Västerbottenbrevet 2018

Västerbottenbrevet 2018
bigmollo sa:
ohellstrom sa:
GoranS sa:
bigmollo sa:
GoranS sa:
Ska man verkligen ha fett i kolfiberfälg? Jag trodde det var specialpasta som gällde.

Det är ju inte fett. Det är räkor och ost!
Står 3% fett, ju!

3% är #pro

Det är riktigt räkigt.

16% Skinkost är nog närmare randosanningen.

skinkost.JPG

Senast ändrad:
Västerbottenbrevet 2018
I våras klämde en ung kille en tub majonnäs när vi hade cyklat en 7-8 mil. Det tyckte han var optimalt men inte hans mage. Klev av vid en pendeltågstation några mil senare.

Västerbottenbrevet 2018
Gissar att ni kan skippa surhajen och gå direkt på -strömmingen om ni ska cykla en vbtn-brevet. Visserligen känner jag inte till någon surströmmingsfabrik i Västerbotten, men det finns både i Norrbotten och Ångermanland, och jag kan personligen intyga att västerbottningar käkar surströmming så att det räcker och blir över.

Surströmming är en delikatess. Diskutera.

(Edit: grammatik)

Senast ändrad:
Västerbottenbrevet 2018
Senast ändrad:
Västerbottenbrevet 2018
ohellstrom sa:
Peth sa:
Bengt-re sa:
Henrik_E sa:
Annars kan man ju köra norrländsk lyxrando. Apidurapungen full med kalixlöjrom.

Mmm... Skumpa i flaskorna också?

Flaska? I Norrland kör vi med dunk!

Det (alltså det vi kallar drickaflaska) heter “drikkedunk” på danska. Coincidence?

Edit: förtydligande
Hm, så du menar att danskarna koloniserade Norrland? Eller var det tvärtom?

Västerbottenbrevet 2018
GoranS sa:
ohellstrom sa:
Peth sa:
Bengt-re sa:
Henrik_E sa:

Det (alltså det vi kallar drickaflaska) heter “drikkedunk” på danska. Coincidence?

Nä, de nöjde sig med Skåne, Halland och Blekinge. Övriga delen av Sverige var inte lönt, det gav ju inget mervärde ;)

Västerbottenbrevet 2018
Jeppe_E sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:
Peth sa:
Bengt-re sa:
Henrik_E sa:

Nä, de nöjde sig med Skåne, Halland och Blekinge. Övriga delen av Sverige var inte lönt, det gav ju inget mervärde ;)

Så grymt bra kan det ju inte varit eftersom rubbet lämnades tillbaka (är själv uppvuxen i Blekinge), eller?

Västerbottenbrevet 2018
ohellstrom sa:
Det brukar vara en väääldigt lyckad förhandlingsstrategi (TVÅ s!) att gå i total konfrontation och t.ex. antyda att Paris-Brest-Paris inte borde få vara en brevet...

Det här är ett motionslopp. Inget fel i det, men man bör kalla saker vid dess rätta namn.

Med risk att bli bannlyst i rando-sverige måste jag ändå säga att jag inte tycker att texten är konfrontativ. Jag att det är ett helt rimligt resonemang och slutsats och ser texten mer som ett resonemang kring de problem de upplever ha stött på. Skulle det vara möjligt att inom ACP regler göra sånna här lopp till Brevets så kan jag inte se annat än att det skulle vara en stor vinst för "sporten".

Västerbottenbrevet 2018
Jocke77 sa:
ohellstrom sa:
Det brukar vara en väääldigt lyckad förhandlingsstrategi (TVÅ s!) att gå i total konfrontation och t.ex. antyda att Paris-Brest-Paris inte borde få vara en brevet...

Det här är ett motionslopp. Inget fel i det, men man bör kalla saker vid dess rätta namn.

Med risk att bli bannlyst i rando-sverige måste jag ändå säga att jag inte tycker att texten är konfrontativ. Jag att det är ett helt rimligt resonemang och slutsats och ser texten mer som ett resonemang kring de problem de upplever ha stött på. Skulle det vara möjligt att inom ACP regler göra sånna här lopp till Brevets så kan jag inte se annat än att det skulle vara en stor vinst för "sporten".

Men det är ju en helt annan sak och som NLC säger skrivet med en viss agressiv ton så därför inte underligt att det lite artigt påpekas att bananer inte är äpplen. Därmed skall ingen skugga falla på bananer - de är också frukt om än inte äpplen.

Västerbottenbrevet 2018
Jocke77 sa:
ohellstrom sa:

Du får gärna motivera varför det skulle vara "en stor vinst för "sporten"" för det är inte uppenbart för mig.

Jag inbillar mig att flertalet som skulle köra ett lopp i stil med det som diskuteras skulle göra det så som de kör ett motionslopp, d.v.s. om det är godkänt av randovärlden eller inte spelar ingen större roll. Personligen skulle jag vara mindre benägen att köra ett sådant lopp än ett klassiskt brevet. Skulle jag, mot förmodan, vilja köra ett motionslopp så anmäler jag till det istället.

