Vättenrundan

• Trådstartare Trådstartare Hinken
  • Start datum Start datum
Vättenrundan
Det är fler klungor som kör fort efter 4 tiden, de vill man gärna haka på. Det är anledningen till sen start - snabbare runda. Jag hade otur förra året, startade runt 03.30, fick med mig en(!) annan som körde i samma tempo de första 15 milen. Att växeldra 1-2 minuter var i 40-45km/h i fyra timmar knäckte mig och 9 timmarsgränsen, fick ta det lugnare sista biten. Därför siktar jag på att försöka få ihop minst 6, gärna 12, som vill köra i ett jämnt tempo för att fixa max 9 timmar.

100 mils rekommendationen är för nybörjarna, för att få en uppfattning om vilken träningsmängd som är lagom att ha i benen. Kör man mtb 3-4ggr i veckan ändå, så behövs egentligen inte 100 landsvägsmil, också, men det skadar aldrig. :-)

/Leo

Vättenrundan
E-beth skrev:
-------------------------------------------------------
> Är all cykelträning bra träning inför vättern? Jag
> vet inte om jag kommer kunna motivera mig nog för
> att ligga och nöta asfalt med min mtb i vår...
>

Man behöver ju inte ligga och nöta själv. På våren går det många motionslopp. Dessa är perfekta och roliga att använda som träningslopp inför den stora rundan.

Mats

Vättenrundan
Tidig anmälan som gäller? För att få önskat starttid och enligt hemsidan var det fullt i januari i år

Vättenrundan
Jess skrev:
> Blev slutsatsen att det är bättre att starta
> mellan 02.50-05.00? De säger att man skall ha
> minst 100 mil i benen innan man ger sig av...

Ska du köra under 12 timmar så ja då bör du starta efter 02.50.

100 mil kan ses som en rekommendation för folk som just börjat cykla och ska ta sin första tur runt vättern.
Ett trevligt sätt att få ihop en bra grund är att köra vänern runt i slutet på maj, 55 mil på 3 dagar.
Fast man bör ha cylkat några mill innan vänern oxå.

Vättenrundan
jag tänkte oxå köra rundan 1:a gången, men varför går det fortare om man startar efter 0250...
fattar inte det.. borde ju vara mer folk framför som man måste passera.
Jag känner mest för att köra när det e ljust.. men det kanske e mera vindstilla på natten.
Hur som helst så e mitt mål att komma runt..tiden e inte så viktig första gången.

Vättenrundan
Hogge skrev:
> jag tänkte oxå köra rundan 1:a gången, men varför
> går det fortare om man startar efter 0250...
> fattar inte det.. borde ju vara mer folk framför
> som man måste passera.
> Jag känner mest för att köra när det e ljust.. men
> det kanske e mera vindstilla på natten.
> Hur som helst så e mitt mål att komma runt..tiden
> e inte så viktig första gången.
>
> Hogge

Det kan ha att göra med att många som är lite mer rutinerade startar efter 2 - 3 sådär. Rutinerade cyklister har en tendens att söka sig till varandra för att spara energi i klungor och låta det gå undan samtidigt. Eventuell motvind spelar i det läget mindre roll.

Med reservation för att ha tolkat ovanstående inlägg fel.

Vättenrundan
E-beth: mtb-träning är bättre träning för lvg än vad lvg är för mtb ;). Hur många gånger har man inte hört Vacchi/Adamsson lovsjunga fd mtb-åkare i Tour de France etc. Ex. Rasmussen som har så fin utförsteknik pga att han kört mtb mm.
I klungkörning behövs faktiskt en del teknik och snabba reaktioner ibland (ngt man får från mtb-cykling). Kan va lite vanskligt o ligga utför i 60 knyck med 5 cm avstånd till framfövarande hjul osv.
Backträning kan med fördel utföras på mtb då många backar i skogen är brantare än de på landsväg.
Sen så är det den tråkiga biten, landsvägsmalandet och det får man endast genom att ligga på vägen o mala mil.. eller genom att köra diverse lvg-motionslopp.

Senast redigerad av en moderator:
Vättenrundan
E-beth skrev:
> I vilken kroppsdel hade ni ondast i dagen efter?
> Baken? :)
>
> --------------------------------------------------
> --------------
> .:It's not the fall that hurts - It's when you hit
> the ground:.

