Vättern sub10/11, planering och tips

Engström skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som ska köra EnergiTrampet den 26
> maj? Jag ska dit med en kompis och det skulle vara
> skoj om man träffade på någon från sub 10/11.

Jag kör Energitrampet om allt är som det ska då. Är betald och anmäld i 30+ startfållan. Drar på 3v semester på lördag så jag kan behöva all cykling som behövs efter 3v fetto:ande :)

Jag uppdaterar listan:
Cykelstina (tränar och startar med sub10 sedan får vi se vad som händer.)
Glitch (börja bli lite misstänksam mot dem första 2 - det luktar lite som sub9...)
Jerry (åkte ju till USA bara för high altitude training)
kitzblitz (jag var med på Paris Roubaix i Barkaby och det räcker väl)
Engström (börjar snart träna i de rätta elementen)
Cykelstina bättre hälft (gör verkligen skäl för att kallas bättre. Jag tror han borde klara sub9 men det tror inte han och det är ju bra för oss med ett starkt lok :) )

Till Glitch kan jag säga att det funkar att vila sig i form. Förra året tränade jag bra till i början av maj sedan var jag sjuk i över en månad och gick upp fyra kilo. Samma vecka som Tjejvättern satte jag mig på cykeln igen och på loppet körde jag det snabbaste någonsin.

Vi håller på att klurar på det logistiska, Grand Fondo 20/5 i Stockholm och Energitrampet 26/5 vore kul att köra. Helgen den 26-27 är vi i Stockholm, kanske vi kan träffas. Återkommer lite närmare.

cykelstina skrev:
> Grand Fondo 20/5 i Stockholm

Fondot i Stockholm är den 13 maj http://www.fredrikshof.se/3136

Vore tråkigt om ni kom dit en vecka för sent :-)

Visserligen går det att cykla runt den trevliga banan den 20e, men det är nog inte lika mycket cyklister med då :-)

/Anders

cykelstina skrev:
> Jag uppdaterar listan:
> Cykelstina (tränar och startar med sub10 sedan
> får vi se vad som händer.)
> Glitch (börja bli lite misstänksam mot dem
> första 2 - det luktar lite som sub9...)
> Jerry (åkte ju till USA bara för high altitude
> training)
> kitzblitz (jag var med på Paris Roubaix i Barkaby
> och det räcker väl)
> Engström (börjar snart träna i de rätta
> elementen)
> Cykelstina bättre hälft (gör verkligen skäl
> för att kallas bättre. Jag tror han borde klara
> sub9 men det tror inte han och det är ju bra för
> oss med ett starkt lok :) )
>
> Till Glitch kan jag säga att det funkar att vila
> sig i form. Förra året tränade jag bra till i
> början av maj sedan var jag sjuk i över en
> månad och gick upp fyra kilo. Samma vecka som
> Tjejvättern satte jag mig på cykeln igen och på
> loppet körde jag det snabbaste någonsin.
>

Låter bra det där med vilan Stina =)
Jag siktar fortfarande på sub10 som innan. Skulle det visa sig vara lättare än trott så är väl det toppen, är det tyngre så får man väl köra långsammare :)

Angående Energitrampet så vore det gottigt om vi kunde bli ett par stycken som kör ihop så vi får träffas och klaga över vår usla form ;)

/C

glitch skrev:
> Angående Energitrampet så vore det gottigt om vi
> kunde bli ett par stycken som kör ihop så vi
> får träffas och klaga över vår usla form ;)
>
> /C

Kompisen och jag är anmälda att precis som du köra i 30+. Har ingen som helst erfarenhet av att köra i klunga så det ska bli kul att testa.

Jerry skrev:
> Kul, vad är det för något?