Västerbottenbrevet 2018
GoranS sa:
Du får gärna motivera varför det skulle vara "en stor vinst för "sporten"" för det är inte uppenbart för mig.

Jag inbillar mig att flertalet som skulle köra ett lopp i stil med det som diskuteras skulle göra det så som de kör ett motionslopp, d.v.s. om det är godkänt av randovärlden eller inte spelar ingen större roll. Personligen skulle jag vara mindre benägen att köra ett sådant lopp än ett klassiskt brevet. Skulle jag, mot förmodan, vilja köra ett motionslopp så anmäler jag till det istället.

Det kan jag absolut motivera :-)

Allt beror ju på hur man ser på saker men.... Jag tänker att ju mer cykelsporten vuxit så blir fler intresserade av att söka sig utanför de traditionella loppen samt att folk som jag själv som tävlat hela livet fortsätter idrotta med upplevelsen i fokus istället för prestationen. Tror att många av dessa skulle lockas av konceptet med en Brevet där man kör i sin egen takt och slipper den hetsen som många motionslopp har idag men att de känner att steget för för långt för att ta. Detta för att man inte känner sig säker på konceptet, det finns en kultur som vill framhäva "misär" och att "loppen" har få deltagare vilket gör att otryggheten om att hitta sällskap ökar.

Ett litet större "lopp" skulle kunna fungera som en brygga i detta avseende men givetvis ska det det arrangeras som en Brevet och inte som ett traditionellt motionslopp. För mig personligen skulle jag se det som en "vinst för sporten" om det i snitt kan vara 50 personer på svenska brevetlopp istället för 14...för mig är vinsten att åka på loppen det sociala. Köra +200 km själv har jag gjort så många gånger att jag tappat räkningen, det behöver jag inte åka iväg för att göra.

Västerbottenbrevet 2018
Min farhåga är att brevetloppen skulle överta en del av de saker som jag ogillar med motionslopp - man ska hålla på och anmäla sig långt i förväg, stora startfält, högre anmälningsavgifter, mer hetsigt,...

Personligen tycker jag att idealiskt startfält snarare är runt 20 personer än 50. Vid större startfält är min känsla att det tar längre tid innan grupperna satt sig, d.v.s. mer stress i början. Med lite färre brukar det snabbare ordna upp sig och sen hänger man väsentligen ihop. Med ett startfält på, som i det aktuella fallet, upp till 250 deltagare känns inte alls attraktivt.

Dessutom är det absolut inget som säger att man kör i sin egen takt på ett brevet. De två första sådana jag körde var nära-döden-upplevelser där jag slet oerhört för att orka gå med den grupp jag hamnade i.

För din del, om du har hållit på och tävlat, låter det som att du borde klara dig bra med ett ganska litet startfält för att uppnå den sociala biten, givet att du kanske är villig att sänka farten lite. Å andra sidan brukar det gå bra att ta långa förningar på ett brevet om man känner sig stark. Körde en 20-milare från Tumba eller Södertälje (minns inte) där det var en karl som nog drog i åtminstone 15 av de 20 milen!

Västerbottenbrevet 2018
Jag förstår ärligt talat inte varför man vill kalla ett motionslopp för något annat? Och rent praktiskt måste man nog ordna på det viset med den stora gruppen - 250 pers kan inte stämpla på en mack oanmälda...

Grand Fondo är kanske ett lämpligare epitet?

Västerbottenbrevet 2018
Jag tycker det skulle vara fint med olika typer av brevet i sverige. Västerbottenbrevet i somras var en riktigt folkfest och gjorde nog många intresserade av att cykla brevet. Loppet fick i alla fall mig att börja cykla igen efter 7 års uppehåll och nästa år planerar jag att genomföra flera brevetdistanser. Visst är gränsen mot motionslopp hårfin men spelar det någon roll? Själv är jag nog mer lockad av de spartanska långturerna men ett större lopp med sponsorer etc gör mycket för cykelintresset på orten!

Västerbottenbrevet 2018
Bengt-re sa:
Jag förstår ärligt talat inte varför man vill kalla ett motionslopp för något annat? Och rent praktiskt måste man nog ordna på det viset med den stora gruppen - 250 pers kan inte stämpla på en mack oanmälda...

Grand Fondo är kanske ett lämpligare epitet?
Gran Fondo är väl mer tävling än motionslopp, åtminstone som jag uppfattat företeelsen i Italien.

De två Gran Fondon jag kört, Nove Colli och Giro delle Dolomiti, har det i alla fall inte varit några halvfeta gubbmotionärer som plockat hem. Första gången jag körde Nove Colli vann Raimondas Rumsas och Giro delle Dolomiti togs några gånger hem av en kille som var något i stil med italiensk amatörmästare i bergstempo.

