Vättern sub10/11, planering och tips

Jerry skrev:
-------------------------------------------------------
> Hm, ifall folk får för sig att hålla på
> sådär så är det bara
> att dra vidare tycker jag.

Hmmmm, jag antar att Jerry menar mig... Det var inte alls tänkt som antigrupptänkande. Tycker också som Stina (tror jag det var) som nämnde att det är så mycket som händer under dem 30 mil och man måste ha ett globalt tänkande. Beroende på hur det känns och om jag på något sätt har blivit ensam så kollar jag nog vad jag skall göra.

Annars tycker det känns väldigt trevligt med vår klungan som sakta, sakta etableras - det blir kalas!

/Toni

Angående lapparna så tycker jag att det är bra om vi har en officiell med olika färger beroende på vilken tid man kör på, eller vad som nu fungerar bäst.

Körde ensam en runda på 63km nu med snitt på 31 km/h och känner mig fräsch efteråt, skulle kunna ta en sväg till. =) Blir en tur på 12-16 mil på lördag. Men en månads träning kvar så hoppas jag att <10 ska gå vägen.

Hej Kitzblitz!

Inte alls! Vad jag syftade på var Cykelstinas erfarenheter om att folk som inte var med i klungan från början kommer in och ligger och drar alldeles för länge, cyklar rykigt m m (kolla vad jag citerat från Cykelstinas inlägg) .Sådant tycker jag inte att man ska behöva acceptera när man gör en sådan satsning som VR ändå är. Som Stina påpekade i något tidigare inlägg så gäller det att vi kommunicerar med varandra under loppets gång om sådana här saker och jag tror inte det är något problem i vår klunga heller.

Vem som helst kan gå in i väggen mig inberäknat, det man måste göra då är att gå och sidan och lägga sig längst bak i klungan och inte hålla på att envisas med att dra. Det omvända är också fel, att den som drar känner sig superstark och ökar tempot så att de andra i klungan får ligga på en för hög ansträgningsnivå - det kommer att straffa sig med råge mot slutet. Den som ligger först och drar måste hålla ett jämnt tempo som vi kommer överens om från början.

Annars tror jag precis som du refererar till att det kommer att hända mycket under tretio mil och att vi kommer att behöva anpassa oss efter hur saker och ting utvecklas. Tror dock att det är bra att ha en plan för hur vi t ex ska bete oss i depåerna för att det ska gå snabbt, vilka depåer vi ska stanna i etc.

Det sistnämnda håller jag verligen med om! Ska bli väldigt roligt och spännande när vi äntligen står i startfållan.

kitzblitz skrev:
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hm, ifall folk får för sig att hålla på
> > sådär så är det bara
> > att dra vidare tycker jag.
>
> Hmmmm, jag antar att Jerry menar mig... Det var
> inte alls tänkt som antigrupptänkande. Tycker
> också som Stina (tror jag det var) som nämnde
> att det är så mycket som händer under dem 30
> mil och man måste ha ett globalt tänkande.
> Beroende på hur det känns och om jag på något
> sätt har blivit ensam så kollar jag nog vad jag
> skall göra.
>
> Annars tycker det känns väldigt trevligt med
> vår klungan som sakta, sakta etableras - det blir
> kalas!
>
> /Toni

Kul Jerry! Då är det bara för oss planlägga taktiken med depåerna... (hej Stina!!!). Jag kan inte det där men känner själv att (ca) 10 mil, 20 mil och kanske en till stopp låter bra. För min del tycker jag inte pauserna måste vara för långa heller. Vad är det för snittfart vi skall ha?

Fan va roligt det blir!

Stina, du hade väl ett Excelark där man kunde räkna på vilka farter man ska ha på klungan?
Tror också att Stina hade lagt ut någon generell plan i något tidigare inlägg. Ska läsa in mig på det i kväll.

Tycker jag läste i något av Leos inlägg i sub8/9 tråden att äta och dricka bör man göra längst bak i klungan. Stina skrev också i något inlägg i någon tråd att hon skulle ha färdig portionerade energikakor i ena ryggfickan - tänkte göra så också. Lite trist ifall någon längst fram i klungan vurpar för att han höll på och fäpplade med en snickers ... =o)

SuperApe skrev:
> jag tänkte köra Hofets Roslagvåren på söndag.
> Någon som har lust att dra mig runt i +30 tempo?
> Jag lovar att dra lite!
Jag kör ganska säkert på söndag. SMACK-tröja (gul,blå, röd) och gul hjälm. (Kanske en nejlika i knapphålet?) Jag försöker hitta ett gäng som knallar runt med drygt 30 i snitt. Vi ses!

