Vättern sub10/11, planering och tips

den långe

Ny medlem
(edit 2:) Nu är gruppanmälan stängd för Sub10/11. Om man ändå vill vara med kan man läsa Cykelstinas tips om gruppbyte m m på sid 4.
(ursprunglig text:)
Finns det fler än jag som känner det ouppnåeliga i Happyhjältarnas VR-tider, men vill förbättra sina egna medelmåttiga? Själv fick jag ner tiden på årets runda (min andra) till 12 tim, men kunde nog putsat detta om jag haft stadigt sällskap runt hela sjön. Till Hjo hade jag ett rullsnitt på 35 km/h men kroknade sedan och fick soloköra resten. Min förhoppning är att ett solidariskt sällskap, lite planering och lagom förberedelse skulle få ner tiden lite mer. Finns det någon i detta ärevördiga forum som har samma jordnära ambitioner som jag? Skall vi göra gemensam sak under VR 2007?
Mattias

Senast redigerad av en moderator:
Vi kanske kan slå oss ihop? Det blir mitt första VR, så jag har ingen aning om vad jag klarar för tid, men sub11 är kanske inte helt ouppnåerlig tid.
Har inte heller några erfarenheter av planering så att vi startar samtidigt, men vi kan säkert sno lite info/ideér från de andra trådarna.

Härligt! Hoppas fler vardagshjältar vågar träda fram! När vi blivit ett gäng kan vi anmäla oss som en grupp, så att vi startar samtidigt. Jag har tidigare anmält mig i nov-dec och då fått tider runt 03 resp 05. Bra tider tycker jag. Vi kan alltså vänta några veckor till med anmälan.
Stefan_Nhn: ser att du bor utanför samma huvudstad som jag. Vi kan ju testa ett långpass någon gång i vår!
Mattias

Har aldrig i livet trampat landsväg och äger ingen cykel för ändamålet men har ändå ett sug i generna efter att genomföra det där loppet nån gång.. Sub 11, vilken snittfart krävs?

Kul att ni är på gång med sub11! Det är bara att köra, finns många som har det som mål. Snittfarten för sub11 är nog lagom med 30km/h, då har ni max en timma på er totalt för pauser. Fyra stopp är inte fel, t.ex. Gränna(81km), Fagerhult(140km), Karlsborg(210km) och Hammarsundet(262km).

/Leo

den långe: Självklart kan vi ta några tramptag tillsammans i vår. Vore trevligt att testa "klungkörning". (hur många krävs för att det ska bli "klunga"??? :) )

Sub11 ca 27,3 km/h i total snitthastighet. Något högre med pauserna.

jag körde för första gången VR i år och klarade mig på drygt 12 timmar om jag inte minns fel. mitt mål är under 11 timmar nästa år. Jag är helt klart med denna klunga!

Med Sub11 menar jag snarare "runt 11, men viktigast att vi håller ihop". Min lite lösa tanke är denna: rullsnitt 30 i tio tim plus 1 tim sammanlagd depåtid. Känns realistiskt om man har en strategi.
Kul att fler funderar i samma banor!
Apropå frågan om LVG-hoj: jag är ingen muskelknutte, så jag är hjälpt av att ha en bra racer, men en benstarkare person än jag hänger säkert på med annan cykel. Vill dock rekommendera racer (låna, köp billig beg.) Smala slicks är nog i alla fall obligatoriskt.
Mattias

andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Har aldrig i livet trampat landsväg och äger
> ingen cykel för ändamålet men har ändå ett
> sug i generna efter att genomföra det där loppet
> nån gång.. Sub 11, vilken snittfart krävs?

Om du är åretruntcyklist (till och från jobbet minst en mil) så har du inga problem att ta dig runt på under 11. Sätt bara på ett par slicks och helst en stel gaffel på mtb-n så ordnar sig allt. Det kan även vara bra att försöka hitta ett något större framdrev än 44, men det gär även utan. Däckenb är viktigast, de ska gå att pumpa till 6 bar så att det går att åka lättare. sätt gärna på ett par barends, även om du inte använder det vanligtvis för det är skönt att kunna byta grepp ibland på en så lång tur.

När våren kommer; öva på klungkörning med en trevlig landsvägsklubb (de flesta kör mtb på våren så du behöver inte känna dig ensam..). Det sparar man oerhört mycket kraft på.

Man blir nästan sugen att skaffa en cykeldator...

Måste prova lite längre sträckor på racern först. Om jag kan klara Köping>Stockholm solo i under 6 timmar om ett par veckor så borde det vara teoretiskt lämpligt att hänga med sub-11 gruppen, eller hur?

Mitt huvdmål för VR-07 är att ta mig runt, men man vill ändå ha en rimlig tid att sträva efter. Det vore kul om vi blev ett gäng som har större ambition att ha trevligt och komma runt.

