bigmollo
Aktiv medlem
Västerbottenbrevet 2018
GoranS sa:Ska man verkligen ha fett i kolfiberfälg? Jag trodde det var specialpasta som gällde.
Det är ju inte fett. Det är räkor och ost!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
GoranS sa:Ska man verkligen ha fett i kolfiberfälg? Jag trodde det var specialpasta som gällde.
Står 3% fett, ju!bigmollo sa:GoranS sa:Ska man verkligen ha fett i kolfiberfälg? Jag trodde det var specialpasta som gällde.
GoranS sa:Står 3% fett, ju!bigmollo sa:GoranS sa:Ska man verkligen ha fett i kolfiberfälg? Jag trodde det var specialpasta som gällde.
ohellstrom sa:GoranS sa:Står 3% fett, ju!bigmollo sa:GoranS sa:Ska man verkligen ha fett i kolfiberfälg? Jag trodde det var specialpasta som gällde.
3% är #pro
bigmollo sa:ohellstrom sa:GoranS sa:Står 3% fett, ju!bigmollo sa:GoranS sa:Ska man verkligen ha fett i kolfiberfälg? Jag trodde det var specialpasta som gällde.
3% är #pro
Det är riktigt räkigt.
Henrik_E sa:Annars kan man ju köra norrländsk lyxrando. Apidurapungen full med kalixlöjrom.
Bengt-re sa:Henrik_E sa:Annars kan man ju köra norrländsk lyxrando. Apidurapungen full med kalixlöjrom.
Mmm... Skumpa i flaskorna också?
Peth sa:Bengt-re sa:Henrik_E sa:Annars kan man ju köra norrländsk lyxrando. Apidurapungen full med kalixlöjrom.
Flaska? I Norrland kör vi med dunk!
Hm, så du menar att danskarna koloniserade Norrland? Eller var det tvärtom?ohellstrom sa:Peth sa:Bengt-re sa:Henrik_E sa:Annars kan man ju köra norrländsk lyxrando. Apidurapungen full med kalixlöjrom.
Det (alltså det vi kallar drickaflaska) heter “drikkedunk” på danska. Coincidence?
Edit: förtydligande
bigmollo sa:Var har ni surhajen då, i ryggfickan?
NLC sa:bigmollo sa:Var har ni surhajen då, i ryggfickan?
I byxorna brevid baguetten!
NLC sa:bigmollo sa:Var har ni surhajen då, i ryggfickan?
I byxorna brevid baguetten!
NLC sa:Kanske om den kommer från Flensburg.
GoranS sa:Hm, så du menar att danskarna koloniserade Norrland? Eller var det tvärtom?ohellstrom sa:Peth sa:Bengt-re sa:Henrik_E sa:Annars kan man ju köra norrländsk lyxrando. Apidurapungen full med kalixlöjrom.
Det (alltså det vi kallar drickaflaska) heter “drikkedunk” på danska. Coincidence?
Jeppe_E sa:GoranS sa:Hm, så du menar att danskarna koloniserade Norrland? Eller var det tvärtom?ohellstrom sa:Peth sa:Bengt-re sa:Henrik_E sa:Annars kan man ju köra norrländsk lyxrando. Apidurapungen full med kalixlöjrom.
Nä, de nöjde sig med Skåne, Halland och Blekinge. Övriga delen av Sverige var inte lönt, det gav ju inget mervärde ;)
ohellstrom sa:Det brukar vara en väääldigt lyckad förhandlingsstrategi (TVÅ s!) att gå i total konfrontation och t.ex. antyda att Paris-Brest-Paris inte borde få vara en brevet...
Det här är ett motionslopp. Inget fel i det, men man bör kalla saker vid dess rätta namn.
Jocke77 sa:ohellstrom sa:Det brukar vara en väääldigt lyckad förhandlingsstrategi (TVÅ s!) att gå i total konfrontation och t.ex. antyda att Paris-Brest-Paris inte borde få vara en brevet...
Det här är ett motionslopp. Inget fel i det, men man bör kalla saker vid dess rätta namn.
Med risk att bli bannlyst i rando-sverige måste jag ändå säga att jag inte tycker att texten är konfrontativ. Jag att det är ett helt rimligt resonemang och slutsats och ser texten mer som ett resonemang kring de problem de upplever ha stött på. Skulle det vara möjligt att inom ACP regler göra sånna här lopp till Brevets så kan jag inte se annat än att det skulle vara en stor vinst för "sporten".
