Västerbottenbrevet 2018

Västerbottenbrevet 2018
Henrik_E sa:
Som att cykla omkring med hushållsost i fickorna. Kan lika gärna skaffa en Yosemite om det är på den nivån det ska vara.

Haha, verkligen men det kanske är mer "rando". Jag röstar iaf på ost(ron) ihop med en schysst Chablis för att känna sig riktigt fransk....om man vill försvenska konceptet kan man dricka en Porter istället.....eller kör man Yosemite, mjukost på tub och ljummen norrlands 2.8 :-D

Västerbottenbrevet 2018
heffe sa:
Cykelintresset sa:
Västerbotten Brevet 2017 blev en omedelbar succé. Cykelloppet visade sig dessutom vara årets största brevet-lopp i Sverige! Vi har nu påbörjat planeringsarbetet för Västerbotten Brevet 2018. En ansökan har inlämnats till länsstyrelsen och polisen med arrangemangsdatum den 7 juli. Förutom sträckorna 80K, 130K och 200K har vi lagt till en 300K-distans för 2018. Samtliga banor går på asfalterad landsväg, se preliminära banor nedan. För brevet-distanserna blir maxantal deltagare 250 och för populaire-distanserna totalt 50 vilket innebär inalles max 300 deltagare i Västerbotten Brevet 2018. Beslut från länsstyrelsen och polisen kommer i februari varefter vi börjar ta emot anmälningar. Startavgiften blir då återigen 200 kr fram till midsommar och därefter 400 kr. Mat och dryck vid valda kontroller samt i Broparken kommer att ingå i startavgiften och liksom 2017 kommer du att kunna vinna fina priser med ditt stämpelkort!

Med det upplägget på en "brevet" kan man ju hävda att Vätternrundan är "årets största brevetlopp i Sverige". Det är bara att kalla VR för brevet så är det klart. Cyklistmassorna inspireras och hittar till alla brevetlopp i Sverige. Randonneur Sverige badar i stålar.

heffe sa:
Cykelintresset sa:
Vår ambition är att främja randonnécykling

Isåfall torde ju en viss respekt för BRM-formatet vara på sin plats - det osupportade, misärnära BRM-formatet. Annars blir det som att ordna ett bansnitslat trailrunningevent, med vätskekontroller och allt, och kalla det för "orienteringslöpning". När de nyfunna skogslöparvännerna sen kommer till en "riktigt" OL-event blir de förvånande över att man ska hitta själv mha karta, och får bära sin egen vätska. Men på ett trailrunningevent kan man ju helt klart informera och göra reklam för det här med orientering också, om man vill främja den sporten.

Nä, kalla Västerbottensost för Västerbottensost, och annan ost för vad den är, annars blir det ju falsk marknadsföring. Och med det vill jag ha sagt att det är jättekul att det ordnas cykelmotionslopp i Västerbotten. Finns nu på min att göra-lista.

Västerbottenbrevet 2018
Granman sa:
Med det upplägget på en "brevet" kan man ju hävda att Vätternrundan är "årets största brevetlopp i Sverige". Det är bara att kalla VR för brevet så är det klart. Cyklistmassorna inspireras och hittar till alla brevetlopp i Sverige. Randonneur Sverige badar i stålar.

Nänänänä.... VR är bara 295 km kort (möjligtvis 297). Det kvalificerar sig således inte in som ett 300k brevet.

Västerbottenbrevet 2018
Jeppe_E sa:
Granman sa:

Nänänänä.... VR är bara 295 km kort (möjligtvis 297). Det kvalificerar sig således inte in som ett 300k brevet.
Men kanske som ett väldigt generöst 200k-brevet?

Västerbottenbrevet 2018
GoranS sa:
Jeppe_E sa:
Granman sa:

Ja, det är ju svårt att gena ;)

Det är ivf check på Cirkel Kå, men de måste plocka bort kvastbilen och mekstationerna då jue! Ja...och maten... och nummerlapparna. Blir trångt i Motala när 19000 pers ska starta kl 08:00

Västerbottenbrevet 2018
Jeppe_E sa:
GoranS sa:
Jeppe_E sa:
Granman sa:

Ja, det är ju svårt att gena ;)

Det är ivf check på Cirkel Kå, men de måste plocka bort kvastbilen och mekstationerna då jue! Ja...och maten... och nummerlapparna. Blir trångt i Motala när 19000 pers ska starta kl 08:00

Ok, jag får nog skippa tanken på VR som ”Sveriges största brevetlopp”. Låter chansen gå till Umeå istället.

Fan, jag som behövde ett motiv att cykla VR.

Västerbottenbrevet 2018
GoranS sa:
jooks sa:
GoranS sa:
Skulle loppet dra mindre om man kallade det motionslopp i stället för brevet, allt annat lika?