En bratwurst med pasta som en kompis så fint uttryckte sig. Bilder kommer senare idag. :-)

AJ skrev:
> cykelstina skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Grand Fondo 20/5 i Stockholm
>
> Fondot i Stockholm är den 13 maj
> http://www.fredrikshof.se/3136
>
> Vore tråkigt om ni kom dit en vecka för sent
> :-)
>
> Visserligen går det att cykla runt den trevliga
> banan den 20e, men det är nog inte lika mycket
> cyklister med då :-)
>
> /Anders
Å tusan, tack för det!Jag blandade ihop energikakorna med gelen. Roslagsvåren går 20/2 ( http://www.fredrikshof.se/2648 ). 13/5 kan jag inte cykla.
/Stina

Okej, jag lägger till mig själv i listan över de som fortfarande ska köra. Siktar på Sub11, har också haft skadeproblem i vinter men är i gång och kör. Jag bor i Linköpingstrakten och har lite funderingar på att köra antingen Sommen runt eller kvarnrundan i Mjölby. Vet att det är några fler östgötar som är anmälda i gruppen, så är det ngn mer än jag som funderar på dessa lopp?
/kristin

>Cykelstina (tränar och startar med sub10 sedan
> får vi se vad som händer.)
> Glitch (börja bli lite misstänksam mot dem
> första 2 - det luktar lite som sub9...)
> Jerry (åkte ju till USA bara för high altitude
> training)
> kitzblitz (jag var med på Paris Roubaix i Barkaby
> och det räcker väl)
> elementen)
> Cykelstina bättre hälft (gör verkligen skäl
> för att kallas bättre. Jag tror han borde klara
> sub9 men det tror inte han och det är ju bra för
> oss med ett starkt lok :) )
> vitamin (tränar och hoppas på sub11)

vitamin: jag (och även min bättre hälft) bor i Linköping. Någon av oss kör varje dag.
Siljan ligger så långt bort, jag tar hellre lopp som ligger inom några timmars bilkörning från Linköping.

Någon vill byta sin starttid i sub 10 till en finfin tid, 04:26, i sub 9 gruppen? Jag är för klen och lat för sub 9 nämligen. ...annars får jag väl försöka hänga med speedkulorna i sub9 och haka på er sen.

Uppdatering från sodraskogen i Tjällmo, norra Östergötland.

Har drygt 22 mil per vecka sen det blev bara vägar. I veckan som gick blev det drygt 40 mil eftersom jag testade mig med 23 mil (varav sex mil i klunga) och 8.5 timme i sadeln under söndagen.

Har fått drygt sextio mil i klunga under våren. Har insett att det är mycket viktigare att vi kan organisera en smidig klungkörning än att vi är toppatleter. Dessutom gissar jag att vi behöver vara åtminstone tolv personer ( helst fler ) för att hålla sub tio utan att behöva syna våra svagheter. Cykling ska vara roligt! Det är betydligt roligare att känna sig stark än svag och trött...

Min plan är att toppa formen inför VR med Hjälmaren runt, Fondot i Sthlm och Telemark Tours. Det vore kul att cykla med så många Happyiter (sub 9,10 och 11) som möjligt i dessa lopp. Är naturligtvis öppen för förslag på andra lopp. Har en kamrats startplats till salu för Hjälmaren. Kostar 150:-(jobbet var viktigare) om någon är intresserad?

Superape: Allt är förlåtet... Släpp taget om sub 9. Du är hjärtligt välkommen i sub 10.

tackar och bockar. vad är det för starttid på happy sub 10 klungan? Tänkte försöka byta min tid mot en sådan. skummade tråden men hittade intet och chefen vill att jag ska jobba lite också. :-( jag behöver också träna klungkörning, framför allt för att det är så kul att det går fort då! Är alltså gärna på klungträning i stockholm!

SuperApe skrev:
> tackar och bockar. vad är det för starttid på
> happy sub 10 klungan? Tänkte försöka byta min
> tid mot en sådan. skummade tråden men hittade
> intet och chefen vill att jag ska jobba lite
> också. :-( jag behöver också träna
> klungkörning, framför allt för att det är så
> kul att det går fort då! Är alltså gärna på
> klungträning i stockholm!

