Vattenfyllda HUNT-hjul?!?!

deaz

Ny medlem
Har haft mina HUNT carbon 50mm i ca 3 månader nu. Supernöjd med dem i form av prestanda osv.

Men häromdan hade jag mina första tur i rikligt med regn och tyckte det blev lite tungt på turen dagen efter. Tog då loss hjulen och skaka lite på dem, lät som halvfull vattenflaska..

Hörde då av mig till HUNT som skrev att det händer på många kolfiberhjul och gav mig tipset att skaka ut vattnet genom ventilen.. (!?) och sedan ställa dom på ett varmt ställe och låta vattnet dunsta...

Jag tycker detta låter väldigt oseriöst och vill nästan reklamera dem för att få pengarna tillbaka. Kan inte köra i regn utan att behöva stå en halvtimme efteråt och skaka ur vattnet.

Vad ska jag göra? Någon som varit med om något liknade?

//Andreas

optimistcalle

Ny medlem
Har samma problem med mina dt swiss hjul och de saknar dräneringshål. Får vatten i hjulen så fort jag kör i regn eller tvättar cykeln. För ett tag sen när jag fyllde på med ny slanglös vätska passade jag på att hälla ur vattnet genom att ta bort ventilen och låta vattnet rinna ut genom det. Men det orkar man ju knappast hålla på med hela tiden...

ooms

Aktiv medlem
Jag har fått vatten i mina Fulcrum också. Och efter en blöt Vätternrunda skvalpade det en hel del i min Trek-ram, men det var ju bara att hälla ut😂
Lösningen är att bara cykla när det är finväder, det är ju ändå bara misär med regn!

Berk

Aktiv medlem
Jag har fått vatten i mina Fulcrum också. Och efter en blöt Vätternrunda skvalpade det en hel del i min Trek-ram, men det var ju bara att hälla ut😂
Lösningen är att bara cykla när det är finväder, det är ju ändå bara misär med regn!
Har dina Fulcrum ingen dräneringshål? Mina har det. Har uppmärkt ingenting efter flera timmar cykling i regnet.

ooms

Aktiv medlem
Har dina Fulcrum ingen dräneringshål? Mina har det. Har uppmärkt ingenting efter flera timmar cykling i regnet.
Jo, men de är ju så små så tveksamt om de har nån effekt. Har dock bara upplevt det en gång, minns inte riktigt men det kan vara så att det regnade även när jag körde hem med cykeln på biltaket, så det kan ju vara då vattnet kom in och inte ut iom att hjulet inte roterar då.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Får jag i alla mina med, värst är såklart de hjulen med interna nipplar men de har dräneringshål så man får parkera med dem neråt.

ejma

Aktiv medlem
Intressant. Skrev om detta i Hunt tråden för någon månad sedan och då kände ingen igen problemet.
Det är inte optimalt att ha vatten i fälgarna och håller med om att det borde finnas dränneringshål på Hunts hjul. Har dock bara råkat ut för vatten i fälgen 1 ggr på ca 1300 mil så problemet är inte jättestort för mig. Undviker längre turer i regn om möjligt.
Kan tänka mig att nipplarna inte mår alltför bra av att ständigt vara i en fuktig miljö.

ejma

Aktiv medlem
Kontaktade Hunt Wheels support och frågade om eventuell håltagning, men de avrådde. De sa att i framtiden kommer dereas fälgar ha dräneringshål.

Miracle

Aktiv medlem
1 mm lär räcka. och två styck?
Nej, 1 mm räcker inte för dränering på grund av ytspänningen, om jag fattat rätt. Det ska vara 3 mm, om jag minns rätt. Men 2 mm kanske är en bra kompromiss. Centrifugalkraften hjälper ju till. Gäller bara att få dem på rätt ställe så funktionen bli som önskad. :)

frid!

kais01

Aktiv medlem
Nej, 1 mm räcker inte för dränering på grund av ytspänningen, om jag fattat rätt. Det ska vara 3 mm, om jag minns rätt. Men 2 mm kanske är en bra kompromiss. Centrifugalkraften hjälper ju till. Gäller bara att få dem på rätt ställe så funktionen bli som önskad. :)

frid!
mina fabriksgjorda hål är smalare än 1 mm och fungerar utan tvekan. gissar att centrifugalkraften och kanske inluftniningen i det andra hålet gör att det fungerar.

ytspänningen i ett smalt hål är i detta fall önskvärd, för det bör i någon mån hindra att vatten tränger in.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Kontaktade Hunt Wheels support och frågade om eventuell håltagning, men de avrådde. De sa att i framtiden kommer dereas fälgar ha dräneringshål.
då har de ju indirekt sagt att det borde finnas hål även i dina fälgar. klart de avrådde från hemmamek, det gör alla producenter.

Eric1n

Ny medlem
En kompis hade samma problem med sina hjul, tror det var samma modell. Jobbigt att ta bort däck och ventil med tubeless.🤪

BuTTuS

Aktiv medlem
Ett par av mina fälgar saknar också hål, men jag lugnar mig med att borra tills/om de börjar skvalpa. Frågan blir väl då hur pass långt ner man törs göra det...

Sam00

Aktiv medlem
Brukar inte cykla när det regnar men sånt kan man aldrig styra. Det har hänt mig en gång att mina fälgar fylldes med vatten efter det började regna kraftigt under en tur. Det handlar om Vision SC 55 DB hjul. Så gissar att de inte har hål.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer