Västgötaloppet

Hexagon

Ny medlem
Västgötaloppet
Vad har happy för erfarenheter utav Västgötaloppet? Hur är banan,kan tänka mig att det är mycket backar med tanke på hur Ulricehamn ser ut.
Jag ska köra loppet i år,min första "tävling" någonsin så har lite små ångest såhär drygt 2 månader innan.

Västgötaloppet
Hej!

Jag tyckte det loppet var svinjobbigt. Precis som du säger det är mycket backar. Den är inte speciellt svår rent tekniskt men det gäller att vara ordentligt vältränad om man ska kunna ha kul. 100-150 mil stigcykling i benen så fixar man det galant.

Västgötaloppet
Där är en del backar men inte så att det gör loppet extremt i Långloppssynvikel. Där är inte fler backar än t.ex. Finnmarksturen som gick igår. Det är väl ungefär 1000hm totalt. Startbacken är lång dock. Men det är ju bra för det sträcker ut fältet. Annars är Västgötaloppet det mest otekniska i Långloppscupen, dvs minst andel singletrack. Fast arrangörerna lägger till lite mer singletrack varje år.

Västgötaloppet
Nä jag menar väl mer att om du bara ska köra för det är kul och din hoj är trampeffektiv nog för att den ska vara rolig att köra ett långlopp som är mycket grusväg med hög snittfart så går det utmärkt.
Om du vill hävda dig i H30/40 och är missnöjd om du inte kommer topp 20 så får du nog se dig om efter en ny båge :)

Oavsett så är väl en 29" en utmärkt hoj att komplettera ett cykelstall som redan har en Endurojonne.

Västgötaloppet
Man borde alltså kunna köra loppet på en cykelcross också då? I motionsklass dvs. Om det inte är särskilt tekniskt och mycket grusväg, då borde det väl funka tänker jag. Eller har arrangören något mot bockstyre?

Västgötaloppet
Nej, ingen bra idé... alldeles för stökigt för en cx... anser jag.
bellasoda sa:
Man borde alltså kunna köra loppet på en cykelcross också då? I motionsklass dvs. Om det inte är särskilt tekniskt och mycket grusväg, då borde det väl funka tänker jag. Eller har arrangören något mot bockstyre?

Västgötaloppet
Raggamuffin sa:
Nä jag menar väl mer att om du bara ska köra för det är kul och din hoj är trampeffektiv nog för att den ska vara rolig att köra ett långlopp som är mycket grusväg med hög snittfart så går det utmärkt.
Om du vill hävda dig i H30/40 och är missnöjd om du inte kommer topp 20 så får du nog se dig om efter en ny båge :)

Oavsett så är väl en 29" en utmärkt hoj att komplettera ett cykelstall som redan har en Endurojonne.

Jaha, ja! Då förstår jag vad du menar. Nej, några sådana mål finns absolut inte!

Ja, något för framtiden kanske :)

Västgötaloppet
Konkret sa:
julgus sa:
bellasoda sa:

Även med 45 mm däck?

Jag har ett par 42 mm däck att använda, och jag är ju rätt sugen... :)

Västgötaloppet
Allt går väl.. men som jag kommer ihåg det så var det ganska stökigt på några sektioner. Flera som jag pratade med efteråt var ganska upprörda över att det blivit så stökigt jmf med för 2 år sedan. Kan inte bedöma detta då jag inte körde det 2014 men som sagt flera påtalade detta. Loppet fick fö kritik initialt för att vara för enkelt vilket de alltså ändrade på till förra året. Enligt deras hemsida så baseras årets bana på förra med några mindre ändringar.
Men en lätt cx har man fördel av uppför o nedför så... blir det för stökigt kan du ju springa med den istället.

Konkret sa:
julgus sa:
bellasoda sa:

Även med 45 mm däck?

Västgötaloppet
Jo, men det var som sagt flera som tyckte detta.. men det får stå för dem...
Om jag jämför med Engelbrekt & Finnmarksturen nu senast så har jag för mig att vissa sektioner av Västgötaloppet var aningen mer stökiga. Men då körde jag på ht, nu kör jag på fs och det är ju då milsvidd skillnad i hur man upplever loppet.

Johan1978 sa:
julgus sa:
Flera som jag pratade med efteråt var ganska upprörda över att det blivit så stökigt jmf med för 2 år sedan...
Men herregud det är ju ett mountainbikelopp vi kör :P Inte grusvägsmaraton.