Jag har uppfattat det som om att alla har start 03:50 vilket jag också hade tur att hitta "begagnad".

Om det blir klungkörning i Stockholm så skulle jag kunna ta mig ner och hänga på om det är vid ett passande tillfälle.

Jag uppdaterar listan igen:
Cykelstina (tränar och startar med sub10 sedan
får vi se vad som händer.)
Glitch (vilar sig i form, det är kolhydrater i vin också :) )
Jerry (åkte ju till USA bara för high altitude
training)
kitzblitz (jag var med på Paris Roubaix i Barkaby
och det räcker väl)
Engström (börjar snart träna i de rätta
elementen)
Cykelstina bättre hälft (gör verkligen skäl
för att kallas bättre. Jag tror han borde klara
sub9 men det tror inte han och det är ju bra för
oss med ett starkt lok :) )
vitamin (tränar och hoppas på sub11)
Sodraskogen (formtoppar i rättan tid)
Superape (har äntligen förstått att sub10/11 är mycket trevligare)

Vi är 9 just nu. Jag ska kolla med en kompis om han vill köra med oss (han startar lite senare). Kanske fler från sub9 hoppar över till oss på loppet. Vi kommer hålla ett ganske normalt VR-tempo så vi kan prata ihop oss med andra under loppets gång. Som sodraskogen säger så är det bra ju fler vi är.

Jag håller också med sodraskogen att det viktigaste är att vi håller ett jämt tempo, om folk börjar rycka när de går fram för att dra så slits vår lilla klunga snart sönder. Vet inte hur många gånger som lovande klungor slits sönder av hetsporrar. Öva klungkörning! När man ligger på andraposition så kollar man ofta på vad hastighetsmätaren står på, när man tar över så trampar man bara vidare och håller den hastigheten. Kolla bakåt och på mätaren ofta när ni drar. Ta det lungt uppför backar.

På VR kan vi göra så att vi håller ihop hela gänget i början, när det är runt 10 mil kvar kan de starka få dra iväg. Vad tror ni om det?

Sodraskogen: jag och vitamin ska försöka cykla ihop på lördag (5/5). Jag får förmodligen med mig några till från Linköping. Rundan Linköping-Berg-Tjällmo-Finspång-Stjärnorp går förbi där alla bor. Passar det dig?

Då ska jag försöka byta till mig en sådan tid. Jag har prelimänärbokat plats på "cykeltåget" från sthlm. 1495 spänn för transport och sovplats i kuppe om sex bäddar, tillträde till tåget hela tiden.

Cykelstina: Låter som en fin tur. 5/5 är jag i Örebro för att cykla runt Hjälmaren. Tveka inte att säga till nästa gång, för då blir jag med.

Håller med, att hålla ihop klungan måste vara det viktigaste.
att de som känner sig starka drar iväg på slutet tycker jag
är helt ok.

Vad ska vi köra för typ av klunga? Enkelt led?

cykelstina skrev:
<->
> Jag håller också med sodraskogen att det
> viktigaste är att vi håller ett jämt tempo, om
> folk börjar rycka när de går fram för att dra
> så slits vår lilla klunga snart sönder. Vet
> inte hur många gånger som lovande klungor slits
> sönder av hetsporrar. Öva klungkörning! När
> man ligger på andraposition så kollar man ofta
> på vad hastighetsmätaren står på, när man tar
> över så trampar man bara vidare och håller den
> hastigheten. Kolla bakåt och på mätaren ofta
> när ni drar. Ta det lungt uppför backar.
<->

Senaste månaden så har jag kört ett par racerrundor i veckan och fått ihop ca 80 mil på racern. funkar ok så jag är fortfarande med.

