Vättern sub10/11, planering och tips

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> jag är på med minibuss om det är det som
> gäller nu. :-)

Inte vet jag - bara hittade på! Tyckte det lät som en bra idée. Men jag är också med!

Jag skall förresten (med ganska stor sannolikhet (hur stavar man det?)) köra en "tidsanpassning" pass på lördag morron kl. 3.50. Någon som vill hänga med? Jag kommer starta från Skogås, men vi kan gärna träffas vid någon näraliggande ställe också (t.ex. Hofvets Farsta startpunkt). Tänkte mig en tur på ca 7 timmar.

Om jag har fått mitt bakhjul tillbaka tills dess...

Senast redigerad av en moderator:
Ja visst låter en minibuss trevligt! Vi får kolla hur många är intresserad under närmaste veckan och sen ser vilka alternativ det finns. Kul!

Hur tänkte ni lösa sovproblemet?

Man behöver väl inte sova första natten eftersom vi startar 03:50 på natten 16 juni.
Bara att sova så mycket man kan under fredagen för att sedan köra ner till Motala i lämplig tid så att man hinner hämta ut vad man nu ska hämta ut, tidtagarchip, nummerlapp?.

Däremot behöver man ju sova efter VR så att man klarar av att köra hem. Tänkte det skulle vara rätt skönt med lite "after bike" tillsammans med er i klungan betående typ av en eller flera lättöl och en stor, fet pizza och därefter slockna med ett saligt leende på läpparna i någon sovsal/bil någonstans och sova tills jag vaknar på söndagen. Man lär ju vilja dusha efteråt också, men det är väl som efter öppet spår att man får duscha på någon skola?

Min bil ska in på verkstad och är dessutom en liten Ford Fiesta så jag får knappt plats i den själv ... att hyra en större bil/minivan är kanske inte så blodigt ifall man delar på kostnaden?

Hur många stockholmare finns det i klungan? Hur hade ni tänkt lösa transporten

kitzblitz + glitch + SuperApe minibuss
jerry undecisive

Vem kör förresten och hur lastar vi cyklarna?

Jag har startat vid den där tiden, runt 03.00 bägge gångerna jag kört VR. Bägge gångerna tog jag en liten lur på en timme innan det var dags att åka till startområdet. Den lilla luren gör faktiskt gott. Första året "sov" vi i tält, värdelöst! Andra året hyrde vi rum på stan. Otroligt härligt att sjunka ner i en redig säng efter målgång, öl och pizza! Enda störningen var Motalas klämmiga ungdom som raglade runt och skrålade på gatan nedanför hela natten. Men efter 30 mil klarar man till och med att sova till det!
Mattias

Minibuss är lite tveksamt för min del. Jag måste ner till Motala rätt
tidigt för namnändringen (kan inte göras från nätet längre).

"Skogåsturen" låter spännande. Bor själv i Älvsjö så det är inte så
fruktansvärt långt. Kommer jag bara i säng i tid så...

evosmos skrev:
> Minibuss är lite tveksamt för min del. Jag
> måste ner till Motala rätt
> tidigt för namnändringen (kan inte göras från
> nätet längre).
>
> "Skogåsturen" låter spännande. Bor själv i
> Älvsjö så det är inte så
> fruktansvärt långt. Kommer jag bara i säng i
> tid så...

Jag skulle behöva vara där rätt tidigt också för att försöka göra startgruppsbytet.

/C

Vad är tidigt? Jag har tagit ledigt fredagen och kan i princip när som helst efter att ha lämnat på dagis. Det vore ju skönt att komma fram tidigt överhuvudtaget tycker jag.

kitzblitz skrev:
> Vad är tidigt? Jag har tagit ledigt fredagen och
> kan i princip när som helst efter att ha lämnat
> på dagis. Det vore ju skönt att komma fram
> tidigt överhuvudtaget tycker jag.

Tidigt är för mig "i tid för att byta grupp". Hur pass tidigt det behöver vara låter jag vara osagt =)

Är man där på förmiddagen (eller under dan) blir det nog alldeles
utmärkt. Så "tidigt" är, precis som glitch skriver, inte efter
att de stängt tälten där man gör namn/gruppbytet. Vad jag kommer
ihåg så var det dessutom rätt långa köer för detta förra året (mitt på
dan).

Jag skulle kunna ta reda på "öppettiderna".

kitzblitz skrev:
> mystisk...

Nu har jag lite mer info angående namn- och gruppändringarna.
Här är svaret:

Hej!

Alla ändringar samt nummerlappstältet är öppet till ca 05:00 lördan morgon.

Välkommen till cykelfesten!

