Våtgrepp

bernfort

Ny medlem
Våtgrepp
Min son har Bontrager bakdäck som ofta slinter på våta stenar och rötter när det går uppför.
Blev rådd av handlaren att köpa Nobby Nic Evolution 2,25. Rackarns dyrt, men är det riktigt bra eller finns det bättre?

Våtgrepp
titta efter däck där durometern är angiven. 60 (maxxis) är hårt och 40 är tokmnjukt. Mjukt ger bättre grepp.

Stor luftvolym hjälper också om man utnyttjar den rätt genom att ha lägre tryck i däcket. Att pysa ut lite luft kan ge en enorm boost i grepp.

Våtgrepp
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> titta efter däck där durometern är angiven. 60
> (maxxis) är hårt och 40 är tokmnjukt. Mjukt ger
> bättre grepp.
>

Mjuka däck slits snabbare med va?

Våtgrepp
Är sketanöjd med mina Kenda Nevegal 26x2,35. Var ute i vätan i Sicklaskiftet idag, och de sög sig fast på sten och flathällar utan problem. Stor skillnad mot mina gamla Albertar.

Våtgrepp
På den hobbynivå jag befinner mig märker jag den största skillnaden om jag sitter eller står där sittandes ger mer tryck över bakdäcket och därmed mer grepp. Jag är fortfarande försiktig i partier med mycket sten, rötter eller träspångar. Är begreppet spångest bekant?

De som kör mycket och även har testat mycket kanske säger att det inte seplar någon roll om man sitter eller står om man har däck med bättre grepp än de jag har idag?

Med detta vill jag säga att jag fortfarande kör på allrounddäck men att jag har lite Schwalbevarianter (dock ej Nobby Nic) som ska testas i höst och vinter. Därefter kan jag komma med en personlig utvärdering.

Våtgrepp
Jag har testat Nobby Nics lite snabbt och var helnöjd. Körde på 2.4"-varianten men använde dem till allt från asfaltstransport till xc-turer och stockholmsdownhill. Greppade bra även i blötare underlag.

Våtgrepp
Jag har kört Fat Albert, Big Betty orc och Kenda Nevegal Stick-E. Kendorna har iofs lite mindre volym och slits snabbare men har tveklöst bäst grepp på allt jämfört med Schwalbedäcken och är ev. lite billigare.

Senast redigerad av en moderator:
Våtgrepp
Va glad jag blir att redan första inlägget talar om gummits egenskaper och inte bara produktnamn och mönster. Det är ju som att köpa bil på namnet eller formen! Hallå, kolla vad som sitter under huven också. :)

I fallet väta är det hårdhet och lufttryck i däcket som jag tycker gör mest. Maxxis brukar vara sköna och ange hårdheten på sina däck. Jag skulle tipsa om nåt däck, valfritt mönster och tjocklek, med hårdhet 42 från dem. Köp ett, sätt det bak på hojjen och se om ni tycker det är värt det ökade slitaget med ett mjukare däck. Det är en avvägning man tyvärr inte kommer undan., samma inom bilräcing juh. Bättre grepp men slits snabbare

En annan ingrediens i soppan är ju rundtramp. Lyckas man hålla kraften från bakdäcket mot backen konstant så slinter man inte lika ofta. Men... lättare sagt än gjort där antar jag. Generellt funkar det ju bättre att sitta när det handlar om bakdäcksgrepp uppför. Både med avseende på rundtramp och tyngdfördelning mellan hjulen. Orkar man sitta ner bör man göra det i halkiga uppförsbackar.

Lycka till!

Våtgrepp
Jag tycker tvärtom. Sätt det mjukaste däcket fram och kör med ett hårdare bak. 60a funkar bak i skogen. Bättre grepp än mycket annat krafs ändå.

Scott Nitrous i 75/65 är rätt mysiga också. Lite snabbare och smidigare än mina High Rollers. Samtidigt är klättergreppet bättre. (Väldigt förvånande med tanke på det tänkta användningsområdet, inte.) Tyvärr jävligt veka sidoväggar. Egentligen ett bättre stigdäck än HighRollersarna mao.

Får se vad jag provar härnäst. Halo Choirmaster kanske.

