Vättern 0436 - 8:28 Ny tråd:Diskussionen flyttar hit

Team x har stopp enligt följande:

* 80km, Gränna (Busshållplats Reaby Norrgård
strax innan Grännakontrollen) Pisspaus, 2min
* 140km Snabbstopppet i Fagerhult Vätska, 4min
* 230km, Boviken vätska, 4min

Någon i sthlm som ska cykla på lördag och vill ha sällskap? Öppen för förslag.

Edit: Förlåt, inser att det kanske inte var så trevligt sätt att introducera mig på. Michael heter jag och har följt den här tråden ett tag. Jag skulle gärna vilja hjälpa till i er grupp så gott jag kan. Finns det plats över?

Senast ändrad:
..::Larzzza::.. skrev:
-------------------------------------------------------
> Team x har stopp enligt följande:
>
> * 80km, Gränna (Busshållplats Reaby Norrgård
> strax innan Grännakontrollen) Pisspaus, 2min
> * 140km Snabbstopppet i Fagerhult Vätska, 4min
> * 230km, Boviken vätska, 4min

Jag tycker det låter som en vettig strategi, den kan vi kopiera tycker jag.

CarlMichael skrev:
> Någon i sthlm som ska cykla på lördag och vill
> ha sällskap? Öppen för förslag.
>
> Edit: Förlåt, inser att det kanske inte var så
> trevligt sätt att introducera mig på. Michael
> heter jag och har följt den här tråden ett tag.
> Jag skulle gärna vilja hjälpa till i er grupp
> så gott jag kan. Finns det plats över?

Välkommen! Tänkte du byta starttid eller är du redan i 0436?

Ang lördag; var bor du?

>
> Välkommen! Tänkte du byta starttid eller är du
> redan i 0436?
>
> Ang lördag; var bor du?

Tack! Precis, jag måste byta tid till 0436, så det hänger väl lite på att det fortfarande finns plats.

Bor i gamla stan, så jag får ju ta mig utanför tullarna på något vis.

CarlMichael skrev:
> >
> > Välkommen! Tänkte du byta starttid eller är
> du
> > redan i 0436?
> >
> > Ang lördag; var bor du?
>
> Tack! Precis, jag måste byta tid till 0436, så
> det hänger väl lite på att det fortfarande
> finns plats.
>
> Bor i gamla stan, så jag får ju ta mig utanför
> tullarna på något vis.

Ok!
Jag kommer troligen cykla på lördag, men pga div familjeaktiviteter vet jag inte när. Troligen blir det -"Funkar det om jag sticker iväg två timmar nu medan ungarna hoppar studsmatta?".

Skulle jag råka få lite struktur och planering i förväg hör jag av mig. Bor Värmdö, så i så fall 30 min uppvärmning för din del. :-)

Selast skrev:
> ..::Larzzza::.. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Team x har stopp enligt följande:
> >
> > * 80km, Gränna (Busshållplats Reaby
> Norrgård
> > strax innan Grännakontrollen) Pisspaus, 2min
> > * 140km Snabbstopppet i Fagerhult Vätska, 4min
>
> > * 230km, Boviken vätska, 4min
>
> Jag tycker det låter som en vettig strategi, den
> kan vi kopiera tycker jag.

Ja vad säger ni andra, funkar detta? Snabbstoppet och Boviken, någon som har koll på de stoppen, är det vätskekontroll som vem som helst kan ta del av?

Funkar! Dock osäker på om snabbstoppet är öppet då, då det väl egentligen är till för grupperna som startar efter 09:00?

Niklas, Stefan + 3 till röstar på att göra samma stopp som team-x. Känns som en stabil backup! Snart dags :)

Tråkiga besked.
Av privata skäl så kommer jag inte att kunna köra VR i år.
Efter att det tillslut löst sig med resa och boende så har det tyvärr uppstått en situation som gör att jag inte kan åka.
Riktigt bedrövad och besviken över detta.

Är väl bara att bryta ihop och komma igen för att citera Per Elofsson.

Önskar er alla lycka till med satsningen mot 8:28.

