Vättenrundan

• Trådstartare Trådstartare Hinken
  • Start datum Start datum
H

Hinken

Guest
Vättenrundan
Anmälde mig just till denna klassiker. Det blir första gången jag kör den.Vilken tid bör man starta och varför? Är en nykläckt racerfantast och siktar runt 12 timmar.

Vättenrundan
Det blir nog en sub9-timmars happyklunga också, ska bara invänta vilka starttider som gäller för ögonblicket efter 02.50 från Vätternrundanhemsidan, de är inte helt klara än:

Så om några känner för att hänga med i tåget så är ni varmt välkomna. :-) Vi kan göra en gruppanmälan när det närmar sig. Runt 6-12st är nog optimalt.

/Leo

--------------------------------------------------------------------------------------------------

"Hej!

Eftersom vi nyss har öppnat hemsidan för anmälan så har vi inte hunnit med detta men det kommer inom kort att läggas ut på hemsidan så man kan följa dom preliminära starttiderna

Med vänliga hälsningar/Best wishes
Carina Magnusson
MAIF/VÄTTERNRUNDAN
Box 48
591 21 Motala
Sweden
Besöksadress: Bangårdsgatan 3, 59175 Motala
Tele: 0141-22 32 90, 22 32 91
Fax: 0141-21 12 88, 21 40 83
E-mail: info@vaetternrundan.se
Hemsida: www.cyklavaettern.com "

Vättenrundan
gud så elakt... måste jag köpa en lvg hojj nu också... jag har inte rååååååd! :(((((((((((
Jag tycker att sport skall subventioneras av staten, så jag också kan ha tre cyklar.

/e-beth (besviken på sverige)

Vättenrundan
E-beth, det går att köra på mtb:n oxå, det gjorde jag i år och mest troligt kommer jag att göra det även nästa år. Det räcker med 2 cyklar i "cykelrummet" i lägenheten.

Vättenrundan
Hinken skrev:
-------------------------------------------------------
> Anmälde mig just till denna klassiker. Det blir
> första gången jag kör den.Vilken tid bör man
> starta och varför? Är en nykläckt racerfantast och
> siktar runt 12 timmar.

Startar man innan 2.30 så är det väldigt få klungor som håller lite högre fart.
Startade för några år sen strax innan 01 och fick åka mestadels själv då de flesta klungor gick ack så sakta.

Vättenrundan
Leo skrev:
> Det blir nog en sub9-timmars happyklunga också,
> ska bara invänta vilka starttider som gäller för
> ögonblicket efter 02.50 från
> Vätternrundanhemsidan, de är inte helt klara än:

Hoppsan! Det skulle jag vetat innan jag anmälde mig genom Hofvet. Nåväl, ska försöka göra mitt bästa att köra sub9 klockan 4 istället.

Vättenrundan
Har precis fått mina trek så nu blir det vätternrundan för min del oxå. Det här med starttider verkar klurigt. Känns konstigt att börja cykla mitt i natten...

Vättenrundan
Cykla natten är kul, tycker det känns otroligt roligt att jaga alla baklyktor, dessutom kommer man fram i god tid och hinner njuta av folkfestan, för att inte tala om alla fester man passerar på kvällen!

Vättenrundan
Även jag siktar på under tio timmar. I år blev det 12:21 men jag kom inte i form riktigt förrän i mitten av juli och gruppen generlellt var inte riktigt taggad för ett resultat under 11. Det viktiga är när på säsongen man börjar cykla riktigt mycket samt hur det går under försäsongen, har jag lärt mig nu.

Cyklar dock Vätternrundan med mitt älskade Spårvägengäng. Vi bor bra, har kul under cyklingen och har en otroligt trevlig fest efteråt. Dessutom är det en könsfördelning i gruppen som är bättre än i många andra sportsammanhang vilket tillför ytterligare kvalitet i gemenskapen.

