Vatten med sig i skogen...

Mr B

Ny medlem
Camelback, eller vatten-flaska/flaskor?
Vattenflaskor är inte speciellt svåra att hitta för rätt pengar, men var får man tag i en puckel till rätt pris?
När man i alla fall är inne på frågan. Förvaringsburk att stoppa tex makt-kakor i, och sen klämma ner i en flaskhållare. Tips?
B!

Camelback brukar vara dyra...men jag köpte min på jula, ända felet med den är att jag tycker det är lite snålt munnstycke, man får suga lite för hårt...annars är det en bra ryggsäck

Flaskor, helt klart. mat, verktyg, slang, pump och sådant kan man ha i ryggfickorna på cykeltröjan. Gillar man Camelbak så fungerar den för allt de, bättre på längre turer då man kan få med sig lite mer vatten också om man ska långt ifrån något ställe att fylla på.

Camelbak kostar några hundringar men håller i flera år. Maktkakor och annat har du i ryggfickorna.
Om du har tänkt att ta med rödvin på skogsrundan så tipsar jag om Lacy Lizard eller Montepulciano D´abruzzo som båda finns som 25 cl tetra på bolaget.
/J

Problemet med att ha grejerna i ryggfickor på cykeltröjan är väll att jag inte har någon cykeltröja, den största nackdelen med puckel, som jag ser det, är att man måste ha tröja på sig över huvudtaget...

Jag lutar mig tebax och ser om det kommer några roliga inlägg, annars blir det väll ett par kolfiber flaskhållare från Ebay, Ska jag inte ha vattenflaskor, ska jag säkert ha något annat där...
B!

Sjukt skönt att kunna ha med sig flera liter vatten och en väska med allt du önskar.

Sjukt skönt att slippa ha en väska på ryggen när du är ute och cyklar.

Välj. :P

gandhi skrev:
-------------------------------------------------------
> I skogen: Vätskeblåsa i ryggsäcken.
> På asfalten: Flaska i flaskställ.
>
> respekt för sporten

+1

Om vi pratar riktig skog så har du väldigt få chanser att kunna dricka ur din flaska utan att stanna cykeln helt. Med camelback går det dock smidigt att dricka i farten även i relativt stökig terräng.

Aron skrev:
> Om vi pratar riktig skog så har du väldigt få
> chanser att kunna dricka ur din flaska utan att
> stanna cykeln helt. Med camelback går det dock
> smidigt att dricka i farten även i relativt
> stökig terräng.
Just den biten spelar inte så stor roll för mig, jag lär stanna och snacka skit oftare än jag behöver dricka, när jag är ute med polarna.
Men det låter som om det är puckel som gäller, och flaskställ på hojen för de dagar då man inte orkar ha den med sig. Då kommer följdfrågan alla väntat på. Vilken puckel är egentligen prisvärd? Jag behöver inte mer vatten än vad som går i 1-2 flaskor, vilket borde bli 1-1.5L?
Efter att ha sneglat på CRC i 5 minuter inser jag att det KRYLLAR av alternativ, och inte ens "originalet" är speciellt dyrt. Vad tittar man efter, vad är prisvärt, vilka pucklar är godtagbart obekväma att ha på ryggen över en svettig tröja en varm sommardag? Jag förutsätter att ingen är "Wow, det här känns bättre än att köra utan tröja" så man kommer ju få lida för att slippa stanna och leta efter vattenflaskan.. Ni vet, där efter att man studsat över stock och sten och konstaterat att "hoppsan, där smet vattenflaskan" ?
B!

Mr B skrev:
vilka pucklar är
> godtagbart obekväma att ha på ryggen över en
> svettig tröja en varm sommardag? Jag
> förutsätter att ingen är "Wow, det här känns
> bättre än att köra utan tröja" så man kommer
> ju få lida för att slippa stanna och leta efter
> vattenflaskan..

Du verkar ju inte ha några högre förväntningar på det där med ryggsäck/camelback... Vilken tur att dina förväntningar inte riktigt motsvaras av verkligheten.