//TheMountainman

TheMountainman skrev:
> Tråkiga besked.
> Av privata skäl så kommer jag inte att kunna
> köra VR i år.
> Efter att det tillslut löst sig med resa och
> boende så har det tyvärr uppstått en situation
> som gör att jag inte kan åka.
> Riktigt bedrövad och besviken över detta.
>
> Är väl bara att bryta ihop och komma igen för
> att citera Per Elofsson.
>
> Önskar er alla lycka till med satsningen mot
> 8:28.
>
> //TheMountainman

Trist! Men som du själv är inne på, det är bara att komma igen, loppet kommer att gå nästa år också...

För oss andra, nu börjar det närma sig rejält, jag känner att helgens landsvägs Birk var en bra indikation på att formen finns på plats så nu tror det får räcka med långrundor för mig faktiskt. Jobbpendling och handhygien av talibanska mått så att jag inte blir sjuk är min strategi nu.

Ska vi försöka komma överens om stoppen nu så att alla är på samma blad vad det gäller detta? Hur får man reda på om snabbdepån i Boviken är öppen när vi kommer dit? Jag tycker iofs att det verkar konstigt att Team-X skulle ha missat denna detalj när dom la upp sin strategi. Dom verkar ju rätt uppstyrda eller hur?

Förutsatt att nämnda stopp är tillgängliga så är jag +1.

Någon som ska köra nationaldagsfondon i Södertälje på torsdag? Eller luma på lördag?

Nu är ju Team X min grupp men jag hjälper er lite på traven här då ni verkar så förvirrade och hjälplösa ;-)

Från hästens mun:

"Hej Patrik!

vattendepån strax norr om Fagerhult vid Rödån efter ca 15 mil kommer att vara öppen när ni passerar.

Varmt välkomna till oss och Vätternrundan 2013!

Mvh
Eva-Lena Frick"

Vassegoa!! :-)

xenomorf skrev:
> Nu är ju Team X min grupp men jag hjälper er
> lite på traven här då ni verkar så förvirrade
> och hjälplösa ;-)
>
>
> Från hästens mun:
>
>
> "Hej Patrik!
>
> vattendepån strax norr om Fagerhult vid Rödån
> efter ca 15 mil kommer att vara öppen när ni
> passerar.
>
> Varmt välkomna till oss och Vätternrundan 2013!
>
> Mvh
> Eva-Lena Frick"
>
>
>
>
> Vassegoa!! :-)

Men du e ju för gooo!!
Tack för det!! :-)
Då anser vi stoppen vara spikade då?

Efter Siljan runt så verkar inte 8.26 som ett allt för avlägset mål, men jag ska ut på 2st långpass till innan jag bestämmer mig (Fredag, Söndag).
Är det ok att följa med om allt fungerar efter helgen?

//Johan

Hoppas alla har passat på att vara ute och cyklat i det fina vädret. Jag har inte cyklat i helgen alls utan är i fjällen med barnen. Ska köra en kortare runda på onsdag som sista check inför VR. Formen kändes dock bra på Landsvägs Birken förra helgen så jag ser fram emot att köra med Er om en vecka!

Som jag begriper det är vi överens om stoppen nu, vi kör samma som Team-X
* 80km, Gränna (Busshållplats Reaby Norrgård
strax innan Grännakontrollen) Pisspaus, 2min
* 140km Snabbstopppet i Fagerhult Vätska, 4min
* 230km, Boviken vätska, 4min

Detta innebär att vi måste cykla 36,1 km/h när vi inte står i depå. Blir tufft men helt klart inom möjligheternas realm. Jag kan ta på mig att hålla ordning på hålltider via Garmin och "oldschool" style med ett armband. Ni som själva vill ha hålltider tillgängliga kan kolla här: http://cykelklubben.se/cykelklubben/tips/vatternrundan/idealtid.asp Det är bara att lägga in starttid, 8:28 och stoppen så får man ut hålltiderna att printa ut.

Luke, du fixar markeringstejp från Biltema eller hur?

Glöm inte heller bort mötet på fredag kväll kl 19:30 på Rest Sjövik, Varamobaden i Motala, här:http://www.hitta.se/restaurang+och+caf%C3%A9+sj%C3%B6vik/motala/VSMsvberrf?vad=restaurang+sj%C3%B6vik&var=Motala

En sista förmaning nu bara, byt inte sadel,skor eller byxor till något nytt nu! Kör på beprövade prylar så vi slipper problem med skavsår osv. Gärna nya däck och slangar dock men provkör en vända hemma innan Motala så att du är säker på att du inte klämt slangen eller så.

