Västgötaloppet

julgus

Aktiv medlem
Västgötaloppet
Värken från Velothon, Stockholm har inte gått ur benen än men jag har precis anmält mig till Västgötaloppet den 26/9. Så, vad väntas mig? Tips? Vad är en respektabel tid?

Västgötaloppet
Det var väldigt mycket grusväg förra året. Det fick de kritik för som de verkar ha tagit åt sig. Det lovas 40% mer stig i år - vad det egentligen innebär vet jag inte för det som de kallade stig förra året var oftast bara hjul/traktorspår i skogen.

Annars var det ett fint lopp som klart fick hjälp av väldigt fint septemberväder. Rätt tuff start med mycket uppåt rätt länge.

I vanlig ordning går det lite uppför i slutet men inget man behöver spara kraft till.
Snabbt lopp.

Västgötaloppet
De påannonserade just detta:
http://www.langloppscupen.se/nyheter/infor-vastgotaloppet-2015__594

Vilket verkar stämma överens med det du skrev.

Raggamuffin skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var väldigt mycket grusväg förra året. Det
> fick de kritik för som de verkar ha tagit åt
> sig. Det lovas 40% mer stig i år - vad det
> egentligen innebär vet jag inte för det som de
> kallade stig förra året var oftast bara
> hjul/traktorspår i skogen.
>
> Annars var det ett fint lopp som klart fick hjälp
> av väldigt fint septemberväder. Rätt tuff start
> med mycket uppåt rätt länge.
>
> I vanlig ordning går det lite uppför i slutet
> men inget man behöver spara kraft till.
> Snabbt lopp.

Västgötaloppet
Första 2.5 milen är riktigt tråkiga långa raka grusvägar sedan blir det bättre och avslutningen är riktigt bra. Inte mycket teknisk terräng men fysiska utmaningar finns det gott om många höjdmeter.... Störst lungor vinner!

Västgötaloppet
Låter kul! Lite initialt grusrally gör inget! Bra, då får jag toppa konditionen fram till den 26:e!

jika skrev:
> Första 2.5 milen är riktigt tråkiga långa raka
> grusvägar sedan blir det bättre och avslutningen
> är riktigt bra. Inte mycket teknisk terräng men
> fysiska utmaningar finns det gott om många
> höjdmeter.... Störst lungor vinner!

Västgötaloppet
Förra året var det cirka 3 km singletrack på slutet, så 40% mer är inte så mycket :D Som mtb-lopp var det tämligen värdelöst. Om man nu gillar stigar och inte grus/traktorspår dvs.

Västgötaloppet
Ska vara betydligt mer stig i år. Lite skogsväg är bara trevligt så länge man inte är otränad. Om det inte hade krockat med torpracet hade jag varit med.

Västgötaloppet
Imorgon smäller det! Ganska många anmälda - typ 500 vid snabbt överslag!
Vädret ska bli kalas! Vilken fest! Återkommer med bilder o video!

Västgötaloppet
Jag är redo!! :-)
20150925_140748.jpg

Västgötaloppet
Inställd på grurvägsrally i Västgötaloppsdebuten efter vad som skrivits här blev jag verkligen positivt överraskad.
Ingen Snapphanetur eller Ränneslätt men absolut ingen Cykelvasa heller!
Väldigt kuperst och faktiskt en hel del mindre skogsväg och singeltrack mestadels svagt utför vilket gav en härlig fartupplevelse.
Rullade in på 3.19. Ingen aning om det är bra eller dåligt men känner mig iallafall sjukt nöjd med dagen.
Eloge till alla som har en del i arrangemanget!

Västgötaloppet
Jag blev också positivt överraskad, lyssnade man på de som kört förra året, så hade de lyckats väl med att slaska in lite mer stig och bök. Visst var det mycket grus, men stigarna som det bjöds på var ju i de flesta riktigt roliga, och härliga backar. 3.13 för mig, och nu ska mina knän och rygg få välbehövlig r'n'r. Fin stad, bra väder, mysig bana och ett trevligt avslut på årets cup!

Prel. resultat finns för övrigt på deras hemsida nu
http://www.vastgotaloppet.se/cykel/resultat-2/

Senast ändrad:
Västgötaloppet
Hatade banan förra året, älskade den i år! Och ja, jag blev lika trött i år.
Lite härliga lerpartier och en del fin singeltrack. Och på slutet det steniga stigpartiet var underbart fast man hade kramp i bägge benen. Kraftledningsgatan på slutet var ju mindre kul.
Bra arrangerad avslutning på Långloppscupen. Rullade in på 3,04

Västgötaloppet
Arrangemanget är kanon. Där har ett par av de andra att lära imho.
Bättre med stig i år men visst, det är inte mycket. Å andra sidan är inte långloppen några stiglopp heller.

Gillade det i år, mycket upp och ner hela tiden.
Av alla långlopp i år har jag lyckats punka här och på vasan..

Västgötaloppet
Tycker att det var ett riktigt bra långlopp. Mycket bättre än förra året men bra avvägning av stig, lera grusvägar, uppför, nedför och sköna sista 4 km så man kunde ta ut det där lilla sista.
Proffsigt arr. och bra flöde vid medalj, chip, bulle/vatten, matpåse efter målgång. Kalasväder var det oxå. Blir till att boka in även nästa år.

Västgötaloppet
Tyckte det kändes som 90% uppför,men så ser det ju ut i Ulricehamn :) Ryggen kände man av samt kramp direkt efter målgång. Inte så värst nöjd med tiden och det kändes inte 100 innan start, men vafan glad att jag var där och kötta!

Nu blir det hårdträning i Vinter med dubbdäck så ses vi 2016 när allt drar igång igen ?

Västgötaloppet
Öijer skrev:
> Filmtajm!
>

Bra rapportering där :) Men det såg lika stiglöst ut som förra året tycker jag...

Västgötaloppet
Det VAR mycket grusväg/skogsväg.Fredrik.
Dock kan det enl mig inte jämföras med Cykelvasan.
De många och backiga skidspårsavsnitten tyckte iallafall jag var trevliga om än mer fysiskt än tekniskt utmanande.

Västgötaloppet
Bra film.. ta gärna med mer bröt, vore kul att se hur ni bättre attackerar detta, skaket till trots.

Jag slet hund på loppet, brände benen tidigt för att krokna på slutet. Kronkramp tillsammans med några andra i kraftledningsgatan blev resultatet...

När jag stod där med kramp kom fö en skåning cyklande som på högljudd bred skånska lovade att göra upp med vederbörande som var ansvarig för bansträckningen... lite roligt mitt i misären

Tyckte att brötet på slutet blev för mycket...

Västgötaloppet
Om du kollar min Youtube-kanal så hittar du Lidingöloppet MTB, Mörksuggejakten och Finnmarksturen oredigerade.
Idag ska jag köra Hackmora MTB Uphill, blir nog en film även därifrån.

Tillbaka
Topp