Jag tycker tvärtom. Sätt det mjukaste däcket fram och kör med ett hårdare bak. 60a funkar bak i skogen. Bättre grepp än mycket annat krafs ändå.
Scott Nitrous i 75/65 är rätt mysiga också. Lite snabbare och smidigare än mina High Rollers. Samtidigt är klättergreppet bättre. (Väldigt förvånande med tanke på det tänkta användningsområdet, inte.) Tyvärr jävligt veka sidoväggar. Egentligen ett bättre stigdäck än HighRollersarna mao.
Får se vad jag provar härnäst. Halo Choirmaster kanske.
Ang. sitta eller stå. Gör det som funkar för dig, det finns ingen sanning eftersom förutsättningarna alltid är olika. Jag brukar inte orka trampa längre när det blir problem med greppet ståendes. Det går alltid att vålda på och trampa upp med bakhjulet lite spinnande a la enduro om det inte är riktigt jävla jobbigt underlag typ rullgrus, men då brukar jag ändå inte komma upp. :P
Viktigaste för att det ska funka med körningen i vätan är ändå rytmen/flytet i körningen. Hittar man inte flytet innebär det en massa onödiga accelerationer och inbromsningar och det är dessa som är problemet när det är halt. Bromsa inte in inför den där slemmiga rotmattan, bättre att bomba på och låta hojen bara flyta ovanpå rötterna. (Använd första roten för att hjälpa till med lyftet.) Brukar funka, funkar det inte märker du det genom att du förmodligen krockar med ett träd (är min erfarenhet iaf). Bromsa framförallt inte i kurvor.
Se greppet som lönekontot. För varje fartändring sväng etc./uttag, du gör finns det mindre grepp/pengar kvar på kontot. Efter varje slutförd manöver får du en ny löneutbetalning.
Efter att ha provat ett par olika däck under alla möjliga omständigheter tycker jag att däcken är underordnade tekniken även om bra däck alltid underlättar.
Finns alltid tillfällen när inga däck i världen hjälper som tex. när däcken "fastnar" mellan plankorna på en spång och man därmed tappar styrningen. Då är det bara att hålla i sig och åka med.
Och det var månadens seriösa inlägg, åter till blajjandet.