Vättenrundan
E-beth skrev:
> gud så elakt... måste jag köpa en lvg hojj nu
> också... jag har inte rååååååd! :(((((((((((
> Jag tycker att sport skall subventioneras av
> staten, så jag också kan ha tre cyklar.
>

Behövs inte de första åren. gör så här:
1) Skaffa ett par slicks från 1,0 till 1,3 ungefär. Conti Sport Contact funkar utmärkt, de kan du pumpa till 6 bar så de blir bra.
2) Vänd på styrstammen så att den pekar neråt. Då får du en mer landsvägslik position.
3) Till styret skaffar du ett par barends som kommer att hjälpa dig till en mer varierad sittposition. Glöm inte halktejp då det är lätt att glida av barendsen vid regn.
4) Höj sadeln så att sittställningen blir optimal för landsvägskörning. Sadeln är för övrigt viktig för att du ska få en bekväm resa, den ska vara väl insutten.
5) Om du har råd kan du skaffa en kassett med mer landsvägsutväxling alt. ett större framdrev. Men det är verkligen extra, det funkar ofta väldigt bra med de växlar man har (körde Vätternrundan tillsammans med en som hade singlespeed, vilket gick mycket bra).

Vättenrundan
hmm.. det där tål att tänka på. Men jag undrar hur många timmar jag skulle kunna köra på?
Kanske får användning av min eta i alla fall ;) Fast jag antar att det inte är direkt optimalt att köra vätternrundan med en marzocchi gaffel...

Vättenrundan
Jag har startat tre gånger vid 21-tiden. Tycker det är träligt att trampa hela natten, kommer nog troligtvis anmäla mig till senare start inför 2006 och se vad det gör för skillnad. Förlorar iofs fördelen med busstransport som jag haft förmånen att vara med på då..

Visserligen kan det kännas lite mysigt att åka i mörkret med bara en massa röda ljus omkring, men det är ganska otäckt också på de smala vägarna innan Jönköping. En cyklist i en liten grupp som jag åkte där med i år höll på att vurpa på en hal mittlinje, just när det var som mörkast.

Vättenrundan
E-beth skrev:
> hmm.. det där tål att tänka på. Men jag undrar hur
> många timmar jag skulle kunna köra på?
> Kanske får användning av min eta i alla fall ;)
> Fast jag antar att det inte är direkt optimalt att
> köra vätternrundan med en marzocchi gaffel...
>

Det är på platten mer viktigt att hitta klungorna med det rätta suget. Vid min första runda (som också blev den första på mtb) -04 hittade jag otroliga klungor och periodvis låg man med i 43 km i timmen utan att trampa, knappt! I uppförsbacken kommer de klungorna att lämna dig eftersom det är där man märker skillnaden mellan mtb och lvg...men du hittar nya fina klungor efter ett tag igen. Men det är också roligt att köra med ett gäng som bestämt sig för samma tempo. Är du inte med i en klubb eller kan hitta folk här som kan vill cykla på xx timmar?

I mitt Spårvägengäng är det en cyklist som har använt enbart mtb i alla år. I somras körde under 9 timmar med Marzocchigaffel;)

Vättenrundan
stef skrev:
> Nån som siktar på Sub8?

Självklart. I mina drömmar. I verkligheten är nog sub9, eller kanske sub8 1/2 mera rimligt. Ska du köra sub8 så får du ta i på spinningpassen på fredagarna...

/Jonas

Vättenrundan
vad körde ni på för tid på erat första lopp? Var ärliga nu! ;)
Kommer ni ihåg om upplevelsen var lättare, värre eller precis som ni förväntat er?

Finns det någon delsträcka som är värre än andra?

Vättenrundan
Jag körde på 11.01 med 30 landsvägsmil i benen fördelat på 7,8 och 15 mil.

Hade roligt hela vägen runt i stort sett, sista milen var lite seg men då var jag ju ändå nästan framme.

Var förvånad över att det faktiskt var oerhört KUL!

Vättenrundan
Jag körde på 9.21 med kanske 50 lvg-mil i benen, dock en hel del mtb. Stora svackan var från Jönköping upp till Fagerhult, nästan så jag gav upp, men piggnade till av lite dryck. Vi stannade i Fagerhult efter 14 mil och i Hammarsundet efter 26.