Nacken brukar vara värst för mig iaf.

Vättenrundan
saltgurkan skrev:
> E-beth: mtb-träning är bättre träning för lvg än
> vad lvg är för mtb ;). Hur många gånger har man
> inte hört Vacchi/Adamsson lovsjunga fd mtb-åkare i
> Tour de France etc. Ex. Rasmussen som har så fin
> utförsteknik pga att han kört mtb mm.

Ja, vi såg ju så bra han körde på sista tempot.. :)

> I klungkörning behövs faktiskt en del teknik och
> snabba reaktioner ibland (ngt man får från
> mtb-cykling). Kan va lite vanskligt o ligga utför
> i 60 knyck med 5 cm avstånd till framfövarande
> hjul osv.

Ska du bli duktig i klungan får du öva i klunga. Så är det bara.. En mtb-cyklist som aldrig kört i klunga vet inte hur det fungerar oavsett hur snabba reaktioner han har. T.ex skicka bak cykeln så fort han ställer sig upp..

> Backträning kan med fördel utföras på mtb då många
> backar i skogen är brantare än de på landsväg.
> Sen så är det den tråkiga biten, landsvägsmalandet

Det finns ingen tråkig bit med lvg. Den tråkiga biten finns i mtb. Tvätta cykel..

> och det får man endast genom att ligga på vägen o
> mala mil.. eller genom att köra diverse
> lvg-motionslopp.

Vättenrundan
saltgurkan skrev:

> I klungkörning behövs faktiskt en del teknik och
> snabba reaktioner ibland (ngt man får från
> mtb-cykling). Kan va lite vanskligt o ligga utför
> i 60 knyck med 5 cm avstånd till framfövarande
> hjul osv.
> Backträning kan med fördel utföras på mtb då många
> backar i skogen är brantare än de på landsväg.
>

Det tråkiga med Vätternrundan är ju att det är tokplatt. Inte ens backarna innan Huskvarna tar ju emot att cykla uppför då man får sån skjuts i nerförsbackarna innan. Klart roligare är det att övervinna klassiska backar som denna (vilket jag gjort isf vättern de senaste åren, kostar ung. lika mycket allt som allt):

LaRedute2.jpg

Fri översättn: Här har de största cykelmästarna grundlagt sina segrar i Liège-Bastonge-Liège.

LaRedute3.jpg

Samma fina backe som minnesstenen står vid. Fast här är det desto brantare... drygt 20 %..

Vättenrundan
E-beth skrev:

Nej, axlar och nacke, brukar värka en vecka innan det går över. Beror delvis på den statiska sittställningen under så lång tid. Baken har jag aldrig haft ont i, tack vare cykelbyxor.

/Leo

Vättenrundan
E-beth skrev:
> freddan: " T.ex skicka bak cykeln så fort han
> ställer sig upp.. " ? förstår ej riktigt...

Cykeln rör sig bakåt 5-10cm när man ställer sig upp och trampar, om man då har kört bakom någon med kanske just 5-10cm avstånd till framförvarandes bakdäck så uppstår närkontakt - vilket i vissa fall leder till att den bakomvarande tappar balansen och vurpar. ;-)

Du får prova och se i någon uppförsbacke, kör efter någon och be han/hon ställa sig upp när du är beredd och inte för nära.

/Leo

Vättenrundan
E-beth: När du t.ex. i en backe ställer dig upp på cykeln och trampar, så kommer du längre fram över cykeln. Samtidigt skickar du bak cykeln, och det kan bli väldigt spännande för bakomvarande och man inte gör det lugnt och fint. Klassiskt är att man bara reser sig upp snabbt och tar i, cykeln åker då bak flera decimeter, relativt till övriga. Och det är inte lätt att hålla balansen när nån trycker till framhjulet..

Vättenrundan
E-beth skrev:
>
I somras hade jag under vätternrundan så ont i baken att jag nästan höll på att lägga av efter 15 mil. Men det berodde mer på att jag inte hade blivit ordentligt inkörd med min sadel som var ganska ny. Det andra var händerna! Jag hade ordentligt ont i händerna och var tvungen att byta grepp oavbrutet. Detta berodde på för gamla handskar med nästan obefintlig stoppning samt dålig styrlinda. Slutligen var ryggen ganska åtgången men det var faktiskt inte så stort problem.

