Västerbottenbrevet 2018

heffe

Aktiv medlem
Västerbottenbrevet 2018
Nu finns info om västerbottenbrevet 2018. Körde 2017 och gillade. Sugen på att köra 2018 också. Roligt med lopp norrut.
Direkt från hästens mun:

Cykelintresset sa:
Västerbotten Brevet 2017 blev en omedelbar succé. Cykelloppet visade sig dessutom vara årets största brevet-lopp i Sverige! Vi har nu påbörjat planeringsarbetet för Västerbotten Brevet 2018. En ansökan har inlämnats till länsstyrelsen och polisen med arrangemangsdatum den 7 juli. Förutom sträckorna 80K, 130K och 200K har vi lagt till en 300K-distans för 2018. Samtliga banor går på asfalterad landsväg, se preliminära banor nedan. För brevet-distanserna blir maxantal deltagare 250 och för populaire-distanserna totalt 50 vilket innebär inalles max 300 deltagare i Västerbotten Brevet 2018. Beslut från länsstyrelsen och polisen kommer i februari varefter vi börjar ta emot anmälningar. Startavgiften blir då återigen 200 kr fram till midsommar och därefter 400 kr. Mat och dryck vid valda kontroller samt i Broparken kommer att ingå i startavgiften och liksom 2017 kommer du att kunna vinna fina priser med ditt stämpelkort!

Populaire 80K
Längd, totalt: 82,8 km
Höjdskillnad, totalt: 1112 m
Kontroller: 2
Banan på Strava: https://www.strava.com/routes/8418565

Populaire 130K
Längd, totalt: 132.6 km
Höjdskillnad, totalt: 2026 m
Kontroller: 3
Banan på Strava: https://www.strava.com/routes/9495693

Brevet 200K
Längd, totalt: 203,8 km
Höjdskillnad, totalt: 2673 m
Kontroller: 6
Tider: 05:53 – 13:30 tim
Banan på Strava: https://www.strava.com/routes/7909462

Brevet 300K
Längd, totalt: 305,5 km
Höjdskillnad, totalt: 3474 m
Kontroller: 8
Tider: 09:00 – 20:00 tim
Banan på Strava: https://www.strava.com/routes/10946213

Medan du laddar för cykelsäsongen 2018 läs Pernilla Forsberg Tigers inspirerande inlägg i cykeltidningen Bicycling om loppet 2017: Västerbotten Brevet gav fika i världsklass.

Och om du vill komma i kontakt med fler entusiaster som laddar för cykelsäsongen 2018 och Västerbotten Brevet gå gärna med i vår facebookgrupp!

Avslutningsvis ett litet smolk i glädjebägaren. Angående ACP-klassificeringen så har vi anmält Västerbotten Brevet 2018 till den internationella ACP-kalendern genom Randonneurs Sverige. En ACP-klassificering innebär att de som slutför sträckorna 200K och 300K kan ansöka om en randonneur-medalj från Paris. Randonneurs Sverige har dock meddelat att de inte godtar vår anmälan. Vår tillståndsansökan hos länsstyrelsen och polisen utgör en av stötestenarna.

Mindre arrangemang med ett 20-tal deltagare kan i allmänhet genomföras utan tillstånd, menar länsstyrelsen. Ett cykellopp på allmänna vägar med över 100 deltagare motiverar dock att frågan om tillstånd prövas, anser man. Men en sådan ansökan, inlämnad på länsstyrelsens inrådan, strider emellertid mot Randonneurs Sveriges policy som tycks vara formulerad främst för klubbarrangemang (snittantalet deltagare på svenska brevet-lopp under 2017 var 14). Randonneurs Sverige är inte villiga att ge oss dispens så om vi ska kvalificera Västerbotten Brevet 2018 till ACP-kalendern under rådande förusättningar måste deltagarantalet därmed sänkas till max 15-20 deltagare. Därtill skall startavgiften vara 100 kr, menar Randonneurs Sverige (varav 20 kr går till dem som medarrangör) och inte 200 kr. Randonneurs Sverige anser inte heller att organiserade matkontroller bör förekomma i svenska brevet-lopp men i och med att Västerbotten Brevet går i ett glesbygdsområde så är man villiga att göra ett undantag om maten utgör ett tillval och administreras separat.

