy skrev:
> CX hade varit svårt idag på turen :)

Jag tror jag beställer mtb-hjul imorgon.

[Västerås]-tråden
Jag kommer inte imorgon. PeterT ska visa mig småvägar i Arboga-trakten.

baggy skrev:
> Jonas: Hinner vi med nån mer gång innan snön
> kommer så kan du köra min FS jag hade i dag.

Du är alltså inte så rädd om den. Jag har fått mina nya mtb-hjul.

[Västerås]-tråden
Med tanke på kvällens styrkeläsk så är risken stor att jag inte orkar med morgondagens cykling.
Jag passar, och återkommer nån annan dag med min hoverbike...

[Västerås]-tråden
Idag var det två tappra happyiter som trotsade det initiala gråvädret och körde från domkyrkan. Sedermera klarnade både vädret och ett antal nya stigar ur dimman..

tooold visade vägen först runt på en mysiga egenkomponerad slinga på rocklunda.
img_1253.jpg ht=544

img_1255.jpg ht=544

Sedan drog vi västerut för att prova en till slinga tooold hade dragit upp, granne med media markt. Tekniskt och gott runt bergsknallarna och ofta med berg i dagen på toppen.
img_1256.jpg ht=544

img_1258.jpg ht=544

tooold: Har du möjlighet får du gärna lägga upp en översiktlig GPS-plott över dagens äventyr! Tack för en trevlig tur!

Tillbaka
Topp