uppdaterad lista
Cykelstina (tränar och startar med sub10 sedan får vi se vad som händer.)
Glitch (vilar sig i form, det är kolhydrater i vin också :) )
Jerry (åkte ju till USA bara för high altitude training)
kitzblitz (jag var med på Paris Roubaix i Barkaby och det räcker väl)
Engström (börjar snart träna i de rätta elementen)
Cykelstina bättre hälft (starkt lok :) )
vitamin (tränar och hoppas på sub11)
Sodraskogen (formtoppar i rättan tid)
Superape (har äntligen förstått att sub10/11 är mycket trevligare)
Johrn (startar med sub 10/11)

johrn skrev:
> elementen)

Kan säga att jag nu har börjat träna i de rätta elementen. =)
http://happymtb.org/forum/read.php/1/583721/612514#msg-612514
Men nu har jag väldigt mycket att göra i skolan så jag får försöka ta vara på tiden så gott jag kan.

> Johrn (startar med sub 10/11)

Kul att du är med :-)

Kul, Johnny!

Hur många vill köra på sub11 och hur många vill köra på sub10?

Jag hade tänkt satsa på sub11. Faast det är klart ifall jag känner mig stark så ...

Om mitt diskbråck läker i god tid och om jag känner att jag håller, så är mitt mål fortfarande sub11. Jag cyklar inte så mycket just nu, men försöker hålla mig i form på andra sätt. Ryggen har snabbt blivit bättre. Hur jag kommer att tåla distansen vet jag inte ännu. Hoppet lever!
Mattias

Jag är uppskriven på den ursprungliga sub11-listan, men jag har sålt min startplats i vr pga att jag vill springa Stockholm marathon istället. (Hinner inte med att träna både cykling och löpning just nu)

Körde 24 timmar skridskor i början av mars, vilket jag med facit ihand ångrar. Har inte kunnat göra något sedan dess. Nu har det även förvärrats, och jag hoppar på kryckor sen två veckor tillbaka.
Väntar på magnetröntgen.(Fruktansvärd brännande svidande ifötterna..) Så tyvärr måste jag sälja min plats. Skicka ett mail ni som är intresserade. starttid 03:50

SuperApe skrev:
> Det är väl tänkt att det ska bli en sub 10 och
> en sub 11 grupp?

Jag hoppas det, men just nu är vi så få så att det knappt är delbart. Vi skulle kunna börja köra ihop och sedan dela efter X mil, eller dela från start. Andra förslag?
Vår(a) grupp(er) kanske växer till under våren, det är ju en del tid kvar.
Jag förslår att vi kör på ett led, eftersom många av oss är oerfarna. Har ni möjlighet så träna gärna 2-par eller belgiskt, kanske vi snackar ihop oss med några andra som vill köra så.

Om några som inte är med i sub-gruppen har bra ideer på upplägg så dela gärna med er!
/Stina

Pust, så där nu har jag skrapat ihop 1001 km av blandad kompott.
En del långa och lugna pass andra korta och hårda (nåja allt är
relativt:-).

Hur mycket har det blivit för er andra och vilken medelhastighdet
har ni på långpassen när ni kör själva? Vill bara kolla så att jag
ligger på någorlunda hyfsat till.

När jag är ute och cyklar så tycker jag att det tar omkring 40 minuter
innan jag får någon riktig kraft i benen. Hur är det för er har ni
fullt klipp i benen redan från start eller hur lång tid tar det innan
ni kommer igång?

Jag har inte kört några långpass än, förutom Paris-Roubaix. (Ja, inte den riktiga tävlingen alltså utan pre-teverundan i barkarby.)Samma kväll blev jag sjuk som attan och det blev två veckor utan ett tramptag, men en massa "tyck synd om mig nu".

Jag har kört mellan 10 och 25 timmar i månaden sedan nyår. Mest jobbpendling, ca 25 km enkel väg. I morgon ska jag köra med Hofvet från Ekerö tänkte jag. Då blir det väl ungefär sådär 10 mil totalt.

Jag måste bara få skriva av mig lite nu.

Var ute på en lunchrunda med en kollega här i Boulder.

Vi cyklade upp till en bergstopp som heter Lee Hill från jobbet i Gun Barrel.