Det gör vi säkert! Det blir nog inget svårt att hoitta en lämplig klunga. Jag har ingen aning om jag ska kläder, men cykeln är en svart Canyon passione F8 iaf.

SuperApe skrev:
> men cykeln är en svart Canyon
> passione F8 iaf.

Ohh, då har vi i princip lika hojar? Jag har en mattsvart F8 med Campa (bild i profilen).

Jag har svårt att få till några lopp närmaste helgerna, jag får skippa både Roslagsvåren och Energitrampet. Trist! Jag ska köra Ödeshögsrundan (2/6?) och tjejvättern i alla fall.
Jerry: jag har mailat programmet till dig nyss.
Om lappar: Leo lade ut en mall förra året, vi kör samma mall men med egen färg. Jag kontakta Leo ifall han inte hittar hit av sig själv.

När det gäller ambition så är jag velig med var jag står. Jag startar med sub10, men vet inte om jag klarar att hålla det tempot runt. Jag är helt nöjd med 10+ eller sub11 också. Jag behöver klungan för att ta mig runt snabbt, så jag stannar med den.

Jag har skrivit lite tips och åsikter på föregående två sidor i tråden. Jag sammanfattar dem lite närmre loppet.

SuperApe skrev:
> jag behöver skjuts ner, alternativt hyrbil,
> gärna med nån annan.

Sitter i sammat sits. Loser vi det inte pa annat satt sa ar jag garna med pa en hyrbil. Ar pa semester nu kommer he sondag, kan ju snackas narmare da.

/C

Orkar inte dra igenom hela traden nu, vad blev det for starttid pa klungan? Min individuella blev 4:22. Vore bra att veta om man ska forsoka braka om att andra startgrupp redan nu :)

/C

glitch skrev:
> Orkar inte dra igenom hela traden nu, vad blev det
> for starttid pa klungan? Min individuella blev
> 4:22. Vore bra att veta om man ska forsoka braka
> om att andra startgrupp redan nu :)
>
> /C

Vi startar 03:50.

Lite upprop: Vilka är med och på vilka ambitioner?

Just nu får jag ihop 10 pers i klungan, har jag missat någon?

Räknat lite med Stinas utmärkta Excelark och kommit fram till att med 10 pers i klungan och ifall alla har ambitionen att försöka komma runt på sub10 så behöver vi dra i 55 minuter per person. Jag ställde in förning på 1 minut efter att läst lite vad Leo och andra skrivit i ämnet. Vad tycker ni?

Har fundera lite och kommit fram till att klungan är über alles! Har blivit otroligt less på att dra ensam och bryta vinden hela tiden.

Igår fick jag sällskap med en kille och vi turades om att dra ... låg i farter mellan 35 och 40 i flera mil jämfört med att liga och gneta fram i motvinden i 26 - 27. Tyvärr vek han av hemmåt efter några mil. Iaf: Att hålla ihop klungan kan bara vara bra för alla iblandade.

Hur går det med träningen för er andra?

Fick ihop två st 10 milare i helgen. Ska försöka få till ett sista pass upp i bergen också innan jag åker hem.

Alltså, jag har blivit osäker på sub10. Är förkyld sedan över en vecka å nu verkar det som om förkylningen tar ny fart... Inte en aning om jag kommer satsa på sub10, att bara ta mig runt eller att öht inte starta :(

/Håkan

jag var förkyld i två omgångar under stora delar av april och satt mest hemma och kände stress inför vättern. men jag bestämde mig för att köra hur förberedelserna än ser ut bara jag är frisk på startdagen. Runt tar man sig ju, tänkte jag, och så får jag erfarenhet till nästa gång.

alterschwede skrev:
> Alltså, jag har blivit osäker på sub10. Är
> förkyld sedan över en vecka å nu verkar det som
> om förkylningen tar ny fart... Inte en aning om
> jag kommer satsa på sub10, att bara ta mig runt
> eller att öht inte starta :(
>
> /Håkan

Jag körde motionstävlingen Roslagsvåren i går och det var kul! Det var som två lopp i ett: första 7 milen satt jag i en liten klunga och vi snittade 34 knyck i med- och sidvinden. (Tack Vallentuna CK för farthållning!) Sen tog min banan slut och jag var tvungen att svänga in vid andra depån och fylla på med mer banan och bulle. Sista 6 milen körde jag solo i motvinden. Det gick inte rrrriktigt lika fort. Snitthastigheten blev lite drygt 30 till slut.

klunga är kung och det bästa vore ju om vi kunde hålla ihop klungan hela vägen. Men eftersom vi förmodligen är ganska ojämna kan det bli svårt.

