Vättern 2008 Happy sub9, nu med team banner

låter rimligt med 7 minuter per stopp, så tar man i så fall fagerhult och boviken, 14 resp 22 mil. pissar gör man väl innan och i depåerna?

Hur f-n kan det ta "knappa 4 minuter" att pissa?

Om man väljer platsen för pisspaus i en uppförsbacke så förlorar man kanske 15 sekunder på broms/acceleration.
Parkera cykel: 15 sekunder (om man är långsam)
Tömma blåsan: 30 sekunder (om man har druckit riktigt mycket)
Totalt 1 minut

Vidare så skulle jag vilja se argument varför vi behöver 2 depåstopp.
Är det någon som inte klarar sig på 2 x 4 liter vätska?

Joakim Quensel skrev:
-------------------------------------------------------
> Vidare så skulle jag vilja se argument varför vi
> behöver 2 depåstopp.

beats me

Joakim Quensel skrev:
> Hur f-n kan det ta "knappa 4 minuter" att pissa?
>
> Om man väljer platsen för pisspaus i en
> uppförsbacke så förlorar man kanske 15 sekunder
> på broms/acceleration.
> Parkera cykel: 15 sekunder (om man är långsam)
> Tömma blåsan: 30 sekunder (om man har druckit
> riktigt mycket)
> Totalt 1 minut
>
> Vidare så skulle jag vilja se argument varför vi
> behöver 2 depåstopp.
> Är det någon som inte klarar sig på 2 x 4 liter
> vätska?

Jag röstar på två depåstopp eftersom jag svettas ganska mycket så jag dricker en hel del. Tänker du köra med camelback?

Joakim: Om man är 15+ cyklister, samt dessutom så är vissa avdomnade så dom ite får ut något fastän dom behöver så kan du nog inse att det kan ta längre tid i praktiken än i teorin. Men i teorin håller jag med dig.

Man kan göra som Hissingens Sub9:a och skippa depåstoppen helt och hållet. För egen del så gjorde årets två pauser att jag faktiskt fick ny energi. Bensträckaren gjorde oxså gott. Pissepausen kan jag som sagt skippa, men det finns säkert andra som inte kan det.

Jag kör med Camelback (3L) samt minst en flaska. I år drack jag slut på i sportdrycken i Camelbacken mellan depåerna. Flaskan hade jaf som reserv ifall jag eller någon annan skulle få vätskebrist. Kissade 02:00 och direkt efter loppet. Så jag hade tur med vätskebalansen ;-)
/Peter

Senast redigerad av en moderator:
Patrick E skrev:
> Jag röstar på två depåstopp eftersom jag
> svettas ganska mycket så jag dricker en hel del.
> Tänker du köra med camelback?

Jag kör med 2 x 1 liter på ramen + eventuellt 2 x 1 liter bakom sadeln:
MINO014.jpg

4 liter borde därför alla få med sig. Behöver du verkligen mer än 8 liter vätska???

Joakim Quensel skrev:
> Patrick E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag röstar på två depåstopp eftersom jag
> > svettas ganska mycket så jag dricker en hel
> del.
> > Tänker du köra med camelback?
>
> Jag kör med 2 x 1 liter på ramen + eventuellt 2
> x 1 liter bakom sadeln:
> http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/MIN
> O014.jpg
>
> 4 liter borde därför alla få med sig. Behöver
> du verkligen mer än 8 liter vätska???

Ett depåstopp kanske fungerar för mig, men jag vill inte ha ett stopp ifall de finns personer i gruppen som känner att det inte räcker. Däremot så kommer jag garanterat behöva tömma blåsan ett par gånger.

Ja, tänk på hela teamet, det är inte en soloride runt Vättern utan grupparbete. Även om man personligen skulle klara av att köra utan stopp runt hela vättern, så kan andra i klungan behöva stanna. Förra året gjorde vi u sub8 en extra pisspaus bara för att inte förlora en av de dragstarkaste cyklisterna i klungan, ingen annan hade egentligen behövt stanna just då. En för alla, alla för en.

/Leo

Om några behöver 2 depåstopp så är det klart att vi ska ha det. Jag bara undrar om det verkligen finns dom som inte klarar sig på 2 x 4 liter alternativt inte anser sig kunna köra med 4 liter vätska på cykeln.

PeterA skrev:
> Joakim: Om man är 15+ cyklister, samt dessutom
> så är vissa avdomnade så dom ite får ut något
> fastän dom behöver så kan du nog inse att det
> kan ta längre tid i praktiken än i teorin. Men i
> teorin håller jag med dig.

