Glömde tre punkter, 9a (rotera vänster vid ett led) 9g (visa tecken) och 14 (återsamling efteråt). Ny version nedan.
/Stina
1. Det här ska bli jättekul, hela varvet runt!
2. Vi kör med att snitt på 32-33 km/h, 2-3 pauser a 7-10 min, se
http://hem.bredband.net/b143225/VR/planeringVR_sub1011.xls
3. Depåer
a) ?? Gränna 80 km, depåstopp(vätskepåfyllning/energi), 7-10 min ??
b) Fagerhult 140km, depåstopp(vätskepåfyllning/energi), 7-10 min
c) Boviken 232km, depåstopp(vätskepåfyllning/energi), 7-10 min
Jag vet inte om vi behöver stanna i Gränna, vi tar beslut om det på kullerstenen genom Gränna. Om vi inte stannar där, stannar vi strax efter depån och kissar.
d) Vi är snabba i depåerna. Efter _senast_ 10 min ska vi vara klara för avfärd.
e) Vi återsamlas vid utfarten från depån, ställ dig där så fort du är klar.
4. Banner med grön kant finns här:
http://hem.bredband.net/b143225/VR/team_happy_sub10.doc Skriv ut, plasta in och fäst på ryggen.
5. Se till att ni har varit upp och rört på er innan start, så ni fått igång kroppen och varit på toa några gånger.
6. De som vill samlas 02.50 i korsningen Vintergatan-Kaptensgatan (ingången till startområdet) för att hälsa på varandra och värma upp ihop.
7. Vi samlas igen nästa gång 03.40 i startfållan.
8. Vi leds av en motorcykel ur Motala. Jag tar första förningen.
9. Klungkörning:
a) Vi kör på ett led i början. Vid ett led roterar vi vänster hela tiden. Vi byter till tvåpar så fort tillfälle ges. Funkar inte tvåpar kör vi på ett led. Läs:
http://www.hisingensck.se/texter-bilder/teknik/klungkorning.php Vi gör exakt som på bilderna.
b) Vi drar ca 1 minut (=500 m vid 30 km/h) var, trötta drar kortare och starka längre. Vid motvind roterar vi snabbare. Den som rycker vid byten drar sönder klungan och slösar egen och andras energi.
c) Vi kör ihop med andra klungor som har samma tempo som vi.
d) Vi hjälper varandra att hålla ett jämt tempo. Skicka meddelanden vidare bakåt/framåt så att täten/slutet hör.
e) Vi tar det lugnt i backarna.
f) Ett snitt på 32-33 km/h innebär att vi ligger på minst 32-33 km/h på platten och nedför.
g) Vi visar tecken för hinder och annat (se avsnitt nedan). Hinner vi inte visa tecken så ropar vi.
10. Det finns alla sorters cyklister på VR, var uppmärksam och kör om med marginal. Visa hänsyn.
11. Sub8 och sub9
a) Vi blir omkörda av sub8 runt Fagerhultsdepån.
b) Vi blir omkörda av sub9 runt Hjodepån.
c) Ser vi en ensam, trött sub8/9-åkare fångar vi upp denne. Han/hon vet inte att vi kommer. Vi ropar "sub 10, vi ligger i X km/h", då kan h*n få upp farten och ansluta.
12. Broöppning i Karlsborg varje hel timme. Vi bör passera bron runt 10.45 och slipper stanna där.
13. Skriv upp några hålltider på armen, en tejpbit edy. Då är det lätt att hålla koll på om vi ligger enligt plan.
14. Återsamling vid lättölspumparna efter målgång för de som vill.
15. Planering är kul men planer är en sak och verkligheten något annat. Det viktigaste är att ha roligt.
Från Hisingens CK om tecken:
Varna för hinder i tid
Sikten skyms när man ligger på rulle. Därför använder man sig av ett antal tecken så fort en fara upptäcks. Vidarebefordra alltid tecknet bakåt i gruppen.
Här är de tecken vi använder:
Stanna – En uppåtsträckt hand eller en bakåtsträckt hand med handflatan bakåt mot nästa cyklist.
Sakta ner – pumprörelse med ena handen, handflatan nedåt vägbanan eller stannatecknet.
Hinder höger sida – vinka med höger hand bakom ryggen ”åt vänster”.
Hinder vänster sida – vinka med vänster hand bakom ryggen ”åt höger”.
Hinder på vägbanan – typ hål, vägbrunn, glas, grus – peka ner mot vägbanan med den hand som befinner sig på samma sida som hindret.
Sväng vänster/höger – vanliga svängtecknet.
Omkörande bil/buss – ropa ”bil/buss”. Detta avänds då vi befinner oss under transport på väg mellan t.ex. olika fartsträckor. Övriga deltagare ska då eka orden genom gruppen och gå in på ett led.
Tät trafik – ledaren kommenderar ”ett led” eller vid många deltagare ”ett led lucka”. Det sistnämda innebär att man grupperar sig en 5-6 cyklister med 10 meters mellanrum till nästa grupp osv. Orden ekas genom gruppen.
Edit: uppdaterade länkar.