Antagligen inte men jag tror att det gör att intresset för att testa andra brevet ökar. Kanske inte bara positivt?
Min principiella invändning är att det låter mer som ett motionslopp än som ett brevet, så om de gillar upplägget är det väl snarare motionslopp de ska satsa på att köra för att få något som är så likt som möjligt. Nu har jag dock inte kört loppet ifråga så det kan ju vara att det i praktiken ligger mer åt brevethållet, men med reservation för det så är jag tveksam.

Det som verkar vara den officiella invändningen är att det är så många deltagare att man måste söka tillstånd + att avgiften är för hög. Att mat finns vid kontrollerna skulle ju tydligen kunna ges dispans för även om det såklart skulle funka att cykla sträckan och fixa käk själv (vännäs, vindeln, tavelsjö etc). I övrigt har loppet start när man vill inom vissa klockslag, ingen nummerlapp, stämpling på kontroller inom vissa tidsintervall, navigering på gps, ingen resultatlista. Så mer likt brevet än motionslopp kanske?
Personligen tycker jag det är trist att begränsa formatet till att bara passa för så få deltagare.

Västerbottenbrevet 2018
jooks sa:
GoranS sa:
jooks sa:
GoranS sa:
Skulle loppet dra mindre om man kallade det motionslopp i stället för brevet, allt annat lika?

Antagligen inte men jag tror att det gör att intresset för att testa andra brevet ökar. Kanske inte bara positivt?
Min principiella invändning är att det låter mer som ett motionslopp än som ett brevet, så om de gillar upplägget är det väl snarare motionslopp de ska satsa på att köra för att få något som är så likt som möjligt. Nu har jag dock inte kört loppet ifråga så det kan ju vara att det i praktiken ligger mer åt brevethållet, men med reservation för det så är jag tveksam.

Det som verkar vara den officiella invändningen är att det är så många deltagare att man måste söka tillstånd + att avgiften är för hög. Att mat finns vid kontrollerna skulle ju tydligen kunna ges dispans för även om det såklart skulle funka att cykla sträckan och fixa käk själv (vännäs, vindeln, tavelsjö etc). I övrigt har loppet start när man vill inom vissa klockslag, ingen nummerlapp, stämpling på kontroller inom vissa tidsintervall, navigering på gps, ingen resultatlista. Så mer likt brevet än motionslopp kanske?
Personligen tycker jag det är trist att begränsa formatet till att bara passa för så få deltagare.

Nej... det är inte formatet som begränsar antalet deltagare. Men desto mer uppstyrt och tillrättalagt något är, desto fler personer anmäler sig. Att cykla en brevet är ju ganska enkelt. Starta i tid, stämpla i tid, kom i mål i tid och klara dig själv. Om det skulle dyka upp 100 cyklister till en brevet så behöver man inte söka tillstånd. Det är fortfarande oorganiserat och man cyklar själv.

Västerbottenbrevet 2018
Jeppe_E sa:
jooks sa:
GoranS sa:
jooks sa:
GoranS sa:

Nej... det är inte formatet som begränsar antalet deltagare. Men desto mer uppstyrt och tillrättalagt något är, desto fler personer anmäler sig. Att cykla en brevet är ju ganska enkelt. Starta i tid, stämpla i tid, kom i mål i tid och klara dig själv. Om det skulle dyka upp 100 cyklister till en brevet så behöver man inte söka tillstånd. Det är fortfarande oorganiserat och man cyklar själv.

Jag vänder mig också kraftigt mot påståendet att formatet begränsar antalet deltagare.

Det är billigt, man kan anmäla sig sent, regelverket är enkelt och väldigt många bor nära en startort - jag har svårt att se att dessa faktorer skulle vara begränsande för någon.

De argument MOT att deltaga som jag oftast hört är att det är långt och/eller att man är rädd att behöva cykla för mycket ensam.
Distansen är ju det den är och eventuell ensamhet kan ju inte skyllas formatet då jag som sagt inte menar att formatet begränsar antalet deltagare.

Västerbottenbrevet 2018
Frågan är om inte umeåarrangörerna lättare skulle nå alla sina syften om de delade upp det nuvarande arrangemanget?

Först ett datum för de olika populairebanorna som mycket väl kan köras randostyle, annonserat i media, med start i centrala Umeå, sponsorer och matkontroller och hela baletten. Kanske också en inledande masterkörning ut ur stan med lokalmedia närvarande.

Och senare startdatum för ”riktiga” BRM200 och 300 i det mindre formatet, med färre kontroller osv. Gärna målgång på nån bra pub, det är ju ett beprövat koncept :-)

Om det blir många startande vid dessa blir det inte annorlunda än på andra brevetlopp. Barkarby 200 har ju samlat ett åttiotal cyklister utan att tillstånd erfordats, vad jag vet, och 2-300 km vägar sväljer ju mängden efterhand.

