Vattentäta byxor?

Macius

Medlem
Vattentäta byxor?
Hej
Hösten är här men det kan ju regna året om.
Tips på mtb byxor som är vattentäta, åtminstone baktill där man får upp lera och vatten från hjulet. Fåfängan stoppar en från att montera en stänkskärm...

Finns det inte några byxor som är lätta mem har förstärkta vattentäta paneler på rumpan och andra delar som utsätts extra mycket för stänk.

Vattentäta byxor?
Jag har långa ben, alltid 36 tum innerbenslängd på jeans, och då är utbudet (och mina erfarenheter) starkt begränsade. Därav går Fox, POC och Leatt bort t.ex. Leatts modell som heter 5.0 Hydradri hade annars varit intressant, verkar vara väldigt slitstark och jag har inte samma behov av välventilerat tyg på nedre kroppshalvan.

Endura har en modell som heter Spray som är vattenavvisande på framsidan och vattentät på baksidan. Vet inte om jag haft tur eller så men jag har både byxor och shorts av modellen och de fungerar bra med att jag regelbundet impregnerar om dem.

För mer misärväder så har jag slitit ut ett par Dirtlej trailscout waterproof. Lite mindre nöjd med dem, de har varit svårare att återimpregnera och få det bra. De blir tunga att trampa runt i när yttertyget blir blött och leriga. De är å andra sidan slitstarka i tyget. Jag har ersatt dessa med ett par Patagonia Dirt Roamer Storm. Jag har knappt hunnit använda dem så jag har inte så mycket att säga om dem, höga förväntningar dock. ION har byxmodeller som är längre i benen, har ingen erfarenhet av deras vattentäta modeller.

Vattentäta byxor?
Jag fyndade ett par Alpinestars Tahoe på rea för nått år sedan. De har funkat prima för de misärdagar jag behövt dem. Men vattentäta byxor är ju oftast förjävliga att trampa runt med då de stänger inne all fukt. Funkar för liftdagar eller pushbike men trampa runt är jobbigt. Då har jag hellre ett par som torkar snabbare men andas bättre.

Hade en Dirtlej dirtsuit, den funkade typ ett tag sen började den ta in vatten och Dirtlej vägrade ta min reklamation och påstod att det var "user error" så kommer inte köpa en produkt av dem någonsin igen.

Vattentäta byxor?
Trist med Dirtlej, på vilket sätt menade de att det var user error?

Jag har en men det får ju vara rejäl misär innan man drar på den, blir rejält svettigt.

Vattentäta byxor?
Jag har långa ben, alltid 36 tum innerbenslängd på jeans, och då är utbudet (och mina erfarenheter) starkt begränsade. Därav går Fox, POC och Leatt bort t.ex. Leatts modell som heter 5.0 Hydradri hade annars varit intressant, verkar vara väldigt slitstark och jag har inte samma behov av välventilerat tyg på nedre kroppshalvan.

Endura har en modell som heter Spray som är vattenavvisande på framsidan och vattentät på baksidan. Vet inte om jag haft tur eller så men jag har både byxor och shorts av modellen och de fungerar bra med att jag regelbundet impregnerar om dem.

För mer misärväder så har jag slitit ut ett par Dirtlej trailscout waterproof. Lite mindre nöjd med dem, de har varit svårare att återimpregnera och få det bra. De blir tunga att trampa runt i när yttertyget blir blött och leriga. De är å andra sidan slitstarka i tyget. Jag har ersatt dessa med ett par Patagonia Dirt Roamer Storm. Jag har knappt hunnit använda dem så jag har inte så mycket att säga om dem, höga förväntningar dock. ION har byxmodeller som är längre i benen, har ingen erfarenhet av deras vattentäta modeller.
Jag är också långskånk och har ett par Endura spray brallor som jag slitit på två vintrar. Det ända jag kan anmärka på dom är att dom är riktigt varma om man ska trampa. Jag har valt andra plagg tills det är runt 0 grader. Membranet i mina har börjat ge upp nu men tycker ändå det är godkänt efter 60 rundor delsjötramp samt lite pendling.

Vattentäta byxor?
Tillverkarna är dåliga på att beskriva sina produkter, bara en massa tramsiga superlativ. Storleksguide är en sak men om en byxa har två eller tre lager så vill jag veta hur lagren hänger ihop med varandra, är de laminerade o.s.v. Undantaget är rena överdragsbyxor. En byxas vikt säger väldigt mycket så därav är jag tacksam att Bike24 som regel uppger vikt på plagg (ja, R2 väger i princip allt och uppger vikt men i klädväg så är deras utbud skralt i jämförelse).

Tillbaka
Topp