En stor blåsa går att fylla halvvägs. En liten blåsa går inte att fylla överfull. Välj den minsta ryggsäck som fortfarande tillåter dig att få med allt du behöver. Är du orolig för att bli svettig tar du en med mech. Välj en som du tycker är snygg. Köp en som passar din plånbok.

Camelback, Deuter, Vaude och Dakine gör bra ryggsäckar. Listan kan säkert göras längre.

Aron skrev:
> Du verkar ju inte ha några högre förväntningar
> på det där med ryggsäck/camelback... Vilken tur
> att dina förväntningar inte riktigt motsvaras av
> verkligheten.
Eftersom jag aldrig provat har jag inte så höga krav. Det springer så lätt iväg, så jag har medvetet försökt dämpa förväntningarna.

Aron skrev:
> En stor blåsa går att fylla halvvägs. En liten
> blåsa går inte att fylla överfull. Välj den
> minsta ryggsäck som fortfarande tillåter dig att
> få med allt du behöver. Är du orolig för att
> bli svettig tar du en med mech. Välj en som du
> tycker är snygg. Köp en som passar din plånbok.
Känns lite som om det blir en CamelBak Octane XC i framtiden då. CRC har en vit /röd / svart på bild, men säljer inte den, och de verkar vara liiiite dyra om man jämför priser, så jag ska försöka titta runt lite.

Vad jag är ute efter i mitt köp. Vatten motsvarande minst 2 vattenflaskor, som inte kan rulla bort längs skogsspåret. Plats för mobiltelefonen, och 1-2 tuggleksaker, förlåt, maktkakor. Förhoppningsvis god kvalité, för jag kommer använda den länge, det är inte som om jag byter ut grejerna regelbundet, jag måste inte ha den nya designen vart år, osv... (Bli inte förvånad om ni ser den på någon happyride om 10 år, förutsatt att kvalitén är så pass att den håller ihopa. Vid det laget har jag kanske fått kondition nog att orka med...) Har genom åren cyklat en del med vanlig ryggsäck, och det är med hat i tankarna jag hänger på mig den när jag är så illa tvungen. Det finns inget värre än att känna hur väskan klistrar fast sig genom tröjan på ens rygg halvvägs genom en transport resa... Att ha samma känsla i spåret ute i skogen... Då stannar puckeln hemma.
B!

ominte annat så e en rygga med blåsa rätt gött att ha när man klotar har själv landat i stenskravel utan ngt problem dvs ett bra skydd, + att man får med de man behöver dock lätt att peta i förmyckt men men

Jag "klotar" aldrig.

Efter dessa stora ord måste jag inflika att jag räknar med att regelbundet använda ansiktet som plog, men där gör en puckel ingen nytta...
B!

Mr B skrev:
Har genom
> åren cyklat en del med vanlig ryggsäck, och det
> är med hat i tankarna jag hänger på mig den
> när jag är så illa tvungen. Det finns inget
> värre än att känna hur väskan klistrar fast
> sig genom tröjan på ens rygg halvvägs genom en
> transport resa... Att ha samma känsla i spåret
> ute i skogen... Då stannar puckeln hemma.
> B!

Varm blir man på ryggen, men det är ändå inte samma jobbigt sunkinga värme som med en vanlig ryggsäck. Tycker jag iallafall. Jag har inga som helst problem att ha min blåsa på ryggen under några mil, men jag lider under de dryga fem km jag cyklar till jobbet med vanlig ryggsäck.

Mr B skrev:
> Jag "klotar" aldrig.
>
>
>
> Efter dessa stora ord måste jag inflika att jag
> räknar med att regelbundet använda ansiktet som
> plog, men där gör en puckel ingen nytta...
> B!

Det är bara en tidsfråga, antingen är man en av dom som har klotat eller snart ska... :-) T

Köpte en Everest på Stadium för 499:-, med både vätskeblåsa och helt ok med utrymme, får utan problem plats med:

- Slang
- Verktyg
- Energidryck
- chokladkakor
- Regnjacka

Det jag gillade med den var att den hade en på/av-ventil istället för den som ingår i de billiga Camelbak som alltid är "på" och därför har en tendens att läcka. Personligen gillar jag inte Everest som märke eller Stadium som butik, men jag är positivt överraskad...