Det skulle iofs kräva att västerbottensbanorna blev något mer separerade än nu, men det är nog görligt.

Västerbottenbrevet 2018
För att vara seriös så tror jag att det skulle gått bättre om ni hade som mål att arrangera en hel serie och att hålla det till det vanliga brevetupplägget. När det väl funkar så skulle det inte vara några problem att arrangera speciallopp med både längre och kortare distanser. Grundambitionen bör vara att ha en hel serie.

Västerbottenbrevet 2018
bigmollo sa:
För att vara seriös så tror jag att det skulle gått bättre om ni hade som mål att arrangera en hel serie och att hålla det till det vanliga brevetupplägget. När det väl funkar så skulle det inte vara några problem att arrangera speciallopp med både längre och kortare distanser. Grundambitionen bör vara att ha en hel serie.

Instämmer. Den modellen måste vara den bästa förav en arrangör som gillar brevetupplägget och samtidigt gillar större pådrag. Det kan ju knappt bli enklare än att arrangera brm:er. Jag uppfattar det som att åtminstone en person i Umeågänget tar Länsstyrelsens utsagor för bokstavligt, inte ens stora gäng vid startögonblicket innebär i praktiken nämnvärd påverkan på trafiken. Som har beskrivits här idag.

Tagga ner, entusiaster i Umeå!

Västerbottenbrevet 2018
Riktiga brm200 och 300 körs ju i mars/april för att antingen passa kvalificeringsschemat till PBP eller för att vänja cyklisterna vid detta. Svårt att se en sådan anstormning till långcykling på vårvintern i Västerbotten att polistillstånd skulle kunna komma i fråga.

Västerbottenbrevet 2018
GoranS sa:
Så mina höstbreveter + Slottsrunda på nationaldagen är inga riktiga brm:er?

/Kränkt surgubbe ;-)
Här i storstan har du ju möjlighet att välja och vraka mellan en massa datum. Jag tänkte på den mindre arrangören som inte tänkte arrangera mer än ett lopp av varje distans, om ens det.

Västerbottenbrevet 2018
En ärlig fundering: Finns det något i reglementet (franskt eller ev. svenskt) som säger att en arrangör ska prioritera datum kompatibla med ett upplägg som funkar som PBP-kvalificeringsserie?

Visst, det är ju trevligt om det finns en hel serie och att denna datummässigt funkar som kvalificering till PBP. Det existerar ju dock varje år, vad jag kan minnas, orter som bara kör en (strikt) delmängd av en full serie, så det är ju uppenbarligen inget krav. Och om man startar en verksamhet skulle jag kunna tänka mig att det inte är helt fel att starta med 20- och 30-milare lite längre in på året (senvår/sommar) för att se om det över huvud taget finns intresse för formatet bland cyklisterna i området. Om man då får en grupp som gillar upplägget kan man senare fundera på att dels utöka antalet distanser och dels att gå mot ett upplägg som möjliggör PBP-kvalificering, d.v.s. att man kör de kortare distanserna tidigare på året.

Västerbottenbrevet 2018
emilh sa:
Bra fråga GoranS.

Personligen tycker jag det är underligt och en smula tråkigt att kalendern är så framtung.

+1.
Håller med om att det är helt rimligt att det finns lopp som ligger i tid så att det går att fixa ett kval till PBP men det är bara viktigt vart fjärde år. Personligen tycker jag det är roligare/trevligare/skönare att cykla under sommarmånaderna.

Det har ju kommit in lite lopp som går senare på året, Uppsalaserien är ju ett exempel. Så det gäller att komma till start så loppen lever kvar...

Västerbottenbrevet 2018
Brakastruten sa:
Drevet går, på detta urvattnade forntidsmejl. Låt ord få ha sina grundbetydelser kvar. Så är vi tysta sedan!
Är du upprörd över att människor tycker att det är en mindre god idé att använda en beteckning på ett evenemang som går emot gängse språkbruk? Om så, menar du att allt bruk av ord som ligger utanför det gängse är något som man ska omfamna okritiskt? Om så, tycker du att en rubricering som folkrace, shoppingrunda eller älgjakt vore acceptabla alternativ till brevet i detta sammanhang? Jag misstänker att det är populärare aktiviteter i området än det som jag kallar brevet-cykling.

Dessutom är jag lite kluven till vad jag ska använda som ord för det som tidigare kallats mejl nu när mejl enligt det du skriver verkar beteckna det som tidigare kallats forum. Dessutom, vad betyder forum numera? Vore ju tråkigt om man använde ordet i en föråldrad form som var giltig i forntiden, d.v.s. 20:e december 2017.