Vi ses på fredag!

Tjoho!

Si och så med aktivitet i tråden nu märker jag. Förhoppningsvis beroende på fullt träningsfokus hos alla?

Ja, jag kirrar varningstejp! Om ni får med er hjälmarna till fredagssamlingen på Restaurang Sjövik kan vi märka upp dem direkt där. (Jag kommer ha på mig en gul happymtb-tröja, så kan ni andra komma med ros i kavajslaget kanske?)

Angående namnlappar på sadelväska, så slog det mig att utrymmet kanske finns på nummerlappen? Skriva där istället?

Jag tar även med mig visselpipa till Zeitsteuerungsführer Selast, så han kan vissla lite inför stopp, start och hastighetsändringar.
Taktiken och ordningen i övrigt känns som vi är hyfsat överens om och diskuterar samt spikar på fredagskvällen.

För egen del är det med viss skräckblandad förtjusning jag ser fram emot helgen. Efter magnetröntgen i förra veckan är ortopedens dom "gilla läget och HTFU", typ.
Jag har lös brosk under knäskålen som han var skeptisk till att operera bort (gjort en gång tidigare men problemen kommer tillbaka) i kombination med löparknä, på samma knä. En bike-fit kan vara lösningen, men knappast något jag ger mig på så här tätt inpå. På doktorns inrådan har jag höjt sadeln några millimeter i alla fall, vilket förhoppningsvis kan lindra besvären en aning.
Jag kör på så gott det går så får vi se helt enkelt... Men en bra rotation med täta förningar underlättar helt klart för mig. Blir det ryckigt kommer besvären tidigare.
Till råga på allt kände jag mig lite småförkyld i morse, så klart. :-(

Så, nog med negativa vibbar nu!! Till helgen är det dags, mysrunda i kanonväder!!!
Kommer bli sjuukt skoj det här!!

Luke skrev:
> Ja, jag kirrar varningstejp! Om ni får med er
> hjälmarna till fredagssamlingen på Restaurang
> Sjövik kan vi märka upp dem direkt där. (Jag
> kommer ha på mig en gul happymtb-tröja, så kan
> ni andra komma med ros i kavajslaget kanske?)

Jag är 2 meter lång och har kort hår, borde gå att känna igen på det signalementet.

> Angående namnlappar på sadelväska, så slog det
> mig att utrymmet kanske finns på nummerlappen?
> Skriva där istället?

Jag kommer allra mest troligt köra utan sadelväska (tubhjul) så jag skriver i så fall på nummerlappen.

> Så, nog med negativa vibbar nu!! Till helgen är
> det dags, mysrunda i kanonväder!!!
> Kommer bli sjuukt skoj det här!!

+1!

Jag har stött i två starkingar som vill vara med, inte supererfarna med starka.
Om ni tycker det känns ok och om dom lyckas byta tid till 4.36, är det ok om dom
ansluter i gruppen?

Sjukt peppad!
Johan Gustafsson

Johan Gustafsson skrev:
> Jag har stött i två starkingar som vill vara
> med, inte supererfarna med starka.
> Om ni tycker det känns ok och om dom lyckas byta
> tid till 4.36, är det ok om dom
> ansluter i gruppen?

Mer ju bättre :-) som jag ser det.

//Johan

Ja, jag är också inne på devisen att fler är bättre. Kan faktiskt inte förstå hur fler kan vara sämre...men det är ju en annan sak. Ja, under förutsättningen att man kan cykla i klinga och har förmågan att hålla ett jämnt tempo och i övrigt följa den "gameplan" som bestämts på förhand.

Skelletor skrev:
> Johan Gustafsson skrev:
> -----
> > Jag har stött i två starkingar som vill vara
> > med, inte supererfarna med starka.
> > Om ni tycker det känns ok och om dom lyckas
> byta
> > tid till 4.36, är det ok om dom
> > ansluter i gruppen?
>
> Mer ju bättre :-) som jag ser det.
>
> //Johan

Jag funderade lite på det där med startbyte om det inte finns plats i en grupp kan man inte byta till start tiden som är strax innan och sen ha lite cykel "problem" så man blir nån minut sen till start?
Jag startade runt denna tid förra året och vad jag minns så fanns det ingen som kontrollerade start tid osv. Så i detta fallet att byta till 04:34 då och sen bara bli lite sen borde väll funka? Om det startar 67st i 04:34 och 73st i 04:36 borde väll knappast ha nån större betydelse?

