Vättern sub10/11, planering och tips

Tack för turen idag Jerry & co, vilket kalasväder, nu har man fått jobba lite till på cykelbrännan. 8,någonting mil på Ekerö och snitthastighet på 30 knyck och nästan ingen var trött, det är klart godkänt ;). Efter det så hängde jag på bng(?), vände vid Älvsjö och tillbaks till Alvik, detta för att utöka antal körda mil så att jag till slut kom upp i lite över 10 mil ;).

Jäkligt bra skrivet (igen), Stina! För mig som VR-nybörjare ger det en bild av vad som kommer att hända före och under loppet.

Som varandes en av de som kommer behöva släppa efter tag... :) så är jag ju intresserad av att er andras tempo inte är alltför högt... Med 32 km/h i körsnitt så får ger det en körtid på 9.22.30, dvs det finns tid till rast. Är 35-37 på platten verkligen nödvändigt? Jag fixar att föra i 35 km/h utan att gå över mjölksyratröskeln, men 37 km/h klarar jag inte utan att bygga på mig laktat!

Stopp i Gränna. Jag skulle hellre se det tvärtom; vi stannar INTE i Gränna utan strax efter. Definitivt beslut tas på kullerstenen i Gränna.

/Håkan

Tack för en trevlig runda på Färingsö idag.
Några bilder från min telefon fick jag till.

Jerry en testa della corsa:
F-6juni1.JPG ht=615

Anders H lägger i en högre växel:
F-6juni2.JPG ht=544

Utmärkt skrivet Stina. Ska bli spännande att äntligen få cykla VR.

Tack själv bng.

En fin runda idag tyckte jag.

Särskilt kul att få testa på klungkörningen.

Avslutade med en skön fika på Kina slott kan tillläggas.

Fan nu börjar det bli pirrigt ju! Ska köra Lida Loop i helgen, sista formtoppningen, sen nåt slappt pass på tisdag eller så sen smäller det :o)

/C

Fan jag missade er med några minuter. Var på MacDonalds vid 09:10 men såg ingen
så jag fortsatte och körde en egen liten Ekerö-runda. 6 mil senare var jag hemma
igen med en medelhastighet på 29,6.

Ute på Ekerö gick det lite snabbare (ca 30,5) men jag är nog benägen att hålla
med Leo ang. hastigheten på platten och nerför. Jag tyckte jag cyklade som en dåre
med 34-35 på mätaren hela tiden, ändå blev medelhastigheten klart lägre.

Det vore kul om vi kunde köra ett längre pass en vecka innan, typ till helgen.
Sedan är det vila som gäller. BTW, http://www.velo.se/view.php?id=1870 har lite VR-tips.

Nu har jag kört två motionslopp, Energitrampet och Gästrikerundan. Energitrampet snittade jag på 31 km/h i 123 km och Gästrikerundan 34 km/h i 110 km. Kan man klara Sub 10 då? 300 km är onekligen långt.

Det hoppas jag, det är där omkring jag ligger också. Med en väldisciplinerad klunga är det faktiskt
lättare än med "dragspelsklungor" man försöker hänga på.

Attans, vi stack 09:07 enligt min klocka:-(

Tyvärr är jag bortrest i helgen. Ska köra lite korta och lätta pass
under veckan som kommer. Någon vilodag, på onsdag tror jag.

Kanske en fem milare på måndag?

evosmos skrev:
-------------------------------------------------------
> Fan jag missade er med några minuter. Var på
> MacDonalds vid 09:10 men såg ingen
> så jag fortsatte och körde en egen liten
> Ekerö-runda. 6 mil senare var jag hemma
> igen med en medelhastighet på 29,6.
>
> Ute på Ekerö gick det lite snabbare (ca 30,5)
> men jag är nog benägen att hålla
> med Leo ang. hastigheten på platten och nerför.
> Jag tyckte jag cyklade som en dåre
> med 34-35 på mätaren hela tiden, ändå blev
> medelhastigheten klart lägre.
>
> Det vore kul om vi kunde köra ett längre pass en
> vecka innan, typ till helgen.
> Sedan är det vila som gäller. BTW,
> http://www.velo.se/view.php?id=1870 har lite
> VR-tips.