He, he. Ja, det gäller att daska igång den... Man får börja förbereda sig mentalt ett par minuter innan pissepausen. För även om man är pinkenödig så är det svårt att klämma ut gt på kommando efter 10 mils initialt sadelgnidande.

Just nu är jag förkyld som en gnu i Arktis, hostar, snorar och bär mig åt, samt mitt uppe i flyttkaos och annat. Så mina helger är fullbokade ett tag framöver, men jag kör gärna lite landsvägspass även utanför lvg-säsongen sent i höst/vinter. Fulldubbad MTB i ett par timmar gör gött för bensnurret.

Körde med två flaskor på ramen samt två bakom sadeln förra året (dock inte i år). Det plus en Camelbak ger vätskebehovet för hela turen. Camelbaken har jag mest för att få med grejer, kan bli så fullt i fickorna annars. I fickorna vill jag ha käk, gel och överdragskläder. Inte slangar och verktyg. Och när man ändå har Kamelröven så kan man lika gärna mosa i en liter vatten eller två.
Då är man självförsörjande. Ett rör att pissa i bara så behöver man inte ens gå av cykeln... ; )

Klotade dock p.g.a. flaskorna bakom sadeln när jag kom till (den hyrda) lägenheten i Motala efter rundan. Man var ganska seg i kroppen och benen, så när jag skulle kliva av cykeln så lyfte jag inte benet tillräckligt högt utan hakade i flasktoppen med vaden, steppade runt lite i obalans och stupade sen lite graciöst. Ingen såg mig som tur var...

Vattentillgången i depåerna var usel i år. Två kranar typ, resterande fyrtiotvå honungsvatten och blandsaft...

Jag skulle gärna köra med en sub-9-klunga. Dessvärre är min räserkarriär ett oskrivet blad, så jag vet inte om det är en passande ambition. Men det kommer väl vårens rundor i Gbg att tala om. Kan ju hur som helst anmäla mig så ni vet att det finns intresse...

Jag vill också gärna vara med och köra sub9.

Är dock oerfaren som cyklist, är skidåkare i grunden. Började med cykel i våras då jag håller på med klassikern och körde därför min första runda i år. Fick mersmak för cykel efter premiären och vill gärna köra fortare 2008.

Min runda 2007 kortfattat:
Anmälde mig sent och hamnade därför i sista startgrupp förutom liggcyklisterna (borde bytt startgrupp med facit i hand men är man rookie så är man).

Från Motala gick det i lustempo ned till Gränna, där gruppen stannade upp pga cykelproblem i gänget som var mest aktiva med att hålla "farten". En kille stack då iväg från gruppen och jag hakade på honom och vi växeldrog sedan i god fart till Hjo. Tappade tyvärr bort honom där och fick köra själv nästan hela vägen in. Min sluttid blev 9 timmar och 51 minuter och för att vara första rundan och jag inte hållit på med cykel tidigare får jag väl kanske vara nöjd.

Vore kul att få köra fortare nästa år med lite mer träning i benen och andra som har samma mål.

Finns det några fler från sundsvall om är sugna på sub9 så hör gärna av er.

Med tanke på att du körde så pass mycket själv (dessutom första rundan) var 9:51 grymt kört.
Speciellt med tanke på vädret i år.

Kitzblitz:
Svarar på din fråga i denna tråd i stället för i den tråd du frågade (Roslagshösten).

Här är mitt dilemma.
Jag skulle vilja köra SUB-8.5
Men det verkar inte finnas någon sådan tråd.
(Tror att Leo's Team 8 blir för stort steg att ta till nästa år.)

/Pilen

Jag vill vara med i sub9-gänget. Körde min första lvg-tävling i söndags "Roslagshösten". Körde med "mastergruppen 30+" och hängde med dem i 10 mil och var sen 15 min efter dem i mål. Tid 4.36 inkl. 6 min stopptid. Körde på MTB och fick slita lite extra. Tror att sub9 är en lagom utmaning. Skaffar en racer till våren.
Får man vara med?

Jag gör ett nytt försök!