Jag kollade efter nån med Canyonjonne och såg väl några men ingen ville gå med på att han var apa även om det var en som såg ut så. Jag antar att du kom iväg i ett annat gäng. Själv hade jag en fin resa trots lite kontakteksem från asfalten. Och en ilsken tjej som skrek och bråka dom första milen. Men man får ju ta det onda med det goda om man ska sitta och mysa i en klunga.

Just nu är vi tio:
Cykelstina (tränar och startar med sub10 sedan får vi se vad som händer.)
Glitch (vilar sig i form, det är kolhydrater i vin också :) )
Jerry (åkte ju till USA bara för high altitude training)
kitzblitz (jag var med på Paris Roubaix i Barkaby och det räcker väl)
Engström (tränar numer i de rätta elementen)
Cykelstina bättre hälft (starkt lok :) )
vitamin (tränar och hoppas på sub11)
Superape (har äntligen förstått att sub10/11 är mycket trevligare)
Johrn (startar med sub 10/11)
Alterschwede (välkommet tillskott)

Det finns fler som anmälde sig, men som inte varit med på ett tag. Hoppas de ansluter sig. Vi tar också på oss att vara den officiella happy-kvasten som samlar ihop trötta sub8/9:or. :)

Excelarket finns numera i cyberrymden: http://hem.bredband.net/b143225/VR/planeringVR.xls . Kvoterna är satta lite på en höft och från mina minnen från förra seklet, en backe: 95% av normalsnitt, flera backar: 90% av normalsnitt. Det är ju trots allt en mycket grov modell.
En skiss på hur sub10 och sub11 skulle kunna köra ihop till Gränna och sedan skiljas åt finns här: http://hem.bredband.net/b143225/VR/planeringVR_sub1011.xls .
Edit: sub10 under flik1 och sub11 under flik2.
/Stina

Senast redigerad av en moderator:
Ser bra ut Stina. Jag provar att hänga på i sub10-tempo efter Gränna. Ska bli spännande och se ifall allt cyklande har gett någon effekt eller ifall man fortfarande är en soffpotatis=o)

Jag kommer nog som jag tidigare nämnt att byta till sub10 då jag absolut inte är tränad för sub9-gruppens ambition att hålla en snittfart runt 36-37 km/h ;). Mao så kan ni nog räkna med mig i denna grupp också.
En fundering är hur man klarar sig med mat och sådant, tidigare VR så har jag alltid behövt stanna i Hjo och frossa lasagne, vilket tar mkt tid. Energibullar och bananer lär ju smaka sådär efter ett tag ;).

Ja, käket, hur funkar det igentligen. När jag åkte öppet spår kunde man ju små skida genom depåerna och stoppa i sig för fulla muggar av allt som folk stoppade till en. Hur fungerar det på VR. Är det trängre i depåerna och tar längre tid?

Tänkte härma Stina och stoppa ena ryggfickanfull med "färdigportionerade" energikakor och åtminstone starta med två stora flaskor fyllda med sportdryck. Sedan kommer jag att ha med ett antal energigel med koffein också. Kommer inte att ta med något som jag inte provat tidigare och vet att min kropp gillar.

Jag missade att skriva in saltgurkan i listan:
saltgurkan (sub10)

På depåerna på VR får man kliva av cykeln och ställa/lägga den någonstans (det finns plank att luta emot). Dryck och mat finns utplacerade på bord. Det finns risk för köer. Vi får vara så snabba vi bara kan i depåerna.

En helt annan sak: jag ska till Stockholm i jobbet på måndag (28/5). Jag är färdig med jobberiet vid 15 och skulle kunna tänka mig att ta en fika inte alltför långt från centralstationen innan jag åker hem. Jag kan nog vara ca 16 vid Centralstationen eller någon annanstans "i smeten". Passar det er?

cykelstina skrev:

>
> En helt annan sak: jag ska till Stockholm i jobbet
> på måndag (28/5). Jag är färdig med jobberiet
> vid 15 och skulle kunna tänka mig att ta en fika
> inte alltför långt från centralstationen innan
> jag åker hem. Jag kan nog vara ca 16 vid
> Centralstationen eller någon annanstans "i
> smeten". Passar det er?

