Vättern 0436 - 8:28 Ny tråd:Diskussionen flyttar hit

Vi var nog en 15 man tror jag..

Följande sades, ungefär:
Belgisk kedja
Tejp på hjälm bak .(jag tar med till start)
Namn någonstans rygg el hjälm
TYDLIG kommunikation i klungan.
Selast håller tider och har visselpipa.
Vi samlas 0415-0420 efter Team X
Lugnt i uppförsbackar och efter korsningar
Ät o drick längst bak, fippla inte i klungan.
Vik inte in för snävt efter omkörning

God natt!!

Vi var 17 st där tror jag. Egentligen inget nytt; att försöka köra så jämnt som möjligt, inte dra på i uppförsbackarna, vänta med fartökning efter krönet/svängen mm. Stoppen är vi överens om, om någon trillar stannar vi men inte för punka.

Träff kl 04:15 vid starten. Ser ok ut med vädret förutom blåsten då kanske ?.

Riktigt bra kört allihopa!!! Det var ett bra gäng och jag tyckte vi skötte oss riktigt bra enl. gameplan. Lite ryckigt här och var men annat vore konstigt med den numerär vi hade.

Team X, ni var grymma och gjorde ett superbra jobb, största delen låg jag där bakom någonstans. Jag hade inte fixat denna tid utan er!

Rullade in på 8h27min vilket jag ärligt talat var skeptisk till att fixa. Så jäkla fint! Det enda som skulle kunna gjorts bättre var att jag skulle hunnit klappa till den jäveln som dömde ut mig (på tyska) när jag fick smaka asfalt

Håller med Kave, vi hade inte klarat slutet utan er då vi började gå runt på för få i kedjan!!

Var dessutom mycket positiva kommentarer och ett riktigt kul lopp idag! Bra kört alla!

Grattis till Er som fixade målet! Själv blev jag fast bakom en av alla de andra som hade exakt samma game plan som vi, att ta rygg på Team X. När han hastigt och lustigt såg till att lämna lucka till er och Team X försökte jag täppa den men orkade inte riktigt i den hårda motvinden. Hade Er inom synhåll säkert en halvtimme och gick på rött för att jaga ikapp. Efter ett tag vände jag mig om och såg att jag hade en svans på säkert 20 pers så jag vek av åt sidan och försökte få hjälp med dragjobbet men ingen ville hjälpa till utan jag fick köra solo från strax före Gränna till Jönköping. Min tanke var att ansluta vid det första kissestoppet men det funkade inte. I Jönköping blev jag omkörd av ett gäng från Mora CK som jag hakade på till Fagerhult där jag gick i depå för att se om Ni var där men hittade Er aldrig. Efter Fagerhult låg jag i svansen på ett bra gäng från Vallentuna som drog mig och några till ända in i mål via ett snabbstopp i Boviken, tack för hjälpen! Körde in på 9:16 besviken på att ha tappat Er men ändå nöjd med min insats givet den långa solokörningen i den hårda motvinden ner till Jönköping. Bra jobbat Ni som fixade det!

P.S. Luke, jag har din pipa med mig hem. Skicka ett PM med din adress så postar jag den till dig D.S.

Gick i mål på 8.27 tillsammans med Larzza. Sjukt glad!
Tack alla för ett kanonlopp och så klart ett extra stort tack till Team X.
Försökte bidra på andra halvan men man får lyfta på hjälmen för dragjobbet i motvinden, mäktigt!
Vill oxå rikta ett stort tack till gruppen som hela tiden höll gott humör och kom med värmande pepp. Hoppas vi får ihop ett skönt gäng nästa år.

/Johan

Bra kört alla!

Det var nog det tuffaste jag gjort hittills i livet med den sid/motvinden vi hade ner till JKP, jag hade en puls på 85% av max de första 5 milen, trodde ALDRIG det skulle gå... När vi vände i JKP med ett snittt på 32,8 kändes det bara för jävligt, alla (undantaget några ytterst få GRYMMA draghästar) var helt slut! Men sedan vände allt och det började gå riktigt, riktigt fort, oftast över 40-45 kmh, sakta men säkert såg man ett litet hopp :-)

Själv visst jag att jag kört på för hårt i början och att jag inte skulle kunna hålla tempo hela vägen in, men försökte gå ner i dragjjobb efter ca 17 mil och svansa... det höll tills det var 7 mil kvar och då var jag tvungen att kliva av, gjorde som några andra misstaget att ta det lite lugnt i backarna och vänta på det sista stoppet vi skulle gjort, men när täten tog ett nytt besut att strunta i sista stoppet såg jag bara hur ni körde förbi. JAg var då ca 50-100m bakom och att försöka köra ikapp det var helt omöjligt! Jobbade frustande mig in via diverse solo/uppsamlingsklungor in på 8:45 så klart nöjd ändå... det var JOBBIGT!

