[Västerås]-tråden

[Västerås]-tråden
Har en runda som går över Gäddeholm som jag kör lite som distance pass. Rudis på det här med att få det att synas på en karta men laddar upp en fil från OryxMaps. Kör medsols och hitta en roligare avslutning över mälarparken (tidsbrist för min del denna vända)

Bilagor

[Västerås]-tråden
Trpplx, Tack för den filen. roligt att se hur andra cyklar.

Man blir ju rätt låst i sina vanliga vändor.

Har man en bra/rolig/tråkig vända som andra kan ha nytt av lägg upp den som ett turtips.

Ang Ängsö
Var ut till ängsö förra helgen. Finns endel roliga partier å mindre roliga. Dock är det rätt mycket bärande av cykel. Benäming på vandringsled är rätt olika.
Var ner till öland nu i sommar å cyklade på deras leder. Det är som 4 filiga motorvägar jämfört med vissa delar på ängsö. Vissa ställen gick det knappt att gå på.

Själv började jag vid slottet å körde mot utsiktstornet. Där finns det en markerad led. Dock börjar det med att man måste bära cykeln upp för ett berg. Där efter är det rätt rolig cykling. Mycket rötter.

Blev en liten tur dörr till dörr på lite över 6 mil den vändan ;=) Cyklade ut å hem. Vad gör man inte när man inte har bil, men ändå vill testa nya områden.

[Västerås]-tråden
aYa skrev:
-------------------------------------------------------
> Gäddeholm. Har endast cyklat grusvägen dit, till
> cafet. Vart är dessa stigar? Är ett nytt
> område, svårt att hitta då :)

Tyvärr dålig på att ge vägbeskrivningar. Lättast vore om du hängde på FF någon gång, när någon av dem cyklar på helgerna.

[Västerås]-tråden
> > Gäddeholm. Har endast cyklat grusvägen dit,
> till
> > cafet. Vart är dessa stigar? Är ett nytt
> > område, svårt att hitta då :)
>
> Tyvärr dålig på att ge vägbeskrivningar.
> Lättast vore om du hängde på FF någon gång,
> när någon av dem cyklar på helgerna.

Mm får försöka hänga med nångång när de kör där. Tack ändå.

[Västerås]-tråden
Nu har jag cykel äntligen, men däcken har spruckit pga torka. Men ska beställa nya ikväll sen är jag redo att cykla lite när jag har tid. Pluggar mån-fre samt jobbar lör-ons kväll. :P
Men någon liten lucka bör jag finna. Kör ni mycket i skogen eller vart gillar ni att cykla?

Mvh

[Västerås]-tråden
Så vad blev de för däck?

Här denna tråd har de inte hänt mycket.

Det är mer aktivitet på FB, under namnet "mtbvasteras". De kör på onsdagarna.

Föredrar ju skog, men svårt att undvika asfalten.
Men är du sugen på en tur så bara hojta till. Ska ev ut i helgen. Får se va de blir för tur då.

[Västerås]-tråden
Sitter och tittar på ett par Schwalbe Smart Sam Performance ORC 2,25" folding.
Kan ingenting om däck men det är väl den prisklassen jag tänkt mig. Får duga nu att pendla lite med och ta någon sväng i skogen med. Rekomendera gärna något annat om ni vet ett däck i samma prisklass som är "bättre".

[Västerås]-tråden
baggy skrev:
> Vad kostar de?
> Typ 21€?

Det stämmer bra. =) Fast jag kollar i dollar, summitracing skadad. :P

[Västerås]-tråden
[Västerås]-tråden
Okej jag har ett racing ralph däck på nu. Läste "max load 110kg" på det du länkade. Kanske därför dom jag har nu spruckit baktill i sidan? Jag väger 125.
Någon annat tips? Såg att vissa däck är upp till 140-150 kg.
Däremot 2.4 lär jag kunna ha utan problem. Jag är inte så kräsen, dessutom behöver jag lite trögtrampat så jag får upp flåset igen ;)

Vad tror du om http://www.bike-discount.de/shop/k980/a83846/rocket-ron-evo-pacestar-24-cube-edition.html
Rea och 2.4. Bra för snön med lite bredare däck också.