För min del ser det ut att kunna passa. Beror lite på jobbet men jag jobbar i stan och är rätt flexibel så jag ska nog kunna flytta på mig om det skulle behövas.

/C

Du har inte med dig hojen då? Här finns ingen tid att förlora ;)..

cykelstina skrev:

Tänkte bara höra om jag får vara med i sub10 klungan? Satsade på sub 9, men fick inflammation/bristning i knäsenan i början av december och jag är fortfarande inte helt bra, så sub 9 är kört för min del. Men kanske jag är så pass i form att sub10 skulle fungera... Isåfall måste jag ändra min starttid, anmälde mig innan sub 9/8 så jag har 02,54 just nu.

Jag tänkte försöka hänga på sub10 och så får vi se hur länge det går. Tänkte inte riskera att knäet går sönder igen.

saltgurkan skrev:
> Du har inte med dig hojen då? Här finns ingen
> tid att förlora ;)..
>
Jag ska åka tåg och tunnelbana, känns bökigt att ha med racern då.
Det är viktigt att äta rätt också, kanelbullar och kaffe är den perfekta cyklist-dieten :)

Patricia: "Jag tänkte försöka hänga på sub10 och så får vi se hur länge det går." - det är vårt ledord. Du är välkommen att köra med oss! Vi startar 03.50.

Då är vi tolv i klungan igen:
saltgurkan (sub10)
Patricia (sub10)

Jag siktar på sub 10 och undrar hur vi ska göra egentligen. Vilka nöjer sig med att köra för sub 11?

Jag har ingen aning om vad jag pallar för tempo i 30 mil då det längsta jag kört är ungefär hälften, men jag kör som sagt för sub10 så länge det håller.

Är det fikastoppsträning vid centralen den 28?

Bra idée att träffas på måndag - men är tyvärr inte i landet då. Ni får skriva bra minnesanteckningar!

Stina - du får ragga upp kallegunnar från sub8/9 klungan också :-), han verkar hoppa av där.

Annars fortsätter det rulla på bra för min del: tror ganska säkert på sub10 om klungan funkar. Sen får man väl se hur dagsformen känns efter 20 mil eller så. Det här bli riktigt skoj!

/Toni

SuperApe skrev:
> Jag siktar på sub 10 och undrar hur vi ska göra
> egentligen. Vilka nöjer sig med att köra för
> sub 11?
>

sub10 är målet för min del, sub11 är redan avklarat där både lasagne-stopp i Hjo samt korv i Jönköping ingick, tror jag tillbringade totalt 1.20 i depåerna det året, klart onödigt ;)

Efter diskbråcksdiagnosen för fem veckor sedan har jag givit upp om VR för i år, och drömmer nu om storstilad comeback en annan gång (om alls?). Det känns konstigt att vara den som startade hela tråden och så inte ens kunna delta!
Cykelstina: du verkar vara en enastående lagkapten, mycket kunnigare än jag. Det är i alla fall kul att läsa om er planering för årets lopp. Det tycks utvecklas till en hel vetenskap!
/Mattias

cykelstina skrev:
<->
> På depåerna på VR får man kliva av cykeln och
> ställa/lägga den någonstans (det finns plank
> att luta emot). Dryck och mat finns utplacerade
> på bord. Det finns risk för köer. Vi får vara
> så snabba vi bara kan i depåerna.

Ok, hur många depåstopp gör vi, 3 st a 15 minuter?

Fika på Centralen låter kul. Jag är där kl 16. Hur
känner vi igen varandra? SuperApe och jag har ju
cyklat tillsammans så vi hittar nog varandra men resten
av oss är ju nya bekantskaper, IRL då menar jag:-)

den långe skrev:
> Efter diskbråcksdiagnosen för fem veckor sedan
> har jag givit upp om VR för i år, och drömmer
> nu om storstilad comeback en annan gång (om
> alls?). Det känns konstigt att vara den som
> startade hela tråden och så inte ens kunna
> delta!

Det är verkligen synd att du inte kan vara med, jag hoppas du läker bra nu så vi ses i fållan ett annat år.

> Cykelstina: du verkar vara en enastående
> lagkapten, mycket kunnigare än jag. Det är i
> alla fall kul att läsa om er planering för
> årets lopp. Det tycks utvecklas till en hel
> vetenskap!