Västerbottenbrevet 2018
Västerbottenbrevet 2018
Petert sa:
Granman sa:
Peth sa:
Nu är jag förvirrad, heter det en eller ett ost?

Det heter en västerbottensost, men bara om man stämplar i Burträsk.

För att kunna hjälpa det generiska Språkrådet kommer vi se över möjlgheterna att dra Sverigetempot genom Burträsk. Men det beror förstås på vad Länsstyrelsen anser.
Låter rimligt att Länsstyrelsen slår fast vad som gäller angående en ost eller ett ost! Kan mycket väl vara en dialektal sak så sådana frågor bör man inte överlåta åt t.ex. Svenska Akademin.

Västerbottenbrevet 2018
Randonneurcyklingen i Sverige har hittills alltid skötts av entusiaster som helt ideellt ställt upp och arrangerat lopp. På de allra flesta orter är arrangören själv med och cyklar loppet. Dvs den totala mängden frivilliga som behövs för att kunna genomföra ett lopp är 1.
Vi har medvetet avskilt oss från SCF och den vanliga cykelklubbsverksamheten för att slippa lite administration (och kostnader). Vi sätter en så låg startavgift som möjligt och är nöjda med "break-even".
Vi har valt att officiellt mot fransmännen (ACP) säga att Randonneurs Sverige är den klubb som arrangerar alla brevetlopp i Sverige. I samarbete med våra lokala partners, Milslukaren i Malmö, Örebrocyklisterna i Örebro osv.
Medlemmar och röstberättiga i Randonneurs Sverige är representanter från arrangörsklubbarna. Så i praktiken är Randonneurs Sverige mer "Svenska Randonneurförbundet" än en cykelklubb.
En ny klubb som vill arrangera brevetlopp får vackert acceptera våra regler för att sedan kunna komma på vårt årsmöte och verka för förändringar. När klubben sen även känns som en eventfirma mer än en ideell idrottsförening blir det konflikt. En konflikt som vi tyvärr inte lyckats lösa.

Västerbottenbrevet 2018
nset_-_vrldens_strsta_osthyvel.jpg

Dessa har nog herrskapet vid jätteosten (jätteostet?) använt sig av för övrigt.

Västerbottenbrevet 2018
Petert sa:
Granman sa:
Peth sa:
Nu är jag förvirrad, heter det en eller ett ost?

Det heter en västerbottensost, men bara om man stämplar i Burträsk.

För att kunna hjälpa det generiska Språkrådet kommer vi se över möjlgheterna att dra Sverigetempot genom Burträsk. Men det beror förstås på vad Länsstyrelsen anser.

Ja, 50 pers cyklande genom burträsk borde ju automatiskt innebära att tillstånd för cykellopp måste ansökas om. Det är ju jetemånga cyklister.

Västerbottenbrevet 2018
Jocke77 sa:
ulfalf sa:
Dessa har nog herrskapet vid jätteosten (jätteostet?) använt sig av för övrigt.

Ånäset ligger ju lägligt för att agera ett stopp på en 200 km BRM från Umeå och då få sig en fin bit Västerbottenost :-)

Ja, det känns nu som det finns ett givet koncept, och vändort, och namn!, för en kommande BRM200 från Umeå.

Tänkte i och med detta på en annan sak: ostbreveter – att man medelst randonnécykling uppsöker ett antal lokala osttillverkare och stämplar hos dem. Det borde ju om något vara breveter trogna det franska ursprunget? Aktualiserar dock språkfrågorna om en eller ett ost, liksom en eller ett brevet. Ett ostbrevet? Kan man ju fundera på medan man cyklar.

Västerbottenbrevet 2018
Granman sa:
Tänkte i och med detta på en annan sak: ostbreveter – att man medelst randonnécykling uppsöker ett antal lokala osttillverkare och stämplar hos dem. Det borde ju om något vara breveter trogna det franska ursprunget? Aktualiserar dock språkfrågorna om en eller ett ost, liksom en eller ett brevet. Ett ostbrevet? Kan man ju fundera på medan man cyklar.

Milslukarens västkustrunda 600k är en ostrunda. Man passerar Kvibille Mejeri, förvisso ganska tidigt på morgonen (om man nu cyklat hela natten) men dock.

Västerbottenbrevet 2018
Jeppe_E sa:
Granman sa:

Milslukarens västkustrunda 600k är en ostrunda. Man passerar Kvibille Mejeri, förvisso ganska tidigt på morgonen (om man nu cyklat hela natten) men dock.

En västrunda som är en ostrunda? Förvirringen är total.

Tillbaka
Topp