Vättenrundan
MatsE skrev:
> saltgurkan skrev:
> -----
>
> > I klungkörning behövs faktiskt en del teknik
> och
> > snabba reaktioner ibland (ngt man får från
> > mtb-cykling). Kan va lite vanskligt o ligga
> utför
> > i 60 knyck med 5 cm avstånd till
> framfövarande
> > hjul osv.
> > Backträning kan med fördel utföras på mtb då
> många
> > backar i skogen är brantare än de på
> landsväg.
> >
>
> Det tråkiga med Vätternrundan är ju att det är
> tokplatt. Inte ens backarna innan Huskvarna tar ju
> emot att cykla uppför då man får sån skjuts i
> nerförsbackarna innan. Klart roligare är det att
> övervinna klassiska backar som denna (vilket jag
> gjort isf vättern de senaste åren, kostar ung.
> lika mycket allt som allt):
>
>
> Fri översättn: Här har de största cykelmästarna
> grundlagt sina segrar i Liège-Bastonge-Liège.
>
>
> Samma fina backe som minnesstenen står vid. Fast
> här är det desto brantare... drygt 20 %..
>
>

Jösses där är det nästan så man inte kan köra på stora klingan hela backen upp.

Vättenrundan
Jag körde på 53 fram från strax innan Jönköping (= strax innan uppförsbackarna börjar) runt vättern. Framväxeln havererade. Det gick utmärkt förutom att det kändes lite fånigt att åka förbi massa folk i uppförsbackarna när många växlade ner för att inte dra på sig mjölksyra.

Vättenrundan
Uppförsbackarna eller rättare sagt de svaga motluten är ju riktigt skoj, det är då man kan spurta lite uppför och avlasta baken. Ju snabbare man kommer upp desto kortare känns motluten, men glöm för all del inte att fortsätta trampa på väg nerför sedan, annars tappar man ju en massa fart. :-)

/Leo

Vättenrundan
Efter egen erfarenhet så är det lättare att köra fort om man startar sent, därför i stort sett alla som startar efter 4 är ganska sugna på att köra fort. Vi var 6 man som startade ihop men innan Jönköping var vi bara 3 från ursprunget men det var lätt att hitta en ny klunga. Har även startat klockan 21 på kvällen det var beydligt svårare att hitta draghjälp. Många som ville ligga på rulle när det sedan var deras tur så försvann dom ur klungan! Kändes mycket lättare att hitta draghjälp den gången jag startade sent!

Min första runda gjorde jag på 11,45 starttid 21
Min andra runda på 9,04 startid 04,45. ( Fick vänta på broöppning i 10 min...)

Björn

Vättenrundan
Fick en startplats i födelsedagspresent i veckan.
Ska bli riktigt kul och utmanande.
Vore kul att träna tillsammans med andra inför vättern.
Har pendlat mellan göteborg och jönköping under ett par års tid
men flyttar till götet på heltid nu. Så det känns som det är läge att
hitta lite träningskompisar. Finns det några bra klubbar eller brukar
ni ge er ut på landsvägsturer med Happy inför vätternrundan?
Är inte jättesnabb, men jag brukar väl snitta 30 när jag kör själv.

Ha det/

Frank

Vättenrundan
Bor visserligen i sthlm, men när jag varit ute och trampat runt på diverse lopp så har man träffat på folk från gbg som varit med i: <http://www.hisingensck.se>

Det har varit trevliga och verkar ha väldigt kul tillsammans så prova kontakta dem.

Vättenrundan
Tack för tipset!
Har kollat deras hemsida, precis vad jag sökte.
/frank

stef skrev:
> Bor visserligen i sthlm, men när jag varit ute och
> trampat runt på diverse lopp så har man träffat på
> folk från gbg som varit med i:
>
> Det har varit trevliga och verkar ha väldigt kul
> tillsammans så prova kontakta dem.

