Vättenrundan

• Trådstartare Trådstartare Hinken
  • Start datum Start datum
Vättenrundan
E-beth> Vi får väl peppa varandra, har själv planer på att köra rundan då ja läst att några kört med sin mtb. Polaren körde runt med sin 3växlade monark och de tycker ja är starkt

Vättenrundan
Jag är ifrån de där trakterna. Gick i högstadiet i Borensberg, bodde i klockrike men slapp SOM TUR VAR att gå i skolan i motala (gick i linköping i stället).

Bor man i någon av skolorna eller?

hmm... har kommit på en sak. Jag ska ju till frankrike och cykla... undrar om man hinner med bådeoch. Verkar lite tajt, men det kan eventuellt hinnas med innan jag drar :)

Vättenrundan
E-beth: Jag föredrar Idrottshallen, den stora norr om polisstationen. Bra utrymmen och cafeteria, plats att äta egen mat samt bevakad cykelförvaring.

/Leo

Vättenrundan
Jag har bott i gympahallen som nämndes ovan och tält+bil på fälten kring startområdet. Föredrar tält helt klart då i alla fall jag hade problem med att sova i stöket i hallen.

Kommer köra tält eller skåp/hus bil i fortsättningen.

Stefan

Vättenrundan
Jag tältade nära starten. Det var nåt slags techno-disco som pumpade umpf-umpf-umpf fram till midnatt. Sen lyckades jag sova ett par timmar. Nästa år lånar jag en skåpbil och parkerar på gratisparkeringen nära starten. (bakom pastatältet) I den kommer jag ha en luftmadrass och plats för cykeln. Torrt kommer det vara också. Fördelen är också att man kan krypa in i bilen och sova efter loppet, om man inte har nån som kör hem dvs.

Vättenrundan
Exakt, nöjesfältsdiscot knäckte mig också, 2002 för att vara exakt. Sedan dess föredrar jag idrottshallen, hellre lite dova snarkningar än öronbedövande dunk... :-P

/leo

Vättenrundan
stefan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har bott i gympahallen som nämndes ovan och
> tält+bil på fälten kring startområdet. Föredrar
> tält helt klart då i alla fall jag hade problem
> med att sova i stöket i hallen.
>
Gymhall kostar?
Gymhall+Tält förmodligen obekvämt kommer sova dåligt...

Någon som vet något "riktigt" boende typ eget dubbelrum i närheten som är överkomligt i pris?

Vättenrundan
E-beth skrev:
> vad körde ni på för tid på erat första lopp? Var
> ärliga nu! ;)
> Kommer ni ihåg om upplevelsen var lättare, värre
> eller precis som ni förväntat er?
>
> Finns det någon delsträcka som är värre än andra?
>
> --------------------------------------------------
> --------------
> .:It's not the fall that hurts - It's when you hit
> the ground:.

Tjenixen E-beth,
Körde VR i somras på totalt 11.57 med en rulltid på 10.20. Hade dryga 200 mil i benen innan så jag bara surfade mig igenom de 30 milen.....helt suveränt. Åket med en klunga där vi sjöng och hade mycket trevligt.... :)
Startade 04.10. En perfekt tid - man ser bra och olyckrisken minskar väsentligt med ljusets inträde....hmpff....trots detta såg jag 3 st jäkligt otäcka krascher....

Till nästa VR siktar jag på sub10....men blir nog rätt nöjd om jag i allafall klarar sub11..... :D

Vättenrundan
Jag körde för första gången i år. Hade tränat ca 100 mil. Jag startade kl 21.00 (ngt sådant) Trots att jag inte cyklade så snabbt (13 h) så cyklade jag helt eller delvis ensam stora delar av loppet, så nästa gång tänkte jag starta senare. Förhoppningsvis kommer det fler att hänga på lite senare på på natten så man slipper ensamkörningen, inte så kul när lampan lagt av i regnet...

Vättenrundan
Hejsan! Jag fundera också att köra första vättern rundan, så alla råd i det här tråd har varit jättebra, tack!

Jag vet ingenting om att cykla i klunga eller hur man välja vilket hastighet man gå ut på, så det kanske gäller att blir medlem i en klubb. Jag köra 9 mil med 28km/t genomsnitt på min mtb med slicks och har känt att jag kanske klara 15 mil vid det hastighet? Vad har ni haft för längsta träningspass innan loppet? Hur länge brukar tränings passarna vara inför VR?

Jag är inte säkert om jag ska köra det på mtb eller köpa en racer i andra hand. Problemet är att jag rätt så korta ben så behöver en 50cm ram. Kanske kunde vi boka en sub 12 grupp som vill köra i klunga på mtb? Hur kan man räknar ut ungefär hur länge man skulle klara av det på?

