Vatten inuti fälgarna

Tomiflipp

Medlem
Vatten inuti fälgarna
Gott folk,

Cyklar på ett par Miche Xpress varje dag till jobb och tillbaka. Ett par mils färdväg. Två gånger har jag fått in vatten inuti fälgarna, när det regnat. Upptäckt ett "klonkande" när jag kommit hem och lossat däck etc. Hur som haver undrar jag om någon annan har varit med om ett liknande problem? Är ingen hjulbyggare och har inte alldeles fördjupade kunskaper men har cyklat racer i många år och i en jävla massa regn. Aldrig varit med om att fälgen blivit vätskefylld.
(Framhjulet är okej)

Dåligt tätat?

Tacksam om ni har lust att dela med er av info eller upplysningar.
/ Johan

Vatten inuti fälgarna
Efter Vätternrundor i regn har jag haft vatten i både fälgar och i ramen. Ibland finns små dräneringshål i fälgen, ta loss hjulet och snurra/vrid så att vattnet hittar till dem. Annars är det bara att göra som bsandborgh skriver.

Vatten inuti fälgarna
Tack för svar. Har ingen anledning att misstro er, så det får bli däck av varje gång. Kanske har haft vatten i fälgarna förut, genom åren, men inte upptäckt det eller tänkt på det...

Vatten inuti fälgarna
Mina billiga Shimano-hjul har ett 2 mm hål i varje fälg, alldeles under bromsytan. Funkar bra för att bli av med vatten. Mina kolfiberhjul får alltid vatten i sig, både lvg och mtb, nu har jag tröttnat. Satte borren i dem igår och lät vattnet sippra ut.

En fråga: tror ni jag behöver försegla väggarna i hålet med epoxy eller liknande? Tänker att det annars skulle kunna suga i sig vatten och "ruttna" på sikt.
Fast å andra sidan tror jag knappast att kineserna håller på och kladdar med epoxy när de har borrat ekerhålen?!

Vatten inuti fälgarna
Däcken körs tubeless och är täta. Vattnet ligger i den andra håligheten. Det kommer in via ekerhålen, tydligen inte alls ovanligt om man använder brickor under nipplarna. Googla på Hunt-hjul t.ex.

Vatten inuti fälgarna
Förr-förr var det mest enkelbottnade fälgar, vilket inte är relevant här.
Edit, bra om man uppdaterar webbläsare innan svar...

Senast ändrad:
Vatten inuti fälgarna
Det bubblar från ekerhålen om man håller däck och fälg under vatten. Absurt eller inte, det är ganska svårt att argumentera mot det.

Jag har själva bara cyklat sen -95 nån gång, mest på egentillverkade hjul, och aldrig haft de här problemen, förrän jag började med kolfiberfälg och brickor under nipplarna. Uppenbarligen blir det inte tätt på samma sätt som om nippeln sitter direkt mot öljetten i en alu-fälg.

Jag börjar känna mig säker på att det är brickorna som är den största boven. Jag tänker så här:
Så länge brickan INTE har samma form som anliggningsytan (är det ens ett ord?) inuti fälgen, så får man problem:
* Antingen är brickan så styv att den INTE deformeras till samma form som fälgen. Då kommer vatten in mellan bricka och fälg.
* Om brickan är mjukare, så kommer den att anpassa sin form efter fälgen. MEN en stålbricka kommer förmodligen att vilja böja sig som ett U eller ett V, inte som kon/strut. Och då blir det inte 100 % tätt mellan nippel och bricka istället.

Vatten inuti fälgarna
Absurt! Jag har cyklat året runt i snart 50 år, och varken jag eller de massor med cyklister jag har umgåtts med har haft det bekymret.
Nja, nog förkommer problemet och har gjort det så länge vi haft dubbelbottnade fälgar. Jag har ett bakhjul som brukar bli sådär vattenfyllt, men på 7 cyklar och fler hjulpar där resten inte brukar drabbas så får man nog se problemet som inte jättevanligt.

Vatten inuti fälgarna
Man kan också stoppa in hjulet i en vaccumkammare så kokar vattnet bort. Vi gjorde så i en verksamhet där jag tidigare har arbetat. Inte med hjul iofs, men andra ting med svåråtkommligt flytande vatten. Under 17 torr så kokar det om jag inte minns fel.

Vatten inuti fälgarna
som sagt ett1,5-2 mm hål perifert i fälgens sida gör att eventuellt vatten dräneras av centrifugalkraften.
Beställer man fälgar från t ex light bicycle är detta ett möjligt fabriksval dessutom. Förvisso aldrig haft några direkta problem men kändes ändå som ett vettigt tillval för en cykel som rullar året runt i skogen.

Vatten inuti fälgarna
Beställer man fälgar från t ex light bicycle är detta ett möjligt fabriksval dessutom. Förvisso aldrig haft några direkta problem men kändes ändå som ett vettigt tillval för en cykel som rullar året runt i skogen.
Mina är från Light Bicycle. Klickade väl inte i den boxen…

Nåja, med en ompumpning får jag ut det mesta. Lättar jag på däcket kan jag torka ur också.

Vatten inuti fälgarna
Det kluckar nu i mina LBC Falcons (55-profil).
Något speciellt att tänka på vid borrningen?
Behöver kunna tvätta cykeln och ibland regnar det.
Risken att vatten läcker in vid tvätt med strilande vatten tycker jag är liten eller obefintlig. Tvättar hjulen ofta. Efter nästan 2 timmar cyklande i spöregn noterade jag vatten i fälgarna. Klart tråkigt att behöva demontera tubeless däcken. Har cyklat ganska ofta i strilande vatten utan problem.
Jag tror att vatten följer ekrarna ner till nipplarna där centrifugalkraft trycker vattnet ner i öppningar. Eventuellt lättar nippeltrycket när hjulet åker ner i ojämnheter och deformeras.

Om laminatet i fälgarna är kompakt och utan håligheter bör det vara okej att borra hål i fälgarna. Ventilhålet lär vara borrat. Tror dock att 2 mm borr är tillräckligt för att vatten skall kunna ta sig ut. Tror på lågt varvtal och minimalt tryck. Lågt varvtal för minimal värmebildning och minimalt tryck för att minska risken för delaminering vid utgångshålet.

Vatten inuti fälgarna
En fördel att köra m slang således. Släppa ut, hälla ut, pumpa upp. Jo, grannen hade bra borr så planen om ingrepp finns. Vill kunna spola av med trädgårdsslangen när så krävs. Stockholms vägskit sätter sig annars.

Vatten inuti fälgarna
det konstiga är att jag även har flera hjul som saknar dräneringshål och fungerar utan bekymmer.

men hade jag det skulle jag inte tveka att borra ett eller möjligen två hål.

slang eller inte kan ju döremot inte rimligen spela någon roll?

Vatten inuti fälgarna
Beställer man fälgar från t ex light bicycle är detta ett möjligt fabriksval dessutom.
Ett speciellt tillval enl
"We do not add these holes as a standard, but if you make a note when ordering, we can reinforce the area and add two of these holes per rim."
Så det verkar inte vara ngn form av standard. De skriver även att de när de gör dräneringshål blir de på 2,5mm.

Vatten inuti fälgarna
Ett speciellt tillval enl
"We do not add these holes as a standard, but if you make a note when ordering, we can reinforce the area and add two of these holes per rim."
Så det verkar inte vara ngn form av standard. De skriver även att de när de gör dräneringshål blir de på 2,5mm.
Att jag skrev att det är ett möjligt val antyder just att det inte är standard. Vad som skiljer ett tillval från ett speciellt tillval får du gärna förklara.

Tillbaka
Topp