Vättenrundan
Jag tror jag körde på 14,5 timmar första gången men minns inte exakt. Kul var det hur som helst ändå även då, trots att man numera satsar på en betydligt snabbare tid runt den där sjön.

Vättenrundan
Får nog ringa och ändra så att man kan starta lite senare då. När jag cyklar själv 6-7 mil i Göteborg snittar jag runt 27-28 km/h men det kanske går mycket snabbare i grupp?!

Vättenrundan
Mina tider är inte så imponerande:

16:36 2003, knappt 100 mil innan;
16:26 2004, 120 mil innan;
15:00 i år, 130 mil ungefär.

Första året vägde jag nog 105 kilo, nu är jag på 95 ungefär. Alla tre loppen har jag kört till största delen själv, aldrig några längre sträckor i snabba klungor - inte konstigt när jag alltid startat 20:50.

I år hade jag en rulltid på under 12 timmar, så det finns massor av paustid att jobba bort, och förstås kan man cykla fortare också om man hamnar i rätt grupp. Och bantar ner sig lite :)

/Anders

Vättenrundan
JLarsson skrev:
> stef skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån som siktar på Sub8?
>
> Självklart. I mina drömmar. I verkligheten är nog
> sub9, eller kanske sub8 1/2 mera rimligt. Ska du
> köra sub8 så får du ta i på spinningpassen på
> fredagarna...
>
> /Jonas
>
>
> ----------------------------------
> Tydligen kan man ha för många cyklar.

Vafan ska man behöva träna oxå??
Om jag ska köra så är det för att komma så nära 8 som möjligt, helst under.

Vättenrundan
Cyklade min 1:a V-runda på 9:53 (9:30 rulltid) och min 2:a på 8:58 (8:53 rulltid) så nu lägger jag av. Blir tufft att kapa ytterligare 1tim till nästa år.

Vättenrundan
stef skrev:
> Vafan ska man behöva träna oxå??
> Om jag ska köra så är det för att komma så nära 8
> som möjligt, helst under.

Jag tänkte i alla fall träna denna gång :) Kanske Mallorca i April är en bra uppladdning...

Vättenrundan
E-beth,
min sambo körde sitt premiärlopp i år !!
Hon körde på en 2003 års Crescent Oden med Shimano Deore, en Manitou Black gaffel (utan lock-out) och en damsadel. Jag monterade på ett par Conti Sportcontact 32 mm's slicks på cykeln och sen körde hon som bara den...
Allt som allt fick hon ihop en bra bit över 100 mil före och körde sedan loppet på drygt 13 timmar...
Jag är fortfarande imponerad och stolt över henne !!!!

Så det går utmärkt att köra på mtb !!!

/ Magnus @ 10.31 (med racer)

ps. som om det inte räckte...hon körde tjejvättern också...med samma utrustning... VILKEN TJEJ !!!!

Vättenrundan
2004: startade 22.04 och cyklade runt på 11.50. Det var kallt o jvligt det året, inget vidare o cykla under nattetid, då vill man sova ;).
2005: startade, 02.45. Cyklade på 10.46, hade ca 9.35 i rulltid och hade tydligen rejäla depåstopp i Jkpg för intag av korv/gröt samt lasagne i Hjo.

Vättenrundan
Hinken skrev:
> Får nog ringa och ändra så att man kan starta lite
> senare då. När jag cyklar själv 6-7 mil i Göteborg
> snittar jag runt 27-28 km/h men det kanske går
> mycket snabbare i grupp?!

Ja, det gör det. Själv ligger jag oftast på 28-31 i snitt här hemma i Göteborg, men på Vättern är det inga problem med 35-37 i snitt så länge det finns grupper att haka på.

/Leo

ps. första rundan tog tolv och en halv timma, år 2000. Snabbaste var 9.30 förra året i ruskvädret. Sjunde gången gillt nästa år, då är tanken att ta sig i mål på under 9.