Västgötaloppet
Västgöta är överlägset mest lättåkta loppet och även fast man la till en del stigar förra året så känns det mer som gravelrejs än MTB. Tyvärr.

Västgötaloppet
Festligt hur man kan uppfatta samma lopp på olika sätt.. säger inte att jag har rätt eller fel... Men loppet är stöpt i ungefär samma form som alla andra lopp i långloppscupen.. de flesta hittar något i dem som de är bra på. Men cx vette faen.. de som tom kört cv på cx är väl kanske inte helt nöjda med valet efter en 7-8 mil...

Just detta lopp vet jag inte om jag kör, lutar mer åt 75km Bockstensturen alt 100km.. 10mil o kanske riktigt blött o jävligt.. misär... trevligt..

Västgötaloppet
julgus sa:
Festligt hur man kan uppfatta samma lopp på olika sätt.. säger inte att jag har rätt eller fel... Men loppet är stöpt i ungefär samma form som alla andra lopp i långloppscupen.. de flesta hittar något i dem som de är bra på. Men cx vette faen.. de som tom kört cv på cx är väl kanske inte helt nöjda med valet efter en 7-8 mil...

Just detta lopp vet jag inte om jag kör, lutar mer åt 75km Bockstensturen alt 100km.. 10mil o kanske riktigt blött o jävligt.. misär... trevligt..

Okej,tja det finns väl inget annat att göra än att bita ihop och träna. Har anmält mig till 70km motion,men har aldrig cyklat mer än 45-50 km i stöten så lär bli intressant det här..

Västgötaloppet
Västgötaloppet är, enligt mig, precis som andra långlopp skitkul. Alla lopp har sin egen charm, och variationen mellan stig och grus, platt och uppför, är det fina med konceptet. Västgötaloppets mer specifika drag kontra andra lopp, är väl lite som andra redan nämnt att det är relativt lättåkt rent tekniskt, men med en hel del härligt slitiga backar. Vackert och skön atmosfär, precis som alla andra långlopp (de jag kört åtminstone).

Folk på Happy är så inåt helvete snabba med att berätta för andra vad som minsann är 'riktig MTB' och inte. Jag gillar tävlingsformen och det finns tydligen ganska många andra som också gör det. Och ändå så kör jag till vardags en hel del massa förbaskat tekniskt stök. Mitt råd till dig: träna lite blandat av stig, långkörare och backar, så ska du se att du får en rolig upplevelse oavsett ambitionsnivå :)

Västgötaloppet
Loftberg sa:
Mitt råd till dig: träna lite blandat av stig, långkörare och backar, så ska du se att du får en rolig upplevelse oavsett ambitionsnivå :)

De flesta med lite högre ambitionsnivå hamnar lätt på precis den typen av träning eftersom den är effektiv. Men inte fasiken gör det att det blir rolig rejsing. Stora klungor och lite avvaktande åkning. Tittar man även i resultatlistan från senaste åren ser man en trend med att många lvg-åkare placerar sig bra.

Bryter man av med mer stig (behöver verkligen inte vara teknisk) så blir det ett helt annat typ av rejs och framförallt så är det roligare åkning. Jämför tex med Billingeracet eller Lida Loop. Men jag förstår väl samtidigt att lopp som CV och Västgötaloppet är trevligt för den breda massan, precis som arrangörerna för Västgötaloppet vill åt. Man har tidigare uttalat sig att man vill vara motsatsen till Billingeracet.

Västgötaloppet
Träna backintervaller tills du kräks.... Och så lite till. 2015 fanns inga avsnitt som jag skulle kalla tekniskt... Styrka och uthållighet är det som krävs.

Västgötaloppet
Det är enligt TS dennes första lopp. Då menar jag på att med lagom dos träning och förberedelse blir det, mest troligt, ett roligt lopp oavsett ambitionsnivå. Lite tidigt att börja jämföra lopp åt någon som inte kört något annat än.

Västgötaloppet
som nybörjare... bara så jag förstår.. då finns det inga sektioner i något långlopp du kallar tekniskt eller?
Mart24speed sa:
Träna backintervaller tills du kräks.... Och så lite till. 2015 fanns inga avsnitt som jag skulle kalla tekniskt... Styrka och uthållighet är det som krävs.