Ang. sitta eller stå. Gör det som funkar för dig, det finns ingen sanning eftersom förutsättningarna alltid är olika. Jag brukar inte orka trampa längre när det blir problem med greppet ståendes. Det går alltid att vålda på och trampa upp med bakhjulet lite spinnande a la enduro om det inte är riktigt jävla jobbigt underlag typ rullgrus, men då brukar jag ändå inte komma upp. :P

Viktigaste för att det ska funka med körningen i vätan är ändå rytmen/flytet i körningen. Hittar man inte flytet innebär det en massa onödiga accelerationer och inbromsningar och det är dessa som är problemet när det är halt. Bromsa inte in inför den där slemmiga rotmattan, bättre att bomba på och låta hojen bara flyta ovanpå rötterna. (Använd första roten för att hjälpa till med lyftet.) Brukar funka, funkar det inte märker du det genom att du förmodligen krockar med ett träd (är min erfarenhet iaf). Bromsa framförallt inte i kurvor.

Se greppet som lönekontot. För varje fartändring sväng etc./uttag, du gör finns det mindre grepp/pengar kvar på kontot. Efter varje slutförd manöver får du en ny löneutbetalning.

Efter att ha provat ett par olika däck under alla möjliga omständigheter tycker jag att däcken är underordnade tekniken även om bra däck alltid underlättar.

Finns alltid tillfällen när inga däck i världen hjälper som tex. när däcken "fastnar" mellan plankorna på en spång och man därmed tappar styrningen. Då är det bara att hålla i sig och åka med.

Och det var månadens seriösa inlägg, åter till blajjandet.

Våtgrepp
Mårten skrev:
> Efter att ha provat ett par olika däck under alla
> möjliga omständigheter tycker jag att däcken
> är underordnade tekniken även om bra däck
> alltid underlättar.

Rätt däck(och rätt lufttryck) gör underverk, skulle till och med våga sticka ut hakan och säga oavsett teknik.

Att köra en sträcka först med stenhårda 'plastdäck' och sedan med schyssta sulor är snudd på natt och dag, känner man dessutom att man inte litar på greppet så är risken att det omvandlar något roligt till en pina istället.

Men det finns väl kanske undantag med fantomer som kör lika bra oavsett däck?

Våtgrepp
42Hz: Det jag menade var att bra däck inte ersätter bra teknik. Det spelar ingen roll vad du har för däck om du inte kan utnyttja dom. Att bra däck underlättar för alla oavsett nivå är självklart, men bra teknik tar dig till nästa dimension.

Uttryckte mig kanske lite slarvigt och misstänker att poängen inte riktigt blev helt klar den här gången heller.

Förövrigt utgick jag ifrån att vi diskuterade däck med prislappar på 200kr och uppåt per däck? I den klassen finns inga direkt värdelösa däck. (Om man nu inte försöker köra slicks i lervälling men det kändes självklart att vi inte diskuterade sådana lustifikationer. :P)

Våtgrepp
Mårten skrev:
> Jag tycker tvärtom. Sätt det mjukaste däcket
> fram och kör med ett hårdare bak. 60a funkar bak
> i skogen. Bättre grepp än mycket annat krafs
> ändå.

bernfort skrev:
> Min son har Bontrager bakdäck som ofta slinter
> på våta stenar och rötter när det går
> uppför.

:)

Våtgrepp
Mårten skrev:
> 42Hz: Det jag menade var att bra däck inte
> ersätter bra teknik. Det spelar ingen roll vad du
> har för däck om du inte kan utnyttja dom. Att
> bra däck underlättar för alla oavsett nivå är
> självklart, men bra teknik tar dig till nästa
> dimension.

Det kan jag hålla med om. :)

Våtgrepp
Nobby Nic funkar bra. Racing Ralph därimot.. De förådde mig på en plan bergshäll under witch riden.. Pang sa de bara, rakt på höfften! Kanon däck på torrt underlag därimot =)

Våtgrepp
Kul med däcktrådar:)

Tänker köpa ngt av följande däck Hutchinson Python eller Nobby Nick snakeskin 2.25.
Vilket är bästa allrounddäcket, jag väger ca 85, cyklar HT , ofta "enduro", bombar gärna på om det ges tillfälle samt kör gärna ett motionslopp.

Kära expertis, vilket däck skall jag välja?

Tillbaka
Topp