Tänkte köra en kort runda på 5 mil på måndagkväll 11/6 kl 18:00.

ntvmap_pmp_std_1_100102_20070611_12.png

eftermiddag

ntvmap_pmp_std_1_100102_20070611_18.png

kväll

Samma förutsättningar som igår, dvs snittfart inkl paus på 30 km/h vilket verkar innebära 36-38 km/h på platten och nedför så blir det över 40 som gäller, dock _utan_ att rycka sönder klungan! ;-)

Är lite lur på var man kan hitta en lämplig runda som ligger på lagom avstånd från jobb och hem. Ett förslag är Bornsjön runt. Ett annat är att köra Brommaplan - Färingsö utan utviknigar, men jag börjar bli lite less på den rundan nu. Dessutom är det inte garanterat att glasskiosken är öppen:-[ Så förslag mottages gärna.

På onsdag kommer jag att köra ett pass på 1,5 till 2 timmar med lite intervaller och tisdag & torsdag är vilodagar. På fredag blir det ett lätt, lätt, lätt pass på 1,5 timmar i prattempo bara för att påminna benen om att dem faktiskt ska göra lite nytta oxå:-)

Så till den stora frågan: På Velos hemsida finns det lite tips inför VR och där står det bl a att man ska köpa nya däck några dagar innan så att man hinner cykla några pass på dem och vet säkert att dem är ok. Just nu sitter det ett par Michelain PRO2Race som jag cyklat på i ungefär 100 mil. Ska jag ändå köpa ett par nya däck eller vad säger Happypanelen?

Ytterligare en fråga: Jag har kört med Schwalbes vanliga gummislang hitills, är det bra eller ananas? Finns det någon lättare slang (typ) som är lika starkt eller starkare?

Senast redigerad av en moderator:
Jerry skrev:
Just nu sitter det
> ett par Michelain PRO2Race som jag cyklat på i
> ungefär 100 mil. Ska jag ändå köpa ett par nya
> däck eller vad säger Happypanelen?
>
> Ytterligare en fråga: Jag har kört med Schwalbes
> vanliga gummislang hitills, är det bra eller
> ananas? Finns det någon lättare slang (typ) som
> är lika starkt eller starkare?

Om du kört hundra mil på däcket så ska det väl vara nästan i nyskick. Kolla bara däcken noga så att det inte är några skärsår eller små hack där det kan fastna ett gruskorn och gnaga sig in. Det går säkert att hitta lättare slang, latex t ex, men det ger nog mycket marginell tidsvinst och lär väl knappast påverka punkarisken.

evosmos skrev:
> Det vore kul om vi kunde köra ett längre pass en
> vecka innan, typ till helgen.
> Sedan är det vila som gäller. BTW,
> http://www.velo.se/view.php?id=1870 har lite
> VR-tips.

Jag kör gärna en runda till helgen, Lördag förmiddag t ex? Ekerö är alltid trevligt men andra alternativ funkar också. bng nämnde något om att det finns finfina vägar runt Södertörn t ex.

En del kanske ska köra Lida Loop på Söndag och då kan det ju sitta fint med en 10-mils lvg-runda som uppladdning dagen innan ;).. (Lätt för mig o säga som inte ska köra Lida-loppet ;) )

jag ska köra lida, kanske, så jag tar en ekerö-runda efter jobbet i morgon. tänkte nöta ca 6 mil från brommaplan och tillbaks. sällskap är välkommet, då kan man ju ta någon mil till kanske. Tänkte dra från Brommaplan vid 15.30 sådär.

Jag skall köra Lida Loop och tänkte vila på lördagen.

Det finns massor av fina vägar på Södertörn, men de roligaste är inte alls
lika de som går runt Vättern. Inte helt optimala att öva klungkörning på vägarn
som går upp och ner i korta intervaller. Men finfina att få intervallträning på.

Ett förslag kan vara tur och retur Taxinge slott längs Gamla Södertäljevägen.
Hyfsat platt och lätt att hitta. Dyr och lyxig fika vid vändpunkten.

Nu har jag precis köpt Johnnys startplats i grupp 236 kl 03:50.

