Efter flera års velande köpte jag en Camelbak Lobo. Den har 3 liters blåsa och packutrymme för lite verktyg, mobil, kamera, nycklar, slangar, powerbars, lampbatteri-pack, osv. Packutrymmet är inte så stort att man får med sig extra kläder (möjligen ett par handskar eller någon vindjacka, inga tjocka tröjor eller termobyxor).
Jag resonerade så här. När jag cyklar korta rundor kan jag ta en flaska i flaskhållaren. När jag ska cykla längre rundor behöver jag mer vätska = större vätskebehållare. Därför gick jag på en så stor blåsa som möjligt. Jag svettas kopiösa mängder så det kan gå åt en hel del. Sen kan man ju själv välja hur mycket man ska hälla ner i blåsan. Fyller man den med 3 liter känns det som man har en cylinderformad tank på ryggen så helst tar jag inte med så mycket vatten.
Främsta anledningen till att jag tvekade att köpa en CB, förutom att jag tycker de är något dyra (men prisvärda), är att jag ogillar att ha ryggsäck när jag cyklar (svett och försämrad rörlighet). Jag svettas som sagt väldigt mycket och, ja, jag svettas med CB'n på ryggen, men betydligt mindre än med vanlig ryggsäck. Eftersom den är ganska slimmad så känns den inte i vägen heller, den försämrar inte rörlighet värst mycket. Jag funderade på större packutrymme men är ändå nöjd att jag tog ett ganska litet packutrymme. Nu får man tänka efter och bara ta det man verkligen behöver och inte lasta ner ryggsäcken med massa andra saker. Det gör att man inte naggar på smidigheten för mycket, eller hur man ska uttrycka det.
Lycka till!