Med vänlig hälsning
Carina Ståbis
Box 48 591 21 Motala
Tel: 46 (0)141-22 32 90 el Fax +46 (0)141-21 12 88
www.vatternrundan.se mailto:info@vatternrundan.se

Därmed har innebörden av "tidigt" fastslagits:-)

evosmos skrev:

> "Skogåsturen" låter spännande. Bor själv i
> Älvsjö så det är inte så
> fruktansvärt långt. Kommer jag bara i säng i
> tid så...

Nu har jag fått avi'n att min hjul kommer till posten idag, så sannolikheten för "Skogåsturen" tidigt imorgon ökar. Jag öppnar egen tråd för det och ser om några vill hänga med.

SuperApe skrev:
> Jag ska/vill ju ha en också, och det innan
> vättern.
>
> Finns det verkligen ingen butik i hufvudstaden som
> såna där hemma? ska göra ett sök i morgon.

Om det är nån som inte har köpt väska finns Topeaks variant på dyroteket för humana 130 pickadeoller.

Då har jag testat formen i ett motionslopp: Ödeshögsrundan. Det var soligt och måttlig vind, vilket på Östgötaslätten betyder att flaggstängerna knäar i vinden. Rundan (10 mil) började med 5 mil på slätten i motvind och sedan 5 mil i skogen i medvind. Mitt mål var att hänga med tätklungan så länge som möjligt, det visade sig vara 3-4 km vilket var en besvikelse. Sedan borrade jag själv i vinden till några kom ifatt, vi åkte ihop till vi vände till medvind. Där hade en del blivit rejält trötta och dragningarna gick i alla tempon, gärna med rejäla ryck i varje byte, vilket inte dirket piggade upp de trötta. Jag gjorde en utbrytning och fick med mig några snabba och sedan höjde vi tempot och tuffade på i dryga 30 km/h till det var 2 mil kvar. Då fick jag igen för att jag slarvat med att dricka samt några alldeleas för långa dragningar och fick släppa i en backe. Jag rullade i mål med ett snitt på 30 km/h.

Jag hade hoppats på ett högre snitt men jag hade nog behövt en jämnare klunga då. Rundan gav inget klockrent besked på att jag är redo för sub10, tyvärr. Jag hoppas dock fortfarande på sub10 men det kanske brister på Västgötasidan. Jag är starkare än jag brukar vara i alla fall, så träningen har haft effekt. Jag körde med camelback för första gången på racer. Jämfört med flaska måste jag dricka oftare, för jag få i mig mindre vätska i varje klunk.

Det gick långsammare än vanligt för täten också, de snittade 34 km/h vilket var rejält längre än Sommen runt helgen innan. Maken var med i tätklungan och den var händelserik på många sätt. I motvinden körde de ett led med täta byten, då är det nästan alltid två led som rullar runt. En del fann sig inte i detta utan började köra sicksack mellan åkarna för att få en bättre plats (?) vilket gjorde att folk och cyklar knuffade på varandra. Till slut vurpade en person, han fick rejäla skrubbsår, ett krokigt styre och bakhjul. Förutom styrka gäller det att vara smart och tålmodig också.

Nästa vecka är det Tjejvättern, tyvärr är vi bara tre men vi känner varandra och har kört ihop förr. För se vad som händer då.

Förtrösta icke. 30 i snitt under sådana omständigheter är inte så dumt.
Och nej, man ska inte slarva med vattnet. Gjorde själv samma misstag
som jag inte gör om.

Jag är själv osäker på sub-10 men det är ju 2 veckor kvar:-)

Det låter som om det var lite anarki i tätklungan. På vättern får vi försöka kommunicera ordentligt för att hålla ihop klungan, eventuella klunghuliganer får vi läxa upp ;).

Hursom helst det låter som att du gjorde ett ritkigt bra lopp Cykelstina. 30 i snitt med halva loppet i rejäl motvind utan hjälp av en organiserad klunga är riktigt bra kört så du ska känna dig nöjd.

Även jag har tränat i helgen. Missade en tävling igår pga taskig prioritering (sommarfest på dagis...), men körde iaf mtt sista långpass inför VR, 140 km. Nästa helg blir det kanske ett kort motionslopp om inte nåt familjeprojekt kommer ivägen...

/Håkan

Hej alla glada sub10/11'or!

Nu har dem snabbara pojkar och flickor lagd ut sina Happy banners för VR. Om vi har klart vilka stops vi skall göra så kan vi editera dem för våra ändamål. Eftersom det är min första VR, vågar jag mig inte in på temat och hoppas några, mera erfarna kan lägga upp en plan...

Vet vi ca när dem kör om oss, förresten?