Vättenrundan
frank skrev:
> hitta lite träningskompisar. Finns det några bra
> klubbar eller brukar
> ni ge er ut på landsvägsturer med Happy inför
> vätternrundan?
> Är inte jättesnabb, men jag brukar väl snitta 30
> när jag kör själv.

Välkommen till Göteborg! Ja, det blir en hel del landsvägsturer med Happy innan Vättern. Ska försöka få ihop minst 100 mil nästa år innan VR, kör såpass mycket mtb att det var lite svårt att hinna med i år då jag fick ihop runt 80 mil. Happy Road Ride turerna vi kör brukar vara 10-15 mil, snitt på runt 30-33, bara att haka på!

/Leo

Vättenrundan
frank skrev:
> Fick en startplats i födelsedagspresent i veckan.
> Ska bli riktigt kul och utmanande.
> Vore kul att träna tillsammans med andra inför
> vättern.
> Har pendlat mellan göteborg och jönköping under
> ett par års tid
> men flyttar till götet på heltid nu. Så det känns
> som det är läge att
> hitta lite träningskompisar. Finns det några bra
> klubbar eller brukar
> ni ge er ut på landsvägsturer med Happy inför
> vätternrundan?
> Är inte jättesnabb, men jag brukar väl snitta 30
> när jag kör själv.
>
> Ha det/
>
> Frank

Förutom HCK som redan nämnts så finns Lygnens Venner som kör landsvägsträning, bara att följa med om du vill. http://www.lvg.nu

/Johan

Vättenrundan
servace: sub9 siktar jag på, att kapa en halvtimma till på det blir svårt. Tror också att det är fler som klarar av ett sub9 tempo än sub8.5, så jag kommer att nöja mig med max 9 timmar.

Men det är bara att se om fler nappar på sub8.5, isåfall kan du dra ihop en sådan klunga också förutom sub9 då. Finns säkert många som kan tänka sig sub10 också, så minst tre olika happyklungor är nog ingen omöjlighet.

/Leo

Vättenrundan
jag är med på sub9 och sub10. tyvärr var ekonomin dålig i somras så det blev bara cyklande på mtb, då 8 mil åt gången. när våren kommer ska blir det en lvg med nya 105-gruppen hade jag tänkt. vätternrunt är mitt stora mål. hör av er när det är dax för en gruppanmälan. ser fram emot det! obs. detta är bindande. (-:

Vättenrundan
Ja, då är det väl bara att anmäla sig till 02.50 gruppen. Köpte jacka och och överdrag till pjucksen så nu är det bara att träna hårt.

Vättenrundan
Kommer starta strax efter 04 om det är flera som har samma ambitioner(inte anmäld än), hittills har jag bara hört 1 till så jag avvaktar lite.
Alternativet är att ta en 3 växlad och stanna i alla depåer. :-)

Vättenrundan
Jag har precis bestämt mig för en VR satsning 06. Vet med mig att man kommer att frestas till ett sub9 försök även om jag försöker intala mig att ta en lite softare tur runt. Har gjort 9.30 med mkt lite träning så om rätta förutsättningarna dyker upp känns sub 9 inom räckhåll.

Jag håller koll på happy och strålar gärna samman med någon gruppsatsning om allt lirar.

Stefan

Vättenrundan
Bigmollo
Du måste starta tidigt för att hinna runt på 2:a varvet medans depåerna är öppna, de jag hörde som tänkt samma sak körde bara 1 varv då den ena var för dåligt klädd och frös väldigt när de skulle varva, så de kan vara värt att kolla med/om folk som åkt 2 varv tidigare, finns inte många klungor heller mitt i natten så farten kan bli sämre än man tänkt.

Stefan
Svårt att hålla ihop en grupp som inte är samkörd om man startar från start vid 4:a tiden (hundratals åker med i en röra i klungorna), de brukar alltid tappas folk.
Man kan starta ca: 04.10 och vänta på att 04:14 gruppen kommer ikapp och sen åka med dem, eller så åker alla fritt ner till gränna lr jönköping och så bestämmer man en tid och plats där man samlar in de som ska med.

Vättenrundan
stefan skrev:
> Eller så kör man detta helgen efter.
> http://www.styrkeproven.no (54 mils varianten)
>
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-10-06
> 12:47 av stefan.

