Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
bellasoda sa:Man borde alltså kunna köra loppet på en cykelcross också då? I motionsklass dvs. Om det inte är särskilt tekniskt och mycket grusväg, då borde det väl funka tänker jag. Eller har arrangören något mot bockstyre?
Raggamuffin sa:Nä jag menar väl mer att om du bara ska köra för det är kul och din hoj är trampeffektiv nog för att den ska vara rolig att köra ett långlopp som är mycket grusväg med hög snittfart så går det utmärkt.
Om du vill hävda dig i H30/40 och är missnöjd om du inte kommer topp 20 så får du nog se dig om efter en ny båge :)
Oavsett så är väl en 29" en utmärkt hoj att komplettera ett cykelstall som redan har en Endurojonne.
julgus sa:Nej, ingen bra idé... alldeles för stökigt för en cx... anser jag.
bellasoda sa:Man borde alltså kunna köra loppet på en cykelcross också då? I motionsklass dvs. Om det inte är särskilt tekniskt och mycket grusväg, då borde det väl funka tänker jag. Eller har arrangören något mot bockstyre?
Konkret sa:julgus sa:Nej, ingen bra idé... alldeles för stökigt för en cx... anser jag.
Även med 45 mm däck?
Konkret sa:julgus sa:Nej, ingen bra idé... alldeles för stökigt för en cx... anser jag.
Även med 45 mm däck?
Men herregud det är ju ett mountainbikelopp vi kör :P Inte grusvägsmaraton.julgus sa:Flera som jag pratade med efteråt var ganska upprörda över att det blivit så stökigt jmf med för 2 år sedan...
Johan1978 sa:Men herregud det är ju ett mountainbikelopp vi kör :P Inte grusvägsmaraton.julgus sa:Flera som jag pratade med efteråt var ganska upprörda över att det blivit så stökigt jmf med för 2 år sedan...
julgus sa:Festligt hur man kan uppfatta samma lopp på olika sätt.. säger inte att jag har rätt eller fel... Men loppet är stöpt i ungefär samma form som alla andra lopp i långloppscupen.. de flesta hittar något i dem som de är bra på. Men cx vette faen.. de som tom kört cv på cx är väl kanske inte helt nöjda med valet efter en 7-8 mil...
Just detta lopp vet jag inte om jag kör, lutar mer åt 75km Bockstensturen alt 100km.. 10mil o kanske riktigt blött o jävligt.. misär... trevligt..
Loftberg sa:Mitt råd till dig: träna lite blandat av stig, långkörare och backar, så ska du se att du får en rolig upplevelse oavsett ambitionsnivå :)
Mart24speed sa:Träna backintervaller tills du kräks.... Och så lite till. 2015 fanns inga avsnitt som jag skulle kalla tekniskt... Styrka och uthållighet är det som krävs.
+1 på den. Skrattar fortfarande åt gubben som strax bakom mig svor som en borstbindare sista kilometrarna singletrack och förbannade sin egen tekniska uselhet. Härlig självinsikt!bakhjul sa:Däremot är den rätt utmanande för pannbenet med osedvanligt trista grusvägar och en ganska jobbig sista mil på mestadels rätt oharmonisk singletrack...
Johan1978 sa:+1 på den. Skrattar fortfarande åt gubben som strax bakom mig svor som en borstbindare sista kilometrarna singletrack och förbannade sin egen tekniska uselhet. Härlig självinsikt!bakhjul sa:Däremot är den rätt utmanande för pannbenet med osedvanligt trista grusvägar och en ganska jobbig sista mil på mestadels rätt oharmonisk singletrack...
Minns den mycket väl. Fick ta det EXTREMT försiktigt och vinkla foten helt rätt i pedalen för att inte superkrampa.julgus sa:... en av de senare i en ledningsgata är stig (där stod jag fö förra året med dubbelkramp tillsammans med några andra - vi bara skrattade åt eländet!) ...
Niklas_T sa:O jag dom trodde det skulle bli en lugn o fin avslutning på säsongen.
Just jag kommer nog inte vara så farlig så jag kan nästan lova det. Kör i motionsklassen. Men jag har lite svårt att se att en landsvägscyklist ska vinna tävlingen?drjoshua sa:Jag ska köra hela banan till helgen. Som landsvägscyklist så blir jag riktigt rädd att du har helt rätt!
För oss gäller det att ta startbacken på ett bra sätt och komma först till stöket, dra ifrån på det lättåkta och köra med armbågarna utåt på slutet! Lova att du inte kör om...
Såg precis på Strava att vi möttes på på stadion ungefär när du gick ut på loop 2. Du är snabb... :)jika sa:Är banan uppmärkt? Är det tillåtet att träna på alla delar eller finns det restriktioner pga markägare likt tidigare år?
Johan1978 sa:Finns den nya sträckningen som karta någonstans? T.ex Strava-länk?
Låter som en rolig mix helt klart. Hoppas bara att förkylningen jag dratt på mig nu ska hinna avta innan helgen så att min debut inte störs..Känns sådär att inte kunna cykla i dagarna som jag hade tänkt.pellepluttplutt sa:Har kört hela årets bana. Den går inte att jämföra med förra årets bana. Det är stora förändringar.
Efter startbacken (samma som tidigare) svänger man direkt mot stadion. Första stökpartiet kommer vid stadion.
Förra årets loop 2 är nu huvuddelen på den inledande 40 km slingan fast början och slutet är ändrad. Single track har lagts till lite här och där.
Loop 2 är helt annorlunda. Även om den går i markerna för förra årets loop 1. Man kör åt andra hållet men det har lagts till mängder med skogsväg och stig.
Runt stadion har det anlagts grusstigar som är jättekul att köra. Tekniska men körbara. Jag häpnas över hur mycket grus som körts ut i skogen och lagts som smala slingrande stigar. Här går det inte att köra om.
Mycket av det singletrack som lagts till är uppför eller svagt uppför.
Hela banan är cyklingsbar. Inga omöjliga stökpartier. Även en motionär som jag kan köra dom. Stökpartier är främst fysikt jobbiga.
Årets bana är väsentligt fysiskt tuffare men jättekul att köra!
Körde på ca 4h i fjol. Det kommer ta mer tid i år.