Klara man av att sova om man ska start kl3 på morgonen? Jag kan tänker mig att jag kommer att känna mig jätte nervös och komma aldrig att kunna somna!

Vättenrundan
c_shell skrev:
> Jag vet ingenting om att cykla i klunga eller hur
> man välja vilket hastighet man gå ut på, så det
> kanske gäller att blir medlem i en klubb. Jag köra
> 9 mil med 28km/t genomsnitt på min mtb med slicks
> och har känt att jag kanske klara 15 mil vid det
> hastighet? Vad har ni haft för längsta
> träningspass innan loppet? Hur länge brukar
> tränings passarna vara inför VR?
Det finns en stor skillnad mellan att köra 9 mil och 15 mil. Den kortare distansen kan många köra utan att äta eller bekymra sig så mycket om påfyllningen av energi. Man klarar sig på det som finns i musklerna. Men få personer kan köra 15mil utan äta. Så några långa pass kan man gärna testa. Så mycket längre än 15 mil är inte absolut nödvändigt enligt mig. Totala antalet mil är viktigare.

Att lära sig klungkörning i en klubb är inte dumt, önskar fler gjorde det innan Vättern. I Göteborg är Hisingens CK bra, vet ej i övriga städer.

/K

Vättenrundan
c_shell skrev:
> Klara man av att sova om man ska start kl3 på
> morgonen? Jag kan tänker mig att jag kommer att
> känna mig jätte nervös och komma aldrig att kunna
> somna!

Det där är jag också orolig för, vi har anmält oss med en starttid på ca: 03:40, lyckas jag inte somna så finns ju risken att man är lagom seg.
Kan ju inte gärna ta något piller för att somna heller...
Vad säger ni erfarna vätterncyklister, går lika bra utan att sova eller?

Vättenrundan
Det är nog inga problem om man inte lyckas sova innan. Jag har startat mellan 22 och 01 när jag har cyklat och har inte sovit nånting på kvällen, och det har gått bra. Fast om man startar 3 eller senare kanske det finns risk för att man blir trött och seg och får svårt att komma igång.

Vättenrundan
30 mil blir man trött av vare sig man sovit eller inte.
Normalt sett klarar man sig bra utan sömn så länge man rör sig och fyller på med mat/vätska.
Men man ska nog inte sätta sig i gräset i solen på fm med många mil kvar :-)

Men se till att lägga sig i tid så att ni får vila även om ni inte somnar och stressa inte upp er om ni inte somnar, man kommer runt iaf.
Har kört 2ggr utan att sova innan och man somnar väldigt gott eftr loppet då.

Vättenrundan
Har inte heller sovit ordentligt innan någon av mina 6 starter, däremot försöker man slumra till en timma eller två, det räcker. Ungefär två timmar innan start käkar jag "frukost" mitt i natten, blir runt tvåtiden, gröt och mackor. Sen är det bara att vila en halvtimma till och sen klä på sig, med lite tur så ösregnar det inte just då utan det är uppehåll fram tills man startat åtminstone... ;-)

Efter målgång är det inte heller lätt att sova, men jag vilar 6 timmar så som det är rekommenderat, innan jag åker hem. En del har ju inte problem med att sova oavsett tid på dygnet, så medtag öronproppar... :-)

/Leo

Vättenrundan
JAg har anmält mig! Starttid blir kl03:46, så hoppas att man hinna sova lite innan dess.

Om man ska försöker köra en snabb tid, hur ofta stannar man? Stannar man och äta maten som bjuds på, eller klara man sig på power bars och jätte korta pause?

Vättenrundan
Jag brukar försöka rucka på min dygnsrytm innan vr , dvs gå upp mkt tidigt och lägga sig tidigt ett par dagar innan så att man är lite tröttare än normalt kvällen innan vr. Har inte haft så svårt att somna. Skall testa det lite mer i år att gå upp 04 istället för 07 och sedan lägga sig tre timmar innan man normalt sett gör det.
Stefan

Vättenrundan
c_shell, jag har för mig att du bodde i Lund. Kolla in CK Lunedi http://medlem.spray.se/cklunedi (snart www.cklunedi.se) . Vi är en nybildad motionsklubb för lvg-cykling. Vi har två tjejer som cyklar med oss så du blir inte ensam tjej. Vi har dessutom flertalet vätternveteraner som kan ge dig mängder med bra tips. Nu under vintern kör vi bara organiserat på Söndagar. När våren kommer kommer vi köra Tisdagar,Torsdagar och Söndagar.

