Det var länge sedan det skrevs i den här tråden, så här kommer en liten träningsrapport från vad som i alla fall var mitt första gemensamma SUB9 träningspass.
För att göra en 65.7km historia kort så träffades jag, Danne "Dublin" och Stelios "Evosmos" klockan 19 i Huddinge för ett kvällspass. Det bestämdes det att vi skulle köra en tur runt södertörn inklusive den 16km långa sträckan "Happy Rosenhill Challenge" där Toni "kitzblitz" har den satt ett officiellt tidsrekord.
Efter en trevande inledning på dåligt underhållna cykelbanor med trasiga gatlyktor så kunde kom vi äntligen ut på lite landsväg. Det var första gången för mig som jag kört oupplyst landsväg i kolmörker. Tyvärr strulade min nyinköpta HID-lampa, så vi fick klara oss på våra betydligt enklare lampor. Dannes lampa hade väldigt hög mysfaktor, men verkade mindre lämpade för mörkercykling. Han klagade på att han bara såg sin egen skugga när han låg och drog med oss bakom sig (vilket han gjorde ofta och länge).
4 grader i luften, kolmörker, blåst, regnvåt asfalt (med rejäla bakhjuls-sprut som följd), sunkiga lampor, kalla fötter och mötande bilar som inte bländar av och gör att man blir blind i tre sekunder. Det här är cykling när den är som allra bäst! Danne och Stelios låg och drog som furier, och av Stelios påstådda förkylning märktes ingenting... Jag hade satt intervallen på pulsklockan för lågt, så snart körde jag med mer eller mindre konstant varningssignal över att pulsen var för hög. Vet inte om det var för att jag trampade för hårt, eller för att jag var mörkrädd...
"Rosenhill Challenge" är verkligen kuperad! Jag trodde inte att det fanns så långa backar i stockholmstrakten! Uppförsbackarna ville aldrig ta slut! Att framväxeln hade fastnat på storklingan gjorde kanske sitt till, men i ärlighetens namn så är det inte mycket att skylla på eftersom det aldrig blir särskilt brant.
På vägen tillbaka mot Tullinge möttes vi av en kraftig motvind. Fast det var det ingen som berättade för Danne ångade på i full fart. Själv hade jag fullt sjå att ligga kvar på rullen. Med Danne i gruppen är jag inte det minsta orolig för att vi inte ska orka ta oss runt sjön på våra målsatta nio timmar!
För att summera så var detta ett nyttigt pass för mig! Även om vi inte snittade några högre hastigheter så var detta ett helt annat tempo än jobbpendlingen som jag ägnat mig åt de senaste månaderna!
/ Jocke