Tack för att ni kunde gå med och hjälpa lite i dragjobbet, det behövdes. Och lite trist för er som halkade efter i motvinden, att försöka köra ikapp vår klunga i den motvinden när vi låg på så hårt måste varit fruktansvärt ;-)

Nu har jag glömt vad du heter från er som körde ihop med mig i i mål men stort tack för sällskapet och hoppas att ditt knä inte gick sönder helt och hållet? Sjukt bra jobbat av dig att köra på när du hade så ont :-)

Mvh, Patrik

Nästa år kör Team X för 08:05

Vi ses då!

Senast ändrad:
Jag har lagt upp den videon jag fick under loppet, tyvärr måste jag glömt att stänga av kameran efter någon filmning för när jag försökte sätta på den på västsidan ville den inte starta då batteriet var slut. Jag fick dela upp den i två bitar då youtube vägrade ta den som en film.

Del 1

Del 2

Jag har även bloggat, långt inlägg, om min upplevelse i lördags.

Ha en bra cykelsommar så kanske vi ses i Trondheim i Augusti!

Det var kul att få se hur det gick till lite längre bak i ledet, man ser verkligen hur ni fick slita i korsningarna i början medan det var riktigt behagligt hos oss i Team X-Racing.

Jag hade gärna sett del 2 också men den verkar ha en "privat-stämpel" på sig.

Xenomorf, tack själv för sällskapet mot och igenom mål!
Och tack alla ni andra som bidrog till en kul utflykt runt sjön!!

Det var tufft... Jag hängde med bra hela rundan men tappade klungan nånstans med några mil kvar. Jag vet inte riktigt vad som hände, jag hörde en krasch, bromsar upp, kör igång igen och är plötsligt ensam. Jag trodde att några låg bakom mig, men de kom aldrig ikapp (visade sig vara riktigt, de låg precis efter). Jag soloåkte ett tag i vindarna men då ville knät inte vara med längre. Ingen ny klunga dök upp, men däremot Xenomorf som jag surrade lite med. Vi fjesåkte lite tills vi fick häng på en svans som drog oss in i mål på 8:45

Själv känner jag mig rätt nöjd ändå. Det är en bra tid med tanke på vindar och förutsättningar med trasiga knän och förkylningar.
Men, ser vi till vår gemensamma satsning tycker jag det var ett totalt misslyckande. Av 15 man var det kanske 4-5(??) som klarade målsättningen. Eller var det fler?
Vi fick ju kaos direkt efter start och aldrig någon ordning på egna klungan. De "utomstående" som gled med hade ingen koll på vår taktik och det var mest bara rörigt. Det ledde ju också till luckorna som gjorde att vi tappade starkt folk rätt tidigt, som ex Selast mfl.
Vore det inte för Team X gänget hade vi alla legat i ett dike i Småland än idag. De hade ju några riktigt starka killar som drog runt oss allihop kändes det som.

Jahaja, snart dags för anmälan till nästa års tur. Vilka ska med? :-)

//Daniel

Luke skrev:
-------------------------------------------------------
> Men, ser vi till vår gemensamma satsning tycker
> jag det var ett totalt misslyckande. Av 15 man var
> det kanske 4-5(??) som klarade målsättningen.
> Eller var det fler?
> Vi fick ju kaos direkt efter start och aldrig
> någon ordning på egna klungan. De "utomstående"
> som gled med hade ingen koll på vår taktik och
> det var mest bara rörigt. Det ledde ju också
> till luckorna som gjorde att vi tappade starkt
> folk rätt tidigt, som ex Selast mfl.
> Vore det inte för Team X gänget hade vi alla
> legat i ett dike i Småland än idag. De hade ju
> några riktigt starka killar som drog runt oss
> allihop kändes det som.
>
> Jahaja, snart dags för anmälan till nästa års
> tur. Vilka ska med? :-)
>
> //Daniel

Håller med dig i din analys av gruppresultatet, underkänt. Med lite distans till det hela ser jag några huvudanledningar till varför det gick som det gjorde:

1. Vi borde ha kört ihop någon/gra gånger innan loppet. Åtminstone borde vi Stockholmare ha åkt något lopp ihop och Ni som bor på andra ställen i landet borde också försökt få ihop något gemensamt om tillfälle gavs. Att funka synkat som en grupp är A och O när man ska köra 300 km i över 35 km/h. Det finns ju en bra anledning att tex Fredrikshof kräver att de som ska köra i deras subgrupper tränar ihop och kör ett par lopp tillsammans innan Vättern Runt. Jag inser att det är svårt att få till när man som vi är spridda över landet men någon form av gemensam träningshelg alá Conti Testteam borde vi försökt få till. Här hände ingenting i tråden tills mitten på maj och det var nog inte optimalt...