Mvh
Ola

Vättenrundan
Hej Ola,

Jo. Jag bor i Lund, men har tyvärr ingen landsväg cykel. Annars ser klubben rolig ut. Det är bra att ni har börjat en klubb för dem som inte vill satsa på elit nivån. Jag hålla ögenen öppet för ett andra hands landsväg cykel, annars köpa jag kanske något nytt tidigt nästa år. Hur snabb (medel hastighet?) och hur länge brukar era söndags träningspass vara?

/Chantal

Vättenrundan
Det är lite olika. Tanken är vi skall göra lugnt och långt på söndagarna, det bästa är att kolla in forumet på hemsidan för att se om det händer nått.

//Ola

Vättenrundan
Jag tror inte jag komma att hålla med på min mtb, Jag kanske kan pusha mig att hålla 30 eller snabbare i klungan, men ni kör säkert snabbare än detta? Hur långt är långt?

Vättenrundan
PÅ söndagspassen kan jag tänka mig att vi håller 27-29 km/h i snitt och ca 3 timmar, tiden är ju viktigare än hastighet just nu. Det är ju inga problem för dig att hela tiden ligga på rullen och hoppa över dragjobbet sen kan du ju alltid korta av rundan genom att skippa att hänga med oss hela vägen.

Vättenrundan
Ok då. Jag ska försöker hänga med när jag kan - det är ju bara att prova! Fast nästa helg är det Bjäre runt - 8 mil i terräng, och det är alltid terräng cykling som lockas lite mer! Tack för tipsarna, och vi kanske ses på söndag cykling i ett par veckor!

Vättenrundan
c_shell skrev:
> Hejsan! Jag fundera också att köra första vättern
> rundan, så alla råd i det här tråd har varit
> jättebra, tack!
>
> Jag vet ingenting om att cykla i klunga eller hur
> man välja vilket hastighet man gå ut på, så det
> kanske gäller att blir medlem i en klubb. Jag köra
> 9 mil med 28km/t genomsnitt på min mtb med slicks
> och har känt att jag kanske klara 15 mil vid det
> hastighet? Vad har ni haft för längsta
> träningspass innan loppet? Hur länge brukar
> tränings passarna vara inför VR?

Att köra 90 km med snittet 28 km/tim ensam på mtb med slicks är bra. De flesta klubbar med motionsgrupp brukar ha flera gruppindelningar när man tränar tillsammans. Hoppa in i en klubb och lär dig klungkörning så kan du snart åka med snabbgruppen 32-33 km/tim. Så mycket fortare går det nämligen när man "ligger på rulle", som det heter. Skaffar du en riktig racer kan du snart köra ännu fortare. Men det är dock inte viktigt när man ska köra Vätternrundan, viktigast är de rundorna när man sitter läääänge i sadeln.

> Jag är inte säkert om jag ska köra det på mtb
> eller köpa en racer i andra hand. Problemet är att
> jag rätt så korta ben så behöver en 50cm ram.
> Kanske kunde vi boka en sub 12 grupp som vill köra
> i klunga på mtb? Hur kan man räknar ut ungefär hur
> länge man skulle klara av det på?
>
Personligen tror jag du skulle kunna köra i en snabbare grupp av ovantsående anledningar.

> Klara man av att sova om man ska start kl3 på
> morgonen? Jag kan tänker mig att jag kommer att
> känna mig jätte nervös och komma aldrig att kunna
> somna!
>

Belysningen är ett dilemma. Var går gränsen för när man måste ha belysning? Har för mig att det är vid 3 någonting som man i tio minuter fortfarande är tvungen att släpa med sig fram-och baklyse (innan solens uppgång enligt trafiklagstiftningen). Av den anledningen startar vi alltid i Spåvägsmotionärerna efter 3 då vi slipper det.

Även jag var nervös inför min premiär 2004 då jag körde mtb med slicks och 6 bar i däcken. Vi startade 3:30 någonting och jag tror inte jag fick en blund i ögonen. Det gjorde faktiskt inte så mycket då den dagen blev helt underbar trots det grymma regnandet! Jag hängde på klungor som tog upp hela vägen och periodvis kändes det inte som om man behövde trampa över huvud taget...tills backarna kom! Då körde alla racercykister ifrån och man fick cykla ensam tills man kunde haka på nästa klunga.

Lycka till, du kommer ha jätteroligt men jag tycker nog du ska få tag i en racer i din storlek. Det är en annan sak med en cykel som är avpassad för ändamålet, även om det funkar med mtb.

Tillbaka
Topp