Mvh

Johan Gustafsson skrev:
> Jag har stött i två starkingar som vill vara
> med, inte supererfarna med starka.
> Om ni tycker det känns ok och om dom lyckas byta
> tid till 4.36, är det ok om dom
> ansluter i gruppen?

Absolut! Jag är helt enig med Er andra att desto fler desto bättre. Vore bra om du kan få med dom till mötet på fredagskvällen också.

...Å på mötet på fredag ska vi komma ihåg att bestämma ny mötestid för lördagkvällen!

Afterbiken!

Förra året försvann alla direkt efter målgång och vi missade helt att hänga tillsammans, med en cigg i mungipan och prata ut om våra känslor.

Kollade precis SMHI.
Det ser ut att bli en blåsig dag, med motvind ner till Jönköping och medvind hela vägen upp sen.
Inget regn!

Huskurer mot halsont mottages tacksamt.
Det vanliga (halstabletter, te, honung mm) redan testat. Går på whiskyn ikväll...

Førut fanns halstabletter, olika mærken bara. Numera finns registrerade lækemedlet o halstabletten Zyx + de andra tramshalstabletterna som gått ner i andra divisionen.
Således bør du køpa Zyx. :) 3 om dagen som du suger på, funkar fint.

Vet ni kommer undra över vad för amatör jag e nu, men likväl, kan ju prova.
Köpte ny cykel o den går finfint, inkörd o allt, inga problem. Men fick själv ställa in alla avstånd (finns 100 olika vägledningar på nätet). Har flyttat saker fram och tillbaka och känner ingen väldig skillnad.

Jag tycker det känns bra när jag cyklar, men fortfarande osäker på om jag faktiskt SITTER korrekt i alla fall - finns det möjlighet för en förbättring 2-3%?

Så om någon av er har 15 minuter över och KAN det här med att ställa in en racercykel så hoppas jag på en frimillig anmälan och 15 viktiga minuter i Motala. Tänk att en av era draghästar kan öka sin kapacitet 2-3%, kan ju vara guld värt på andra sidan vättern hehe...

Tack,

D

antonssondavid skrev:
> Vet ni kommer undra över vad för amatör jag e
> nu, men likväl, kan ju prova.
> Köpte ny cykel o den går finfint, inkörd o
> allt, inga problem. Men fick själv ställa in
> alla avstånd (finns 100 olika vägledningar på
> nätet). Har flyttat saker fram och tillbaka och
> känner ingen väldig skillnad.
>
> Jag tycker det känns bra när jag cyklar, men
> fortfarande osäker på om jag faktiskt SITTER
> korrekt i alla fall - finns det möjlighet för en
> förbättring 2-3%?
>
> Så om någon av er har 15 minuter över och KAN
> det här med att ställa in en racercykel så
> hoppas jag på en frimillig anmälan och 15
> viktiga minuter i Motala. Tänk att en av era
> draghästar kan öka sin kapacitet 2-3%, kan ju
> vara guld värt på andra sidan vättern hehe...
>
> Tack,
>
> D

Hade du några problem/smärtor under Trondheim-Oslo?
För egen del tycker jag att optimal ställning varierar ganska mycket med formen. Efter ett par bra vintrar med mycket skidåkning (=betydligt bättre bålstabilitet) så hade jag inga som helst problem att sänka styret en bit, men efter årets vinter som har kantats med influensor och lunginflammation så behövde jag ändra både på sadel och styre.

Om du tyckte att du satt bra på Röda Blixten så är det bara att komma ut och mäta :-)

Hej Johan S!
DETTA var positivt! Visste inte du skulle køra Vættern med 8.28. :) Gott!
Inga problem Tr-Oslo (vad jag minns...). Endast ont i knæet sista 10 milen, men det var væl egentligen ganska førutsægbart... Inget MUST o justera cykeln, men tænkte bara det kunde ara en førdel så det inte e nåt av "måtter"/avstånden som e helt skevt.
Har tænkt tanken att komma o mæta hos røde blixten, men har dessværre ingen tid - lægenhetskøp o jobbresor har satt stopp. Nu på væg till gardermoen før flyg till køpenhamn. Vitargopuler i handbagaget.
Nu kør vi på fredag, den menla instællningen ær det i alla fall inget fel på!!!

antonssondavid skrev:
> Hej Johan S!
> DETTA var positivt! Visste inte du skulle køra
> Vættern med 8.28. :) Gott!