/Bjarne

SuperApe: Skulle gärna haka på men tiden passar inte. Min dotter
skulle få spelet om vi inte drar till sjön och badar som jag lovat:-)

saltgurkan: jag kör gärna Lördag (eller Söndag för den delen) och gärna
tidigt (säger jag som kom för sent förra gången...). Vi skulle kunna
ta ekerö, men taxinge slott lät inte så dumt heller.

Precis som bng skriver, så finns det roliga vägar på Södertörn men
det är ganska kuperat, inte alls som på Vättern. Men det är ju bra träning
det med:-)

En annan tänkbar runda är att ta typ
Farsta Strand-Västerhaninge-Södertälje-Alby-Tumba-Farsta Strand.

bng skrev:
> Nu har jag precis köpt Johnnys startplats i grupp
> 236 kl 03:50.
236 är alltså gruppen man ska byta till?

/Håkan

alterschwede skrev:
> 236 är alltså gruppen man ska byta till?
>
> /Håkan
Japp, det stämmer.
Skulle det vara fullt i den gruppen så byt till den före/efter och gå in i "fel" (dvs rätt) fålla. :)
/Stina

Min erfarenhet är att vid den tiden är det dålig koll på hur många som kommer in i fållan,
och eftersom numret inte ändras när man byter startgrupp så går det inte att se på en
åkare om han/hon har gjort en startgruppsändring. Och tiden reggas ju med transpondern.
Med andra ord - det är liten risk att smyga in i "fel" dvs rätt grupp om man vill.

/B

Tänkte ta en tur imorgon tidigt. Har inte riktigt bestämt tid
men jag är rätt flexibel. Tänkte ta turen
Farsta Strand-Västerhaninge-Södertälje-Alby-Tumba-Farsta Strand
(eftersom jag ändå bor söder om stan), vore kul om vi kunde bli fler.

Glömde tre punkter, 9a (rotera vänster vid ett led) 9g (visa tecken) och 14 (återsamling efteråt). Ny version nedan.
/Stina

1. Det här ska bli jättekul, hela varvet runt!

2. Vi kör med att snitt på 32-33 km/h, 2-3 pauser a 7-10 min, se http://hem.bredband.net/b143225/VR/planeringVR_sub1011.xls

3. Depåer
a) ?? Gränna 80 km, depåstopp(vätskepåfyllning/energi), 7-10 min ??
b) Fagerhult 140km, depåstopp(vätskepåfyllning/energi), 7-10 min
c) Boviken 232km, depåstopp(vätskepåfyllning/energi), 7-10 min
Jag vet inte om vi behöver stanna i Gränna, vi tar beslut om det på kullerstenen genom Gränna. Om vi inte stannar där, stannar vi strax efter depån och kissar.
d) Vi är snabba i depåerna. Efter _senast_ 10 min ska vi vara klara för avfärd.
e) Vi återsamlas vid utfarten från depån, ställ dig där så fort du är klar.

4. Banner med grön kant finns här: http://hem.bredband.net/b143225/VR/team_happy_sub10.doc Skriv ut, plasta in och fäst på ryggen.

5. Se till att ni har varit upp och rört på er innan start, så ni fått igång kroppen och varit på toa några gånger.

6. De som vill samlas 02.50 i korsningen Vintergatan-Kaptensgatan (ingången till startområdet) för att hälsa på varandra och värma upp ihop.

7. Vi samlas igen nästa gång 03.40 i startfållan.

8. Vi leds av en motorcykel ur Motala. Jag tar första förningen.

9. Klungkörning:
a) Vi kör på ett led i början. Vid ett led roterar vi vänster hela tiden. Vi byter till tvåpar så fort tillfälle ges. Funkar inte tvåpar kör vi på ett led. Läs: http://www.hisingensck.se/texter-bilder/teknik/klungkorning.php Vi gör exakt som på bilderna.
b) Vi drar ca 1 minut (=500 m vid 30 km/h) var, trötta drar kortare och starka längre. Vid motvind roterar vi snabbare. Den som rycker vid byten drar sönder klungan och slösar egen och andras energi.
c) Vi kör ihop med andra klungor som har samma tempo som vi.
d) Vi hjälper varandra att hålla ett jämt tempo. Skicka meddelanden vidare bakåt/framåt så att täten/slutet hör.
e) Vi tar det lugnt i backarna.
f) Ett snitt på 32-33 km/h innebär att vi ligger på minst 32-33 km/h på platten och nedför.
g) Vi visar tecken för hinder och annat (se avsnitt nedan). Hinner vi inte visa tecken så ropar vi.