Senast ändrad:
[Västerås]-tråden
Dom blir säkert bra, nu blev jag bara osäker på om 2.4 passar fälgen. Sökt på fälgen på nätet utan att få fram någon info om vad som är bredast tillåtna däck. Tycker du det borde funka? Inte så jätte stor skillnad på 2.25-2.4?

[Västerås]-tråden
baggy skrev:
> Beställer du nu så har du dem på Onsdag senast,
> 50 spänn i frakt så kring 400 spänn.

Låter perfekt, och ingen tull eller moms som jag är van vid heller. Sweet!

[Västerås]-tråden
Självklart ska sidan stanna när man skrivit in cvc numret och trycker på nästa. Gjort det 2 gånger nu, orolig att det blir dubbla ordrar. Men man brukar få mail om dom mottagit order och betalning eller hur funkar det?

[Västerås]-tråden
Du får mail, men efter cvc kommer du till din bankssida där du måste godkänna transaktionen med din personliga kod. Det är en verified by visa grej. Ibland måste man skrolla upp för att se texten.

[Västerås]-tråden
jag har som privatperson varit i kontakt med firman som driver Vedbobacken åt kommunen. De var intesserade av downhillverksamhet i anläggningen, vilket även kommunen är. Jag fick således klartecken att märka upp ett spår och handgräva. Sagt och gjort har jag nu skissat fram ett spår och vi har på helgerna grävt fram inledningen, första svängen och påbörjat andra svängen. Det blir totalt ca 500m västeråsglädje.

Tanken är att handgräva ett spår för att väcka intresset och sedan via någon förening ansöka om medel för att gräva en "riktig" anläggning. Det är hyfsat lättgrävt i lerjord och lite sten av olika storlekar. Markkvaliteten verkar vara liknande längs hela spåret.

Nu på söndag 21/10 fortsätter vi gräva spåret. Välkomna att cykla/gräva/snacka! Tag med spade. Vi är långt upp på västra sidan av kullen (mot eriksboerg/erikslund) om inte vädret är för regnigt. Är vedbopersonalen på plats kan man bli först med att provåka liftspåret upp!
Väl mött!

DSC_0033.JPG

Första svängen provåks med bort-retuscherad hjälm.

[Västerås]-tråden
Sjukt kul o se att det händer nå med den gamla högen. Vore sjukt coolt om nån tag i o gjorde nå liknande med gamla Högbyn i Fagersta..

[Västerås]-tråden
Ja vad som hindrar mig är tid o ekonomi... Men ja ska vinna på lotto o sen göra en downhillbana så man smäller av.... ha ha

[Västerås]-tråden
Session #3. Idag var vi tre tappra som tog projektet vidare i gråvädret. Regnet slapp vi men det hade gjort jorden rejält våt och mjuk/lättgrävd. Eftersom vi var fler klarade vi att bygga en och en halv kurva med välförjänta fikapauser. Tre av tio kurvor är nu fixade med doseringar. Vedbobackens personal uppskattar vår insats. Vi hade dessutom ett antal intresserade besökare på plats. Vi fick en idé att så småningom förgrena spåret söderut, mot cykelbanan/grusvägen för att underlätta push-bike då liften inte är igång. Kan vara intressant då där finns stora ytor att vara kreativ på..! Det finns även en ide om ett nybörjarspår "grönt spår" som skulle kunna göras med minimal insats där marken är slät. Vi kommer försöka skapa en lämplig sträckning för detta vid tillfälle. Återkommer när vi får tillfälle att fortsätta.
DSC_0036.JPG

Kurva två och tre
IMG_3547.JPG

Kurva två

[Västerås]-tråden
Kul att se lite initiativ! Har själv funderat och letat vettiga objekt att göra något av men Västeråstrakten är platt. Var i högbyn i söndags och kikade lite, väldig potential där. Verkar inte vara så mycket aktivitet där heller. Jag kommer och hälsar på någon dag. Kan tyvärr inte gräva just nu pga skada.