Du får gärna motivera varför det skulle vara "en stor vinst för "sporten"" för det är inte uppenbart för mig.Jocke77 sa:ohellstrom sa:Det brukar vara en väääldigt lyckad förhandlingsstrategi (TVÅ s!) att gå i total konfrontation och t.ex. antyda att Paris-Brest-Paris inte borde få vara en brevet...
Med risk att bli bannlyst i rando-sverige måste jag ändå säga att jag inte tycker att texten är konfrontativ. Jag att det är ett helt rimligt resonemang och slutsats och ser texten mer som ett resonemang kring de problem de upplever ha stött på. Skulle det vara möjligt att inom ACP regler göra sånna här lopp till Brevets så kan jag inte se annat än att det skulle vara en stor vinst för "sporten".
GoranS sa:Du får gärna motivera varför det skulle vara "en stor vinst för "sporten"" för det är inte uppenbart för mig.
Jag inbillar mig att flertalet som skulle köra ett lopp i stil med det som diskuteras skulle göra det så som de kör ett motionslopp, d.v.s. om det är godkänt av randovärlden eller inte spelar ingen större roll. Personligen skulle jag vara mindre benägen att köra ett sådant lopp än ett klassiskt brevet. Skulle jag, mot förmodan, vilja köra ett motionslopp så anmäler jag till det istället.
Gran Fondo är väl mer tävling än motionslopp, åtminstone som jag uppfattat företeelsen i Italien.Bengt-re sa:Jag förstår ärligt talat inte varför man vill kalla ett motionslopp för något annat? Och rent praktiskt måste man nog ordna på det viset med den stora gruppen - 250 pers kan inte stämpla på en mack oanmälda...
Grand Fondo är kanske ett lämpligare epitet?
Skulle loppet dra mindre om man kallade det motionslopp i stället för brevet, allt annat lika?jooks sa:Jag tycker det skulle vara fint med olika typer av brevet i sverige. Västerbottenbrevet i somras var en riktigt folkfest och gjorde nog många intresserade av att cykla brevet. Loppet fick i alla fall mig att börja cykla igen efter 7 års uppehåll och nästa år planerar jag att genomföra flera brevetdistanser. Visst är gränsen mot motionslopp hårfin men spelar det någon roll? Själv är jag nog mer lockad av de spartanska långturerna men ett större lopp med sponsorer etc gör mycket för cykelintresset på orten!
GoranS sa:Min farhåga är att brevetloppen skulle överta en del av de saker som jag ogillar med motionslopp - man ska hålla på och anmäla sig långt i förväg, stora startfält, högre anmälningsavgifter, mer hetsigt,...
Personligen tycker jag att idealiskt startfält snarare är runt 20 personer än 50. Vid större startfält är min känsla att det tar längre tid innan grupperna satt sig, d.v.s. mer stress i början. Med lite färre brukar det snabbare ordna upp sig och sen hänger man väsentligen ihop. Med ett startfält på, som i det aktuella fallet, upp till 250 deltagare känns inte alls attraktivt.
Dessutom är det absolut inget som säger att man kör i sin egen takt på ett brevet. De två första sådana jag körde var nära-döden-upplevelser där jag slet oerhört för att orka gå med den grupp jag hamnade i.
För din del, om du har hållit på och tävlat, låter det som att du borde klara dig bra med ett ganska litet startfält för att uppnå den sociala biten, givet att du kanske är villig att sänka farten lite. Å andra sidan brukar det gå bra att ta långa förningar på ett brevet om man känner sig stark. Körde en 20-milare från Tumba eller Södertälje (minns inte) där det var en karl som nog drog i åtminstone 15 av de 20 milen!
jooks sa:Jag tycker det skulle vara fint med olika typer av brevet i sverige. Västerbottenbrevet i somras var en riktigt folkfest och gjorde nog många intresserade av att cykla brevet.
Min principiella invändning är att det låter mer som ett motionslopp än som ett brevet, så om de gillar upplägget är det väl snarare motionslopp de ska satsa på att köra för att få något som är så likt som möjligt. Nu har jag dock inte kört loppet ifråga så det kan ju vara att det i praktiken ligger mer åt brevethållet, men med reservation för det så är jag tveksam.jooks sa:GoranS sa:Skulle loppet dra mindre om man kallade det motionslopp i stället för brevet, allt annat lika?
Antagligen inte men jag tror att det gör att intresset för att testa andra brevet ökar. Kanske inte bara positivt?
Den verkar vara amerikansk också (Wisconsin), och USA är väl inte sådär jätteberömt för sina ostar...GoranS sa:Undrar om den där bamseosten verkligen är någon höjdare smakmässigt. Känns som lagring skulle kunna vara ett problem.