Vatten i ramen?

tobot

Aktiv medlem
Vatten i ramen?
Nån annan som har problem med att det kommer in vatten i ramen? Var tvungen att ta bort dropperposten för att få ut allt, säkert 2 dl! Antar att det kommer in när jag tvättar cykeln. Lite orolig att lager ska paja när det skvalpar runt massa vatten. Ska det normalt sett finnas dräneringshål i ramen?

Vatten i ramen?
Vad har du för hoj? Min Specialized enduro har inget dräneringshål men jag brukar bromsa med frambromsen och putta upp den så den står på framhjulet i vinkel, då droppar det ur ena skruvhålet för kabelhållarna.

Vatten i ramen?
Om det är kolfiber skulle jag inte borra pga utgångshålet brukar bli mindre vackert.

Borde inte vattnet kunna tömmas genom de hål där vattnet kom in?

Vatten i ramen?
Jag har en Kona Process. Jag försökte tömma genom bulthålet för flaskfästet men fick inte ut allt. Borra känns ju lite läskigt :)

Vatten i ramen?
Ett klassiskt problem. De flesta cyklar har ett hål på lägsta punkten, undersida vevlagerröret. Om inte så borra ett litet hål där, ca 4 mm eller så.
När jag skulle byta vevlager på min ett år gamla De rosa så rann det ut en halv liter rostigt vatten och vevlagret var rostigt.
Nu har cyklen ett hål där. Vattnet kommer in bl a via sadelstolpen enl min LBS.

Vatten i ramen?
Min White 4Fat saknade också hål så det var gott om vatten där.
Borrade ett 4 mm hål. Ska vara minst 3 mm för ytspänningens skull, om jag fattat rätt. :)

frid!

Vatten i ramen?
Finns det en kabelguide fastskruvad på undersidan av vevlagerhylsan så kanske det går att använda en ihålig skruv eller annan specialskruv/nit? Ihåligheten kan kompletteras med något som låter vattnet komma ut och inte stänka in.

Senast ändrad:
Vatten i ramen?
Faema sa:
Ett klassiskt problem. De flesta cyklar har ett hål på lägsta punkten, undersida vevlagerröret. Om inte så borra ett litet hål där, ca 4 mm eller så.
När jag skulle byta vevlager på min ett år gamla De rosa så rann det ut en halv liter rostigt vatten och vevlagret var rostigt.
Nu har cyklen ett hål där. Vattnet kommer in bl a via sadelstolpen enl min LBS.

Sluta cykla i ☔

Vatten i ramen?
GurraG sa:
Inget problem att borra ett hål, typ 4-5mm, på undersidan av vevlagerhuset så vatten kan rinna ut - oavsett material !!
Säkert inget problem, men det är ju dumt att borra ett hål där om vattnet är någon annanstans.
På min Argon18 E112 tänkte jag göra just det, men jag frågade tillverkaren först. Tur var väl det för då fick jag veta att det egentligen fanns ett dräneringshål på kedjestaget men att det var ett mer eller mindre känt problem att det ibland satt igen av färg för att det var lite i minsta laget.
Hade jag borrat i vevlagerhuset hade jag inte fått ut en droppe vatten eftersom det inte var där vattnet var.

Vatten i ramen?
eketjall sa:
GurraG sa:
Inget problem att borra ett hål, typ 4-5mm, på undersidan av vevlagerhuset så vatten kan rinna ut - oavsett material !!
Säkert inget problem, men det är ju dumt att borra ett hål där om vattnet är någon annanstans.
På min Argon18 E112 tänkte jag göra just det, men jag frågade tillverkaren först. Tur var väl det för då fick jag veta att det egentligen fanns ett dräneringshål på kedjestaget men att det var ett mer eller mindre känt problem att det ibland satt igen av färg för att det var lite i minsta laget.
Hade jag borrat i vevlagerhuset hade jag inte fått ut en droppe vatten eftersom det inte var där vattnet var.

Oavsett så brukar lägsta punkten på en ram vara undersidan av vevlagerhuset och vatten från sadelrör mm brukar samlas där, det är ingen slump att många ramtillverkare (de flesta?) har ett dräneringshål där redan från början. Jag har byggt många cyklar i mina dar och finns det inget dräneringshål i vevlagerhuset på ramen så borrar jag ett utan kostnad, tror många kunder skulle tacka mig för det om de visste om det.

Vatten i ramen?
Marham sa:
Vad händer med bromsarna när man vänder cykeln upp o ner? Frågar helt seriöst för jag har inte hört att det är ett problem.
Det som kan hända är att bromshandtagen kan ta lite längre in ett tag efter en längre tid upp och ner om man inte har systemet luftat och felfritt avseende vätskan/oljan. Men det är ett övergående problem, och efter x antal bromsningar och minuter/timmar så brukar allt bli återställt igen.

Vatten i ramen?
Marham sa:
Vad händer med bromsarna när man vänder cykeln upp o ner? Frågar helt seriöst för jag har inte hört att det är ett problem.

Keep the rubber side down.
It is completely unacceptable to intentionally turn one’s steed upside down for any reason under any circumstances. Besides the risk of scratching the saddle, levers and stem, it is unprofessional and a disgrace to your loyal steed. The risk of the bike falling over is increased, wheel removal/replacement is made more difficult and your bidons will leak. The only reason a bicycle should ever be in an upside down position is during mid-rotation while crashing. This Rule also applies to upside down saddle-mount roof bars.23

Vatten i ramen?
GurraG sa:
eketjall sa:
GurraG sa:

Oavsett så brukar lägsta punkten på en ram vara undersidan av vevlagerhuset och vatten från sadelrör mm brukar samlas där, det är ingen slump att många ramtillverkare (de flesta?) har ett dräneringshål där redan från början. Jag har byggt många cyklar i mina dar och finns det inget dräneringshål i vevlagerhuset på ramen så borrar jag ett utan kostnad, tror många kunder skulle tacka mig för det om de visste om det.
Bara för att det är vanligt behöver det inte alltid vara så.
På Argon18 E112 finns inget utrymme för vatten att samlas under vevlagerhuset. Där är det solitt under metallhylsan.
E112.PNG

Dessutom var det tydligen inte helt ovanligt att hålet invändigt högre upp i sadelröret kunde sätta igen i tillverkningsprocessen.
Lite dålig QC med andra ord. Linern för vajern var däremot tät mot ramen så där lyckades det inte droppa ut något.

Vatten i ramen?
En gammal tråd, och det finns nyare men de är inte specifikt för MTB, så jag väljer denna ;-)

Har alltid fått mer eller mindre vatten i ramen, antingen efter riktigt blöta turer eller när cykeln tvättats, men aldrig brytt mig och aldrig haft några problem. MEN efter drygt en veckas cykling i trakterna kring Mora förra veckan men CV90 som avslutning så blev detta definitivt ett problem...
Dels mängden vatten men framförallt det klister till gegga som vi bitvis cyklade i i lördags (måste ha varit lika delar silt, lera, sand och karlsons klister). Jag har inte demonterat vevar och vevlager än men känner och hör att det definitivt behöver renoveras. Däremot märkte jag snabbt att syrlagren var illa åtgångna. Jag har plockat isär allt, plockat ur varenda kula ur lagren och monterat ihop igen och förhoppningsvis kommer det fungera ett tag till. Problemet är att om cykeln ligger ner eller liknande så hamnar allt vatten och skit framtill och rinner rakt ner till styrlagren.

Skall se om det går att få till bättre dränering eller hitta en position där skiten rinner ut bättre men nu var det flera dl i ramen (Top Fuel 9.9) ?

Tillbaka
Topp