> Just nu:
>
> 1. Stisse (gruppledare, Björsared, Göteborg)
> 2. kitzblitz (Skogås, Stockholm)
> 3. Superape (Enskede, Stockholm)
> 4. evosmos (Långbro, Stockholm)
> 5. Patrick E (Uppsala)
> 6. CR1Falun (eller är du med sub10'orna?)
> 7. floda-janne (Jan Peterson, Floda, Lerums
> kommun)
> 8. Engström (Gävle)
> 9. Alex (Anders Alexandersson, Öckerö,
> Göteborg)
> 10. Joakim Quensel (Huddinge, Stockholm)
> 11. prel. senomar
> 12. PeterA (Göteborg)
> 13. Dublin (Danne, Hägersten, Stockholm)
> 14. hgrd (Göteborg)
> 15. Altirando (Sundsvall)
> 16. Håkan Dahlgren (Stockholm tror jag...)
> 17. David Gustafsson (dillen, Göteborg)

Fan vad många ni är ..redan o:

Leo behöver ju gubbar, tjocka lönnfeta unga män som det kan kokas fettrik soppa på.

Hur är det med anmälningstiden? Är det dags snart eller hur är läget? Skulle vi ta samma tid som sub 8 eller var landande det någonstans? Fint med ännu en göteborgare förresten! Ser fram emot att nöta klungkörning till perfektion (om någon annan känner ett sådant behov).

Vi anmäller oss ungefär samma tid som Team8 - men exakt vilken start grupp det blir beror på sista anmälningen i gruppen så det kanske inte sammanfalla med dem. Sist jag kollade var starttiden 2.30 - vi vänta därmed lite till.

Det är som jag förstår läget i alla fall...

Tack för förtroendet. Kompletterar med bostadsort.
>
>
> 1. Stisse (gruppledare, Björsared, Göteborg)
> 2. kitzblitz (Skogås, Stockholm)
> 3. Superape (Enskede, Stockholm)
> 4. evosmos (Långbro, Stockholm)
> 5. Patrick E (Uppsala)
> 6. CR1Falun (eller är du med sub10'orna?)
> 7. floda-janne (Jan Peterson, Floda, Lerums kommun)
> 8. Engström (Gävle)
> 9. Alex (Anders Alexandersson, Öckerö,Göteborg)
> 10. Joakim Quensel (Huddinge, Stockholm)
> 11. prel. senomar
> 12. PeterA (Göteborg)
> 13. Dublin (Danne, Hägersten, Stockholm)
> 14. hgrd (Göteborg)
> 15. Altirando (Sundsvall)
> 16. Håkan Dahlgren (Upplands-Väsby, Stockholm)
> 17. David Gustafsson (dillen, Göteborg)

Jag vill vara med om det är ok. Körde på 9.33 2006 och 9.54 2007. Jag har båda åren börjat träna i cykling i april. Så om jag börjar några månader tidigare borde 9 timmar ej vara omöjligt.

//Jocke (Umeå)

Pilen skrev:
> Kitzblitz:
> Svarar på din fråga i denna tråd i stället
> för i den tråd du frågade (Roslagshösten).
>
> Här är mitt dilemma.
> Jag skulle vilja köra SUB-8.5
> Men det verkar inte finnas någon sådan tråd.
> (Tror att Leo's Team 8 blir för stort steg att ta
> till nästa år.)
>
> /Pilen

Jag håller med Pilen, tycker helt klart vi i sub9 skall satsa på sub 8,5 om väder och vind tillåter. Om inte för att ha god marginal för att klara sub9 utifall något händer.

Eh, det höjer ju onekligen ribban något. Men ni har nog rätt, lite marginal
måste man ha. Får nog boka upp mig på intensivspinning hela vintern:-)

Som det står i första inlägget så ska man satsa på en snitthastighet på 36-37 km/h (cit. Leo) som betyder en sluttid på mellan 8:07 och 8:20. Då har ni även god marginal till 8.5.. ;-)

Det finns eventuellt tre Göteborgare till som kan tänka sig att vara med (igen):

Ismael
Zerå
MathiasG

Oj vad det fylls på i denna SUB-9 grupp.

Meningen med mitt förra inlägg var inte att ändra denna grupps målsättning
från SUB-9 till SUB-8.5. Utan det var min personliga målsättning som jag
syftade på.
(Klarade SUB-9 i år och vill höja mej något för att såsmåningom sikta på en SUB-8)

Men eftersom denna SUB-9 verkar växa rejält kanske det finns en möjlighet att vi
drar igång en SUB-8.5 tråd också. Jag är ingen bra TeamLeader så i såfall får någon
annan skapa en sådan tråd.

Tills en sådan tråd dyker upp kan du (Kitzblitz) lägga till även mig i SUB-9
listan.