Nja, det är inte så mitt inlägg ska tolkas :-). Sub9 är dessvärre helt orealistiskt för mig efter allt som har hänt det sista halvåret :-/

Jag får komma igen nästa år!

// Johan

Selast sniffar lim, medan jag går på aningens tyngre droger. Funderar på en sväng till "Plattan" i morgon kanske...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    141.7 KB · Besök: 73
Camelbaken är inkörd, däcken är bytta, cykeln är nytvättad och inoljad - NU KÖR Vi!

Jag ser fram emot lördag så-in-i-helvete! Efter 230 utemil under våren känns formen fantastisk.

Kan tyvärr inte komma till mötet på fredag kväll, men jag har kört 100 mil klungkörning med lokala cykelklubben, det vill säga att det inte kommer vara några problem med den biten. Vore grymt om Luke eller Selast kunde ta med tejpen till lördag morgon. Skulle någon av er även vilja briefa om det viktigaste som förmedlades på mötet?

Hej får man hänga på så här i sista minuten?
Ni skriver så mycket så man inte hittar det man letar ;-) har ni bestämt nåt om möte på fredag kväll? Lapp på ryggen med info?
Peter Wängefors Edsbyn "Bollnäs bagaren"

Luke skrev:
> Selast sniffar lim, medan jag går på aningens
> tyngre droger. Funderar på en sväng till
> "Plattan" i morgon kanske...

Lite besviken, det blev inget limmande igår. Sköt i en tub Pitstop och pumpade upp till 12 bar igår eftermiddag. Imorse var däcket fortfarande stenhårt så jag tror Pitstop'en gjorde jobbet. Ska hämta nylimmat bakhjul i eftermiddag.

Ett tips till dig Luke om Jura inte hjälpte, grugla saltlösning 3 ggr per dag. Ta ett dricksglas med vatten. Häll i salt under omrörning tills det inte löser sig längre. Gurgla denna blandning 3 gånger genom att ta ett djupt andetag, in med saltlösningen, och gurgla tills luften är slut. Gör denna procedur 3 gånger och upprepa detta morgon, middag och kväll. Svälj inte... Detta tar effektivt död på det som bosatt sig i din hals och kan stoppa en begynnande förkylning.

Bollnäs Bagaren: Möte imorgon kväll kl 19:30 på Rest Sjövik, Varamobaden i Motala, här:http://www.hitta.se Kul med en ny deltagare!

Red: Jag föreslår att vi träffas typ 04:15 vid startområdet och samlar ihop oss. Ingen idé att stå och hänga och bli kalla jättelänge då tycker jag. Det som ska gås igenom kan vi ta på fredagens möte och inte då.

Vi ses imorgon

Senast ändrad:
Luke skrev:
> Gurglar Jodlösning.... skitäckligt.
>
> Jupp, vi ses i morgon!! :-)

Ja det är vedervärdigt, se till att du inte sväljer för då brukar det bli en pizza i diskhon...

henkevr skrev:
> För er som tänkt byta till 04:36 så fanns det
> vid 13 tiden idag 6 platser kvar.
>
>
>
> Mvh

Tack för infon. Som jag förstått kan man bara byta tid på plats på torget i Motala. Stämmer det?

// Micke

CarlMichael skrev:
> henkevr skrev:
> -----
> > För er som tänkt byta till 04:36 så fanns
> det
> > vid 13 tiden idag 6 platser kvar.
> >
> >
> >
> > Mvh
>
> Tack för infon. Som jag förstått kan man bara
> byta tid på plats på torget i Motala. Stämmer
> det?
>
> // Micke

Ja det stämmer.

Mvh

Det drar ihop sig... Inkvarterad o klar.
Vi ses om en dryg timme!! Sjövik, Varamobaden.

Jag och Supermao tänkte käka där också.

Tillbaka
Topp