Ska imorgon (onsdag) åka förbi Cykloteket och hämta/hyra en ny motionscykel. Den gamle har blivit utnött och behöver pensioneras. Ska göra allt som står i min makt att vara i form till VR-07.

Ah, detta underbara forum! Jag ser redan fram emot vår hjältemodiga men gemytliga runda 2007! Mitt förslag är att vi som vill köra tillsammans anmälger oss i grupp i början av november. Jag kan åta mig att ta initiativ till namnsamling.
Mattias

Jag är intresserad och kommer att följa tråden. Jag har inte tillräcklig koll på läget för att anmäla mig redan i november. Kanske kan jag ta över en plats om någon hoppar av.

Detta låter helt i linje med mina mål. Att köra i en grupp med samma målsättning låter riktigt kul. VR är dock något nytt för mig som gammal MTB:are med nytt intresse för racer.
//Kristofer

Tycker ditt rullsnitt på 35km/h var väldigt duktigt!! Körde min första runda nu (-06) utan förväntningar och det blev 10 tim och 20min cykling med ett snitt på lite över 29 km/h.
Sedan att totaltiden blev 12 tim beror på att vi stannade ALLDELES för länge i depåerna!! :-)
Jag tror att 11 timmar inte ens behöver bli särskiljt jobbigt om man är en grupp med samma mål?!
Hade 160mil i benen innan start och jag blev fövånad efter målgång,jag trodde jag skulle uppleva en kraftig ``nära döden´´ känsla men det var helt okej!!
Blir nästan mer trött av helgturerna på 12-13 mil själv med 30-31km/h i snitt!
Jag skulle vara klart intresserad av en SUB11-grupp.

Det längsta jag tagit mig runt på en hojj är knappa 7 mil så att drygt fyrdubbla den sträckan kräver nog lite träning och då även på det mentala planet. Jag är fortfarande tveksam till att ställa upp öht men i en klunga med gott humör bör det ju kunna bli lite enklare.. Pendlar 2x3km dagligen och det är inget man kör en VR på i övrigt otränad.

Sign me up!

Har gått och tänkt på VR rätt länge nu. Det här känns bra:-)

Har ingen racer ännu, men det löser man på något sätt.

Både sub-10 och 11 låter som en bra målsättning för mig! Vårformen får helt enkelt avgöra. Nästa år SKA det bli av, då jag fick stryka årets på grund av knäont...

/Kalle

glitch skrev:
> Jag är mer sugen på en Sub-10 men Sub-11 kanske
> kan duga som första VR :)
>
> /C

Det är egentligen jag med, och med bra väder och träningssäsong borde jag klara det. Mellan 10-11 timmar är det mål jag kommer ha nästa gång jag cyklar VR.

Kanske börjar bli dags att starta en sub10 tråd då?
Kan inte någon erfaren VR-cyklist ta på sig arrangerandet så koncentrerar jag mig på trampandet ;)

/C

Går det att försöka att lägga starttider så att alla grupper borde vara tillsammans någonstans i mitten av banan? Då kunde folk har möjligheten att byta grupp vid behov. Det skulle också bli bra om man visste att under andra hälften av loppet att det finns en grupp strax bakom som kör i en lite lugnare tempo, så om man blir avhängd från sub 8. sub 9 eller sub 10 gruppen så betyder det inte att man ska behöva cykla solo hela vägen in.

(Bara ett förslag, har inte kört VR själv så jag vet ingenting.)

volkswagen skrev:
> Blir nästan mer trött av helgturerna på 12-13
> mil själv med 30-31km/h i snitt!
> Jag skulle vara klart intresserad av en
> SUB11-grupp.

Du kan lätt köra sub-10 i grupp med den snittfarten ensam, förmodligen sub-9 också. Bara så du vet. =)

Daner skrev:
> Går det att försöka att lägga starttider så
> att alla grupper borde vara tillsammans
> någonstans i mitten av banan? Då kunde folk har
> möjligheten att byta grupp vid behov. Det skulle
> också bli bra om man visste att under andra
> hälften av loppet att det finns en grupp strax
> bakom som kör i en lite lugnare tempo, så om man
> blir avhängd från sub 8. sub 9 eller sub 10
> gruppen så betyder det inte att man ska behöva
> cykla solo hela vägen in.
>
> (Bara ett förslag, har inte kört VR själv så
> jag vet ingenting.)

Jo det hade ju varit kalas att ha en Sub 9, Sub 10, Sub 11 som startar efter varandra så att man skulle kunna droppa bakåt till en långsammare grupp. Har heller ingen aning om hur det funkar i praktiken dock.

/C

Hej!