10. Det finns alla sorters cyklister på VR, var uppmärksam och kör om med marginal. Visa hänsyn.

11. Sub8 och sub9
a) Vi blir omkörda av sub8 runt Fagerhultsdepån.
b) Vi blir omkörda av sub9 runt Hjodepån.
c) Ser vi en ensam, trött sub8/9-åkare fångar vi upp denne. Han/hon vet inte att vi kommer. Vi ropar "sub 10, vi ligger i X km/h", då kan h*n få upp farten och ansluta.

12. Broöppning i Karlsborg varje hel timme. Vi bör passera bron runt 10.45 och slipper stanna där.

13. Skriv upp några hålltider på armen, en tejpbit edy. Då är det lätt att hålla koll på om vi ligger enligt plan.

14. Återsamling vid lättölspumparna efter målgång för de som vill.

15. Planering är kul men planer är en sak och verkligheten något annat. Det viktigaste är att ha roligt.

Från Hisingens CK om tecken:
Varna för hinder i tid
Sikten skyms när man ligger på rulle. Därför använder man sig av ett antal tecken så fort en fara upptäcks. Vidarebefordra alltid tecknet bakåt i gruppen.
Här är de tecken vi använder:
Stanna – En uppåtsträckt hand eller en bakåtsträckt hand med handflatan bakåt mot nästa cyklist.
Sakta ner – pumprörelse med ena handen, handflatan nedåt vägbanan eller stannatecknet.
Hinder höger sida – vinka med höger hand bakom ryggen ”åt vänster”.
Hinder vänster sida – vinka med vänster hand bakom ryggen ”åt höger”.
Hinder på vägbanan – typ hål, vägbrunn, glas, grus – peka ner mot vägbanan med den hand som befinner sig på samma sida som hindret.
Sväng vänster/höger – vanliga svängtecknet.
Omkörande bil/buss – ropa ”bil/buss”. Detta avänds då vi befinner oss under transport på väg mellan t.ex. olika fartsträckor. Övriga deltagare ska då eka orden genom gruppen och gå in på ett led.
Tät trafik – ledaren kommenderar ”ett led” eller vid många deltagare ”ett led lucka”. Det sistnämda innebär att man grupperar sig en 5-6 cyklister med 10 meters mellanrum till nästa grupp osv. Orden ekas genom gruppen.

Edit: uppdaterade länkar.

Har några funderingar:

När man kommer ut ur Motala och motorcykeln släpper täten brukar det bli
lite oordning och en del hets i startgruppen. Jag föreslår att vi först
ser till att vi samlas som grupp lugnt och fint, innan vi försöker hitta
vårt tempo och få igång rullen.

Det kan bli svårt att hålla ihop gruppen. Vi vill inte ha nya personer som kommer
och går inne i vår klunga och stör rytmen. Undviks genom att köra tvåled i jämn fin
takt, bära synliga "banners" och vänligt hänvisa andra till att åka sist men
inte i vår klunga.

Jag tror att vi definitivt behöver något stopp innan 140 km, om inte annat
så behövs vätskepåfyllning. (2 x 75 cl är iaf min lastkapacitet)

Snitta 33 innebär ca 35 på platten, men det har sagts förr.

Klungkörning i backar kan vara knepigt om man är ovan, och kanske en del
har det jobbigt i backarna, eller helt enkelt vill eller behöver ha en egen
rytm för att det skall gå bra.

Det skulle verkligen vara roligt (och en bedrift i sig, oavsett tiden!) att se
oss hålla ihop hela vägen runt, när vi inte alla har cyklat ihop tidigare.