Vår ambition är att främja randonnécykling och det bör rimligtvis även vara Randonneurs Sveriges målsättning, kan man tycka. Ironin i det hela är därför slående. Om centralorganisationen Audax Club Parisien följde Randonneurs Sveriges direktiv skulle självaste Paris-Brest-Paris inte kvalificera till ACP-kalendern. Loppet har över 6000 deltagare vilket sannolikt föranleder ett antal myndighetstillstånd. Dessutom ingår mat i startavgiften på 115 Euro (1150 kr). Vi hoppas att Randonneurs Sverige efter nytt övervägande ser anledning att ompröva sitt beslut och ger oss dispens från det svenska regelverket så att vi kan ge cyklisterna som slutför brevet-distanser den medalj de förtjänar.

Västerbottenbrevet 2018
Matkontroller, mat vid målgång, prisutlottning, anmälningsavgifter som ökar ju närmare inpå loppet man anmäler sig och upp till 400 spänn de sista två veckorna samt om jag fattar det rätt ett antal olika alternativa bansträckningar är saker jag mer förknippar med vanliga motionslopp än ett brevet.

Västerbottenbrevet 2018
Funderat på ett mindre kontroversiellt namn? Arrangemanget kunde nästan lika gärna hetat Västerbottenost med koppling till att det serveras mat som att antyda att det skulle vara en brevet.

Senast ändrad:
Västerbottenbrevet 2018
Västerbottenost låter ju godare än mandelmassa. Annars vågar jag påstå att glesbyggdsargumentet inte håller. Man får med sig mat nog för en 30-milare utan specialväskor. Imponerande att få ihop så långa asfaltsrundor där uppe.

Västerbottenbrevet 2018
Henrik_E sa:
Västerbottenost låter ju godare än mandelmassa. Annars vågar jag påstå att glesbyggdsargumentet inte håller. Man får med sig mat nog för en 30-milare utan specialväskor. Imponerande att få ihop så långa asfaltsrundor där uppe.
Vad är det som är imponerande egentligen? Tror du att det inte finns asfaltvägar där nere eller vad?

Västerbottenbrevet 2018
NLC sa:
Funderat på ett mindre kontroversiellt namn? Arrangemanget kunde nästan lika gärna hetat Västerbottenost med koppling till att det serveras mat som att antyda att det skulle vara en brevet.

Henrik_E sa:
Västerbottensost!

-> https://vasterbottensost.com/

Senast ändrad:
Västerbottenbrevet 2018
Vän av ordning undrar varför det kallas brevet när det inte är ett?

Det var väl inte en brevet i år heller?

"Cykelloppet visade sig dessutom vara årets största brevet-lopp i Sverige!"

Hela den meningen visar tydligt på att man inte förstått.. En brevet är inte ett lopp.

Man kan tycka vad man vill om reglementet, men kopplingen som görs mot PBP är väldigt tunn.

"Randonneurs Sverige är inte villiga att ge oss dispens så om vi ska kvalificera Västerbotten Brevet 2018 till ACP-kalendern under rådande förusättningar måste deltagarantalet därmed sänkas till max 15-20 deltagare."

Nja, om det är ett organiserat lopp så ja. Men brevet-cykling är inte ett organiserat lopp.

Jätteskoj och allt det där, men det känns lite konstigt att benämna det som en brevet, när det inte är ett :)

Senast ändrad:
Västerbottenbrevet 2018
Verkligen begreppsförvirring, men en bra möjlighet för sörlänningen att komma norr om slussen.
Bara att bli märkt, stämplad och ivägskickad!

Bilagor

• brev.jpg
    brev.jpg
    81.2 KB · Besök: 79
Västerbottenbrevet 2018
Det brukar vara en väääldigt lyckad förhandlingsstrategi (TVÅ s!) att gå i total konfrontation och t.ex. antyda att Paris-Brest-Paris inte borde få vara en brevet...

Det här är ett motionslopp. Inget fel i det, men man bör kalla saker vid dess rätta namn.