Vilken bra tråd! Är helt klart med i klungan! Som ganska många andra har sagt hade jag själv också siktat på sub10 på min första VR, men som andra har sagt är vårformen avgörande och sub11 kanske passar bättre.

Har vi nu både sub10 och sub11 klungor? Vilken erfaren VR-hjälte kan koordinera/hjälpa oss med detta?

kitzblitz

glömde säga - jag är också intresserad av att prova klungkörning på vårkanten. Någon i denna sub10-11 grupp i södra Stockholm som är med? Eller skall vi redan prova någon gång innan snöet?

Endaste klungkörning jag har gjort är att slipstreama racers på min mtb på vägen hem från jobbet. Räcker det?:-)

glitch skrev:
> Jo det hade ju varit kalas att ha en Sub 9, Sub
> 10, Sub 11 som startar efter varandra så att man
> skulle kunna droppa bakåt till en långsammare
> grupp. Har heller ingen aning om hur det funkar i
> praktiken dock.
>

Kunde inte låta bli att räkna lite: Det är ca 110 km till Jönköping, 180 till Hjo och 210 till Karlsborg. Anta att sub8 snittar 40, sub 9: 37, subX: 34, sub10:32, sub11: 30. Då har resp grupp så här många _rena_ cykeltimmar till Jönköping:
2.7500 2.9730 3.2353 3.4375 3.6667
och till Hjo:
4.5000 4.8649 5.2941 5.6250 6.0000
till Karlsborg:
5.2500 5.6757 6.1765 6.5625 7.0000

Om alla grupper startar samtidigt går det att tappa en grupp, rulla en stund och sedan hänga på nästa grupp. Det funkar dock inte att byta till snabbare grupp. Det svåra med att hänga på folk bakom är att veta när de kommer, så man orkar hänga på dem. Bäst är att de som kommer bakom känner igen framförvarande (det är några tusen till på detta lopp) och vrålar att de kommer och vad de kör i för fart. Alla ska ha knalloranga tröjor? :)
Blir man fortfarande välsignad efter Karlsborg?

kitzblitz skrev:
> glömde säga - jag är också intresserad av att
> prova klungkörning på vårkanten. Någon i denna
> sub10-11 grupp i södra Stockholm som är med?
> Eller skall vi redan prova någon gång innan
> snöet?
>
> Endaste klungkörning jag har gjort är att
> slipstreama racers på min mtb på vägen hem
> från jobbet. Räcker det?:-)

Som nybliven med lvg-hoj tycker jag också att det vore skoj att köra VR men det känns som det är väl tidigt att anmäla sig. Dessutom har jag förstått från den gamla -06 tråden att det går att byta fålla på plats ganska enkelt (åtmindstånde om man inte är för många).

Sub 10 tycker jag annars är den mest intressanta grupen för mig.

Kitzblitz:
Jag bor söder om stan och tänkte till våren haka på någon av klubbarna som kör nedåt södertörn, Hovet eller Spårvägen, för att lära mig klungkörning. Hösten ägnas, så långt det går, att köra distanspass på.

Fasen vad sugen jag blir, skulle ju vara underbart om man skulle kunna köra "droppabakåttillnästaklungaköret". De som kör får väl hänga en 10 x 5cm plastskiva under sadeln med "HAPPY" i lysande text? Varken tugnt eller något större luftmotstånd..

andematt skrev:
> De som kör
> får väl hänga en 10 x 5cm plastskiva under
> sadeln med "HAPPY" i lysande text? Varken tugnt
> eller något större luftmotstånd..

Eller så får alla ha såna där flärpar som snäpper mot ekrarna, som man hade när man var knodd. Tänkt vilket härligt smattrande ljud från Happy-klungorna!

Körde VR för första gången -06 på 10:40. Min cykling har mest förut varit pendling (runt 10-20km/dag)Träningen blev ungefär 100 mil 4 månader innan rundan varav 2 pass var runt 15 mil annars var det mesta runt 6-10 mil. Hade ett låååångt Lasagne-stop i Hjo och kände mig väldigt pigg hela vägen så att klara sub11 borde inte vara några problem om man tränar 80-100mil innan och cyklar mesta av tiden i en klunga.

/Henrik

Äntligen!
Bra initiativ.
Jag är med på sub11.

För er som vill organisera/kolla intresse tycker jag att man borde göra som i "[VR2007] - Team Happy Sub8 & Sub9, intressekoll/planering"-tråden.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/482939

Alltså, fyll på i listan nedan.
Team Happy Sub10
1.
2.
3.
osv

Team Happy Sub11
1.
2.
3.
osv

Apropå starttid tycker jag också att vi startar ungefär samtidigt som sub8 och sub 9. Då kan folk hoppa av de snabba klungorna och ansluta till sub10 och sub11 som ligger efter.