[Västerås]-tråden
Ny chans att sluta snacka och fixa mer verkstad:
På söndag den 28/10 kl 11 tänkte vi pyssla vidare med vedbobackens blivande downhillspår. Målet för dagen är att fixa en helfräck 180-graders-velodromkurva! Kom gärna förbi med eller utan spade!
VedboDHrev3.png

[Västerås]-tråden
Idag grävde gänget vidare i vedbobacken på den största kurvan hittills. Vi hittade både asfalt och några rejäla stenar och av någon tjäle såg vi inte röken. Totalt sju personer var inblandade i dagens grävinsats. Bra jobbat! Vi avslutade med att staka ut riktlinjerna för nästa etapp som kommer inkludera goda hoppmöjligheter och ännu större högfartskurvor! Den mystiske, obundne och obetvinglige Dr D:s provåkning gav sista kurvan klart godkänt. Väl mötta nästa tillfälle som utannonseras när det är dags!

Bilagor

• session #4 provcykling.JPG
    session #4 provcykling.JPG
    91 KB · Besök: 53
[Västerås]-tråden
Sjukt kul att ni har hittat en bra plats för lite Nice dh! Ska försöka att komma till vrås om ni behöver lite gräva hjälp. Bor själv i e-tuna så det är ju inte farligt långt att åka.. återigen kul att ni börjat med projektet!

[Västerås]-tråden
Tjo!
På söndag 4/11 kl 10 tar vi några tag till i backen om det inte ösregnar. ta med spade (och fika om ni vill) så ska vi äntligen få fixa några hopp och börja sätta nästa kurva som blir spårets längsta!
Väl mött!

[Västerås]-tråden
TJohej...

Vad kul med lite "action" här i v-ås! Jag hjälper/stjälper gärna till nån dag eller två (om vi nu hinner innan tjälen går i).
Kul att få en liten DH-bana att ramla i som omväxling...

Hörs!

[Västerås]-tråden
[Vedbo DH] På söndag 18/10 är det dags för lite "marktjänst" igen! Vi träffas kl 10 i backen och fortsätter gräva på högfarssektionen och efterföljande travers om inte vädret är för illa. Vi hade bra flyt senast och marken lär inte ha torkat upp.. Är det någon som har möjlighet att plocka med cykel för provåkning vore det grejt. Väl mött!

[Västerås]-tråden
[DH Vedbo] Idag var vi det grävtag i backen igen. Denna gång var vi fyra vuxna och två juniorer som jobbade i två timmar i backen. Ovanligt mycket stora stenar idag. Ändå han vi nästan med hela sjätte kurvan. Bra jobbat! Arbete går sakta men säkert framåt. Vi är nu över halvvägs ner. Arbetet har dessutom medfört att åtminstone en ny DH-hoj har införskaffats - så nu gäller det att svara upp förväntningarna! ;-)
121118Grvsession6.jpg

[Västerås]-tråden
[Vedbo DH] På söndag 25/11 med start kl 10 gräver vi lite till i backen! Putsar det sista på sjätte kurvan och börjar traversen bort mot liften. Har vi tur har vi fått lite extra grävhjälp till på söndag.. Vi får se!

[Västerås]-tråden
[DHVedbo] Idag slog vi hastighetsrekord - 3 man grävde 32 meter travers rakt över pisten på 2 timmar! Första halvan av traversen är klar. Efter traversen följer två chikaner och lite transportsträcka! Hur mycket mer kommer vi hinna innan tjälen eller vedbos multieffektiva kanoner sätter stopp? Snö planeras mycket fläckvis anlända nästa helg.
DSC_0158.JPG

[Västerås]-tråden
Detta byggande utav DH-bana hade jag helmissat. Nu har jag visserligen ingen heldämpad cykel men det går säkert bra ändå. Våren är välkommen. Nu.

Här är iaf en länk till en del utav den så kallade 8an vid Björnön:

[Västerås]-tråden
Det dröjer nog inte länge till. Vet att man varit uppe och tittat på marken, men den var snustorr och hård som betong. Sedan ligger det snö kvar på en del av sträckan, men den är snart borta.

[Västerås]-tråden
Det var resultatet av min besiktning i helgen oxå; Alldeles för torrt för att kunna få ner en spade.

Om du åker dit och kollar så ser du hur långt vi kommit. Nästa parti för grävning korsar en skapligt brant travers som är hård&stenig och nära ytan korsar åtminstone ett grovt järnrör (i fallinjen)... Jag funderar på hur man ska fixa dessa kommande 30 m säkert och utan att behöva snickra? Eller så får vi göra just det.. (jag har gammalt altanvirke på tomten..) Vad tror du?

Tillbaka
Topp