Om 12 dagar är vi halvvägs runt!

kitzblitz skrev:
> Nu har dem snabbara pojkar och flickor lagd ut
> sina Happy banners för VR. Om vi har klart vilka
> stops vi skall göra så kan vi editera dem för
> våra ändamål. Eftersom det är min första VR,
> vågar jag mig inte in på temat och hoppas
> några, mera erfarna kan lägga upp en plan...

Precis! Stina, vad har vi för plan?

Mmmm, tyckte oxå det såg bra ut. 140 km på 2 flaskor dricka brukar funka för mig, om det inte är för varmt. Eftersom vi startar tidigt (Fagerhult kl. 8.17 enl. Stinas Excel-plan), borde det funka.

Sub9s plan:
1. Brunstorp 105km, pisspaus
2. Fagerhult 140km, depåstopp(vätskepåfyllning/energi)
3. Boviken 232km, depåstopp(vätskepåfyllning/energi)

Jag gillar också den planen. Möjligtvis kan man byta Brunstorp mot depåstop i Gränna (ca 8 mil). Man kan pissa i depåerna också :)
Tre depåstop på vardera 10 min, då kan vi hålla något lägre snitt och då kanske fler "på gränsen till sub11" kan hänga med. Vad tycks?

Jag ska räkna ut när sub9/8 väntas köra förbi, så kan ni med spralliga ben får sträcka ut lite och de i snabbklungorna med trötta ben vet var de blir väl omhändertagna.

Jag har fullt upp nu, återkommer på tisdag kväll.

Låter som ett fint upplägg.

Stina du verkar vara i bra form enligt din sensate rapport. 30 km/h i motvind halva sträckan är bra.

Synd Johnny! Men det kommer ju alltid en VR nästa år ...

På onsdag tänkte jag göra en repris på förra söndagens tur Brommaplan - Färingsö
(Se förra tråden). Det blir ungefär 10 mil i ganska flack terräng.

Tänkt rutt:
file=31235
.

Skulle vara kul ifall så många som möjligt av oss kunde vara med så att vi dels får träffas och dels får köra lite klunga tillsammans.

Snittfart inkl stopp bör hamna på 30 km/h eller strax däröver (men att vi behöver inte cykla snabbare än 36 - 38 km/h på rakorna;-). Iaf ligger min tröskel någonstans mellan 36 - 38 km/h ...

Tänkte att vi skulle vara lite striktare när det gäller klungkörningen den här gången. Vad jag menar är att den som är starkast inte får rycka sönder klungan när han/hon ligger framme och drar. Förningarna bör ligga mellan 30 och 60 sekunder. Den som är trött får i princip lägga sig i kön direkt.

Datum: 20070606
Tid: 09:00
Plats: macdonalds brommaplan
snittfart (inkl stopp): 30 km/h

Klunga:
jerry
Anders H
evosmos
bng
bng's kompis
:

Vädret blir nog om SMHI får råda ungefär så här:
Onsdag morgon:
ntvmap_pmp_std_1_1001020_20070606_6.png

Onsdag lunch:
ntvmap_pmp_std_1_1001020_20070606_12.png

Jag kommer att ta Ekeröfärjan som går 7:15 och fluffa in till McDonalds på Brommaplan för att ta en stor kaffe med mjölk medans jag väntar in er andra där. Efter passet så fluffar jag tillbaka samma väg och tar en fika på Kina slott tillsammans med Nissen, Mandel & Co som cyklar Fornstigen, innan jag tar färjan tillbaka hem.

Samma här. Låter frestande, måste kolla med regeringen först.

Nästa helg borde väl några av oss som bor i Stockholm kunna
träffas och köra "halvvättern" en vecka innan.

Så du startar från Brommaplan vid 0800 då?

Kan vi kompromissa och starta vid 0900 istället?

kitzblitz skrev:
> Jag kör samma tur några timmar tidigare...

Jerry skrev:

> Kan vi kompromissa och starta vid 0900 istället?
>
Nio låter trevligt.

Det lutar mot Brommaplan 6, 7 tiden... Jag har en otrolig viktig picnic att vara på!

Om det går att cyklar senare återkommer jag - det vore onekligen bra att vi cyklar tillsammans.

Okey, ha det så trevligt.

Jag har uppdaterat inlägget med nya tider och klungan:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/484632/640192#msg-640192

kitzblitz skrev:
> Det lutar mot Brommaplan 6, 7 tiden... Jag har en
> otrolig viktig picnic att vara på!
>
> Om det går att cyklar senare återkommer jag -
> det vore onekligen bra att vi cyklar tillsammans.