/Pilen

Jag tror det vore oklokt att splittra den här klungan redan nu. Det är 8,5 månader till loppet. Däremot borde en samordning göras med "team 8" och signaturen "Leo" så att grupperna får samma starttid. När loppet närmar sig kan utbyte ske mellan grupperna och en ev. mellangrupp "sub 8,5" bildas. Viktigast idag är att veta hur man gör vid anmälan för att hamna på samma starttid. Kan någon upplysa i detalj om detta? Är det dags att amnmäla sig snart?

Vi splittrar ingen klunga redan nu - detta är en sub9 tråd/klunga. För att klara målsättningen kan det dock inte skada att försöka göra det med bra marginal, och det är det om man följer upplägget i första inlägg.

Det är bara trevligt att klungan fylls på som den gör. Om det är för många när VR närmar sig kan vi då diskutera om den skall splittras och i så fall hur.

Patrick E skrev:
>> Jag trodde det här var en sub 9 grupp!!!!

Alldeles riktigt. Om det är mina inlägg du syftar på så ber jag om ursäkt.
Har försökt vara tydlig i att mitt personliga SUB-8.5 mål får fixas i en annan grupp.
Men eftersom jag anmält mig till denna grupp är det ju förstås SUB-9 som gäller.
(Precis som rubriken säger)

Sedan håller jag dock fullt med Håkan Dahlgren.
(Exakt mina tankegångar)

/Pilen

Hur har ni tänkt att träna i Vinter då?

Precis som så många andra famlijefäder så är mitt största problem tiden. Ska dock försöka att jobb-pendla så mycket som möjligt (även vid snö).

Har även köpt ett gym-kort som jag ska försöka utnytja en gång i veckan. Tänkte fokusera på ben, men tänkte även plikt-skyldigt köra genom överkroppen också så att man inte ser ut så här:
altaBikesAd.jpg

Vikten ska också ner till ca 75kg (vägde 83kg på årets VR, och 79kg nu). Starkare och lättare och med ytterligare ett års cykel-träning så borde jag kunna kapa årets tid med en minut!

Har samma problem. Tiden räcker inte riktigt till men jag tänkte växla från de
svintidiga turerna till Letterman-turer, dvs sena (efter att ungarna har gått
och lagt sig). Ska bara byta ut min hemgjorda LED lampa mot en halogen så ska
det nog gå vägen. Vi skulle kunna samköra vissa kvällar då de några bor i samma trakter.

Och ja, jag funderar också på ett gym-kort (I'll need it...).

Same, same. Tiden... Jobbpendling 25 km + 15 km (annan väg hem) varje dag plus en längre helgtur (MTB i vinter, lvg framåt våren) i veckan är planen. Sen blir det nog rulle hemma lite då och då, tråkigt men varmt och skönt och billigare än spinning : ) Hoppas bara att denna vår inte spolieras av förkylningsträsket. Förra våren var ju helt kass, var aldrig frisk kändes det som. Men det gick på 9:03 i seg motvind i alla fall, så det finns ju hopp : )
Vi får försöka dra ihop lite vinterturer på lvg runt Götet. Dubbdäck och pendlarcykel/MTB gör bara att det känns som man flyger fram när man väl får fram racern sen till våren.

Pilen skrev:
> Patrick E skrev:
> >> Jag trodde det här var en sub 9 grupp!!!!
>
> Alldeles riktigt. Om det är mina inlägg du
> syftar på så ber jag om ursäkt.
> Har försökt vara tydlig i att mitt personliga
> SUB-8.5 mål får fixas i en annan grupp.
> Men eftersom jag anmält mig till denna grupp är
> det ju förstås SUB-9 som gäller.
> (Precis som rubriken säger)
>
> Sedan håller jag dock fullt med Håkan Dahlgren.
> (Exakt mina tankegångar)
>
> /Pilen

Jag syftade inte på dina inlägg. Jag tycker bara att vi inte ska ändra sub9 målet annars så håller jag också med Håkan Dahlgren.

4 mil pendling per dag + långtur och trainer låter ju hur seriöst som helst!
Glömde bort att jag också köpt en trainer (fick tag i en billig på Blocket). Har dock inte testat den ännu, men tanken är att den ska få gå ett gäng timmar i vinter! Det känns som att det borde funka att klämma in en timmas träning på kvälskvisten lite då och då efter att ungarna somnat.

Som Stisse (pendling, längre turer, rulle hemma), men komplettera med löpning och simning. Har också tillgång till gym, så kanske går ditt någon gång - men inte spinning.

Tillbaka
Topp