Västgötaloppet
Har inte kört så många lopp men Ränneslättsloppet är mer tekniskt. Göteborgsgirot är mycket tekniskt på sina ställen och man får vara rena bergsgeten för att ta sig upp och ner. Västgötaloppet är det bara att trampa utan några större hinder vad jag kan minnas. Gott om jobbiga backar finns det..

Västgötaloppet
Det finns olika dimensioner av tekniskt. Det kan vara en stenkista, som man med nöd och näppe klarar i 5 km/h - eller en snabb kurva på grusväg, som man kör med hjärtat i halsgropen i 35 km/h.. Båda kräver teknik och träning för att klaras på bästa sätt.

Västgötaloppet är (vad jag minns) ingen bana som utmanar tekniken på något speciellt vis. Däremot är den rätt utmanande för pannbenet med osedvanligt trista grusvägar och en ganska jobbig sista mil på mestadels rätt oharmonisk singletrack.

Västgötaloppet
jag körde 2014 på en Spectral 29:a med original conti däck (2,4") på. Hade jag kört i år så hade jag valt ett annat, smalare däck men annars var det inga problem att köra på en AM-hoj. Som tidigare sagts, jobbig början och avslut, jag var inte beredd på den sista stigningen...

Västgötaloppet
bakhjul sa:
Däremot är den rätt utmanande för pannbenet med osedvanligt trista grusvägar och en ganska jobbig sista mil på mestadels rätt oharmonisk singletrack...
+1 på den. Skrattar fortfarande åt gubben som strax bakom mig svor som en borstbindare sista kilometrarna singletrack och förbannade sin egen tekniska uselhet. Härlig självinsikt!

Västgötaloppet
Det var inte han som skulle söka upp ansvarig för banan också... han skulle ha ett allvarligt snack med honom! ;-)
Johan1978 sa:
bakhjul sa:
Däremot är den rätt utmanande för pannbenet med osedvanligt trista grusvägar och en ganska jobbig sista mil på mestadels rätt oharmonisk singletrack...
+1 på den. Skrattar fortfarande åt gubben som strax bakom mig svor som en borstbindare sista kilometrarna singletrack och förbannade sin egen tekniska uselhet. Härlig självinsikt!

Västgötaloppet
Hojdmeter.png

Hittade denna banprofil. Starten ser brutal ut med närmre 200 rakt upp. Slutet däremot verkar lite lugnare. Kollade tider från förra året o ser ut att ligga i linje tempomässigt med många andra lopp i cupen. Sista loppet för året o tar jag mig igenom har jag fixat alla 9. Ska bli skönt med lite semester :) de större stigningen; går de på asfalt, grus eller stig?

Västgötaloppet
Det är blandat, den första är iaf på asfalt.. en av de senare i en ledningsgata är stig (där stod jag fö förra året med dubbelkramp tillsammans med några andra - vi bara skrattade åt eländet!)

När jag ser den profilen är jag ganska glad att jag inte kan köra i år...

Västgötaloppet
julgus sa:
... en av de senare i en ledningsgata är stig (där stod jag fö förra året med dubbelkramp tillsammans med några andra - vi bara skrattade åt eländet!) ...
Minns den mycket väl. Fick ta det EXTREMT försiktigt och vinkla foten helt rätt i pedalen för att inte superkrampa.

Västgötaloppet
Niklas_T sa:
O jag dom trodde det skulle bli en lugn o fin avslutning på säsongen.

Om du skulle låta bli att köra så vansinnigt snabbt hela tiden (jag har nog följt din framfart i H Motion under året) och tog det lite mera softish (som jag t.ex.) så kan det bli en skön tur. :-)

Men vad då "uppför sista milen"?
Höjdprofilen tycker jag ser annorlunda ut.
Jo en liten knix där, precis mitt emellan 62 och 78 men inte en hel mil.
Men om det är brant uppför i en ledningsgata i slutet av ett grusvägshetslopp så är det väl lätt att krampa, antar jag.

Västgötaloppet
Körde loop 2 i söndags. Jag tror att man kommer få en del problem om man är utpräglad landsvägscyklist. Min cykelkompis svor ganska mycket... ;)
Jag har inte kört loppet innan men det har lagts till en hel del singletrack på målområdet och den skall köras två ggr. Så räkna med den stig som var förra året + lite till överallt på loppet + ca 5km * 2 i målområdet (Lassalyckan).

Sedan var det några transportsträckor också och tack och lov för dessa, annars hade man aldrig kommit i mål.