Tack, jag har blivit skadad av mitt jobb och gör matematiska modeller av egentligen ganska enkla ting. Jag hoppas att det inte har skrämt iväg några.
Var är ni sub11:or som var med på första sidorna i tråden? Det finns plats för många till! Blir vi tillräckligt många blir det två grupper (sub10 och sub11).

Jerry skrev:
> Ok, hur många depåstopp gör vi, 3 st a 15
> minuter?
Jag tänkte nog tre depåstopp på tio minuter var, så har man lite strulmarginal. Nu vet jag att de som kommit till i klungan har färskare erfarenheter av VR än mig, så tyck gärna till.

> Fika på Centralen låter kul. Jag är där kl 16.
> Hur känner vi igen varandra?
Vi kan ha konstiga hattar på oss! Jag mailar en sybeskrivning... NÄ! :)
Jerry, jag PM:ar mitt tel.nr till dig.
Ska vi träffas vid den däringa ringen på övre plan på Centralen? Jag ser ut som en bortkommen lantis.
Det ska bli kul att träffas.

Verkligen ..... otur alltså. Hoppas att det går att får ordning på. Har ett antal kompisar som råkat ut för olika varianter av diskbråck och det är ingen lek även om dem är tillbaka. Krya på dig!

den långe skrev:
> Efter diskbråcksdiagnosen för fem veckor sedan
> har jag givit upp om VR för i år, och drömmer
> nu om storstilad comeback en annan gång (om
> alls?). Det känns konstigt att vara den som
> startade hela tråden och så inte ens kunna
> delta!

cykelstina skrev:
<->
> Vi kan ha konstiga hattar på oss! Jag mailar en
> sybeskrivning... <->

Okey, får jag byta min hatt mot en rosa nejlika i översta knapphållet =-)

> Jerry, jag PM:ar mitt tel.nr till dig.
> Ska vi träffas vid den däringa ringen på övre
> plan på Centralen?

Övre ringen blir bra.

> Det ska bli kul att träffas.

Dito.

Ja alltså,

har kollat Stinas Excel-ark lite grann. (Redan) från Gränna skulle alltså agnarna skiljas från vetet... Lite väl tidigt för min smak, men samtidigt är ju sträckan Gränna-Jkpg backig. Vilka kör på Sub11?

Tema mat: Jag har skaffat mig en sån här, fast lite större:
unbenannt.gif ht=200

Däri tänkte jag packa energikakor å gel. Har alltså för avsikt att inte äta (eller högst bullar/bananer) i depåerna.

Är det nån som har koll på totala antalet höjdmeter på VR? Max % stigning?

Min förkylning tycks vara på tillbakagång, men träningsstatus är bedrövlig. Jag behöver göra nån testrunda, för att säga om jag satsar på Sub10, Sub11 eller jag bara ska lalla runt på egen hand. Säga vad man vill om svärföräldrar, den i min omgivning som har mest medlidande med att jag inte kan träna/är förkyld, är svärmor...

/Håkan

alterschwede skrev:
> Är det nån som har koll på totala antalet
> höjdmeter på VR? Max % stigning?

1658 m resp. jättelåg.

VR är tokplatt.

alterschwede skrev:
> Ja alltså,
>
> har kollat Stinas Excel-ark lite grann. (Redan)
> från Gränna skulle alltså agnarna skiljas från
> vetet... Lite väl tidigt för min smak, men
> samtidigt är ju sträckan Gränna-Jkpg backig.
> Vilka kör på Sub11?
>

Jag siktar på sub11 men jag är lite orolig att om vi är få sub11-or (bara jag som det ser ut nu??) och hänger på sub10 gruppen för länge kan det bli ganska surt på slutet..

Ska köra ett motionslopp i helgen och försöka känna på lite klungkörning så kanska jag vet lite bättre hur statusen är efter det.

/kristin

alterschwede skrev:

> Tema mat: Jag har skaffat mig en sån här, fast
> lite större:
>
> Däri tänkte jag packa energikakor å gel. Har
> alltså för avsikt att inte äta (eller högst
> bullar/bananer) i depåerna.
>

Håkan, vart köpte du din väska? Är lite sugen på något liknande för att packa ett rejält lass bars och gel. Slipper helst att ha kamelpuckel på ryggen pga. överfulla fickor.

/C

Tillbaka
Topp