/Bjarne

(VR-91,94,96,99,00,01,02,04)

Bra funderingar, Bjarne.
Försök "formera fårskock" bakom mig genom Motala. Jag ökar långsamt så att alla ska hinna komma med. Om man pekar med hela handen och säger att "jag kör ihop med dem" så bruker folk ge plats.
Vi försöker ta det lungt i backarna. Splittras vi trots allt försöker vi samla ihop oss på backens topp. Jag tycker det är lättare att hålla ihop om man kör tvåpar.
Bjarne, vi har kört VR samtidigt. Jag körde 92-96 och maken har du "träffat på" ännu fler gånger.

bng skrev:
> Har några funderingar:
>
> När man kommer ut ur Motala och motorcykeln
> släpper täten brukar det bli
> lite oordning och en del hets i startgruppen. Jag
> föreslår att vi först
> ser till att vi samlas som grupp lugnt och fint,
> innan vi försöker hitta
> vårt tempo och få igång rullen.
>
> Det kan bli svårt att hålla ihop gruppen. Vi
> vill inte ha nya personer som kommer
> och går inne i vår klunga och stör rytmen.
> Undviks genom att köra tvåled i jämn fin
> takt, bära synliga "banners" och vänligt
> hänvisa andra till att åka sist men
> inte i vår klunga.
>
> Jag tror att vi definitivt behöver något stopp
> innan 140 km, om inte annat
> så behövs vätskepåfyllning. (2 x 75 cl är iaf
> min lastkapacitet)
>
> Snitta 33 innebär ca 35 på platten, men det har
> sagts förr.
>
> Klungkörning i backar kan vara knepigt om man är
> ovan, och kanske en del
> har det jobbigt i backarna, eller helt enkelt vill
> eller behöver ha en egen
> rytm för att det skall gå bra.
>
> Det skulle verkligen vara roligt (och en bedrift i
> sig, oavsett tiden!) att se
> oss hålla ihop hela vägen runt, när vi inte
> alla har cyklat ihop tidigare.
>
> /Bjarne
>
> (VR-91,94,96,99,00,01,02,04)

Jag har funderat lite kring det där med vattnet också. Funderar på att antingen köpa ett sådant ställ man monterar på stolpen för att få med mig mer alternativt köra med sadelväskan där och ta en flaska till i ryggfickan. Bars och gel kan jag stuva hälften i sadelväskan och andra hälften i min ramväska så att jag lätt kommer åt. Så flyttar man bara över i depåerna.
Vad säger de erfarna rävarna? Hur gör ni? Två flaskor vatten på 140km är verkligen för lite i synnerhet om det blir rejält varmt.
Vill slippa Camelbaken så långt det går.

/C

Du lär väl nog kunna fylla på vatten i någon depå innan Fagerhult, enligt Cykelstinas planering så ser det ju ut att bli Gränna efter 8 mil, vilket nog är enda alternativet då Jönköpingsdepån vid 10.9 mil tar på tok för lång tid att stanna vid.

Jag tänker inte slarva med drickan under loppet och kör med camelback (Rocket, rymmer 2.1 l) och två 75cl-flaskor på hojjen. Vatten i camelbacken och i en flaska samt sportdryck i andra flaskan. Jag har kört tidigare vätternrundor med CB + flaskor utan problems.

Däremot så skulle jag aldrig ha sadelväska på cykeln, men smaken är som baken ;).

glitch_hemma skrev:
> Jag har funderat lite kring det där med vattnet
> också. Funderar på att antingen köpa ett
> sådant ställ man monterar på stolpen för att
> få med mig mer alternativt köra med sadelväskan
> där och ta en flaska till i ryggfickan. Bars och
> gel kan jag stuva hälften i sadelväskan och
> andra hälften i min ramväska så att jag lätt
> kommer åt. Så flyttar man bara över i
> depåerna.
> Vad säger de erfarna rävarna? Hur gör ni? Två
> flaskor vatten på 140km är verkligen för lite i
> synnerhet om det blir rejält varmt.
> Vill slippa Camelbaken så långt det går.
>
> /C

Jag brukar försöka mig på två planerade stopp: Fagerhult och Boviken och då bara tanka vatten och rycka åt mig ett par bullar, egentligen inte kliva av cykeln. Jag startar med fickorna fulla med mackor och ett par maktkakor. En eller ett par gelpåsar och druvsocker till dom sista milen. Kroppen förstör planerna ibland eftersom den inte bara vill ha i sig grejer utan också göra sig av med ett och annat. Gränna låter som ett väl tidigt stopp. Rörigt och ruskigt mycket folk.