Västerbottenbrevet 2018
jooks sa:
Jag tycker det skulle vara fint med olika typer av brevet i sverige. Västerbottenbrevet i somras var en riktigt folkfest och gjorde nog många intresserade av att cykla brevet. Loppet fick i alla fall mig att börja cykla igen efter 7 års uppehåll och nästa år planerar jag att genomföra flera brevetdistanser. Visst är gränsen mot motionslopp hårfin men spelar det någon roll? Själv är jag nog mer lockad av de spartanska långturerna men ett större lopp med sponsorer etc gör mycket för cykelintresset på orten!
Skulle loppet dra mindre om man kallade det motionslopp i stället för brevet, allt annat lika?

Västerbottenbrevet 2018
GoranS sa:
Min farhåga är att brevetloppen skulle överta en del av de saker som jag ogillar med motionslopp - man ska hålla på och anmäla sig långt i förväg, stora startfält, högre anmälningsavgifter, mer hetsigt,...

Personligen tycker jag att idealiskt startfält snarare är runt 20 personer än 50. Vid större startfält är min känsla att det tar längre tid innan grupperna satt sig, d.v.s. mer stress i början. Med lite färre brukar det snabbare ordna upp sig och sen hänger man väsentligen ihop. Med ett startfält på, som i det aktuella fallet, upp till 250 deltagare känns inte alls attraktivt.

Dessutom är det absolut inget som säger att man kör i sin egen takt på ett brevet. De två första sådana jag körde var nära-döden-upplevelser där jag slet oerhört för att orka gå med den grupp jag hamnade i.

För din del, om du har hållit på och tävlat, låter det som att du borde klara dig bra med ett ganska litet startfält för att uppnå den sociala biten, givet att du kanske är villig att sänka farten lite. Å andra sidan brukar det gå bra att ta långa förningar på ett brevet om man känner sig stark. Körde en 20-milare från Tumba eller Södertälje (minns inte) där det var en karl som nog drog i åtminstone 15 av de 20 milen!

Du har absolut en poäng i det du skriver.... För min del (är oödmjuk här) så tror jag inte det är några problem med sällskap på något lopp men det lär väl framtiden utvisa, har bara kört ett lopp men det finns säkerligen möjlighet att bli avställd när jag testar en 60-milare :-) Jag tänkte mer på hur de som kör vanliga motionslopp men egentligen är mer intresserade av rando-lopp men inte vet det än ska få upp ögonen för det. Men det är kanske som du säger mindre attraktivt med lite större fält ju sämre man är pga av att farten riskerar att bli hög i början.

Oavsett vilket så håller jag med 100% att man ska hålla på reglerna så att inte brevetloppen blir vanliga motionslopp, det är också poängen med mitt inlägg...att jag tror att många tycker som du/vi men helt enkelt inte känner till alternativet.

Västerbottenbrevet 2018
jooks sa:
Jag tycker det skulle vara fint med olika typer av brevet i sverige. Västerbottenbrevet i somras var en riktigt folkfest och gjorde nog många intresserade av att cykla brevet.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det uttalandet. Det var ju ingen brevet, så om folk nu cyklade detta motionslopp och tyckte det var trevligt, så var det väl många som blev intresserade av att cykla motionslopp?

Gränsen till motionslopp är inte hårfin, den är snarare ganska tydlig.

Västerbottenbrevet 2018
Skulle loppet dra mindre om man kallade det motionslopp i stället för brevet, allt annat lika?[/quote]

Antagligen inte men jag tror att det gör att intresset för att testa andra brevet ökar. Kanske inte bara positivt?

Senast ändrad:
Västerbottenbrevet 2018
jooks sa:
GoranS sa:
Skulle loppet dra mindre om man kallade det motionslopp i stället för brevet, allt annat lika?

Antagligen inte men jag tror att det gör att intresset för att testa andra brevet ökar. Kanske inte bara positivt?
Min principiella invändning är att det låter mer som ett motionslopp än som ett brevet, så om de gillar upplägget är det väl snarare motionslopp de ska satsa på att köra för att få något som är så likt som möjligt. Nu har jag dock inte kört loppet ifråga så det kan ju vara att det i praktiken ligger mer åt brevethållet, men med reservation för det så är jag tveksam.

Västerbottenbrevet 2018
Om syftet med loppet är att få folk att få upp intresset mer generellt för sporten och tillhandahålla ett cykelevent i västerbotten så spelar det väl ingen roll om det heter brevet eller motionslopp. Vill man även få upp intresset för långdistanströskning med gubbar (men det får inte bli för stort intresse?) så finns det väl en positiv korrelation med allmänt cyklingsintresse. Så upplevs det av dessa två åtminstone.

cheese.jpg

Västerbottenbrevet 2018
Jag tänkte först skriva stt det var en väldigt stor ost sen såg jag att det var världens största ost. Verkligen stor men ganska opraktisk på en brevet. Även om det skulle vara kaxigt med världens största ost putandes i Apiduraväskan.

Västerbottenbrevet 2018
Undrar om den där bamseosten verkligen är någon höjdare smakmässigt. Känns som lagring skulle kunna vara ett problem.

Tillbaka
Topp