Vi cyklade uppför Left Hand Canyon, Lee Hill och Dear Trail Road.
Nedåt cyklade vi Lee Hill Road och avslutade med Old Stage Road för att få lite
mer klättring som avslutades med härlig utförslöpa tillbaks till Left Hand Canyon.
Det var tungt och gick långsamt med 39/27 som är den lättaste utväxling som jag har
men vilken fantastisk cykeltur.

Jag börjar nästan förstå varför folk åker till alperna och Mallis för att cykla ... uppför=o)

Kan ju säga att jag är lite sliten nu efter en "liten" lunchrunda på 67 km:-D

Det blev omkring 4 mil transport fram och tillbaka mellan bergen och jobbet men det var
det värt.
Nedåt toppade jag 72.1 km/h, okey jag vet att det inte är så snabbt men jag
ju inte haft racern i mer än en månad jöö ...

EDIT: Höjdskillanden mellan Gun Barrel och Lee Hill är omkring 2200 fot har man sagt mig. Sedan blev det ett antal fot till när vi klättrade uppför Old Stage Road också. Lite svårt att säga hur många höjdmeter det blev utan en höjdmätare tyvärr.

EDIT2: Till sist en liten bild från äventyret. Jag står snopet framför grinden längst upp på Lee Hill och fingrar nervöst på en Snickers bland en massa "No Tresspass och private property skyltar.

EDIT3: Hittade höjden för Gun Barrel där jobbet ligger: 5150 fot och höjdkurvan där grinden är uppe på Lee Hill ligger på 7800 fot så 7800 - 5150 = 2650 fot eller 807,72 meter. Sedan klättrade vi uppför Old Stage Road på hemvägen också och den stigningen är på ungefär 200 meter, men jag ska kolla
det.

Senast redigerad av en moderator:
Så ja, nu har jag fått på arionen på cervelon, krävdes en dremel i processen. Nu blir det mitt första landsvägspass, siktar på 5-10 km, rehab runda. Whoohoo, VR träningen kan kanske starta, om jag inte får ont, vaknar stel. Crap.

Bidrar med med lite mer vätternruntångest och "när man talar om trollen".
I morse trodde jag inte det var sant när halsen var tjock som jagvetintevad och näsan lika täppt. IGEN! Jag som nyss kryat på mig ju!

Har försökt att cykla VR en gång förut, då åkte jag på en massiv bihåleinflammation, krävdes tre antibiotikakurer för att det skulle likna bra, kände mig inte normal förrens i Juli den gången, kanske så att jag och VR är jinxed?

Wow! Det låter ju för hemskt - hoppas ni alla krya på er!

Kan bara bidra med positiva erfarenheter själv - men det kanske piggar upp tråden lite! Jag tar en vilodag idag för att det har varit så många mil senaste dagarna och skall bli några imorgon också och tror kroppen kanske behöver det. Jag är dålig på att använda cykeldatorn men är väl uppe i ca 270 mil sedan 1.1. Siktar på minst 320 km denna vecka. Det är så KUL!!!!

Ang. diskussionen om en alt. två grupper för sub10/11 gillar jag idéen att starta tillsammans så att vi är flera i klungan och sedan får var och en (efter ett bestämt antal mil?) se om det lutar mot 10 eller 11 timmar.

Nämnde jag hur kul cyklingen är?!

nu är jag kry och körde ett pass med fredrikshof i dag. tror det blev 120 km med ett rullsnitt på ganska precis 29.8 km/h. benen kändes bra, men innamätet kändes motsträvigt och jag hostade som en kolpatient vid varje stopp. Ytteligare 180 km i samma tempo känns tufft asså.

En sak är säker, vi, iaf jag, måste träna klungkörning. Och se till att ha maten lättillgänglig. Inte kul och gräva i paltorna efter mat i 40 knyck. Det blir camelbak.

edit. ytterligare

Kul, du verkar vara iform trots förkylningen. Hoppas det inte kommer tillbaka bara.

