Västerbottenbrevet 2018

Västerbottenbrevet 2018
Jocke77 sa:
Haha, wtf. Menar du allvar? :-D

Bara av att läsa innehållet mår jag illa....tänker mig att det är pizzans motsvarighet till parfymens Sex panther :-)
Javisst, god mat skämtar man inte om. :-) Kan hålla med om att det kanske inte låter så gott på papperet, måste upplevas.

Västerbottenbrevet 2018
emilh sa:
Bra fråga GoranS.

Personligen tycker jag det är underligt och en smula tråkigt att kalendern är så framtung.

Tendensen är väl ändå att kalendern blir mindre framtung på många håll i landet.

En sak är ju dock att arrangera 200k i juni... men när får vi se 600k i oktober? ;)

Västerbottenbrevet 2018
ohellstrom sa:
emilh sa:
Bra fråga GoranS.

Personligen tycker jag det är underligt och en smula tråkigt att kalendern är så framtung.

Tendensen är väl ändå att kalendern blir mindre framtung på många håll i landet.

En sak är ju dock att arrangera 200k i juni... men när får vi se 600k i oktober? ;)

Om du på ”många håll i landet” menar söder om Göteborg och Jönköping så stämmer det säkert. I övriga 80% av landet så är det bara Örebro som har en balanserad kalender.

Västerbottenbrevet 2018
Peth sa:
ohellstrom sa:
emilh sa:
Bra fråga GoranS.

Om du på ”många håll i landet” menar söder om Göteborg och Jönköping så stämmer det säkert. I övriga 80% av landet så är det bara Örebro som har en balanserad kalender.

För all del, men men Götaland + Örebro så har ju en betydande del av demografin god tillgång på breveter under många av årets månader.

Västerbottenbrevet 2018
Vic sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
30 mil med dubbdäck?

Du missade det precis, men det kommer säkert en ny chans 2018, https://happyride.se/forum/read.php/1/3248366.
Mörkt är det också!

E: OffTopic, varken Brevet eller officiellt lopp på något sätt.
Lite för långt söderut för mej.
April är en fantastisk tid för långrundor i Norrbotten. Tänk om man hade kunnat lura med någon på en 20-30milare här. Hade varit skitskoj men det händer väl aldrig.

Bilagor

• F0868141-8B0F-4FC1-A064-2E0B1B067CD0.jpeg
    F0868141-8B0F-4FC1-A064-2E0B1B067CD0.jpeg
    419.5 KB · Besök: 86
Västerbottenbrevet 2018
http://iditarodtrailinvitational.com/

TL;DR WHAT THIS RACE IS ALL ABOUT
The Iditarod Trail Invitational is the world's longest winter ultra marathon by fat bike, foot and ski and follows the historic Iditarod Trail from Knik, Alaska over the Alaska Range to McGrath and to Nome in late February every year one week before the Iditarod Sled Dog Race. The short race 350 miles finishes in the interior village of McGrath on the Kuskokwim River and the 1000 mile race finishes in Nome. Racers have to finish the 350 mile race in a previous year before they can enter the 1000 mile race.

Västerbottenbrevet 2018
ohellstrom sa:
Peth sa:
ohellstrom sa:
emilh sa:
Bra fråga GoranS.

För all del, men men Götaland + Örebro så har ju en betydande del av demografin god tillgång på breveter under många av årets månader.

Må så vara, jag kan ändå tycka att det är synd att varken Täby, Barkarby, Sundsvall eller Uppsala erbjuder en brevetserie efter midsommar.

Västerbottenbrevet 2018
ohellstrom sa:
Peth sa:
NLC sa:

Folk i min omgivning tycker redan att jag är galen som bilar 20 mil till Uppsala för att cykla en 200k i oktober för att sedan köra hem direkt efter avslutad runda.

Jag tycker personligen inte alls om när logistik tar mer tid än själva evenemanget. Den enkla lösningen är att cykla längre lopp ;)
Tveksamt om Peth cyklade 200k:aren på 4-5 timmar, vilket är vad logistiken borde tagit i anspråk :-)

Västerbottenbrevet 2018
ohellstrom sa:
Peth sa:
NLC sa:

Folk i min omgivning tycker redan att jag är galen som bilar 20 mil till Uppsala för att cykla en 200k i oktober för att sedan köra hem direkt efter avslutad runda.