2. Vi borde ha utsett en kapten och visekapten som alla var överens om var den/de som gav order. Då borde vi ha kunnat samla ihop oss efter start. Som det nu blev var vi utspridda i hela svansen bakom Team-X och det var väldigt svårt att samla ihop oss då det gick rätt fort och ryckigt. Min idé när jag tappade Er var att försöka röra mig bakåt i klungan och se ifall det var någon av oss som låg längre bak och försöka hjälpa dom att komma framåt. När jag fick klart för mig att det inte fanns någon happyit bakom mig och började röra mig framåt igen hamnade jag bakom killen som släppte luckan som jag inte lyckades täcka. Här hade det behövts en kapten som hade kunnat säga åt de som låg precis bakom Team-X att falla tillbaka lite och säga åt de som låg längre bak att röra sig framåt. Då borde vi ha kunnat få ihop våran grupp och sen tillsammans röra oss framåt igen och lägga oss bakom Team-X. Nu blev det lite var och en för sig själv när den självklara ledaren inte fanns. Hade vi lyckats samla ihop oss hade vi klarat av motvinden ner till Jönköping mycket bättre och säkert fått fler imål på måltiden.

Jag hoppas att ingen i gruppen känner sig kränkt eller tar ovanstående som personlig kritik, det är int min mening att hänga ut någon enskild utan vi failade som grupp helt enkelt. Jag menar att vi kan ta med oss detta som en lärdom inför eventuella framtida satsningar.

Personligen är jag mycket tveksam till framtida deltagande i VR. Som jag skriver i min blogg tycker jag loppet blivit för stort och Sub hetsen, som jag själv bidragit till, har blivit för stor. Att arrangören av någon outgrundlig anledning fortsätter förhala det självklara beslutet att stänga av vägarna, framförallt på västsidan, gör också att det helt enkelt känns alltför farligt att riskera liv och hälsa för att klara något sub mål. Jag är småbarnsförälder och har svårt att tänka mig att min familj skulle ha någon som helst förståelse för att pappa blev invalid eller värre för att köra runt Vättern på under 8:30... Då finns det roligare och säkrare lopp att satsa på. Men Ni som tänker åka igen nästa år ska veta att jag kommer att önska Er all lycka och säkert sitta vid datorn och följa om ett år. Jag har fått i uppdrag av Luke att se till att visselpipan går i arv till nya happy satsningar så säg till när Ni vill ha den.

Tack för en kul, men kort, samvaro i fredags/lördags!

Hej tack för gott arbete Happy. Jag håller väl med om det som stod tidigare. Med nåra tillägg.

1. Vi har tidigare diskuterat om vi skulle ligga som svans eller köra egen kedja bakom Team X. Vi kom överens om kedja (vilket vi nog insåg var dumt i efterhand) men det blev ju ingen kedja -jag tror det skapade lite förvirring gällande positioner.

2. Hade inga problen haka till 1,5 mil före Faggehult. Men jag gjorde två taktiska missar, varav den ena enkelt kunde undgåtts. 1. Fältet, Team X, Happy samt övriga (bland annat brandmän) var flängigt. En del av de som bara hakade på oss ("övriga") kom och försvann med olika hastigheter. Förvirring. Jag kom ut 1,5 mil från fagerhult och insåg plötsligt att jag hade Team X & Co 500 meter framför mig. Plötsligt låg jag själv o drog. Hade ingen möjlighet att komma ikapp, men tänkte vi skulle ha vätskedepå strax och skulle inte tappa 4 min på 1,5 mil. 2. Taktikmiss 2 var då att jag stannade Faggehult, hoppade av cykeln för o kolla efter er andra. Tappade 2 min där. Upp på sadeln igen så iväg. Fann vätskedepån där Team X stannat. När jag kom dit, rullade de ut. Jag var tom för vätska så jag var tvungen o stanna o fylla på. Så var det ju kört. Lärdomar: Man bör ha enhetlig "dress" som e tydlig - ex en färglad kaptensbindel samt att ligga NÄRA draggruppen. Sen var det få som låg på två-led, vilket var sjukt irriterande. FARLIGT dessutom. det gällde också Happy-cyklister. Och det SLITER när man måste bromsa, gasa om vartannat o dessutom undvika mötande trafik när man e 4 cyklister i bredd.