Kolla även i vätterntråden från 2006 (sub9).
http://happymtb.org/forum/read.php/1/306096/page=1
Där finns massa bra info om loppet i övrigt. Den var kul att läsa även fast jag inte deltog 2006.

Så, nu är motionscykeln hämtad, så nu kan jag inte skylla på något om jag är otränad till VR-07 :D

Angående vilken tid vi ska sikta på så får trådskaparen (tar mig friheten att utnämna "den långe" till teamleeder (hoppas du inte misstycker)) besluta om vad som gäller, sen får alla som vill haka på. En tid runt 11-12 timmar är jag med på, men ska det pressas mer så bör man kanske gå med i sub9 (eller sub10 om sådan grupp skapas) och droppa tillbaka om det blir ett för högt tempo.

Kul att det är fler som hakar på. Kanske ska vi göra en liten intresseanmälan som de gjort i de övriga VR-trådarna, när vi (teamleedern) beslutat vad som ska gälla för denna grupp?

FG skrev:
> Eller så får alla ha såna där flärpar som
> snäpper mot ekrarna, som man hade när man var
> knodd. Tänkt vilket härligt smattrande ljud
> från Happy-klungorna!

Först kör sub8 förbi, hög ton, sedan kommer sub9 med något lägre ton osv. En kompis mamma hade läst att det skedde olyckor med "smattror" och talade om det för alla föräldrar i grannskapet. De gaddade ihop sig och det blev smatterförbud, jag har nog aldrig riktigt kommit över det. :)
Ursäkta urspårning.

cykelstina skrev:
> Om alla grupper startar samtidigt går det att
> tappa en grupp, rulla en stund och sedan hänga
> på nästa grupp. Det funkar dock inte att byta
> till snabbare grupp. Det svåra med att hänga på

Exakt det är min plan med Sub8 och Sub9 grupperna. Det ska gå att klara samma tid som Sub9 gruppen om man skulle bli avhängd från Sub8.

> folk bakom är att veta när de kommer, så man
> orkar hänga på dem. Bäst är att de som kommer
> bakom känner igen framförvarande (det är några
> tusen till på detta lopp) och vrålar att de
> kommer och vad de kör i för fart. Alla ska ha
> knalloranga tröjor? :)

Det kanske börjar bli dags att ta fram en riktig Happymtb tröja?

> Blir man fortfarande välsignad efter Karlsborg?

Ja, i uppförsbacken vid Tiveden, där får man guds ord med sig på vägen. Pastorn är ett kul inslag, även om det första gången känns riktigt märkligt. :-)

/Leo

Det känns grymt kul att folk är peppade på nästa säsong :) Jag är kanske på sub11 om jag har möjlighet att köra och om jag kan få tag i en något roligare cykel. Min hojj har en klibba på sig från vättern -74, den gick det året också ;p Stål är ju förlåtande, men det känns som att en lite styvare och skönare cykel skulle vara bra. Måste försöka låna en..

Om man startar 4 grupper ungefär samtidigt har man visst möjligheten att komma in till en långsammare grupp om man blir avhängd, men om man startar sub-11 gruppen först och sub-8 gruppen sist då har man möjligheten efter ett tag att hoppa in med en snabbare grupp. Det blir också mindre luckor till nästkommande grupp som kör i lite lugnare takt på den senare delen av tävlingen. Risken blir att de som klarar inte deras utvalda tempo på ett mycket tidigt stadium hinner inte ikapp den långsammare gruppen som startade tidigare, men om man är realistisk med sig själv det borde inte vara ett jätteproblem.

Nu är jag åter på forumet efter att inte ha kikat sedan i morse. Här har det hänt saker! Härligt att så många börjar tänka efter om sina mål. Jag är gärna samordnare för sub11-gruppen, och jag tror att det är lagom mål för mig. Det verkar smart att skapa växlingsmöjligheter mellan olika grupper. Vi kommer att regera Vättern totalt! Vi kanske skall fundera några veckor till och sedan organisera anmälningarna efter tidsmålen. Det kommer säkert många goda idéer under tiden.
Själv skall jag satsa på att inte becka igen alldeles. Pendlar 5 mil/arbetsdag men känner ändå vikande form pga massor med jobb och småbarn hemma. Men VR 2007 lyser som en fyr i natten!

Sub8 o sub9 gänget planerar att anmäla sig när starttiden ligger runt 04:15. Vid vilken starttid ska vi börja anmäla sub10/sub11 klungan om vi ska starta lite före dem? Om jag fattat rätt så är det väl meningen att vi ska starta lite tidigare så att ev någon ur den snabbare klungan som tycker att det går lite för fort ska kunna droppa av till sub10/11 och den eller de som tycker att sub10/11 är för långsam ska kunna haka på den snabbare klungan?

Tillbaka
Topp