Var ute själv idag och cyklade lite mer blygsamma 55 km och inklusive alla stop för rödlysen och så
blev det 27.97 km/h in medelhastighet. Tyvärr blir det en del rödlysen när man ska in och ut ur
Boulder och sedan finns det ett fåtal ute på vägen. Idag blev det sammanlagt 5 st som skulle passeras
och ibland har man tur men inte idag:-(

Eftersom min dator är av enklast möjliga slag så klarar den inte av att mäta rulltiden och kan därmed
inte räkna ut rullsnittet.

För att få någon uppfattning om hur pass bra jag ligger till för att hänga med i sub10/11 klungan
undrar jag vilka genomsnittshastigheter ni ligger på när ni cyklar ensamma och när ni cyklar i
klunga?

Dags för en runda för oss 08or tycker jag. Vad sägs om lördag morgon-fm? Mitt förslag är att vi kör <http://www.funbeat.se/life/tracks/shownonav.aspx?PostingID=20120>

SuperApe skrev:
> nu är jag kry och körde ett pass med fredrikshof
> i dag.

Var det ni (det var väl tre klungor med minst 30 personer i varje eller? otroligt många!) som körde ut på Ågestabron från Farstahållet ca 10.15? Jag var då åt andra håll och nästan hemma efter ca 11 mil ensam - det var ingen som ville hänga med så tidigt :-).

08-runda låter bra - fast lite svårt att planera hemma. Det skulle någ passa mig bättre på söndag. Och om det blir antingen lö eller sö så TIDIGT, dvs start Farsta ca 7...

Vad sägs?

ja, det var en himla massa cyklister på parkeringen vid farsta IP. Jag låg i andra gruppen. var ganska stöddig och låg långt fram i början. efter första fartsträckan var jag inte lika stöddig längre och kämpade för livet de återstående 7-8 milen.

att starta en helgrunda klockan 7 är kriminellt faktiskt. Det gör jag bara inte. Kan sträcka mig till 08.30. Lördag eller söndag spelar ingen roll.

det är härligt tidigt på morronen - även på helgerna! Vägarna är bilfria som om dem vore avspärrade, fåglarna kvittrar och rådjuren är ute, vindstill, oftast finare väder än någon timme senare och man har mer av dagen kvar för att njuta av sprutande endorphiner efteråt.

Vi har några dagar att fundera på detta. Någon mera som är intresserad, förresten?

fick några förfrågningar om "cykeltåget" jag tänkte haka på. här är länken: <http://www.islandsresor.se/vatternrunt/default.asp>

EDDIT. Tåget är inställt pga glest intresse hörde jag nyss. Annan transport ska visst ordnas. få se om det är lika intressant. återkommer när jag vet mer.

Jag brukar ligga runt 27-28 km/h när jag kör själv större delen av den här rundan (8 mil, jag kör annorlunda i slutet och början): http://www.ckhymer.com/vsm/bilder/banprofil.jpg
Jag är seg, men jag vet inte om jag är/blir snabb nog. Jag kör runt 25 mil/veckan sedan påsk + lite volleyboll eller MTB som avkoppling. Snart är nivåerna björkpollen låga så då kanske jag slipper känna som att jag har ett buntband runt luftstrupen. Styrkan kanske kommer nu under maj, hoppas går ju alltid. :)

Jag har alltid sönderbrutna energikakor och ev. gel-påsar med uppbruten kork i bakfickan på yttersta plagget, då kommer jag lätt åt energin. Inget papper ellet annat tjafs om. Det blir en lite kletig upplevelse efter många timmar i regn, men då står jag så lågt på Maslows behovstrappa att jag inte bryr mig. :)

Södraskogen och vitamin: vi har fixat barnvakt två gånger denna vecka. På onsdag kväll kör vi 8 mil (rundan ovan) och på söndag eftermiddag 13/5 tänkte vi köra en runda på 12-15 mil mot Norsholm-Finspång-Tjällmo. Kan in hänga med?
/Stina

Tillbaka
Topp