3. Får s eom jag cyklar VR igen. Håller med tidigare, att det var FARLIGT i år. Bilisterna tog lite hänsyn och som sagt, cyklisterna likaså. Man kan inte kräva att alla ska kunna cykla klunga/kedja, men som det såg ut är det ett under att jag inte vurpa en enda gång o rulla in på 8.59 efter att ha slitit själv.

:) Ingen kritik - endast lärdomar.

HÅller de 2 tidigareinläggen att det blev väl ingen hitt presis, så mest ut som en stor fågelfåck som drogiväg. Kommer inte ihåg om det var fåre eller efter karlsborg som det var en som åkte i backen framför mig, fick presis stopp o vipps så var kungan en brabit längrefram förskte att köra ikapp lyckadees inte, komm till mål på 8:54. Får väl se om det blir nått VR nästa år

Först och främst vill jag tacka Team-X för skjutsen ner till Jönköping!

Det märktes tidigt bland vår klunga att detta aldrig var något vi skulle kunnat ro i hamn ensamma. När vi i princip endast var tre man som låg och tog vind i högerledet ner till Jönköping, trots att vi låg i lä efter Team-X tycker jag säger mycket.

Vi fick in alldeles för mycket löst folk i klungan och det var direkt livsfarligt att ligga långt bak i svansen och jag märkte tidigt att folk inte kunde hålla ihop ledet och bestämde mig för att ligga närmsta svans till Team-X. Ska jag vara helt ärlig tyckte jag körningen efter Team-X blev långtråkig och jag bara väntade på att få hoppa in och vara med på i klungan.

Underbar känsla att få producera lite watt och betala tillbaka på snålskjutsen och jag låg med och drog i motorn från det att jag fick tillåtelse till målgång. Vill ge extra kudos till de i Team-X som var med och drog hela vägen, speciellt Adler, helvetes så stark!

Vill även tacka Luke och Selast för att ni styrde upp gruppen och vet helt ärligt vad vi kunde gjort annorlunda.

Kul att vi var 4-5 st från klungan som gick in på 8:26!

//Anton med röd tröja och en hel del tillrop i klungan

+1 På egenhetlig klädsel! Det var otroligt mycket svårare än jag trodde att känna igen folk i full fart i en klunga... Dom där små tejpbitarna hade i alla fall jag svårt att hålla koll på. Jag var tex. helt övertygad om att killen jag låg bakom som släppte luckan jag aldrig orkade täppa var en av oss. Sen kanske man inte behöver gå överbord och beställa specialdesignande tröjor utan man går till närmsta XXL eller liknande och köper en förutbestämd enkel (billig) tröja.

Men även detta beror ju på den låga aktiviteten i tråden här på happy, ingen tog egentligen tag i detta (inklusive mig) utan vi antog att "någon" annan skulle ta tag i det. Denne "någon" som ska göra allt man själv inte orkar ta tag i brukar ju sällan leverera har jag märkt ;-)

Men jag tycker ingen av oss ska vara missnöjd, bara att cykla 30 mil är en bedrift som relativt få klarar av. Att dessutom göra det i +30 km/h i snitt är otroligt bra gjort så jag tycker vi alla kan sträcka på oss oavsett om vi fixade 8:30 eller ej.

Selast skrev:
> Men jag tycker ingen av oss ska vara missnöjd,
> bara att cykla 30 mil är en bedrift som relativt
> få klarar av.

Bara 18 475 st i år. Creme de la creme av landets cyklister. ;-)

(inte meningen att vara dryg, men kunde inte låta bli...)

DT skrev:
> Bara 18 475 st i år. Creme de la creme av landets
> cyklister. ;-)

Och DT är inte en av dem.. ;)

DT skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men jag tycker ingen av oss ska vara missnöjd,
> > bara att cykla 30 mil är en bedrift som
> relativt
> > få klarar av.
>
> Bara 18 475 st i år. Creme de la creme av landets
> cyklister. ;-)
>
>
> (inte meningen att vara dryg, men kunde inte låta
> bli...)

Hur många cyklar då? Och hur definierar du Creme de la creme?

Hej!

Tack alla för en trevlig tur, fantastiskt roligt.
Tack Selast för videon, kul att se hur vi rullade på - har du möjlighet att göra video 2 tillgänglig? Den har en "privatstämpel" just nu.