Jag tycker personligen inte alls om när logistik tar mer tid än själva evenemanget. Den enkla lösningen är att cykla längre lopp ;)
Fast om logistiken består i att cykla till evenemanget borde det väl vara OK!? Har för mig att det fanns ett par galningar som gjorde något i den stilen i somras i södra delen av landet. ;-)

Västerbottenbrevet 2018
ooms sa:
ohellstrom sa:
Peth sa:
NLC sa:

Tveksamt om Peth cyklade 200k:aren på 4-5 timmar, vilket är vad logistiken borde tagit i anspråk :-)

Nog för att han har lite klipp i benen, men sååå snabb är han inte!

Västerbottenbrevet 2018
ohellstrom sa:
Peth sa:
NLC sa:

Det är ju det som är problemet! De längre loppen går ju ohemult tidigt på året, eller så är de inställda. Och ska jag ta mig till södraste Sverige så tar logistiken än längre tid och jag blir tvungen att cykla sinnessjukt långt.

Västerbottenbrevet 2018
Bengt-re sa:
ooms sa:
ohellstrom sa:
Peth sa:
NLC sa:

Nog för att han har lite klipp i benen, men sååå snabb är han inte!

Verkligen inte! Jag jobbar i den långsamma delen av skalan.

Västerbottenbrevet 2018
GoranS sa:
mmmrrrr sa:
Jeppe_E sa:
Granman sa:
Tänkte i och med detta på en annan sak: ostbreveter – att man medelst randonnécykling uppsöker ett antal lokala osttillverkare och stämplar hos dem. Det borde ju om något vara breveter trogna det franska ursprunget? Aktualiserar dock språkfrågorna om en eller ett ost, liksom en eller ett brevet. Ett ostbrevet? Kan man ju fundera på medan man cyklar.

Milslukarens västkustrunda 600k är en ostrunda. Man passerar Kvibille Mejeri, förvisso ganska tidigt på morgonen (om man nu cyklat hela natten) men dock.

En västrunda som är en ostrunda? Förvirringen är total.
Du är säker på att det inte är en sydvästrunda?

Sydvästrundor cyklas bara i regn.

Västerbottenbrevet 2018
ooms sa:
Det där är inte ostkaka, småländsk mandelgröt vore ett bättre namn!
Riktig ostkaka görs i Hälsingland.
Med tanke på att ostlöpe ingår tycker jag att ostkaka inte är ett helt missvisande namn. Enligt http://blog.svd.se/historia/2013/11/17/ostkakans-historia-2/ så förefaller det ha förekommit ostkaka länge i både Småland och Hälsingland så det är nog mer en fråga om tycke och smak vilket som föredras snarare än att någon variant skulle vara mer "rätt" än den andra till följd av tradition.

Västerbottenbrevet 2018
Jocke77 sa:
NLC sa:
Omöjligt. Man äter alltid två.

Två? Isf vill jag veta vilken mängd "en ostkaka" har? Jag köpte nämligen en Frödinge julostkaka igår och den är på 750 gr, om någon äter två bjuder jag :-)

GoranS sa:
Hm, nog för att jag gillar ostkaka, men 1,5 kg får man nog anstränga sig rätt bra om man ska få i sig i "ett svep" även om man skippar grädde och andra tillbehör.

Testade att äta en 750 grams julostkaka igår. Får medge att det blev rätt mastigt som efterrätt, men ska nog inte vara några problem om man bara skippar att äta middag innan.

Västerbottenbrevet 2018
NLC sa:
Jocke77 sa:
NLC sa:
Omöjligt. Man äter alltid två.

Två? Isf vill jag veta vilken mängd "en ostkaka" har? Jag köpte nämligen en Frödinge julostkaka igår och den är på 750 gr, om någon äter två bjuder jag :-)

GoranS sa:
Hm, nog för att jag gillar ostkaka, men 1,5 kg får man nog anstränga sig rätt bra om man ska få i sig i "ett svep" även om man skippar grädde och andra tillbehör.

Testade att äta en 750 grams julostkaka igår. Får medge att det blev rätt mastigt som efterrätt, men ska nog inte vara några problem om man bara skippar att äta middag innan.
Kvantitet tillbehör?

Tillbaka
Topp