Senast redigerad av en moderator:
Vättenrundan
Efter att i flera år ha vägrat Vättern har jag nu bestämt mig för att köra nästa år. Siktet har i första hand varit inställd på under 11 timmar, men jag tror att med rätt sällskap skall det nog gå att sikta lägre. I år har jag klarat att snitta 28-30 på egen hand i upp till 9 mil långa turer. Sub9 låter lockande och man har ju en hel lång vinter på sig att höja nivån så jag är intresserad av att hänga med på en sådan anmälan. Sen får man ju se vad som hänt när det är dags

/Anders

Vättenrundan
Är all cykelträning bra träning inför vättern? Jag vet inte om jag kommer kunna motivera mig nog för att ligga och nöta asfalt med min mtb i vår...

...om man i stället kör _riktigt_ långa pass i skogen, funkar det lika bra?... eller kan de i alla fall vara ett alternativ?

Vättenrundan
Snart så kommer min Tacx Virtual trainer. Skall förhoppningsvis få mig att nöta många mil i vinter. Mest tror jag det kommer bli intervall.

Vättenrundan
E-beth skrev:
> Är all cykelträning bra träning inför vättern? Jag
> vet inte om jag kommer kunna motivera mig nog för
> att ligga och nöta asfalt med min mtb i vår...
>
> ...om man i stället kör _riktigt_ långa pass i
> skogen, funkar det lika bra?... eller kan de i
> alla fall vara ett alternativ?

All cykling är bra, men det krävs asfaltsnötning också. Jag körde väldigt lite racer i år, bara runt 80 mil innan Vättern, men det var enbart långturer på 10-15 mil, resten mtb. Ska försöka få ihop det dubbla på racer nästa vår/sommar innan Vättern, det är just långturerna på asfalt som känns som bäst förberedelse för Vättern. När man kör långpass i skogen så får man inte samma kontinuitet i cyklingen, det blir mer som ett långt intervallpass. Att köra på landsväg ger ett jämnare tempo och man stannar inte ofta. Så visst är det skillnad på skog och landsvägsträning. :-)

/Leo

Vättenrundan
JLarsson skrev:
> stef skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vafan ska man behöva träna oxå??
> > Om jag ska köra så är det för att komma så
> nära 8
> > som möjligt, helst under.
>
> Jag tänkte i alla fall träna denna gång :) Kanske
> Mallorca i April är en bra uppladdning...
>
>
>
>
> ----------------------------------
> Tydligen kan man ha för många cyklar.

Låter som vi åker dit i slutet på mars... men ska hinna med minst en tur till canaria innan dess.

Vättenrundan
Hinken skrev:
> Får nog ringa och ändra så att man kan starta lite
> senare då. När jag cyklar själv 6-7 mil i Göteborg
> snittar jag runt 27-28 km/h men det kanske går
> mycket snabbare i grupp?!

Det går mycket snabbare i grupp. Prova att själv hänga med på landsvägsträning med den lokala cykelklubben så får du se hur effektivt det är att ligga på rulle, som det kallas. Och ju större klunga desto bättre sug bak i klungan. På Vätternrundan får man många chanser att hänga på riktigt snabba och stora klungor. Det blir en otrolig aha-upplevelse, jag lovar!

Vättenrundan
Ofta så åker man med klungor som kör allt mellan 40-50km/h på rakorna, men snittet hamnar på runt 37-40km/h. Det är en härlig känsla om man är många som drar och allt funkar. :-9

/Leo

Vättenrundan
E-beth:

Jag hade nästan bara skogstimmar i benen och det gick utmärkt att komma i mål utan att tycka att det var så himla jobbigt. Mera landsvägsmil hade säkert varit ännu bättre, men som du säger..

.. fast illa nog har jag börjat tycka att det är rätt trivsamt att rulla på asfalten också.

Vättenrundan
Blev slutsatsen att det är bättre att starta mellan 02.50-05.00? De säger att man skall ha minst 100 mil i benen innan man ger sig av...

Tillbaka
Topp