Kul att vi fick börja hjälpa till på västsidan tillsammans med Team X. Hade gärna satt igång tidigare, men allt som allt var vi nog en lite för stor klunga. Tyvärr tappade jag täten med ca 3mil kvar när kedjan hoppade i en uppförsbacke. Körde resten mer el mindre själv och lyckades rulla in på 8.29. Så nöjd ändå att målsättningen höll.

Ser fram emot att sikta på sub 8 nästa år!

Mvh
Micke

Lingon skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bara 18 475 st i år. Creme de la creme av
> landets
> > cyklister. ;-)
>
> Och DT är inte en av dem.. ;)

Nej, där ligger jag i lä!

@Selast: ingen elitism menad, reagerade bara på "relativt få", men även det är ju relativt. :-)

CarlMichael skrev:
> Hej!
>
> Tack alla för en trevlig tur, fantastiskt
> roligt.
> Tack Selast för videon, kul att se hur vi rullade
> på - har du möjlighet att göra video 2
> tillgänglig? Den har en "privatstämpel" just
> nu.
Fixat, missade det där krysset när jag publicerade den från iMovie.

DT
Jag hajar att du skojar, men jag syftade faktiskt på att det är rätt få som fixar VR i +30 km/h. Medeltiden enligt resultatjakt.se blev i år dryga 12 timmar, och det var enligt samma källa bara 18.453 som gick i mål! Undrar om snubben på enhjuling fick tid eller ej, dom snodde ju tydligen inte hans chip.

Selast skrev:
> DT
> Jag hajar att du skojar, men jag syftade faktiskt
> på att det är rätt få som fixar VR i +30 km/h.

Ja absolut, det är det.

Hej Alla
Villa bara tacka alla för en bra tur !
Lite rörigt var det men det blev bättre och bättre tycker jag.
Jobbigt sista 7milen då vi inte var så många som drog men med team x fantastiska dragvilja genom loppet så känns det bara bra att slita riktigt hårt på slutet och gå trött imål på 8:26
Hoppas att alla klarade sig utan vurpor.
Kändes farligt med alla omkörningar av långsamare klungor mm som orakade ryckig körning.
Hoppas verkligen att dom ändrar upplägget Vättern så att omkörningar minskar samt hänvisar bilar till andra vägar.

Men i det stora hela så tycker jag att det var kul och nöjd med resultatet i dessa vindar :)

Med vänlig hälsning:Robert Svart Canyon svart nere gul uppe samt svar grön rygga

Dubbdäck skrev:
> Hej Alla
> Villa bara tacka alla för en bra tur !
> Lite rörigt var det men det blev bättre och
> bättre tycker jag.
> Jobbigt sista 7milen då vi inte var så många
> som drog men med team x fantastiska dragvilja
> genom loppet så känns det bara bra att slita
> riktigt hårt på slutet och gå trött imål på
> 8:26
> Hoppas att alla klarade sig utan vurpor.
> Kändes farligt med alla omkörningar av
> långsamare klungor mm som orakade ryckig
> körning.
> Hoppas verkligen att dom ändrar upplägget
> Vättern så att omkörningar minskar samt
> hänvisar bilar till andra vägar.
>
> Men i det stora hela så tycker jag att det var
> kul och nöjd med resultatet i dessa vindar :)
>
> Med vänlig hälsning:Robert Svart Canyon svart
> nere gul uppe samt svar grön rygga

Tur att vi hade en stark Norrlänning i spetsen ;)

Jagade ni ikapp på denna bilden eller varför hittar jag inte mig själv plus flera i Team-X?

Ja farligare lopp får man leta efter. Är även jag skeptisk till att det blir någon mer VR men lite sugen blev jag när jag kollade på Selast video.

Nu när jag lugnat mig och läst era reflektioner så ändrar jag mig och jag håller med om att upplägget sprack. Jag trodde innan loppet att det skulle vara lätt för oss att hålla oss samlade men mängden "löst folk" som hängde på var allt för stor.

Körde något försök till Belgisk när jag låg nästan i rygg på Team x men resultatet blev att det långsamma ledet aldrig tog slut och jag hamnade lååååångt bak innan allt lades ned. Många förstod nog inte vad vi gjorde.

Det var någon lirare som fotade Team x och kanske svansen också en hel del på västra sidan. Fotade, hoppade in i bilen, brände förbi och stannade och fotade igen, någon som vet något om dessa bilder?

Tillbaka
Topp