Här är lite tyckande och svammel från mig också med lite erfarenheter från min enda VR, dvs 07. (mitt garanterat längsta inlägg här)
Tanken var att vi skulle in på sub9 tider allihop och vi var från början ett gäng på strax över tio pers. Jag hade ingen aning om vad som krävdes eller vad det var för grupp människor etc. att jag dessutom satte mig på en räcer för första gången i mitt liv i oktober förra året i gjorde att jag inte direkt hade nån koll på klungkörning etc. Cykelbakgrunden är inte speciellt lång på MTB heller.
I alla fall så var det ungefär så här:
Vi skulle köra ihop, vi skulle köra under 9h.
Veckorna precis innan VR började folk droppa av, dels av skador och sjukdom men också såna som tyckte att de inte var tillräckligt tränade. Vi blev väl totalt sju pers och tanken på att dra runt på sub 9 med sju pers var inte att tänka på, så vi startade på en traditionell köra fort tid och hängde på långt bak i klungan istället utan tanke på att dra alltför mycket själva.
Klungan gick bra och fort och man kunde sitta bak och fisa på sadeln och "ta en cigg" i 40 blås utan ansträngning. Dock var det jävligt kallt och sedan på andra sidan sjön - blåsigt. Efter några mil kom 04.30 klungan i 190km/h och några hakade på (däribland jag)
Strax innan Gränna hände en olycka och jag var tvungen att stanna, varpå jag tappade fantomklungan. Jagade som ett svin ner mot Gränna men kom inte ikapp, trots närapå maxpuls. Därefter kom vad jag tror var Happy sub8/9 precis i uppförsbacken men eftersom jag var så jävla slut då orkade jag inte haka på klungan i uppförsbacken så jag körde själv därefter. Sen kom i princip ingenting att haka på. En mindre snabbklunga kom strax efter Jönköping men då hoppade min kedja å det grövsta och jag tappade den lilla klungan och var själv igen. Vid depån vid 140 km nånting kom min ursprungsgrupp ikapp mig. Sen körde jag med dem hela vägen till Medevi där jag nästan väggade. Detta efter att ha kört i princip själv i 70 km, samt i den stora glädjen att ha en grupp igen, hade i ivern dragit ett stort antal kilometer, (Vi var väl fem-sex pers som drog klungan bra länge) Jag rullade in på 9.25 vilket under omständigheterna får anses som OK, men inget jag var i närheten av nöjd med då.
Mina högst personliga erfarenheter:
Starta tidigare (sömnen är ju ändå för lite) för att ha flera åka fort klungor efter sig.
Långa depåstopp är överskattat, stanna/pissa/fyll på vatten om det behövs, det tar inte många minuter. Man klarar sig bra med en eller ett par extra flaskor på sadeln och nån i fickan.
Man kör själv, dvs oavsett grupp/team - händer något som en punka eller liknande så är man ensam.
Träningsmängden för att klara sub9 är enligt mig överskattad. Men några 8-10mila pass och minst ett 15+milapass två veckor innan bör man nog göra (i grupp).
Ska man ha en egen klunga som kör tillsammans ska den vara stor, gärna typ 20pers och släppa in folk som vill dra för att dela på bördan.
Det här med att cykla hela söndan är inte min grej – jättetrevligt men jag har inte tid.
Om jag skall köra igen vill jag sikta på åtminstone 08.30 tid så att det finns god marginal till sub9 ifall nåt skit händer.
Se till att ha en extremt trivsam och passande sadel – 30 mil är rätt långt trots allt.
Mobilsvarsmeddelandet till min fru direkt efter loppet var tydligen av sådan art att jag aldrig skulle köra igen.
Det var kul och det var kul människor att cykla med. (Teamkänslan)
Jag känner redan nu när det pratas om att träffas på Roslagshöstar etc. att allt tar sån förbannad tid i anspråk.
Det var väl ungefär vad jag lärt mig, det är väl därför som jag känner att jag har lite känsla för om jag kan klara 9 eller inte och om jag har det som krävs i juni så åker jag gärna. Men tiden fram till dess vill jag helst inte boka upp med distanspass och passa tider etc och sedan komma hem efter rundan och få onda ögat för att man var borta i fem och en halv timme istället för tre och en halv som man sa när man stack…