Jag vill inte ha ryggsäck, och är ytterst tveksam till att 2 x 75 cl räcker
till Fagerhult dvs drygt 4 timmar. Det är knepigt att hitta ett bra vattenstopp
om man skall undvika Gränna (litet och mycket folk) och Jönköping (stort och mycket folk)
Kanske en bensinmack...?

(edit:)
Får väl fixa dit ett par flskor till för säkerhets skull...

Jag tänker köra med två flaskor (75:or) och en "camelback" som rymmer ca 2 liter. Om man ska ha ett stopp innan Fagerhult är Gränna bättre än Jönköping. Jag hoppas att vi slipper stanna i Gränna, men vill lämna det öppet än så länge. Jag vet ingen nattöppen bensinmack på den delen av banan. Att leta mack och vattenkran tar längre tid än att stanna i Gränna.
Om fredagen är varm så se till att dricka mycket hela dagen. Det är dumt att börja VR med lätt vätskebrist.
Igår körde jag Tjejvättern, det var 22 grader när vi startade och 28(?) när vi gick i mål. Då gick det åt två flaskor+vattenrygga till 9 mil. Så varmt är det inte på natten dock. Tjejvättern gick bra f.ö., körde på 2h 52 min (snitt 31.4).
Jag packar energikakor mm i sadelväska, bakfickor och i ett fack på ryggsäcken. Jag ska provpacka grejerna, eventuellt har jag en erfaren, blekrosa styrstångsväska att låna ut.

mycket vatten och mat alltså. jag tänkte köra med mackor.

Kitzblitz; Hur blir det med motalatransport?

edit transport

Jepp, bra sagt det där om att stanna vid bensinmack vs Gränna. Som sagt så lär det väl inte gå åt lika mycket vatten på natten som på varma dagen, om det nu blir varmt, men jag lär nog hellre stanna i Gränna än att upptäcka att jag har slut på vatten 2 mil innan Fagerhult ;).

Jag var förresten ute o körde idag mitt på dagen, vilket kanske var mer eller mindre smart i den här värmen. 1 camelback + 2st 75cl flaskor med vatten/sportdryck hade jag i bagaget. Vätskan började sina efter 5 mil och ngt vimmelkantig så hittade jag en ICA-butik efter ytterligare någon mil, där jag tankade upp med 3 liter vatten och en ramlösa. Satt ner en stund, åt en bar, drack och drack och sedan kunde jag rulla vidare hemåt. Det blev 8 mil totalt, 2 mindre än vad det var tänkt från början men det var ingen idé att forstätta samla mil i den här ökenhettan ;).

cykelstina skrev:
> Jag tänker köra med två flaskor (75:or) och en
> "camelback" som rymmer ca 2 liter. Om man ska ha
> ett stopp innan Fagerhult är Gränna bättre än
> Jönköping. Jag hoppas att vi slipper stanna i
> Gränna, men vill lämna det öppet än så
> länge. Jag vet ingen nattöppen bensinmack på
> den delen av banan. Att leta mack och vattenkran
> tar längre tid än att stanna i Gränna.
> Om fredagen är varm så se till att dricka mycket
> hela dagen. Det är dumt att börja VR med lätt
> vätskebrist.
> Igår körde jag Tjejvättern, det var 22 grader
> när vi startade och 28(?) när vi gick i mål.
> Då gick det åt två flaskor+vattenrygga till 9
> mil. Så varmt är det inte på natten dock.
> Tjejvättern gick bra f.ö., körde på 2h 52 min
> (snitt 31.4).
> Jag packar energikakor mm i sadelväska, bakfickor
> och i ett fack på ryggsäcken. Jag ska provpacka
> grejerna, eventuellt har jag en erfaren, blekrosa
> styrstångsväska att låna ut.