Efter flera års velande köpte jag en Camelbak Lobo. Den har 3 liters blåsa och packutrymme för lite verktyg, mobil, kamera, nycklar, slangar, powerbars, lampbatteri-pack, osv. Packutrymmet är inte så stort att man får med sig extra kläder (möjligen ett par handskar eller någon vindjacka, inga tjocka tröjor eller termobyxor).

Jag resonerade så här. När jag cyklar korta rundor kan jag ta en flaska i flaskhållaren. När jag ska cykla längre rundor behöver jag mer vätska = större vätskebehållare. Därför gick jag på en så stor blåsa som möjligt. Jag svettas kopiösa mängder så det kan gå åt en hel del. Sen kan man ju själv välja hur mycket man ska hälla ner i blåsan. Fyller man den med 3 liter känns det som man har en cylinderformad tank på ryggen så helst tar jag inte med så mycket vatten.

Främsta anledningen till att jag tvekade att köpa en CB, förutom att jag tycker de är något dyra (men prisvärda), är att jag ogillar att ha ryggsäck när jag cyklar (svett och försämrad rörlighet). Jag svettas som sagt väldigt mycket och, ja, jag svettas med CB'n på ryggen, men betydligt mindre än med vanlig ryggsäck. Eftersom den är ganska slimmad så känns den inte i vägen heller, den försämrar inte rörlighet värst mycket. Jag funderade på större packutrymme men är ändå nöjd att jag tog ett ganska litet packutrymme. Nu får man tänka efter och bara ta det man verkligen behöver och inte lasta ner ryggsäcken med massa andra saker. Det gör att man inte naggar på smidigheten för mycket, eller hur man ska uttrycka det.

Lycka till!

Little Stereo skrev:

> Det är bara en tidsfråga, antingen är man en av
> dom som har klotat eller snart ska... :-) T

mao e jag e klotare!

Arne Anka skrev:
> Det jag gillade med den var att den hade en
> på/av-ventil istället för den som ingår i de
> billiga Camelbak som alltid är "på" och därför
> har en tendens att läcka.

Jag gillade den funktionen, Camelback'en jag tittar på har en sådan kran... Minskar risken för spill under transport.

Morfum skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Det är bara en tidsfråga, antingen är man en
> av
> > dom som har klotat eller snart ska... :-) T
>
>
> mao e jag e klotare!

Peppar peppar, ta i trä *håller om skallen* än har jag aldrig klotat. För feg antagligen. Men plöjt fåror i marken med ansiktet, det har jag gjort. Fan vet om det inte är bättre att klota...
B!

Ang svett och värme , jag läste tips från den gode Lance A han fyllde camelbaken halfull o frös in den kvällen innan. på morgonen hällde han i resten av vattnet o på så vis höll han sig kall på ryggen längre! . har ej provat detta själv men det låter nästan smart!

Seymohre skrev:
> Ang svett och värme , jag läste tips från den
> gode Lance A han fyllde camelbaken halfull o frös
> in den kvällen innan. på morgonen hällde han i
> resten av vattnet o på så vis höll han sig kall
> på ryggen längre! . har ej provat detta själv
> men det låter nästan smart!

Det är (var?) ett av tipsen på deras camelbakens hemsida tidigare i alla fall.. kamelbak vilken dag som helst! Man får plats med allt man nånsin kan tänkas behövas i den och den e smidig att dricka ur. Folk kommer att kasta sten efter mig i sommar när jag åker räser med den (och håriga ben, svarta strumpor, fortfarande plattisar på racern, etc etc...)

>
>
> Det är (var?) ett av tipsen på deras camelbakens
> hemsida tidigare i alla fall.. kamelbak vilken dag
> som helst! Man får plats med allt man nånsin kan
> tänkas behövas i den och den e smidig att dricka
> ur. Folk kommer att kasta sten efter mig i sommar
> när jag åker räser med den (och håriga ben,
> svarta strumpor, fortfarande plattisar på racern,
> etc etc...)

bra där, strunta i "respekt för sporten" vi behöver göra revolt ;D