Nu har jag försökt få med allt viktigt.
/Stina

1. Det här ska bli jättekul, hela varvet runt!
2. Vi kör med att snitt på 32-33 km/h, 2-3 pauser a 7-10 min, se http://hem.bredband.net/b143225/VR/planeringVR_sub1011.xls
3. Depåer
a) ?? Gränna 80 km, depåstopp(vätskepåfyllning/energi), 7-10 min ??
b) Fagerhult 140km, depåstopp(vätskepåfyllning/energi), 7-10 min
c) Boviken 232km, depåstopp(vätskepåfyllning/energi), 7-10 min
Jag vet inte om vi behöver stanna i Gränna, vi tar beslut om det på kullerstenen genom Gränna. Om vi inte stannar där, stannar vi strax efter depån och kissar.

d) Vi är snabba i depåerna. Efter _senast_ 10 min ska vi vara klara för avfärd.
e) Vi återsamlas vid utfarten från depån, ställ dig där så fort du är klar.
4. Banner med grön kant finns här: http://hem.bredband.net/b143225/VR/team_happy_sub10.doc Skriv ut, plasta in och fäst på ryggen.
5. Se till att ni har varit upp och rört på er innan start, så ni fått igång kroppen och varit på toa några gånger.
6. De som vill samlas 02.50 i korsningen Vintergatan-Kaptensgatan (ingången till startområdet) för att hälsa på varandra och värma upp ihop.
7. Vi samlas igen nästa gång 03.40 i startfållan.
8. Vi leds av en motorcykel ur Motala. Jag tar första förningen.
9. Klungkörning:
a) Vi kör på ett led i början. Vi byter till tvåpar så fort tillfälle ges. Funkar inte tvåpar kör vi på ett led. Läs: http://www.hisingensck.se/texter-bilder/teknik/klungkorning.php
b) Vi drar ca 1 minut (=500 m vid 30 km/h) var, trötta drar kortare och starka längre. Vid motvind roterar vi snabbare. Den som rycker vid byten drar sönder klungan och slösar egen och andras energi.
c) Vi kör ihop med andra klungor som har samma tempo som vi.
d) Vi hjälper varandra att hålla ett jämt tempo. Skicka meddelanden vidare bakåt/framåt så att täten/slutet hör.
e) Vi tar det lugnt i backarna.
f) Ett snitt på 32-33 km/h innebär att vi ligger på minst 32-33 km/h på platten och nedför.
10. Det finns alla sorters cyklister på VR, var uppmärksam och kör om med marginal. Visa hänsyn.
11. Sub8 och sub9
a) Vi blir omkörda av sub8 runt Fagerhultsdepån.
b) Vi blir omkörda av sub9 runt Hjodepån.
c) Ser vi en ensam, trött sub8/9-åkare fångar vi upp denne. Han/hon vet inte att vi kommer. Vi ropar "sub 10, vi ligger i X km/h", då kan h*n få upp farten och ansluta.
12. Broöppning i Karlsborg varje hel timme. Vi bör passera bron runt 10.45 och slipper stanna där.
13. Skriv upp några hålltider på armen, en tejpbit edy. Då är det lätt att hålla koll på om vi ligger enligt plan.
14. Planering är kul men planer är en sak och verkligheten något annat. Det viktigaste är att ha roligt.

Edit: ändrade sub8 till sub9 i punkt 11b.

Ser bra ut det där Stina, får nog kopiera lite av dig sedan. :-)

Däremot så måste ni hålla högre fart än snittfarten på platten och nerför, annars når ni aldrig den planerade snittfarten. Lägg på +5km/h(~35-37km/h) på platten och minst +10-15km/h(~40-50km/h) nerför för att komma upp i 32-33km/h i snitt under hela rundan.

/Leo

Bra planering Stina och intressanta synpunkter Leo. Det där med snitthastighet beror ju som sagt på väder och vind, 32-33 km/h i motvind är väl en bra hastighet medans hastigheten i motvind måste vara betydligt högre osv.

Btw, jag hakar nog på din tur imorgon Jerry, ses på Brommaplan vid 9-tiden.

Leo skrev:
> Däremot så måste ni hålla högre fart än
> snittfarten på platten och nerför, annars når
> ni aldrig den planerade snittfarten. Lägg på
> +5km/h(~35-37km/h) på platten och minst
> +10-15km/h(~40-50km/h) nerför för att komma upp
> i 32-33km/h i snitt under hela rundan.
>
> /Leo

Det var nåt sånt jag menade, men du skriver det tydligare. Vi köttar på så snabbt som klungan klarar helt enkelt. :)
/Stina

Tillbaka
Topp