Föredrar isåfall att prova denna: <http://www.jotunheimenrundt.com/>

Kolla en skalenlig banprofil mot vätternrundan så inser man att vättern är ganska platt...

Vättenrundan
Äh, Vättern är löjligt.

http://www.granfondopinarello.com/

http://www.granfondocampagnolo.it/

Funderar på att kombinera sommarens cykelsemester med nått av de Gran Fondos som går där nere.
Tänk er inte ens behöva fundera vilka kläder man skall ha på sig, mängder med cykeltifosos, kostar inte en förmögenhet i anmälningsavgift och efter tävlingen kan man sitta på en restuarang och dricka rödvin och äta underbart god mat.

Ett annat alternativ är ju La Marmotte

//O

Vättenrundan
stef skrev:
> Stefan
> Svårt att hålla ihop en grupp som inte är samkörd
> om man startar från start vid 4:a tiden
> (hundratals åker med i en röra i klungorna), de
> brukar alltid tappas folk.
> Man kan starta ca: 04.10 och vänta på att 04:14
> gruppen kommer ikapp och sen åka med dem, eller så
> åker alla fritt ner till gränna lr jönköping och
> så bestämmer man en tid och plats där man samlar
> in de som ska med.
>

Metveten om problematiken och för att få till en vettig satsning skall gruppen såklart vara ordentligt samkörd.

Startade 04.16 senast och det finns ju mycket snabba åkare då så att ansluta spontant och göra ett bra jobb i klungan känns nästan som det vettigaste om man som jag har problem med att samträna i grupp under normala tider pga jobb och familj.

Hur som helst så är det kul med planer och mål.

Stefan

Vättenrundan
Just nu är starttiden 03.28, om man anmäler sig nu. Vi väntar tills det blir runt 04.00. Jag kan skapa en tråd om det hela när det närmar sig så får vi göra anmälan samma kväll, de som vill köra i "Happy sub9 klungan".

Jag räknar med att alla som siktar på den tiden känner till hur man kör i klunga, då blir det inga problem även om vi inte ens har setts innan start. :-)

/Leo

Vättenrundan
bigmollo skrev:
> Är det nån som är intresserad av att köra två
> varv? Har klurat lite på det. Blir man ett gång
> som håller ihop så borde det funka.

Shit Mollo, du håller ju på att bli värsta randonnörden. Men ska du åka PBP 2007 så är det väl dags att börja träna.

Jag har för mig att det är några gubbar i Hofvet som åkt/åker dubbla varv. Sen finns det någon som brukar cykla från Stockholm till starten av VR, åka ett varv och sedan cykla hem igen. Det är ju bara att ta rygg på honom :-)

/Anders

Vättenrundan
Jag cyklade vättern för första gången i år. Körde på 9:15 och skulle vara intresserad av att köra köra sub 9 eller 8,5 nästa gång. Vore kul om man kunde starta tillsammans med några andra som var lite hungriga. Så jag är gärna med om jag får.
/viktor

Vättenrundan
AJ skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Är det nån som är intresserad av att köra
> två
> > varv? Har klurat lite på det. Blir man ett
> gång
> > som håller ihop så borde det funka.
>
> Shit Mollo, du håller ju på att bli värsta
> randonnörden. Men ska du åka PBP 2007 så är det
> väl dags att börja träna.
>
> Jag har för mig att det är några gubbar i Hofvet
> som åkt/åker dubbla varv. Sen finns det någon som
> brukar cykla från Stockholm till starten av VR,
> åka ett varv och sedan cykla hem igen. Det är ju
> bara att ta rygg på honom :-)
>
> /Anders
>
> **

Erkänn att du är sugen.. ;o)
/J

Vättenrundan
McOla skrev:
> Funderar på att kombinera sommarens cykelsemester
> med nått av de Gran Fondos som går där nere.
> Tänk er inte ens behöva fundera vilka kläder man
> skall ha på sig, mängder med cykeltifosos, kostar
> inte en förmögenhet i anmälningsavgift och efter
> tävlingen kan man sitta på en restuarang och
> dricka rödvin och äta underbart god mat.

Word. Vi är av samma blod, du och jag.

(när mollo läser det där om rödvinet kommer han att hålla med)

Tillbaka
Topp