Västerbottenbrevet 2018
När jag åkte min första brevet fick jag höra av gubbar i Raphauniform att breveter visst var att räkna som lopp, däremot inga tävlingar. Hade dom fel?

Senast ändrad:
Västerbottenbrevet 2018
Västerbottenbrevet 2018
Jeppe_E sa:
GoranS sa:
Jeppe_E sa:
ulfalf sa:
När jag åkte min första brevet fick jag höra av gubbar i Raphauniform att breveter visst var att räkna som lopp, däremot inga tävlingar. Hade dom fel?

Ivf jag definerar lopp som något med placeringslistor och nummerlappar.
Det skulle jag kalla tävling.

En tävling är ett lopp, men ett lopp behöver inte vara en tävling? :)
Håller med, men jag tycker inte att ett lopp behöver ha placeringslistor. Däremot är en tävling utan placeringslistor i mitt tycke inte en tävling. Existens av nummerlappar har för mig ingen inverkan på om jag kallar det lopp eller tävling.

Västerbottenbrevet 2018
Västerbottenbrevet 2018
Jeppe_E sa:
GoranS sa:
Jeppe_E sa:
ulfalf sa:

Exakt så.

Tråkig fredagstråd som nått konsensus redan på tisdagen. Väntar med spänning på en brandfackla om ost.

Västerbottenbrevet 2018
ulfalf sa:
Jeppe_E sa:
GoranS sa:
Jeppe_E sa:
ulfalf sa:

Exakt så.

Tråkig fredagstråd som nått konsensus redan på tisdagen. Väntar med spänning på en brandfackla om ost.

Bra reflektion men situationen är ju typiskt happy, på gott och ont. Konsensus är nådd,.länge leve post-konsensus!

Västerbottenbrevet 2018
Personligen anser jag att smak och doft av surhaj nedsköljt med svarta döden är betydligt mer rando än gammal fransk ost och rödtjut även om det senare förmodligen är mer autentiskt sett till brevetloppens ursprung.

Västerbottenbrevet 2018
Men vafan! Hur kan du säga att surhaj och nån illaluktande dansk ost är mer rando än fransk ost och vin? Va va va!
Ta ert konsensus och kör upp nånstans. Det här är inte ok! Jag kräver en utredning!!

Västerbottenbrevet 2018
Ost innehåller ju mycket fett så det lär brinna bra bara man får upp värmen lite. Någon som testat att trycka ner i veke i en Camenbert och tuttat på?

Västerbottenbrevet 2018
Har det någonsin ätits surhaj utanför Island? 1000 km på Island med styrväskan full av surhaj och sprit, det hade varit något!

Västerbottenbrevet 2018
Enligt säker källa åt undertecknad surhaj efter en kortare cykeltur till svenska sydkusten så sent som i augusti i år.

Ang kravet på utredning så får nog bigmollo helt enkelt masa sig ner till smutsiga södern för att inspektera så allt går rätt till ;-)

Västerbottenbrevet 2018
NLC sa:
Enligt säker källa åt undertecknad surhaj efter en kortare cykeltur till svenska sydkusten så sent som i augusti i år.

Ang kravet på utredning så får nog bigmollo helt enkelt masa sig ner till smutsiga södern för att inspektera så allt går rätt till ;-)

Nu blir jag väldigt orolig. Måste helt enkelt åka ner till södern för att reda ut det här. Försöker få med mig Kitzblitz också som kan lukta sig till en surhaj på flera mils avstånd.

Västerbottenbrevet 2018
bigmollo sa:
NLC sa:

Nu blir jag väldigt orolig. Måste helt enkelt åka ner till södern för att reda ut det här. Försöker få med mig Kitzblitz också som kan lukta sig till en surhaj på flera mils avstånd.

Glöm inte passet, j*v*a norrlänning. :p

Edit: Fan vad gött att det redan är fredag.. eller?

Senast ändrad:
Västerbottenbrevet 2018
bigmollo sa:
NLC sa:

Säker och säker... jag vet från samma (påstått säkra) källa att surhajsförtäringen ägde rum under alkoholpåverkan.

Kitzblitz kan minsann inte lukta sig till några surhajar som han väljer resesällskap. Men ni är hjärtligt välkomna iallafall!

Tillbaka
Topp