bng skrev:
> Det låter hur bra som helst. Hur ser denna
> gruppetto ut nu då, och
> är det sub 10 eller 11 som gäller?
Jag är väl en av aspiranterna på grupetto, dvs Sub11. Samtidigt känns det oförskämt bra just nu. Körde ett motionslopp idag. Valde mellan 45 och 75 km. Det blev 75, 45 kändes för fjuttit. Missade svänga där 75an och 115 km-rundan delade på sig. Så det blev 115 km (+ ytterligare 2 km pga ännu en felkörning). Tid 3.28 ger ett bra snitt, (cykeldatorn visade dock endast 109,3 km borde ha varit runt 117km). Nån riktig klungkörning var det inte tal om, de flesta körde rätt långsamt och jäkligt oordnat. Låg tillsammans med ett par andra under 20-30 min och utnyttjade baksuget från en eller annan klunga. Summasumarum: Jag hakar på Sub10 och märker jag ätt tempot är för högt så släpper jag tidigt (Gränna?).

Jag har avskrivit planerna på Camelbak, den irriterar. En tredje flaska i ryggfickan kanske?

Finns det bara vatten i depåerna? Ingen sportdryck?

Och en än viktigare fråga: Hur gör ni egentligen? Rakar eller vaxar? Eller rent av epilerar ni? :)

/Håkan

Vi i sub8 och sub9 kör med Camelbak, en del av oss, och det fungerar utmärkt på VR. Här hemma använder jag Camelbak knappt alls, då man klarar sig i tio mil med två flaskor och kan fylla på nästan varsomhelst när man är ute och tränar. Fördelen på VR är att du kan dricka exakt när du vill, utan att vingla till medans man greppar flaskan med en hand och styr med en hand, mindre olycksrisk helt enkelt. Att det blir lite svettigare om ryggen märks inte förrän du är i mål och tar av dig den.

/Leo

Hur stor är din camelpack?

Leo skrev:
> Vi i sub8 och sub9 kör med Camelbak, en del av
> oss, och det fungerar utmärkt på VR. Här hemma
> använder jag Camelbak knappt alls, då man klarar
> sig i tio mil med två flaskor och kan fylla på
> nästan varsomhelst när man är ute och tränar.
> Fördelen på VR är att du kan dricka exakt när
> du vill, utan att vingla till medans man greppar
> flaskan med en hand och styr med en hand, mindre
> olycksrisk helt enkelt. Att det blir lite
> svettigare om ryggen märks inte förrän du är i
> mål och tar av dig den.
>
> /Leo

alterschwede skrev:

> Finns det bara vatten i depåerna? Ingen
> sportdryck?
>
> Och en än viktigare fråga: Hur gör ni
> egentligen? Rakar eller vaxar? Eller rent av
> epilerar ni? :)
>
> /Håkan

Sportdryck tror jag aldrig man haft däremot honungsvatten och saft. Hela cykeln är alldeles kladdig när man kommer fram. Den sista frågan var väldigt indiskret. Jag tänker låtsas att jag inte såg den.

Hej alla i sub10 gruppen!
Jag vill verkligen cykla med er! Ok att hänga på? Min form säger iaf ok! =)

Jag behöver då byta startgrupp, startar nu minst en timma i före er. Det står inte rakt ut vilken startgrupp ni har!? Teamhappy sub10... samlingstid 03:40. Innebär det start kl03:45? Förtydling om byte av startgrupp!?

Cyeklstina(gruppledare sub10?): Den "gröna skylten länken" funkade inte!?
Vad sägs om att ha en gympalärarvisselpipa när det är dags att dra ifrån depåerna? Vissling = avfärd om typ en minut!? 7-10 min låter annars lite odiffust i mina öron!
Om man skriver ut och plastar in en grön skylt så tänker jag göra dito med tidplanen!? Ha den på armen a la kontrollbeskrivning vid orientering eller på styret någonstans...

Superape: mackor låter finfint! Jag tänker köra druvsocker vid behov också!

Jag skulle ta bil från götet till motala med en kompis. Nu visade det sig att han arbetat för mycket och tränat för lite, så inget VR för honom. Finns det någon som behöver en reskompis från göteborg? Dela på resekostnaderna och taktiksnacket? Jag åker gärna med någon go göteborgare eller om någon åker med mig!? Är resklar ca kl14:45-15:00 från johanneberg på fredagen...

Spänningen stiger inför loppet!

Tillbaka
Topp