(Jag är ganska orolig för köbildning på singletracken, sedan drar landsvägcyklisterna ifrån när det är lättåkt sedan är de i vägen igen... Vet inte hur befogad denna oro är?)

Senast ändrad:
Västgötaloppet
Jag ska köra hela banan till helgen. Som landsvägscyklist så blir jag riktigt rädd att du har helt rätt!
För oss gäller det att ta startbacken på ett bra sätt och komma först till stöket, dra ifrån på det lättåkta och köra med armbågarna utåt på slutet! Lova att du inte kör om...

Västgötaloppet
drjoshua sa:
Jag ska köra hela banan till helgen. Som landsvägscyklist så blir jag riktigt rädd att du har helt rätt!
För oss gäller det att ta startbacken på ett bra sätt och komma först till stöket, dra ifrån på det lättåkta och köra med armbågarna utåt på slutet! Lova att du inte kör om...
Just jag kommer nog inte vara så farlig så jag kan nästan lova det. Kör i motionsklassen. Men jag har lite svårt att se att en landsvägscyklist ska vinna tävlingen?
Om jag hinner så kör jag loop 1 i helgen.

Västgötaloppet
Det är uppmärkt och körbart. Man får passa sig lite kring Lassalyckan bara för det är mycket arbetsfordon där som förbereder skidspåren inför vinterns världscuptävling. Bla. är det på ett par ställen där det är djupa diken tvärs över single tracken.

Västgötaloppet
Jämnförde årets bana med förra året och ser att det är en hel del ändringar i looparna. Gamla loop1 har man vänt körordingen på och lagt den som loop2. Så nu kommer "sista milen uppför" redan vid ca 25 km. Den branta kramp-ledningsgatan vet jag inte när den blir. Men det skall bli kul att köra i gamla "hemstaden" igen.

Västgötaloppet
Har kört hela årets bana. Den går inte att jämföra med förra årets bana. Det är stora förändringar.

Efter startbacken (samma som tidigare) svänger man direkt mot stadion. Första stökpartiet kommer vid stadion.

Förra årets loop 2 är nu huvuddelen på den inledande 40 km slingan fast början och slutet är ändrad. Single track har lagts till lite här och där.

Loop 2 är helt annorlunda. Även om den går i markerna för förra årets loop 1. Man kör åt andra hållet men det har lagts till mängder med skogsväg och stig.

Runt stadion har det anlagts grusstigar som är jättekul att köra. Tekniska men körbara. Jag häpnas över hur mycket grus som körts ut i skogen och lagts som smala slingrande stigar. Här går det inte att köra om.

Mycket av det singletrack som lagts till är uppför eller svagt uppför.

Hela banan är cyklingsbar. Inga omöjliga stökpartier. Även en motionär som jag kan köra dom. Stökpartier är främst fysikt jobbiga.

Årets bana är väsentligt fysiskt tuffare men jättekul att köra!

Körde på ca 4h i fjol. Det kommer ta mer tid i år.

Västgötaloppet
pellepluttplutt sa:
Har kört hela årets bana. Den går inte att jämföra med förra årets bana. Det är stora förändringar.

Efter startbacken (samma som tidigare) svänger man direkt mot stadion. Första stökpartiet kommer vid stadion.

Förra årets loop 2 är nu huvuddelen på den inledande 40 km slingan fast början och slutet är ändrad. Single track har lagts till lite här och där.

Loop 2 är helt annorlunda. Även om den går i markerna för förra årets loop 1. Man kör åt andra hållet men det har lagts till mängder med skogsväg och stig.

Runt stadion har det anlagts grusstigar som är jättekul att köra. Tekniska men körbara. Jag häpnas över hur mycket grus som körts ut i skogen och lagts som smala slingrande stigar. Här går det inte att köra om.

Mycket av det singletrack som lagts till är uppför eller svagt uppför.

Hela banan är cyklingsbar. Inga omöjliga stökpartier. Även en motionär som jag kan köra dom. Stökpartier är främst fysikt jobbiga.

Årets bana är väsentligt fysiskt tuffare men jättekul att köra!

Körde på ca 4h i fjol. Det kommer ta mer tid i år.
Låter som en rolig mix helt klart. Hoppas bara att förkylningen jag dratt på mig nu ska hinna avta innan helgen så att min debut inte störs..Känns sådär att inte kunna cykla i dagarna som jag hade tänkt.

Tillbaka
Topp